Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo alle,

Begin februari ben ik klaar met mijn niveau 4 mbo ICT-Beheerder opleiding.

Na mijn behaalde diploma zie ik het er niet in om nog 4 jaar HBO te gaan studeren, daarom wil ik me kennis uitbreiden m.b.v. certificaten.

Mijn voorkeur/interesse is toch in het Netwerk/Cisco(routers) OF Junior java developer gedeelte.

Daarom vroeg ik me af of je ook aan dit soort ICT banen kunt komen zonder een HBO diploma maar wel met een certificaat.

Met vriendelijke groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 22:19

DSK

boeiend...

De ene werkgever hecht meer beland aan certificaten dan de andere natuurlijk. Een diploma EN een certificaat is nog altijd beter dan geen diploma maar wel een certificaat :)

Welke certificaten hangt af van welk vakgebied je verder in wil. Je praat over Cisco en Java welke totaal verschillend zijn.

Cisco-certificaten (CCNA/CCNP/CCIE Routing & Switching, Security, Data Center, Collaboration,...) zijn vooral infrastructuur gericht. Voor de systeembeheerder zeg maar.
Java-certificaten (bijvoorbeeld CJP/OCA/OCP) zijn puur naar Java development gericht. Voor de ontwikkelaar dus.

Kijk ook hier even voor een vergelijkbare vraag en antwoorden: Certificaten IcT-Beheerder

[ Voor 9% gewijzigd door DSK op 13-11-2015 11:47 ]

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat betreft het netwerk/Cisco gebeuren is dat heel goed mogelijk. Met alleen een Cisco CCNA papiertje ga je er echter niet zomaar komen, dus je moet je wel op een noemenswaardig niveau certificeren (CCNP, CCDP, CCIE). Daarnaast is werkervaring op dit gebied absoluut geen overbodige luxe.

Voor wat betreft het Java developer gedeelte heeft het absoluut een meerwaarde om een HBO papiertje op zak te hebben. Niks is onmogelijk natuurlijk met MBO, maar je moet wel zien te concurreren met HBO'ers en WO'ers. Wie gaan ze dan aannemen denk je? Zelfs als je een aantal leuke Oracle Java certificaten op zak hebt is en blijft het lastig concurreren met hoger opgeleide mensen.

Bedenk dus sowieso eerst goed wat je nou echt wil gaan doen. Netwerken of developen? Waar ben je goed in? Wat vind je het leukste om te doen? Waar weet je het meeste van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Na mijn behaalde diploma zie ik het er niet in om nog 4 jaar HBO te gaan studeren, daarom wil ik me (sic) kennis uitbreiden m.b.v. certificaten.
je hebt nog een dikke 50 jaar lang waar je dagelijks van 8 tot 18 op je werk moet zitten. Weet je zeker dat je niet beter nog een paar jaar HBO kunt doen?

Sowieso kan je dan nog wat langer nadenken over wat je wilt, Cisco en Java zijn heel verschillende richtingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is sowieso goed om HBO te doen. Netwerkbeheerder zal in de toekomst ook meer moeten kunnen programmeren. Zeker tegen de tijd dat je klaar bent met het HBO. Zie ook: Bl@ckbird in "Opleiding volgen, maar welke?"

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51

Zenix

BOE!

Certificaten IcT-Beheerder hier staat ook genoeg, wat DSk aangaf.

Sowieso probeer het HBO een half jaar uit, je kan tot februari proberen zonder dat stufi hoeft terug te betalen. Dit is vooral voordelig als je recht hebt op een aanvullende beurs. In principe krijg je dan een half jaar 300 euro ongeveer per maand met OV en dat mag je gewoon houden als de studie niet bevalt.

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 13-11-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 23:45
Ik heb eerst ook MBO gedaan en wel direct doorgegaan naar HBO. Toen ben ik gaan werken.

Als HBO-er heb je toch vaak meer kans op een goede baan dan MBO (mits je de papieren hebt natuurlijk), maar op den duur via de baas een HBO halen is ook mogelijk.

Zelf baal ik er een beetje van dat ik alsnog niet voor een master ben gegaan na mijn HBO, hoewel ik toen helemaal klaar was met school..

Mijn advies: doorgaan met een verkorte HBO, aangezien je al MBO hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Neal schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:40:

Mijn advies: doorgaan met een verkorte HBO, aangezien je al MBO hebt gedaan.
Die verkorte programma's zijn bijna overal afgeschaft het is bijna overal 4 jaar nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 23:45
Zenix schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:42:
[...]

Die verkorte programma's zijn bijna overal afgeschaft het is bijna overal 4 jaar nu.
Nou scheelde ook maar een half jaartje ;) Maar advies blijft onveranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Neal schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:43:
[...]

Nou scheelde ook maar een half jaartje ;) Maar advies blijft onveranderd :)
Dat sowieso. Voor mij was het wel erg jammer omdat het exact het jaar gebeurde dat ik begon met mijn HBO-ICT opleiding. :O
Pagina: 1