SSD vs HDD

Pagina: 1
Acties:

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Harde schijf

Wat is je budget?
nvt

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, behalve dat ik op zoek ben naar een toekomstvaste oplossing. (ik wil een jaar of vijf minimaal goed met de laptop waar het in gaat kunnen werken).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Laptop met Windows 10 pro waarop ik VM's ga zetten, programmeren, scripten.

Achtergrond
Ik ben op zoek naar een laptop. Nou hangt de keuze een beetje af van de harde schijf die erin zit.
Mijn technische collega zegt dat ik één moet kiezen met zowel SSD (voor opstarten) als HDD (voor bestanden). Zijn argument is dat HDD's beter zijn voor het benaderen/verplaatsen/kopiëren van een heleboel kleine bestanden. Ik ga met VM's werken die heel veel kleine bestanden bevatten.

De laptop die ik het liefste wil, Dell XPS 15 9550, heeft alleen een SSD. Alternatief is de Alienware 15, want daar kan ik wel zowel een SSD en HDD in doen. Deze laatste is echter minder mooi (in mijn ogen) en een kilo zwaarder.
(reden voor deze 2 laptops: Thunderbolt, Intel Core i7-6700HQ, aparte Graphics kaart, 16GB intern geheugen, redelijke batterijduur, 15" scherm)

Mijn vraag:
Heeft mijn collega gelijk en moet ik gaan voor een SSD én HDD? Of voldoet een SSD alleen met voldoende ruimte ook?
Ik heb gegoogled en vind nergens een bevestiging dat HDD beter is als je veel kleine bestanden wilt benaderen. Zover ik kan zien is SSD in alle scenario's de betere keuze als geld geen rol speelt en je geen mega grote schijf nodig hebt.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Het is juist andersom: wat een ssd zo snel maakt is het vermogen om heel veel kleine bestandjes veel sneller te lezen en verplaatsen dan een hdd. Dus voor jouw eisen is een ssd the way to go.

Hierbij een ssd en hdd benchmark waarin het openen van programma's wordt gemeten. Hierbij wordt niet alleen een exe bestand geopend maar ook alle andere bestanden die voor het programma nodig zijn. Helemaal onderaan staan de hdd's. Je kunt zien dat zelfs de allertraagste ssd 20x sneller is dan een hdd.
http://nl.hardware.info/p...542&specId=11551&tcId=258

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:40
Ookal is het inderdaad andersom, zoals Philpend hierboven al zei, ik doe het toch op de manier die je collega voorstelde.

Ik heb mijn 256GB SSD opgesplitst in 2 partities, om een multiboot te hebben. Mijn verschillende VM's staan op mijn vaste harde schijf (1TB) opgeslagen, omdat deze anders vééél te veel plaats in zouden nemen, en (naar mijn gevoel) weinig snelheidswinst halen van ze op de SSD te zetten. (Ik heb het geprobeerd, maar heb de indruk dat er andere factoren zijn die VM's veel meer vertragen dan de HDD)

Als je geld geen rol speelt is een grote SSD natuurlijk the way to go. Maar voor de meeste toepassingen is denk ik een SSD van 250GB voor OS en programma's in combinatie met een grotere HDD voor opslag de beste bang for buck.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een VM mag dan veel kleine bestanden bevatten, maar op de fysieke schijf is dat gewoon een groot VMDK bestand. Dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15

KrazyJay

En wat denk je dat er in zulke VM-bestanden plaats vindt? Het werken in een VM-bestand gaat net zo langzaam (langzamer als je de extra virtualisatielaag mee telt) dan als het er niet in had gezeten. Ik zou altijd voor een SSD gaan bij virtualisatie op werkstations. Een VMDK/VMX/etc-bestand is los van de compressie grof gezegd net een zip bestand waar van alles in zit. Werk je in een ongecomprimeerde ZIP op een HDD, dan gaat dat net zo langzaam of zelfs langzamer dan als dat je alles uit die zip haalt. Los van alles is een SSD ook gewoon sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door KrazyJay op 13-11-2015 18:25 ]

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:25
Ik gebruik zelf Hyper-V op mijn Windows 10 installatie en gebruik regelmatig virtual machines met zowel Windows als diverse Linux versie's, en in mijn ervaring maakt een SSD echt een wereld van verschil voor de prestaties van de VM. Zoveel zelfs dat ik inmiddels 2x 512GB aan SSDs gebruik om VMs vanaf te draaien ;)

Wat ik zou aanraden is om gewoon een mooie laptop uit te zoeken en te bepalen hoeveel opslag je precies nodig hebt voor je VMs. Die XPS 15 die je voor ogen hebt kost €2199,- - klopt dit? Waarom niet voor het model van €1999,- gaan (met 1TB SATA schijf), de schijf eruit halen en er zelf een TB SSD inzetten? Of misschien is er zelfs ruimte voor zowel de HDD als een SSD? :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

SSD all the way, uiteraard zo groot mogelijk, hoeft niet high-end snel te zijn, is veel minder belangrijk, de relatieve winst t.o.v. HDD is al gigantisch.

VMs is een verhaal apart. Sowieso genoeg RAM (16GB is prima) is erg belangrijk; grote of kleine VMs, continue incremental snapshots of simpelweg discards. Je kan ook de grote base-images op een HDD houden en de incremental/temp op een SSD of omgekeerd. Als die VMs high-load server-functies gaat vervullen, wordt het weer een ander verhaal, maar dat lijkt me niet voor een laptop.

Heb zelf 24GB RAM in de flaptop,Windows 8.1 swapfile uit en een (dynamische allocerende) RAM-Disk tot 12GB en dan alle temp/cache/download-dirs daarheen gemapped tijdens boot. Ontlast m'n SSD en geeft echt een 0-latency effect. Complexe data-intensieve operaties (debugging !) vanaf een RAM-disk is ook echt een aanrader...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• joi-c
  • Niet online
Dank allemaal. Kennelijk is een SSD geen issue.
azziplekkus schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:49:
k heb mijn 256GB SSD opgesplitst in 2 partities, om een multiboot te hebben. Mijn verschillende VM's staan op mijn vaste harde schijf (1TB) opgeslagen, omdat deze anders vééél te veel plaats in zouden nemen, en (naar mijn gevoel) weinig snelheidswinst halen van ze op de SSD te zetten. (Ik heb het geprobeerd, maar heb de indruk dat er andere factoren zijn die VM's veel meer vertragen dan de HDD)

Als je geld geen rol speelt is een grote SSD natuurlijk the way to go. Maar voor de meeste toepassingen is denk ik een SSD van 250GB voor OS en programma's in combinatie met een grotere HDD voor opslag de beste bang for buck.
Bij voorkeur ga ik ook voor een combinatie 256 GB SSD en 1TB HDD, maar dat is bij de Dell XPS 15 geen optie.
Philpend schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:40:
Het is juist andersom: wat een ssd zo snel maakt is het vermogen om heel veel kleine bestandjes veel sneller te lezen en verplaatsen dan een hdd. Dus voor jouw eisen is een ssd the way to go.
Hmmm...misschien heb ik niet goed geluisterd en bedoelde hij grote bestanden... Hoe het ook zij, het doel is het draaien van VM's en programmeren. (beiden heb ik nog nooit eerder gedaan)
Mmore schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:28:
Waarom niet voor het model van €1999,- gaan (met 1TB SATA schijf), de schijf eruit halen en er zelf een TB SSD inzetten? Of misschien is er zelfs ruimte voor zowel de HDD als een SSD? :)
Ehm...dat durf ik niet. Ik heb nog nooit aan PC's/Laptops gesleuteld. Ik denk dat beide wel kunnen, maar ik weet niet of ik het vervangen zelf durf. Als ik iets stuk maak ben ik een fortuin kwijt.
SKiLLa schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:45:
SSD all the way, uiteraard zo groot mogelijk, hoeft niet high-end snel te zijn, is veel minder belangrijk, de relatieve winst t.o.v. HDD is al gigantisch.

VMs is een verhaal apart. Sowieso genoeg RAM (16GB is prima) is erg belangrijk; grote of kleine VMs, continue incremental snapshots of simpelweg discards. Je kan ook de grote base-images op een HDD houden en de incremental/temp op een SSD of omgekeerd. Als die VMs high-load server-functies gaat vervullen, wordt het weer een ander verhaal, maar dat lijkt me niet voor een laptop.

Heb zelf 24GB RAM in de flaptop,Windows 8.1 swapfile uit en een (dynamische allocerende) RAM-Disk tot 12GB en dan alle temp/cache/download-dirs daarheen gemapped tijdens boot. Ontlast m'n SSD en geeft echt een 0-latency effect. Complexe data-intensieve operaties (debugging !) vanaf een RAM-disk is ook echt een aanrader...
OK, dat heb ik allemaal ff moeten googlen. Ha, ha! (complete noob hier) Dank.Ga ik over nadenken. Meer dan 16GB krijg ik er nu niet in.

Het wordt denk ik de Dell XPS 15. Ik ga nog even nadenken over het zelf vervangen van de HDD of toch met SSD kopen.

De keus FHD vs UHD is al voor me gemaakt. Dus daar hoef ik mijn hoofd verder niet over te breken. :*)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je iets doet moet je eerst mar eens zeggen of het nu hele grote of hele kleine bestanden gaan zijn. wat ga je exact doen op die VM's? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• joi-c
  • Niet online
Het gaat in eerste instantie om een VM met een aantal Oracle databases en SQL-developer.
Geen idee wat ik er in de toekomst nog allemaal mee ga doen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Zover ik weet kan je zonder garantie verbreking gewoon je hdd/ssd vervangen.(ze zijn 9/10 keer) toegankelijk via klepjes met 4 schroefjes.

• joi-c
  • Niet online
Thanks loki504. Ik neem het in overweging.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Als je de variant hebt met een USB3.1 Gen2 aansluiting, kan je daar altijd eenexterne case voor (bij)kopen om je HDD (of nog een SSD) in te stoppen.
Pagina: 1