Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Accu laden met PC voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een lege auto accu en wil deze graag opnieuw opladen. Nu heb ik geen echte druppellader, maar wel een omgebouwde voeding die nu dienstdoet als 12v spanningsbron.
Kan ik deze zo met de plus en min aan de accu hangen en wordt deze dan opgeladen? Of is het laden iets ingewikkelder?

Verwijderd

Topicstarter
Heb al even zitten googlen, dit gaat waarschijnlijk niet lukken..

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Wat voor accu. Wat is het type? Dit is eerder EL dan Vervoer lijkt me ook?

[ Voor 40% gewijzigd door Jim423 op 13-11-2015 11:34 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:23:
Heb al even zitten googlen, dit gaat waarschijnlijk niet lukken..
Nee, dat gaat niet lukken, want je moet met 13,8 volt ongeveer laden (tot 14,5 uit mn hoofd). Plus, een auto accu heeft geen beveiliging, voor je het weet stroomt ie over (als je een ouderwetse hebt). Accuzuur is lekker corrosief (daarom zie je bij oude auto's vaak roest onder/bij de accubak), dus dat wil je graag voorkomen.

Beter idee: bij de action hebben ze voor ongeveer een tientje een acculader + druppellader. Kost weinig en gaat wél goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 13-11-2015 11:42 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Accuzuur is corrosief als het in aanraking komt met bepaalde stoffen ja. Metaal gaat er van roesten inderdaad. Maar bijtend is het niet, heb 't op school (voertuigentechniek in een grijs verleden) vaak zat over m'n handen gehad, niks aan het handje (:P). Krijg je dat spul op je overall echter, dan vallen daar na een dag gewoon gaten in :+

En inderdaad wat noes zegt, een 12 volt accu heeft minimaal 13.8 volt nodig om te laden, dat ga je met een 12 volt lijn van een ATX voeding niet redden.

Verwijderd

Topicstarter
noes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:42:
[...]

Nee, dat gaat niet lukken, want je moet met 13,8 volt ongeveer laden (tot 14,5 uit mn hoofd). Plus, een auto accu heeft geen beveiliging, voor je het weet stroomt ie over (als je een ouderwetse hebt). Accuzuur is lekker corrosief (daarom zie je bij oude auto's vaak roest onder/bij de accubak), dus dat wil je graag voorkomen.

Beter idee: bij de action hebben ze voor ongeveer een tientje een acculader + druppellader. Kost weinig en gaat wél goed :)
Goeie tip, dankjewel!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Het is wel mogelijk hoor, DC-DC buck boost, moet je hem wel zelf in de gaten houden of laadcircuit erachter bouwen. Maar een druppellader van de action is natuurlijk vele malen eenvoudiger.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:51:
Accuzuur is corrosief als het in aanraking komt met bepaalde stoffen ja. Metaal gaat er van roesten inderdaad. Maar bijtend is het niet, heb 't op school (voertuigentechniek in een grijs verleden) vaak zat over m'n handen gehad, niks aan het handje (:P). Krijg je dat spul op je overall echter, dan vallen daar na een dag gewoon gaten in :+

En inderdaad wat noes zegt, een 12 volt accu heeft minimaal 13.8 volt nodig om te laden, dat ga je met een 12 volt lijn van een ATX voeding niet redden.
Het is niet sterk bijtend, maar het bijt dus duidelijk wel. Niet alleen maakt jouw overal dat duidelijk, maar heb een zelfde ervaring met een spijkerbroek. Overigens, op je handen bijt het ook.... Je houdt er toch wat gladdere plekken en minder eelt aan over....
Altijd voorzichtig mee zijn.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

FastFred schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:51:

Het is enorm bijtend, want het is zwavelzuur. Dat is, samen met zoutzuur en salpeterzuur, het sterkst bijtende zuur dat bestaat. Alleen is de concentratie wat lager, waardoor het niet direct door je huid vreet.

@Repeat
Gaat niet werken, een lood-accu moet je laden met een stroombron, en dat is je pc-voeding niet. Hou de Action of Lidl in de gaten, daar liggen regelmatig kleine, intelligente acculaders, die niet alleen opladen, maar ook kunnen druppelen e.d.

Ik heb zelf deze twee jaar terug gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1257/1257672.gif
Niet de snelste lader, maar voldoet prima als je een nachtje de tijd hebt. (een 120Ah doet er minimaal 32 uur over van helemaal leeg tot vol)

Wat mij eraan herinnerd, ik moet m'n reserveaccu er weer aanhangen, zodat die fris is als door vorst mijn accu of die m'n vriendin het niet mocht doen (kleine kans, maar zowel accu als lader liggen er, dus waarom niet).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Heb er een van 12 euro bij de Action gekocht. Voorlopig is ie aan het laden 😀

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:26

DexterDee

I doubt, therefore I might be

deepbass909 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:44:
Het is enorm bijtend, want het is zwavelzuur. Dat is, samen met zoutzuur en salpeterzuur, het sterkst bijtende zuur dat bestaat. Alleen is de concentratie wat lager, waardoor het niet direct door je huid vreet.
Niet relevant voor deze discussie, maar wel het noemen waard. Het sterkst bijtende zuur dat er bestaat is "fluorantimoonzuur" met een PH waarde tot -25 (en dat op een schaal van 0 tot 14, kun je nagaan :+)

Het is ongeveer 20.000.000.000.000.000.000x zo sterk als zwavelzuur (als ik de nullen goed heb geteld) :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Repeat
Mocht je nog een lader zoeken, de Lidl heeft vanaf donderdag weer een lader in de aanbieding voor €40, inclusief boosterfunctie om te starten.

Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/catalogmedia/nl/article/115064/115064_01_f.jpg

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DexterDee schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:10:
[...]

Niet relevant voor deze discussie, maar wel het noemen waard. Het sterkst bijtende zuur dat er bestaat is "fluorantimoonzuur" met een PH waarde tot -25 (en dat op een schaal van 0 tot 14, kun je nagaan :+)

Het is ongeveer 20.000.000.000.000.000.000x zo sterk als zwavelzuur (als ik de nullen goed heb geteld) :P
Nice ... doe me gelijk aan aliens denken

Iperf

Pagina: 1