Toon posts:

Kortsluiting door een kabeltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst de 4 jaar oude game pc van mijn broer weer is opgestart. Ik weet niet precies wat erin zit maar hij werkte prima. Nadat ik hem uit had gezet ging hij niet meer aan. Behuizing opengemaakt en een voor een kabeltjes losgemaakt om te kijken of hij startte. Na wat gepriegel ben ik erachter gekomen dat een 4-pins kabeltje vanuit de voeding op het moederbord het veroorzaakte. Dit is niet het kabeltje dat naast de 20-pins connector op het moederbord zit. Als ik de computer opstart zonder dat kabeltje start hij normaal op alleen heb ik geen beeld.
Is dit te repareren en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik geloof dat dat 4pins kabeltje voor de CPU is om deze van stabielere of meer stroom te kunnen voorzien. Ik dacht ook dat dit niet perse nodig was voor de meeste CPU's.

Waarom je geen beeld krijgt zonder dat kabeltje weet ik niet, maar kortsluiting ontstaat niet zo maar, wie weet is er wat anders aan de hand. Staan er geen condensatoren bol, of erger nog lekkende condensatoren op het moederbord ?

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 13-11-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ziet een condensator eruit? Ik heb niet al te veel verstand van computers haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:17:
Hoe ziet een condensator eruit? Ik heb niet al te veel verstand van computers haha.
Googlen is niet zo heel moeilijk... Eerste afbeelding is een goede.
https://www.google.be/search?q=condensator&tbm=isch

[ Voor 5% gewijzigd door Mavamaarten op 13-11-2015 13:20 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je groot gelijk in Mavamaarten! Exuus. Ik zal is kijken of er iets mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie geen bolle condensatoren, als de pc aanstaat zonder dat kabeltje, en ik doe het kabeltje erin. Dan komt bij het kabeltje een vonk en dan gaat de pc uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou meteen stoppen met kabeltjes erin en eruit te doen terwijl de PC draait. Nu werkt hij (misschien) nog, als je nog veel dingen gaat kortsluiten terwijl de PC draait waarschijnlijk niet meer ;)
Daarnaast kan het ook zijn dat de vonken die je ziet er komen omdat je PC stroom trekt uit dat kabeltje (je ziet het bijvoorbeeld ook als je een lipo batterij aan een quadcopter hangt, geen kortsluiting maar wel een vonkje).

Heb je ergens een andere voeding die je kan testen? Daarmee is in elk geval de voeding uit te sluiten.

Oh, en daarnaast, ben je zeker dat de PC wel opstart zonder dat kabeltje? Je zegt dat je geen beeld hebt. Dat kan natuurlijk ook komen omdat de PC gewoon niet opstart.

[ Voor 13% gewijzigd door Mavamaarten op 13-11-2015 13:31 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:53
Niet meer doen dan... Maakt eens een foto, dan kunnen we misschien zien wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:25:
Ik zie geen bolle condensatoren, als de pc aanstaat zonder dat kabeltje, en ik doe het kabeltje erin. Dan komt bij het kabeltje een vonk en dan gaat de pc uit.
Je moet nooit maar dan ook nooit iets op het moederbord aansluiten terwijl de pc aanstaat.
Als er al iets te repareren was dan heb je het nu waarschijnlijk echt kapot gemaakt...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh oeps had ik niet moeten doen dan haha. Met een andere voeding gebeurt hetzelfde. Foto komt eraan. En ja Mavamaarten hij start wel op, alles draait zegmaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:32:
Oh oeps had ik niet moeten doen dan haha. Met een andere voeding gebeurt hetzelfde. Foto komt eraan. En ja Mavamaarten hij start wel op, alles draait zegmaar.
Het hoeft niet perse de voeding te zijn die het loodje geeft. Het kan ook het moederbord (en de aangesloten onderdelen) zijn die een optater gekregen hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pc:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Y2OfHE.jpg
De connectoropening:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z2WGFhH.jpg
Het kabeltje:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pl2C92L.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duuus, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dat kabeltje hoort er echt wel in, lijkt mij een vrij oud systeem. Zal mij niks verbazen wanneer systeem of voeding het gewoon begeven heeft.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer om te horen, was een mooi beestje. Hij is inderdaad al wat oud.
Pagina: 1