High-end workstation - Budget €5.000,00

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708407

Topicstarter
Achtergrond
Op dit moment werk ik op een Mac Pro uit 2010 en wil een overstap gaan maken naar PC.. De zwaar overpriced Mac Pro's met nauwelijks uitbereidingsmogelijkheden; de focus van apple op cunsumenten; gedoe met Apple en Adobe en het lange wachten op nieuwe updates van Mac Pro's (laatste model komt uit 2013) doen me dit besluiten.

Waar ben ik naar op zoek
Ik ben op zoek naar een stabiel en snel systeem voor professioneel grafisch gebruik. Het systeem is vooral bedoelt voor het maken van 2d/3d animatie met programma's als Cinema 4d, After Effects, Photoshop en Illustrator. Voor Cinema wil ik GPU render engines gaan gebruiken zoals b.v. Octane. Sterke grafische kaart (+ optie voor meerdere kaarten) speciaal voor dit werk is dus een must. Ook snel RAM geheugen en een snelle single core ivm After Effects vind ik belangrijk. After Effects en multicore rendering werkt nog altijd niet ideaal.

Budget
Het systeem mag rond de €5.000,00 kosten.

Ik heb al een systeem samengesteld bij Azerty en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Er is nog ruimte in het budget!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.074,-€ 1.074,-
1Asus X99-DELUXE/U3.1€ 400,95€ 400,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 739,-€ 739,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 128,95€ 128,95
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 131,95€ 131,95
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Corsair Dominator Platinum CMD64GX4M8A2400C14€ 646,50€ 646,50
1Seasonic Platinum Series 1200 Watt€ 282,95€ 282,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 344,70€ 344,70
2Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 329,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.163,81

Vragen:

GRAPHICS
- Ik twijfelde over een Titan X (12gb) kaart. Misschien dat deze beter aansluit bij het in Cinema 4d, Octane renderer, After Effects, etc, maar lees dat de Asus Strix 980ti (6gb) sneller is. Doe ik er goed aan om een Strix te kopen en deze als SLI te gaan gebruiken in de toekomst?

PROCESSOR
- De i7 lijkt mij een goede keuze, is dit ook volgens jullie de beste optie? After Effects werkt beter met een snelle single core.

RAM
- Het RAM geheugen moet supersnel zijn, dit leeg en vul ik vrijwel de hele dag door. Wat ik nu in de lijst hebt staan is volgens jullie een goede keus?

Is dit in jullie een geschikt systeem? Of moet ik zaken anders doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als RAM zo belangrijk is, waarom gebruik je dan geen ECC registered geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RAM
Heb je benchmarks dat de snelheid van RAM voor jouw toepassing van enig belang is? Je hebt nu een kitje van €646 voor 64MB gekozen, dat kan ook voor €400. Ik denk niet dat je het verschil merkt. Verder heb je gekozen voor 8x8GB, waarmee je geen uitbreidingsmogelijkheden meer hebt. Ik zou overwegen om 4x16GB te kiezen (is wel iets duurder), waarmee je ooit nog verder kan upgraden.

Processor
Het gebeurt niet vaak, maar volgens mij heb jij inderdaad wel iets aan de 5960X. Ik zou 'em wel overklocken. Je kan ook voor Xeons gaan met nog meer cores, maar dat lijkt me uit prijs/kwaliteits overwegingen een stap te ver. Je kan ook een stapje terug doen en een 5920K kopen en die overclocken, dan doe je qua singlecore snelheid amper concessies. Je gaat dan van 8 naar 6 cores, maar het scheelt je wel €600. Daar kan je bijna een tweede 980 Ti voor kopen...

Videokaart
Ik zou direct beginnen met meerdere videokaarten, mits je zeker weet dat dat zinvol is. Zoek eens benchmarks op voor jouw specifieke toepassingen. Als je het nu niet doet ga je het later vast ook niet meer doen. De pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G is trouwens net een tikje beter volgens de buren, en ook wat goedkoper (behalve bij redcoon dan).

Kast
Vind je de pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Titanium Grey niet wat mooier dan die saaie zwarte doos? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:41

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Weet niet zeker of je dit serieus moet nemen, niet iedere dag komt iemadn nieuw op het forum en vraagt mensen wat ze vinden van een 5000 euro build :P

Maar heel snel gekeken, waarom geen Xeon ipv i7? Je gaat neem ik aan niet overklokken op een workstation (hoewel het vaak genoeg wel gebeurt) en je maakt ook niet gebruik van de grafische kracht van de i7 tegenover een Xeon. Dan ben je gewoon veel goedkoper uit voor dezelfde, of meer, prestaties.

[edit] Ik zie zojuist dat de goedkoopste 16 core CPU op 2011-3 de i7 is die jij al had uit gekozen. Indien je echt voor 16 cores wil gaan is dat dan je goedkoopste optie, excuses voor de eerder gegeven (foute) informatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Yariva op 13-11-2015 14:47 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@wimjongil: Ik heb naar ECC ram gekeken, maar het is denk ik teveel van het goede. Snel RAM is voldoende. :)

@joepP: Bedankt voor je goede feedback. Je hebt een goed punt van het RAM geheugen misschien kan ik beter voor een 4x16GB gaan.

Is het overklokken van een processor aan te raden voor een workstation? (Mac gebruiker hè, weinig tweak ervaring ;) )

Die MSI review ga ik nog even bekijken bij de buren, qua looks vind ik het allemaal lelijke kaarten. Als ze maar snel zijn!

@Yariva: Ik ben inderdaad nieuw, maar ben ook maar net weer terug in PC land. €5.000,00 is een aardig budget, maar ik moet er ook mijn geld mee verdienen. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken.

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 708407 op 13-11-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 08:08
Ik kan niet goed inschatten of het nuttig is bij het type werk wat zal worden uitgevoerd op deze computer maar wellicht is het interessant om wat betreft de SSD's een kijkje te nemen naar NVM Express.

http://tweakers.net/categ...XRZYk5SlbRShbm5iZKsbW1tQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@laminaarplaat: Ja die M.2 kaarten, daar heb ik ook zeker interesse in. Ik wil alleen wachten op een 1Tb versie van die Samsung 950 of opvolgende Pro serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 08:08
Anoniem: 708407 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:07:
@laminaarplaat: Ja die M.2 kaarten, daar heb ik ook zeker interesse in. Ik wil alleen wachten op een 1Tb versie van die Samsung 950 of opvolgende Pro serie.
Als je volledig gebruik wilt maken van de snelheid van NVMe zal je het geloof ik moeten aansluiten op een SFF-8639 / U.2 poort. Op een M.2 poort aansluiten levert alsnog een bottleneck op. Voor het moederbord in jouw lijstje is een upgrade kit voor die poort beschikbaar. Op de Asus TUF SABERTOOTH X99 zit ie standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:15

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik vraag me af of die 5960X hier zijn meerwaarde gaat hebben, de kloksnelheid is standaard namelijk lager (kan natuurlijk overgeklokt worden), maar gezien een 5930K beduidend goedkoper is en een hogere single-core heeft lijkt mij dit beter. Aangezien je aangeeft dat je primair op de GPU gaat renderen. Een CPU-render is ook op deze CPU gewoon belachelijk snel.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-06 08:39
Je maakt op dit moment gebruik van een GPU voor games. Waarom niet 1 GPU die speciaal gemaakt is voor dit soort programma's zoals een AMD FirePro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:29
Dit lijkt me de setjes die je wilt hebben :
http://tweakers.net/categ...7fevwzVkRS_84cEzUuBNBrfUH

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3000C15Q-64GVR
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD64GX4M4A2666C15
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD64GX4M4B2800C14

Maar alle andere zijn ook prima, 5960x is leuk. Heb hem zelf ook, maar overclocken is wel nodig voor beste performance. Het is allemaal vrij simpel tegenwoordig, dus dat lijkt me met wat youtube video's geen probleem.

4Ghz is een overclock die vrij eenvoudig te realiseren is.

Waarom eigenlijk 3 ssd's, 1TB en 2x 500GB. Waarom niet gewoon 1TB nu en dan een pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

Als geld niet echt een probleem is, kan je ook voor een monster gaan : pricewatch: Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 1,2TB of pricewatch: Intel 750 SSD 2,5" PCIe 3.0 x4 800GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Eens met opmerkingen over SSDs. Ik zal voor Windows + programma's een 512GB nemen, en een enkele 1TB als snelle dataschijf. Ik neem aan dat je je andere data toch op een NAS gaat zetten

Overclocken is trouwens triviaal als je naar 4GHz wil.

[ Voor 13% gewijzigd door joepP op 13-11-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
joepP schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:52:
Eens met opmerkingen over SSDs. Ik zal voor Windows + programma's een 512GB nemen, en een enkele 1TB als snelle dataschijf. Ik neem aan dat je je andere data toch op een NAS gaat zetten

Overclocken is trouwens triviaal als je naar 4GHz wil.
NAS? Waar zie jij NAS genoemd. Ik zie een 2TB HDD / 2TB SSD. Dus ik neem aan dat hij dat allemaal gebruikt voor opslag.

Ik zou een 1TB of 512GB pakken voor snelle transfer windows/bestanden van photoshop etc.
En dan een andere SSD eventueel voor gewoon snellere rates. Een 1TB 850 EVO bijvoorbeeld.

Triviaal? Waarom dat? Sommige onderdelen maken namelijk ook gebruik van snelle cores. Dus wel handig met redelijk ovc.

[ Voor 8% gewijzigd door rolandos582 op 13-11-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Ik zie nergens NAS, maar iemand die professioneel content op 2D/3D maakt heeft ontzettend veel opslag nodig. Niet-actieve projecten, oudere dingen. Die moet je wel ergens laten, dus ik neem aan dat TS daar al een oplossing voor heeft.

Met triviaal bedoel ik dat overclocken tegenwoordig supersimpel is, en dat je het dus bijna wel moet doen met de 5960X.

[ Voor 20% gewijzigd door joepP op 13-11-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
joepP schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 20:28:
Ik zie nergens NAS, maar iemand die professioneel content op 2D/3D maakt heeft ontzettend veel opslag nodig. Niet-actieve projecten, oudere dingen. Die moet je wel ergens laten, dus ik neem aan dat TS daar al een oplossing voor heeft.

Met triviaal bedoel ik dat overclocken tegenwoordig supersimpel is, en dat je het dus bijna wel moet doen met de 5960X.
Tja aannames zijn natuurlijk dodelijk, misschien huurt hij wel een server. Who knows 8)7

Maar je hebt gelijk, zo'n 5960x clockt zichzelf simpel over met een goede koeler. 4Ghz zoals ik al zei is een overclock van +1 Ghz = 33% winst en levert geen problemen op. Enkel extra wattage.

Dit is een basis uitleg : http://nl.hardware.info/r...930k-en-5820k-overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wat is het plan voor de beeldschermen en kalibratie-apparatuur? Ik zie daar namelijk helemaal niets van voorbij komen in dit topic, terwijl het voor professioneel grafisch gebruik eigenlijk nog wel belangrijker is dan het workstation dat er achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
En welk deel van je budget wil je besteden aan je backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Super fijn die vragen en input! Ik heb het allemaal doorgelezen en jullie vragen en ideeën hieronder meegenomen. Mooi proces zo'n systeem samenstellen, je blijft schuiven, puzzelen en denken.

PROCESSOR

@NLBUURMAN:, goed punt betreft het eventueel vervangen van de 5960X voor een 5930K. Naast het besparen van kosten is de snelheid per core hoger wat tijdens het werk meer oplevert. Het plan van @rolandos582 om de 5960X iets te overclocken is denk ik voor mij de beste optie. Zo kan ik snel multicore renderen en single core ook optimaal werken. De Noctua NH-D15 koeling en een extra fan in de kast is dan voldoende denken jullie?

SSD

Qua opslag is het plan als volgt
SSD 1 Samsung 850 EVO 1tb: Is voor lopende projecten
SSD 2 Samsung 850 EVO 512gb: Systeem
SSD 3 Samsung 850 EVO 512gb: Cache schijf (gebruikt o.a. Photoshop en After Effects veel, kan zo oplopen naar 100gb of meer)
De WD Black is als interne backup schijf

archief/backup
Als archief maak ik inderdaad gebruik van een QNAP NAS 13tb @joepP heeft dit goed gezien :)
@jeronimo, voor backups maak ik gebruik van de interne schijf, maar daarnaast maak ik ook gebruik van Dropbox voor lopende projecten. Dit synchroniseert alle lopende projecten tussen het systeem in de studio (Dat gaat dit systeem worden) En wat ik thuis heb staan. Zo kan ik eventueel nog dingen vanuit huis oppakken. Ideaal voor haastklussen

M.2
@laminaatplaat: Het is nog toekomst muziek, maar goed om te weten. Een M.2 kaart kan erg interessant worden wanneer ik meer en meer 4k beeldmateriaal ga verwerken. Voor shoots is het al best gebruikelijk. Ik wacht nog heel even.

GRAFISCHE KAART/KALIBRATIE

@Kid Jansen: Terecht punt, en erg belangrijk. Op dit moment maak ik gebruik van twee 24” Apple schermen. Ik wil deze gaan vervangen voor één of twee referentie monitoren zoals die van NEC. Zou jij hiervoor een andere grafische kaart overwegen dan?

@Wouter_96: Ik ben geen fan van AMD. Maar je hebt gelijk dat het een kaart moet zijn die past bij de werkzaamheden die ik doe. Dit is ook een vraag aan jullie. Ik heb nu gekozen voor een gamekaart omdat deze supersnel is en CUDA cores gebruikt worden door GPU renderaars. Maar als er een kaart is die nog beter past, hoor ik het graag.

Nogmaals, erg fijn dat iedereen zo mee denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-cpu; ga je exlusief 3d renderen op de gpu? Want dan moet je je idd afvragen of een relatief dure 5960X altijd zinvol ingezet kan worden. After effects is zeer IO en ram intensief, en kan niet altijd goed gebruik maken van alle aanwezige cores/threads tijdens het renderen, afhankelijk van de media/files. Mogelijk is idd een 6 core voldoende. Of wil je graag in AE renderen op een x aantal cores en dan op de rest gewoon doorwerken?

AE ondersteund ook netwerk renderen. Heb je overwogen om 2 machines met een 6700K neer te zetten, waarvan je er op 1 werkt en de ander gebruikt om te renderen? Een 5960x levert eigenlijk niks op voor werken zelf met c4d, illustrator, en PS, en is zonder overclock eigenlijk vaak inferieur.

-gpu; ga je alleen met octane werken of ook nog met andere? Octane is practisch van Nvidia dus je zit aan nvidia kaarten vast. Belangrijk is of je een beeld hebt van hoe veel VRAM jouw scenes kosten. Als je scenes renderen meer dan 6gb per gpu kost dan kun je eigenlijk niet anders dan een titan x nemen, maar die heeft de slechtste snelheid/€ ratio. Een 980 ti is natuurlijk slimmer. Of als je met 4GB toe kunt, zijn wat 970's ook mogelijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Anoniem: 708407 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 23:02:
GRAFISCHE KAART/KALIBRATIE

@Kid Jansen: Terecht punt, en erg belangrijk. Op dit moment maak ik gebruik van twee 24” Apple schermen. Ik wil deze gaan vervangen voor één of twee referentie monitoren zoals die van NEC. Zou jij hiervoor een andere grafische kaart overwegen dan?
Die schermen gaan dus ook niet van het €5000 budget af? Als je in de professionele NEC beeldschermen geïnteresseerd ben heb ik daar een mooi overzicht van voor je dat ik als onderdeel van het beeldschermadvies voor de workstation BBG van juli had geschreven. Vergeet ook niet te kijken naar de Eizo ColorEdge beeldschermen. Als je budget voor de beeldschermen in verhouding is met het budget van de workstation zou ik in jouw geval zeker voor de Eizo ColorEdge CG of NEC SpectraView Reference modellen gaan.

De beeldschermen zijn daarmee in principe al afgedekt (je kan niet echt verkeerd gaan met die modellen). Als je nog vragen hebt daarover hoor ik het wel, maar het is eigenlijk niets anders dan een keuze op merk, formaat en resolutie. Qua kwaliteit en featureset zit er weinig verschil tussen de Eizo ColorEdge CG modellen onderling en hetzelfde geldt voor de NEC SpectraView Reference modellen. Ook tussen de twee merken zit weinig verschil.

NEC beeldschermen heb ik zelf nog nooit getest (staat nog op het verlanglijstje), maar ik heb in maart wel een review gepubliceerd van de Eizo ColorEdge CG277. Ik denk dat je daarmee een vrij goed beeld krijgt van de kwaliteit en mogelijkheden van die schermen.

De kalibratie is daarmee overigens nog niet afgerond. De Eizo ColorEdge CG modellen hebben een ingebouwde kalibratiesensor, maar de NEC beeldschermen hebben dat niet. Hoewel de ingebouwde kalibratiesensor in de Eizo's een aardig begin is, zit je nog makkelijk 1,0 à 1,5 dE2000 van perfect af. Met dit soort bedragen zou dat echt zonde zijn, want dan haal je gewoon niet er uit dat er in zit. Ik zou toch zeker een X-Rite i1Display Pro colorimeter overwegen, maar in jouw geval zou een X-Rite i1Basic Pro 2 (goedkoopste kalibratiekit met de i1Pro 2 spectrofotometer) ook zeker geen slechte optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 16:05
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING M9 ACK€ 385,98€ 385,98
1PNY Quadro M4000€ 1.006,85€ 1.006,85
1NZXT H440 Zwart€ 124,90€ 124,90
1Thermaltake NiC C5€ 74,25€ 74,25
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14€ 505,75€ 505,75
1be quiet! Power Zone 850W€ 133,50€ 133,50
1Seasonic M12II Evo 850W€ 121,80€ 121,80
2Samsung 850 EVO 1TB€ 324,36€ 648,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.001,75

En dan nog even wachten op de nieuws: Gerucht: Broadwell-E-processor Core i7-6950X krijgt tien cores i7 6950x, of je kunt ook nu voor een i7 6700k gaan en die een flinke oc geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Ten eerste vet dit dik systeem.samenstellen.

Zelf werk in de 3d ,vfx, en kan je met zekerheid zeggen dat een quadro of fire gl je nagenoeg niets extra's opleverd. Op werk heb ik zelf een 8 core xeon,.

Dat werk wel lekker, maar toch zou ik je aanraden om op skylake over te gaan.

Dit ivm de hogere snelheid te behalen is met de duurdere ssds. Zodra die schappelijk qua prijs zijn kun je die ook gebruiken. Leverd je snelheid op met inladen textures en footage.

Ik zou de snelste i7 pakken en die nog een beetje overklokken(niet te veel).

Zoiezo sneller dan een xeon, met het geld wat je bespaard kan je een render bak in elkaar zetten en wat distributed renderen. Of gewoon goede rand apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Idd, een Quadro M4000 van 1000 euro presteert als een GTX 970 van 350 euro in gpu rendertaken. Absoluut oninterressant. Een pro gpu neem je alleen om hele specifiek redenen voor zo'n systeem als dit. (Een M4000 heeft wel een grappig pluspunt trouwens, je zou er op onderstaand moederbord, doordat hij maar 1 slot dik is, 8 kwijt kunnen. Dan heb je meer snelheid dan 4 M6000's voor minder geld :P)

Ik denk dat men ook goed moet nadenken over steeds maar meer cores willen. De enige applicatie hier die echt van veel cores gebruik kan maken is AE, maar neem niet automatisch aan dat als je met flinke 4K footage werkt icm een stevige timeline de machine ook daadwerkelijk efficient gebruik maakt van die cores/threads. Het is in AE niet voor niets te tweaken, core/thread en ram gebruik per thread.

En als je dan ook nog bedenkt dat netwerkrenderen een optie is, dan valt het nut van een 8 of 10 core soms gewoon weg.

C4D, Ps en illustrator reageren iig het beste op snellere cores, niet nog meer. (behalve dus natuurlijk cpu renderen in C4D, wat eigenlijk het beste gethreade soort werk is wat er is.)

Moeten we trouwens uit gaan van 5k ex. btw? Zo ja, dan kun je wel een redelijke compromisloze bak in elkaar zetten. 5000 euro ex. btw. Als je die dan nog wat overclocked.

Gezien de IO loads die AE kan creeëren zou ik hoe dan ook gaan voor NVME opslag, en dan maar gewoon al the way en de 1.2TB versie pakken. Geen gedoe met meerdere drives of sata, gewoon os, apps en scratch/temp allemaal er op. Moederbord is duur maar superflexibel. Zeer veel pci-e uitbreiding mogelijk bijv. Gewoon maar meteen 3 980-ti's. Het blijft lastig want 970's zijn veel goedkoper maar mogelijk wil je wel echt 6GB vram? 64GB in 4 reepjes zodat er nog 64 bij kan.

Het bord ondersteund ook REG/ECC ram! ICM met een xeon 1660 v3 zou je ook dus voor ECC kunnen gaan. Die xeon kun je ook gewoon OC'en lijkt het. (net zoals de v1 en v2 single qpi link xeons wat broertjes van de unlocked i7's zijn) Al doen ze in de specs van het moederbord niet moeilijk over 128GB unbuffered...

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus X99-E WS/USB 3.1€ 511,50€ 511,50
3MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 742,95€ 2.228,85
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1be quiet! Dark Power Pro 11 1200W€ 253,95€ 253,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB€ 1.098,95€ 1.098,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.018,81

En wil je wat minder uitgeven, dan kun je een 800gb intel 750 nemen, of een 5930k, of een gtx 980 ti minder bijv.. Het bord zou ik houden aangezien je daar nog heel veel kanten mee op kunt.

[ Voor 74% gewijzigd door maratropa op 14-11-2015 15:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

lol 3 980 ti :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Wtf moet je in godsnaam met 3x een 980TI gaan doen? Kan dat programam ook op Multi GPU renderen dan?

Ik zou de bovenste setup nemen met 1 980TI, kijken of dit voldoende is en anders kun je altijd nog 1 bijprikken. SSD is leuk maar de pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB is beter.

Bovendien wellicht een H110 GTX ofzo ivb de overclock? D15 kan utieraard ook en wellicht sneller getimed ram, niet heel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PROCESSOR

Tijdens het werk komt het regelmatig voor dat je op de achtergrond een C4D scene aan het renderen bent en op de voorgrond start met de compositing er van in After Effects. Ook is het mogelijk dat ik in de achtergrond After Effects laat renderen en op de voorgrond doorwerk aan een volgende scene. Kortom, mijn systeem is altijd te traag zeg ik wel eens.

C4D zal niet altijd gebruikt gaan worden ism Octane/GPU rendering, maar soms ook gewoon via de CPU ivm b.v. een oud project of omdat ik samenwerk met mensen die niet beschikken over Octane.

Conclusie:
De i7-5960X overclocken tot 4GHz (Maximale turbo) om snel te kunnen werken en prima multicore te kunnen renderen.

GRAPHICS CARD

@Daikiri, goed je ervaring te lezen met quadro kaarten (& processoren). Het bevestigd eigenlijk dat het nemen van een snelle gamekaart zoals de 980 Ti een goede is. Wel is nog even de vraag hoeveel GB ik nodig zal hebben voor de scenes. 4k renderings komen nog niet heel veel voor, dus texturen kunnen wel iets terug in resolutie. Ik denk dan ook wel voldoende te hebben aan 6GB.

@rolandos582: Het plan van @maratropa om 3 kaarten te gebruiken is best iets om te overwegen. Als je de kaarten in SLI zet kan de software het te berekenen beeld, een stuk sneller renderen. Zelfs oplossingen met 4 kaarten zie ik wel eens voorbij komen. Maar opschalen kan altijd nog!

Conclusie:
Het gaat of een MSI GTX 980 Ti gaming kaart worden of een ASUS GTX 980 Ti Strix.

SSD

@maratropa: Ook jij bedankt voor je uitvoerige uitleg! Het moederbord heb ik meegenomen in mijn eind configuratie. Ik twijfel nog even over de MSI kaart, maar je voorstel om een Intel 750 SSD PCIe 1,2TB in te stellen is een interessante! Ik ga deze optie nog even onderzoeken! Misschien dat ik hem later toevoeg. Die snelheid is gigantisch, maar zou je echt zo’n verschil gaan merken denk je?

SCHERMEN

@ Kid Jansen: Bedankt voor je input voor de schermen. Je overzicht en informatie ga ik bij de hand houden. Maar voor nu laat ik de schermen nog heel even voor wat ze zijn.

@Ugraded: Bedankt voor je configuratie!

Ik post binnenkort mijn 'eindconfiguratie!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
5960x op 4Ghz lijkt me een prima keuze, wel een een goede koeler pakken. Zodat hij ook zo stil mogelijk is.

Maar serieus 3x 980TI lijkt me zwaar onnodig, volgens mij gaat het verschil echt minimaal. Ik zou echt 1 nemen, en mocht je het te traag vinden gaan. Dan een 2e bij prikken. Krengen kosten toch €750 per stuk.

Ik zou de keuze maken tussen een super snelle Intel 750 SSD, of een 950pro. Scheelt toch bijzonder in de prijs. Verschil zou je moeten merken als je veel met projecten gaat schuiven, maarja dit geld dat de ontvanger + verzender dit moet aankunnen.

Moederborden is nog wel een aanpassing in te krijgen, àfhankelijk van je kleurenschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Rolandos; gpu renderen schaalt linear met extra gpu's; 3 gpu's is 3x zo snel als 1 gpu. Het is ook geen SLI oid, de gpu's zitten er los in zonder SLI bridge en worden los aangestuurd. Rendertijd kan belangrijk zijn en in een werksituatie hoeven deze kosten niet problematisch te zijn. (zie bijv een recente nvidia VCA met 8 m6000's.. :) )

Mijn machine was meer een voorbeeld, hij weet zelf beter waar hij het zwaartepunt legt.

mbt de NVME ssd (980 pro lijkt me ook prima, hoe zit het met koeling? Ik heb wat meer vertrouwen in de degelijkheid van de intel); ik dacht vooral aan zwaar AE werk. Als je zware footage in je timeline hebt en deze op veel cores gaat wegrenderen dan wil je al je bronmateriaal op de NVME ssd hebben staan om bottlenecks te vermijden, er is dan heel veel IO. Ramtekort en diskacces kunnen zorgen voor suboptimaal cpu gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 15-11-2015 00:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
maratropa schreef op zondag 15 november 2015 @ 00:33:
Rolandos; gpu renderen schaalt linear met extra gpu's; 3 gpu's is 3x zo snel als 1 gpu. Het is ook geen SLI oid, de gpu's zitten er los in zonder SLI bridge en worden los aangestuurd. Rendertijd kan belangrijk zijn en in een werksituatie hoeven deze kosten niet problematisch te zijn. (zie bijv een recente nvidia VCA met 8 m6000's.. :) )

Mijn machine was meer een voorbeeld, hij weet zelf beter waar hij het zwaartepunt legt.

mbt de NVME ssd (980 pro lijkt me ook prima, hoe zit het met koeling? Ik heb wat meer vertrouwen in de degelijkheid van de intel); ik dacht vooral aan zwaar AE werk. Als je zware footage in je timeline hebt en deze op veel cores gaat wegrenderen dan wil je al je bronmateriaal op de NVME ssd hebben staan om bottlenecks te vermijden, er is dan heel veel IO. Ramtekort en diskacces kunnen zorgen voor suboptimaal cpu gebruik.
8 kaarten 8)7 8)7 8)7 8)7
Hou op man, dat kan toch serieus niet optimaal benut worden. Wat moet je dan wel niet allemaal draaiende hebben om dat te kunnen gebruiken.

Ik snap wel hoe het in zen werk gaat, maar als je de kaarten niet gebruiken. Heb je gewoon €1600 erin zitten terwijl het niet gebruikt word. Kan je beter investeren in iets anders.

980 pro? Je bedoeld de 950 pro dan neem ik aan? Lijkt me imo een prima keuze in plaats van die intel SSD. Ik snap wel waarom je daarvoor kiest, maar wat een kneiter duur ding zonder extra veel opties ervoor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Laatst online: 14-06 20:27
Men moet hier ook even bedenken dat aangezien het hier om zakelijk gebruik gaat je de btw kan aftrekken (=82% originele prijs) en dan ook nog eens kan afschrijven in 5 jaar (uitgaande dat je een zelfstandig ondernemer bent). Dat zorgt ervoor dat je pc effectief nog maar 41-50% van de prijs inclusief btw is. Dan valt 5000 euro nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Skynick schreef op zondag 15 november 2015 @ 00:45:
Men moet hier ook even bedenken dat aangezien het hier om zakelijk gebruik gaat je de btw kan aftrekken (=82% originele prijs) en dan ook nog eens kan afschrijven in 5 jaar (uitgaande dat je een zelfstandig ondernemer bent). Dat zorgt ervoor dat je pc effectief nog maar 41-50% van de prijs inclusief btw is. Dan valt 5000 euro nog wel mee.
€ 1099,90 (€ 909,01 excl. BTW)
Scheelt nogal inderdaad. 8)7

Maar ik lees professioneel gebruik maar niet zozeer zakelijk of dat hij ondernemer is en dus kan aftrekken. Als dat wel is, scheelt enorm maar dan moet dit wel even worden aangegeven. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 708407 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:39:
SSD

@maratropa: Ook jij bedankt voor je uitvoerige uitleg! Het moederbord heb ik meegenomen in mijn eind configuratie. Ik twijfel nog even over de MSI kaart, maar je voorstel om een Intel 750 SSD PCIe 1,2TB in te stellen is een interessante! Ik ga deze optie nog even onderzoeken! Misschien dat ik hem later toevoeg. Die snelheid is gigantisch, maar zou je echt zo’n verschil gaan merken denk je?
Ja & Nee.

Het hangt helemaal van het type schrijf & lees acties af. Maar wat wel een feit is dat programma's alleen maar hongeriger naar data worden en dat alles (textures/video/modellen/...) eigenlijk alleen maar groter wordt.

Het 'voordeel' van 1 grote SSD boven 2 kleinere SSD's is dat er meer cellen in een grote SSD zitten en dat je daarmee hogere snelheden haalt en de levensduur verlengt. Daarnaast heb je bij 1 schijf 'altijd' het voordeel van de snelle schijf, of je nu je project aan het laden bent of dat hij gebruikt wordt als scratch disk.
SATA heeft niet voor niets een opvolger gekregen, niet alleen de snelheid is verbeterd, maar de gehele bus is efficiënter.

Kijk trouwens ook nog even goed naar je voeding. Het klinkt leuk om er maar een 1200W voeding in te gooien, maar als je de meeste tijd misschien 200W verbruikt en misschien tijdens het renderen de 600W aantikt dan is die 1200W voeding minder efficiënt dan een 850W voeding met dezelfde 'klasse'. Kijk ook even of je 'airflow' van je voeding verwacht, het is niet leuk als je voedingsfan stil staat en de rest van je PC staat te koken. Sommige 1200W voedingen hebben geen airflow nodig tot 500W, jouw originele systeem zou daar misschien nog net onder blijven, dan moet die 500W van je CPU & GPU wel fatsoenlijk uit je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Als je echt 3 980TI's open wil houden, dan moet je die 1200W pakken. Als je 1 wil pakken is 550/650 voldoende, bij 2 moet je denken aan 850 of 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Overweeg stock koeler videokaarten te nemen als je er meerdere tegen elkaar aan gaat zetten. Deze blazen hun lucht de behuizing direct uit ipv terug in de kast naar zijn buur-kaarten.

Stock Koeler kaarten maken meer lawaai en worden warmer, maar bijv. MSI Twinforce kaarten tegen elkaar aan zetten is echt geen success omdat de warmte in de kast blijft hangen.

Alternatief is uiteraard Waterkoeling (+ lekker fancy enzo, je hebt het budget ervoor) of gigantische airflow direct op de kaarten en ook weer direct de kast uit.
rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:57:
Als je echt 3 980TI's open wil houden, dan moet je die 1200W pakken. Als je 1 wil pakken is 550/650 voldoende, bij 2 moet je denken aan 850 of 1000W.
Naar mijn ervaring kan je prima 2 high-end graphics cards (Dual 290X in crossfire) op een 700 watt voeding prikken en dan heb je nog ruimte over. Met een 3e erbij zou je in de 900-1000 watt range komen. Uiteraard heb ik dan geen high-end Xeon, overclocks, waterkoeling of een serie HDDs. Ook is het inderdaad wel een overweging om een krachtigere voeding te nemen zodat de load van de voeding niet continue op 80+% hangt, want zover ik heb begrepen is dat niet goed voor de levensduur van de voeding.

De HDD

Merk op: Zover ik weet zijn grotere HDD altijd sneller. Een grotere WD Black is zeer waarschijnlijk een stuk sneller dan een kleinere. Voor opslag zou ik persoonlijk echter gewoon lekker een dikke NAS inzetten met 10gbps ethernet. Dat past zelfs nog wel in je budget :P
rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 00:45:
[...]

8 kaarten 8)7 8)7 8)7 8)7
Hou op man, dat kan toch serieus niet optimaal benut worden. Wat moet je dan wel niet allemaal draaiende hebben om dat te kunnen gebruiken.

Ik snap wel hoe het in zen werk gaat, maar als je de kaarten niet gebruiken. Heb je gewoon €1600 erin zitten terwijl het niet gebruikt word. Kan je beter investeren in iets anders.
Zover ik weet worden die kaarten niet in de vorm van SLI ingezet maar gewoon als rekenmonsters, onafhankelijk van de rest van de kaarten. D.w.z., je kan er 20 ingooien en het schaalt "perfect" bij Renderen. Het gaat hier niet om realtime rendering; daarbij kan je effectief inderdaad maar 2 benutten in SLi.

[ Voor 70% gewijzigd door Gamebuster op 15-11-2015 09:55 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een NVME SSD niet het overwegen waard? Die zijn weliswaar wat duurder, maar zijn wel flink sneller dan conventionele SSDś. Kan handig zijn voor de lopende projecten dus.

EDIT:
Ik zie dat het al was gevraagd,hahaha. :)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Gamebuster schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:43:
Overweeg stock koeler videokaarten te nemen als je er meerdere tegen elkaar aan gaat zetten. Deze blazen hun lucht de behuizing direct uit ipv terug in de kast naar zijn buur-kaarten.

Stock Koeler kaarten maken meer lawaai en worden warmer, maar bijv. MSI Twinforce kaarten tegen elkaar aan zetten is echt geen success omdat de warmte in de kast blijft hangen.

Alternatief is uiteraard Waterkoeling (+ lekker fancy enzo, je hebt het budget ervoor) of gigantische airflow direct op de kaarten en ook weer direct de kast uit.
Wel goed punt hoor, je krijgt veel warmteophoping; hij zou bijv. voor de extra gpu's reference designs kunnen nemen, en dan alleen voor de primaire viewport aansturende een custom koeler design. Dan heb je iig de hitte van de extra kaarten niet in je systeem. Tijdens gpu renderen zit de warmteproductie ook continu op max. Mogelijk wil hij alleen op de 1 of 2 extra kaarten gpu renderen om zo de primaire gpu vrij te houden voor andere dingen.

In dat licht is een AIO waterkoeler voor de cpu ook te overwegen; die gooit de warme luch direct de behuizing uit.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 15-11-2015 10:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Heb je naar quadro kaarten gekeken?, als er nog ruimte in het budget is er ook ruimte voor een paar extra certificaten en minder crashes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Is een workstation van een aanbieder zoals Dell geen betere optie? Je zegt dat je je geld ermee moet verdienen; is het hebben van een goede zakelijke garantie dan niet een nummer één prioriteit? Als nu bijvoorbeeld je moederbord stukgaat, dan duurt het zeker een week voordat je weer kan werken. En dat is een week zonder inkomsten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

G4H schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:20:
Is een workstation van een aanbieder zoals Dell geen betere optie? Je zegt dat je je geld ermee moet verdienen; is het hebben van een goede zakelijke garantie dan niet een nummer één prioriteit? Als nu bijvoorbeeld je moederbord stukgaat, dan duurt het zeker een week voordat je weer kan werken. En dat is een week zonder inkomsten. :/
maar zoals vaker bij voorgebouwde workstations het probleem is dat ze duurder zijn en je minder krijgt voor je geld dan bij zelf bouw dus ik bergijp je punt maar met zo groot budget moet je bijna wel voor zelfbou gaan (vind ik je mening kan anders zijn )

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:53
deguus schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:23:
[...]

maar zoals vaker bij voorgebouwde workstations het probleem is dat ze duurder zijn en je minder krijgt voor je geld dan bij zelf bouw dus ik bergijp je punt maar met zo groot budget moet je bijna wel voor zelfbou gaan (vind ik je mening kan anders zijn )
Dat is een feit, zelfbouw is prijs-kwaliteit een stuk beter.
Echter gaat het hier om een systeem die als inkomen gaat dienen, dan vind ik zijn punt over een workstation van bijv Dell zeker belangrijk.
Zelfbouw is leuk indien je ermee gaat gamen of andere onzin, stel dat ding werkt een week niet dan boeit dat totaal niet. Persoonlijk vind ik een week nog snel voor reparaties bij een zelfbouw, je kan hier ook 2 weken van maken met een beetje pech.

Een workstation icm een service contract, stel die gaat defect dat je binnen 24-48 uur verder kan met geld verdienen vind ik veel belangrijker.

Met zo'n groot budget kan je een hele leuke workstation bij Dell krijgen incl een service contract bij geval van ''nood''.

Maar goed dat is de prioriteit die je moet stellen: wil je minder geld uitgeven en meer ervoor krijgen ga je voor een zelfbouw. Denk je aan je bedrijf die zoveel mogelijk in de lucht moet zijn ga je voor een workstation van bijv Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

JeroenC schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:30:
[...]

Echter gaat het hier om een systeem die als inkomen gaat dienen, dan vind ik zijn punt over een workstation van bijv Dell zeker belangrijk.
Zelfbouw is leuk indien je ermee gaat gamen of andere onzin, stel dat ding werkt een week niet dan boeit dat totaal niet. Persoonlijk vind ik een week nog snel voor reparaties bij een zelfbouw, je kan hier ook 2 weken van maken met een beetje pech.

Een workstation icm een service contract, stel die gaat defect dat je binnen 24-48 uur verder kan met geld verdienen vind ik veel belangrijker.

Met zo'n groot budget kan je een hele leuke workstation bij Dell krijgen incl een service contract bij geval van ''nood''.

Maar goed dat is de prioriteit die je moet stellen: wil je minder geld uitgeven en meer ervoor krijgen ga je voor een zelfbouw. Denk je aan je bedrijf die zoveel mogelijk in de lucht moet zijn ga je voor een workstation van bijv Dell.
oke ik begrijp je punt nu beter

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
mcelias5 schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:44:
Heb je naar quadro kaarten gekeken?, als er nog ruimte in het budget is er ook ruimte voor een paar extra certificaten en minder crashes
Lees het topic nou eens door, is allang aangegeven en overbodig/geen voordeel.
JeroenC schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:30:
[...]

Tja die keuze moet hij zelf maken, maar bij Dell betaal je gewoon zoveel voor een soortgelijk systeem. Dat is unreal, voor een 6700k + 960 word al 1500 neergeteld. Ik zou zelf zelfbouw kiezen, wat ik vaak zelf doe. Is een nieuw product bestellen, het oude opsturen en laten repareren en nieuwe weer inleveren. Dat is iets waar ze bij Coolblue niet moeilijk over doen.

Je moet gewoon een goede shop kiezen, en van te voren contact met ze zoeken om een goede service af te sluiten. Sommige winkels zijn daar erg coulant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Coolblue is dan inderdaad de beste optie. Je betaalt daar een behoorlijke premium bovenop de gangbare prijs, maar de service is wel erg goed. Wellicht van te voren even mailen of wat Rolandos hierboven zegt mag, zodat je dat just in case zwart op wit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Anoniem: 708407 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:39:
@ Kid Jansen: Bedankt voor je input voor de schermen. Je overzicht en informatie ga ik bij de hand houden. Maar voor nu laat ik de schermen nog heel even voor wat ze zijn.
Prima, maar ik wil je dan bij deze wel waarschuwen. Ik vind zelf met één budget voor alles werken veiliger, omdat het dan makkelijker is om de balans te waarborgen. Gezien het workstation dat de schermen aan gaat sturen en de werkzaamheden waar het voor gebruikt gaat worden zou ik minimaal €2000 reserveren voor je primaire scherm (viewport) en €500 per extra scherm (meer nog als je daar 4K op wilt hebben) voor de interface en overige open programma's. Reken nog €200 voor de i1Display Pro en je zit al op minimaal €2700. Houd daar dan dus ook echt rekening mee.

Ik zag ook al een aantal keer 4K content genoemd worden in dit topic. Als je de primaire monitor daar al op voorbereid wilt hebben (wat denk ik wel verstandig is, aangezien je met een monitor makkelijk 5 jaar kan doen, ook als pro), dan wordt dat bedrag nog veel groter. Het is dan vrij reëel dat je voor de beeldschermen en kalibratie-apparatuur nog meer kwijt bent dan voor het workstation.

Voor het primaire scherm lijken dit mij overigens de meest geschikte kandidaten:Kleiner dan 27" 2560x1440 zou ik echt niet doen voor je primaire scherm. Bij voorkeur overigens ook niet voor secundaire schermen, behalve voor schermen die in portretstand gebruikt worden.
rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:57:
Die 1200W voor drie klopt denk ik wel (vooral omdat er eigenlijk niks tussen 1000W en 1200W in zit), maar meer dan 550W voor één of 850W voor twee is echt niet nodig, want zelfs al zou je alle componenten tegelijk stresstesten dan kom je daar echt nog niet aan, laat staan bij real-life 100% belasting.
G4H schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:23:
Coolblue is dan inderdaad de beste optie. Je betaalt daar een behoorlijke premium bovenop de gangbare prijs, maar de service is wel erg goed. Wellicht van te voren even mailen of wat Rolandos hierboven zegt mag, zodat je dat just in case zwart op wit hebt.
Een ander groot voordeel van Coolblue is ook dat ze 7 dagen per week bezorgen. Indien een product op voorraad is, is het altijd voor 23:59 besteld > morgen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Howlishit, 4k voor een scherm? Ik zie een raar koepelachtig iets, wat bevordert dat precies en wat is nou het verschil wat dit scherm zo goed/duur maakt?
Die 1200W voor drie klopt denk ik wel (vooral omdat er eigenlijk niks tussen 1000W en 1200W in zit), maar meer dan 550W voor één of 850W voor twee is echt niet nodig, want zelfs al zou je alle componenten tegelijk stresstesten dan kom je daar echt nog niet aan, laat staan bij real-life 100% belasting.
Tuurlijk zijn ze wat ruim genoeg, maar je wil niet dat je voeding enorm belast word. 60-70% lijkt me prima, ook zodat hij minder geluid maakt. Als je een 450W pakt, dat kan wel. Maar dan zul je op 80% zitten en maakt dat gewoon een hoop meer herrie. Heeft uiteraard met efficiency te maken.

Dat is in ieder geval wat ik The Mask altijd zie zeggen, als je het echt wil weten moet je uiteraard bij de voeding guru zijn : Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Zie ze vrij snel een 550W aanraden voor 1 980TI
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart

Zijn de goede voedingen, een goede 750W zal voor 2 wel voldoende zijn.
Een ander groot voordeel van Coolblue is ook dat ze 7 dagen per week bezorgen. Indien een product op voorraad is, is het altijd voor 23:59 besteld > morgen in huis.
Yep, erg handig. Maar als we kijken naar sommige producten hier. Hebben ze ze niet, ik had mijn Asus Rampage V bij hun besteld. Maar er was maar 1 ander X99 bordje. Wellicht is het handig om met een Azerty oid te overleggen om te kijken wat hun kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door rolandos582 op 15-11-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het probleem met gpu renderen is wel dat je ook echt maximaal stroomverbruik kunt genereren. Als je dan ook nog de cpu stressed wat in deze context best kan, dan zou ik niet te conservatief doen met de voeding. Dat hij wat minder efficient werkt als de boel idle is, is niet onwijs belangrijk in deze context. Je wilt later ook nooit in een situatie komen dat je voeding er weer uit moet voor een sterkere. In al die DELL workstations zit ook een voeding met specs die een volledig gevulde machine onder load aan kan.

Dus ik zou voor 300 watt per 980 ti rekenen en 200-250 voor de cpu, en dan komt er nog de rest bij. Eigenlijk is 1200 nog wat conservatief dan. :p

Dus met 2 980 ti's en een 5960x met oc zou ik een 800 tot 1000 watter willen, maar dan kun je niet groeien.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 15-11-2015 22:24 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
maratropa schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:22:
Het probleem met gpu renderen is wel dat je ook echt maximaal stroomverbruik kunt genereren. Als je dan ook nog de cpu stressed wat in deze context best kan, dan zou ik niet te conservatief doen met de voeding. Dat hij wat minder efficient werkt als de boel idle is, is niet onwijs belangrijk in deze context. Je wilt later ook nooit in een situatie komen dat je voeding er weer uit moet voor een sterkere. In al die DELL workstations zit ook een voeding met specs die een volledig gevulde machine onder load aan kan.

Dus ik zou voor 300 watt per 980 ti rekenen en 200-250 voor de cpu, en dan komt er nog de rest bij. Eigenlijk is 1200 nog wat conservatief dan. :p

Dus met 2 980 ti's en een 5960x met oc zou ik een 800 tot 1000 watter willen, maar dan kun je niet groeien.
Muahh ik reken 200-250 per 980ti en 200 voor overclocked 5960. En dan de rest. Maar je wil hem ook niet op full load hebben. Als de GPU ook nog licht overclocked dan gaat het verbruik omhoog natuurlijk.

Daarom zeg ik ook 2 980tis en een ovc 5960x = 850w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Volgens -The_Mask- is TechPowerUp beste bron voor verbruik en die zeggen voor 980 Ti zo'n 240W gaming gemiddeld, 270W gaming piek en 300W stresstest piek. Dat is dus nog iets hoger zelfs. Ik ging zelf alleen van lager uit voor de rest, namelijk 150W voor 5960X en 50W voor de overige componenten (en dat leek mij al vrij ruim).
rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:02:
Howlishit, 4k voor een scherm? Ik zie een raar koepelachtig iets, wat bevordert dat precies en wat is nou het verschil wat dit scherm zo goed/duur maakt?
Ik denk dat je de monitorhood bedoelt (duidelijker te zien in m'n review van CG277 in afbeelding 12 t/m afbeelding 20), dat is om te zorgen dat er geen direct licht op de monitor valt. Maar zelfs met die dingen is het nog steeds handiger om bij kleurkritieke processen zoals color grading de ruimte flink te verduisteren.

Waarom die schermen zo duur zijn heeft verschillende redenen natuurlijk, maar je moet het vooral zoeken in de richting van kwaliteitscontrole, betere kwaliteit componenten (o.a. beste panelen uit batch), kalibratie en certificering. Andere fabrikanten proberen wel hetzelfde te bereiken, maar hoewel fabrikanten als Dell, LG en BenQ op papier redelijk vergelijkbare schermen hebben (bijvoorbeeld ook hardwarematige kalibratie en uniformiteitscorrectie) komen ze in de praktijk in de verste verte niet in de buurt.

Overigens valt dit nog mee, er zijn ook referentiemonitoren van zo'n $35k, zoals de zoals de Sony BVM-X300, Dolby PRM-4220 en Canon DP-V3010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kid Jansen schreef op zondag 15 november 2015 @ 23:57:
Volgens -The_Mask- is TechPowerUp beste bron voor verbruik en die zeggen voor 980 Ti zo'n 240W gaming gemiddeld, 270W gaming piek en 300W stresstest piek. Dat is dus nog iets hoger zelfs. Ik ging zelf alleen van lager uit voor de rest, namelijk 150W voor 5960X en 50W voor de overige componenten (en dat leek mij al vrij ruim).
Tsja zoals ik zei, zal niet altijd op vol vermogen draaien. Maar als hij eenmaal gaat draaien, dan lust hij wel wat. Vergis je niet in een overclocked 5960x, die slurpt ook zo 200 op. Misschien op stock 150. 50w voor de rest lijkt me wel prima.

Zie : http://www.guru3d.com/art...k-processor-review,8.html
Niet overclocked lust hij al zo'n 189w
Ik denk dat je de monitorhood bedoelt (duidelijker te zien in m'n review van CG277 in afbeelding 12 t/m afbeelding 20), dat is om te zorgen dat er geen direct licht op de monitor valt. Maar zelfs met die dingen is het nog steeds handiger om bij kleurkritieke processen zoals color grading de ruimte flink te verduisteren.

Waarom die schermen zo duur zijn heeft verschillende redenen natuurlijk, maar je moet het vooral zoeken in de richting van kwaliteitscontrole, betere kwaliteit componenten (o.a. beste panelen uit batch), kalibratie en certificering. Andere fabrikanten proberen wel hetzelfde te bereiken, maar hoewel fabrikanten als Dell, LG en BenQ op papier redelijk vergelijkbare schermen hebben (bijvoorbeeld ook hardwarematige kalibratie en uniformiteitscorrectie) komen ze in de praktijk in de verste verte niet in de buurt.

Overigens valt dit nog mee, er zijn ook referentiemonitoren van zo'n $35k, zoals de zoals de Sony BVM-X300, Dolby PRM-4220 en Canon DP-V3010.
Ik vraag me dan echt af of zo'n scherm dan echt zoveel voordeel oplevert. Als je denkt aan RoI (Return on investment). Die krengen zijn toch best prijzig, dan moet je toch echt wel heel pro bezig gaan om dat eruit te halen/voordelen te behalen lijkt me.

Als je zo'n ding ook nog moet kalibreren met zo'n speciale apparatuur van €1000 of €2000 word dat een duur geintje voor ''slechts'' een scherm. Maarja dat heeft de 1 met geluid, de ander met tv en de ander met monitoren. Dus ik ga er maar vanuit dat dit zo is aangezien jij er verstand van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat hangt er helemaal vanaf of je die nauwkeurigheid nodig hebt. Als je het nodig hebt, dan heb je weinig keuze. Dat hangt dus ook heel erg van je klanten af. Behalve verhoogde productiviteit door groter scherm / hogere resolutie (waar tot een bepaalde grens zeker sprake van is) en misschien wat tijdswinst door efficiëntere kalibratieprocessen is het lastig om met het ene scherm meer return on investment te hebben dan met het andere, totdat je een keer een hele berg werk opnieuw kan gaan doen omdat het niet in één keer goed is doordat je monitor te grote afwijkingen vertoont.

Overigens heb je met de kalibratie-apparatuur al een heel aardig begin met de i1Display Pro van €200. De i1Pro 2 is met een vanafprijs van €1200 al een heel stuk duurder en daarboven gaat het al helemaal hard (je zit zo op €5k). Punt is, dat hoeft dus niet heel duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kid Jansen schreef op maandag 16 november 2015 @ 00:45:
Dat hangt er helemaal vanaf of je die nauwkeurigheid nodig hebt. Als je het nodig hebt, dan heb je weinig keuze. Dat hangt dus ook heel erg van je klanten af. Behalve verhoogde productiviteit door groter scherm / hogere resolutie (waar tot een bepaalde grens zeker sprake van is) en misschien wat tijdswinst door efficiëntere kalibratieprocessen is het lastig om met het ene scherm meer return on investment te hebben dan met het andere, totdat je een keer een hele berg werk opnieuw kan gaan doen omdat het niet in één keer goed is doordat je monitor te grote afwijkingen vertoont.

Overigens heb je met de kalibratie-apparatuur al een heel aardig begin met de i1Display Pro van €200. De i1Pro 2 is met een vanafprijs van €1200 al een heel stuk duurder en daarboven gaat het al helemaal hard (je zit zo op €5k). Punt is, dat hoeft dus niet heel duur te zijn.
Tja als het nu gaat om een PC waar je posters ofzo mee moet printen, dan kan ik mij dat voorstellen dat je de juiste instellingen etc nodig hebt om de beste kleurenweergave te hebben. Maar voor consumenten/zakelijk gebruik van scenes etc ook? Tja ik zal er dan wel te weinig verstand van hebben.

Maar dat moet olaf dan ook zelf bepalen of hij vind dat zoiets uiteraard nodig is. Het kan lijkt me uiteraard altijd nog later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hierbij nog een interessant stuk van Octane gebruikers en hun ervaringen met GPU rendering over meerdere grafische kaarten. Er staat o.a. omschreven hoe de koeling is gedaan en de prijs-performance verhoudingen met een praktijk voorbeeld:

http://tomglimps.com/valu...-build-for-octane-render/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 708407 op 16-11-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Anoniem: 708407 schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:45:
Hierbij nog een interessant stuk van Octane gebruikers en hun ervaringen met GPU rendering over meerdere grafische kaarten. Er staat o.a. omschreven hoe de koeling is gedaan en de prijs-performance verhoudingen met een praktijk voorbeeld:

http://tomglimps.com/valu...-build-for-octane-render/
My simple rule for choosing a right power supply is:

PSU power = (number of GPUs + 1)*300W. Hence:

1 GPU 600W PSU
2 GPUs 900W PSU
3 GPUs 1200W PSU
4 GPUs 1500W PSU

Tja, misschien wel wat overdreven.

Maar zoals ik al vermoedde, werkt hij met een custom loop. Als je 4 kaarten gaat gebruiken en ze moeten allemaal veel werken. Gaat dat zoveel warmte produceren dat dat ergens heen moet. Waterkoeling is dan optie. Maar je moet je serieus gaat afvragen of je het ook nodig hebt.

Wat is eigenlijk de huidige opstelling waar het op doet? Ik bedoel het is een mac pro, waar wat voor soort GPU zit daarin en word deze ook belast tijdens renderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 16 november 2015 @ 01:11:
Tja als het nu gaat om een PC waar je posters ofzo mee moet printen, dan kan ik mij dat voorstellen dat je de juiste instellingen etc nodig hebt om de beste kleurenweergave te hebben. Maar voor consumenten/zakelijk gebruik van scenes etc ook? Tja ik zal er dan wel te weinig verstand van hebben.

Maar dat moet olaf dan ook zelf bepalen of hij vind dat zoiets uiteraard nodig is. Het kan lijkt me uiteraard altijd nog later.
Dat moet hij uiteraard zelf weten en dat kan ik ook moeilijk zeggen. Ik weet niet welke stappen (in totale workflow) hij allemaal verantwoordelijk voor is. Kan best zijn dat het voor hem helemaal niet zo interessant is. Maar als dat wel het geval is, dan moet je voor de juiste balans het toch wel in de richting zoeken die ik aangaf.

Het is ook niet alleen maar dat de schermen beter zijn en betere kwaliteitscontrole hebben gehad. Je krijgt ook veel betere garantie. Zowel NEC SpectraView Reference als Eizo ColorEdge CG schermen komen met 5 jaar on-site garantie. In ieder geval bij Eizo heb je ook niet, zoals bij veel andere fabrikanten, dat als je scherm stuk is je een ander scherm terug krijgt. Je krijgt gewoon tijdelijk een gelijkwaardig ander scherm terwijl jouw eigen scherm wordt gerepareerd en die krijg je daarna gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kid Jansen schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:52:
[...]

Dat moet hij uiteraard zelf weten en dat kan ik ook moeilijk zeggen. Ik weet niet welke stappen (in totale workflow) hij allemaal verantwoordelijk voor is. Kan best zijn dat het voor hem helemaal niet zo interessant is. Maar als dat wel het geval is, dan moet je voor de juiste balans het toch wel in de richting zoeken die ik aangaf.

Het is ook niet alleen maar dat de schermen beter zijn en betere kwaliteitscontrole hebben gehad. Je krijgt ook veel betere garantie. Zowel NEC SpectraView Reference als Eizo ColorEdge CG schermen komen met 5 jaar on-site garantie. In ieder geval bij Eizo heb je ook niet, zoals bij veel andere fabrikanten, dat als je scherm stuk is je een ander scherm terug krijgt. Je krijgt gewoon tijdelijk een gelijkwaardig ander scherm terwijl jouw eigen scherm wordt gerepareerd en die krijg je daarna gewoon weer terug.
Heeft voor en nadelen. Als ik jou argumenten erbij is het uiteraard logisch, want je stelt/kalibreert deze helemaal naar eigen wens. Als je dan een compleet ander scherm krijgt, moet dit allemaal weer opnieuw.

Maar voor mij is dit prima, want ik hoef dat niet te doen dus dat scheelt.

Is er al een keuze gemaakt mbt moederbord/gpu/opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bij bijvoorbeeld Dell zie je daar wel echt veel gezeik mee. Zou zelf ook balen als ik eindelijk een goed exemplaar heb en er gaat bijvoorbeeld een condensatortje stuk in het voedingscircuit en je krijgt dan een waardeloos exemplaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met behulp van jullie input heb ik een keuze gemaakt voor het systeem.

PROCESSOR
Ik heb gekozen voor de i7-5960x processor en zal deze iets overclocken naar 4ghz. De i7 lijkt me geschikt om zijn 8 cores, waardoor ik kan renderen en doorwerken tijdens b.v. After Effects werkzaamheden of traditioneel CPU renderen met b.v. Cinema 4d.

MOEDERBORD
Asus X99-E WS/USB3.1 Heeft de beschikking over 4 snelle PCIe bussen, zodat ik deze o.a. kan gaan gebruiken voor meerdere grafische kaarten. Ook het M.2 slot is iets dat ik in de toekomst wil gaan gebruiken voor snelle dataopslag. Veel mogelijkheden om uit te bereiden.

SSD
Ik heb gekozen voor de Intel 750 PCIe kaart om zijn snelheid. (Erg goede tip! Ik had er nog niet van gehoord) Dit zal compleet mijn Cache en Data schijf worden. De snelheid is ideaal voor 4k raw/12-bit video materiaal dat steeds gebruikelijker is geworden bij shoots (en alleen maar zal toenemen). Ook voor multilayered compositing vanuit 3d zal dit erg kunnen helpen.

De EVO 850 Pro 256gb gebruik ik als systeemschijf. Ik vind het zelf prettig om een aparte schijf te hebben voor het systeem. De 750PCIe blijft dan helemaal beschikbaar voor projecten waarbij ik de snelheid harder nodig zal hebben. 2 seconde langer wachten voor het opstarten van een programma (dat vervolgens de hele dag open staat) heb ik geen moeite mee.

GRAFISCHE KAART
De MSI GTX 980 Ti Gaming 6gb heeft goede reviews en benchmarkt en is een snelle kaart zodat ik in de Cinema 4d viewport ook bij complexe scenes nog een snelle playback kan halen. Verder kan ik hiermee ook de overstap gaan maken naar GPU rendering met Octane. Het is de bedoeling om in de nabije toekomst 1 of 2 grafische kaarten extra te plaatsen. Wellicht zullen dit reference kaarten worden ivm de airflow. Hoe koeler de kaarten blijven, hoe beter de performance is. Uit voorzorg heb ik de CPU al water gekoeld gemaakt eom die warme in ieder geval uit de kast te houden. Ook is de kast niet te klein voor een betere airflow.

GEHEUGEN
Ik heb gekozen voor Corsair Veneance LPX geheugen om zijn snelheid. Wel zal ik dit geheugen nog moeten testen in de praktijk. Op de Asus site staat deze nog niet aangegeven als compatible met het X99 moederbord.

VOEDING
De voeding is een 1200watt voeding geworden. Op dit moment veel te zwaar voor het systeem, maar zodra er extra kaarten bij worden geplaatst zal dit wel van pas komen.

Hieronder even nog alles op een rij:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus X99-E WS/USB 3.1€ 510,50€ 510,50
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 741,95€ 741,95
1Microsoft Windows 7 PRO SP1 64-bit UK€ 141,50€ 141,50
1Corsair Hydro H110i GTX€ 142,95€ 142,95
1Fractal Design Silent Series R3, 140mm€ 7,80€ 7,80
1be quiet! Dark Power Pro 11 1200W€ 253,95€ 253,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB€ 1.098,95€ 1.098,95
1Samsung 850 Pro 256GB€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.869,20

Iedereen nog bedankt voor de hulp. Een aantal zaken die we hebben gesproken neem ik mee voor toekomstige aankopen. Zoals b.v. nieuwe schermen, etc. Ik hoop dat jullie het systeem kunnen waarderen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ziet er goed uit, alleen twee vragen over de Windows licentie:

Waarom geen OEM licentie? (is mogelijk omdat je tegelijk met een PC koopt)
Waarom Windows 7? (ik weet dat je gratis kan upgraden naar 10, maar dan nog)
Anoniem: 708407 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:09:
Iedereen nog bedankt voor de hulp. Een aantal zaken die we hebben gesproken neem ik mee voor toekomstige aankopen. Zoals b.v. nieuwe schermen, etc. Ik hoop dat jullie het systeem kunnen waarderen! :*)
Mocht je t.z.t. nog vragen hebben over de schermen dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Pagina: 1