Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Topicstarter
Ik ga vanavond met een aantal vrienden nachtfoto's van de omgeving maken. Maar ik ben me remote vergeten. Omdat je bij nachtfotografie trillingsvrij moet werken. Vroeg ik me af of ik ook op de volgende wijze kan werken:
- een zwarte doek voor de lens houden;
- lens opengooien;
- zwarte doek voorzichtig weghalen;
- na gewenste tijd doek weer voor lens houden;
- sluiterknop indrukken.

Ik weet niet wat voor effect dit op de foto kan hebben. Kan iemand dat mij vertellen?
Anders moet ik zo naar de fotozaak gaan om een remote te halen :?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:27
Gebruik de zelfontspanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
volgens mij ben je hier mee totaal ready. want die vage doek truc geeft alleen maar trillingen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteunt je camera via infrarood afstandbediening ?
Kan je een universelen afstandbediening proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Inderdaad de zelfontspanner en wanneer de camera het ondersteund: Mirror lock-up.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Beetje ouderwets inderdaad. Gewoon de 10sec zelfontspanner gebruiken in combinatie met mirror lockup :+ Zit je wel aan de limiet van 30 sec exposures waar als dat je met een remote de camera op bulb stand kan gebruiken en opnames van minuten lang kan maken als je wil.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ventieldopje schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:00:
Beetje ouderwets inderdaad. Gewoon de 10sec zelfontspanner gebruiken in combinatie met mirror lockup :+ Zit je wel aan de limiet van 30 sec exposures waar als dat je met een remote de camera op bulb stand kan gebruiken en opnames van minuten lang kan maken als je wil.
Maar toch werkt die ouderwetse truc prima en je zit niet meer met de beperking van 30s. Je kan gewoon de sluiterknop gebruiken in bulb mode en handmatig de lens afdekken. Alleen even opletten dat je natuurlijk de camera niet raakt met hetgeen je gebruikt om de lens af te dekken anders veroorzaak je alsnog trillingen.

Overigens denk ik dat lichte trillingen aan begin en eind niet eens zo heel veel invloed hebben zodra je daadwerkelijk naar 30+ seconden exposure gaat, maar voorkomen is beter dan genezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik meen dat je bij bulb ook nog altijd de sluiter ingedrukt moet houden wat ongetwijfeld voor trillingen gaat zorgen. Bij Canon heb ik in ieder geval nog geen camera gevonden die out of the box bulb kan zonder dat de sluiter ingedrukt gehouden moet worden. Met extra firmware zoals Magic Lantern kan het wel :)

Ergo, zonder ML zit je nog steeds aan de 30sec of een lamme trillende vinger :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Topicstarter
Het is belachelijk dat ik mijn oude toestel (Canon 450D) nog niet helemaal ken. Mirror lockup ken ik niet en infrarood afstands bediening heb ik niet. Volgens mij is de zelfontspanner gelimiteerd tot 30 sec. En ik wil toch wel langer. Mijn idee is dat zodra er geen licht bij komt dat trillingen dan ook geen vat moeten hebben.

Het punt waar ik mee zit is het moment van voorzetten en afhalen. Zal je een effect op je foto zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zolang je een exposure maakt van meer dan 30 seconden zal dat wel meevallen denk ik. Trillingen hebben inderdaad ook geen effect als er geen licht binnen komt. Als je het doek truukje gebruikt is mirror lockup niet eens nodig omdat de trilling van de spiegel toch geen effect heeft zo lang het doek er voor zit. Weet ook niet of de 450D dat wel heeft, mirror lockup.

Ik zit er een beetje mee, maar dat moet je proberen, of zo'n doek wel genoeg licht tegenhoud. Afhankelijk van waar je bent is er soms best wel wat omgevingslicht. Foto's maken van verkeer (licht sporen) wordt dan lastig met die truuk denk ik.

Maar goed, vroeger deden ze het ook zo dus het zal best kunnen met een goed doek.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@ventieldopje: Hmm, inderdaad, zonder remote doet mijn Nikon de bulb mode ook enkel door de sluiterknop ingedrukt te houden.

Dan zijn sluitertijden langer dan 30s dus sowieso niet haalbaar, want de sluiterknop ingedrukt blijven houden zonder de camera te doen trillen lijkt me een haast onmogelijke opgave.
kevinl schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:20:
Het punt waar ik mee zit is het moment van voorzetten en afhalen. Zal je een effect op je foto zien?
Nee, daar zie je bij lange sluitertijden niets van. Alleen heb jij er dus weinig aan, aangezien je geen zinvol gebruik kan maken van de bulb mode als je geen remote hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Topicstarter
Corrigeer me als het moet hoor, maar bulb is toch als je meerdere foto's wilt maken voor een timelapse of zo. Maar dat is het niet bij mij. Ik wil bijvoorbeeld een brug fotograferen in de schemering, wanneer je nog een blauwe gloed in de lucht zie. Die ik nog wil meenemen in mijn shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, bulb is dat de sluiter open blijft staan tot je de knop loslaat (of met de remote: 1e klik is open, tweede klik is sluiten). Doorgaans is die stand te bereiken (in elk geval bij Nikon) door de sluitertijd zo lang mogelijk te maken (30s) en dan nog een stapje verder te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij Canon doe je dit door de modus op het "lampje" te zetten, de (light)bulb stand ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
... of aan je exposure wieltje draaien tot je voorbij de 30s zit :) (net zoals bij Nikon dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon zelfontspanner + MLU (mirror lock-up) lijkt me een prima oplossing toch?

MLU moet je sowieso gebruiken, ook als je wel een draadontspanner gebruikt. Dit is om de trilling veroorzaakt door het opklappen van de spiegel te laten 'uitdoven' voordat de shutter open gaat.

De zelfontspanner is in dit geval dus het alternatief voor de draadontspanner. Door een seconde of twee 'pauze' te hebben tussen het moment dat jij de camera aanraakt, en het moment waarop hij een foto gaat maken, voorkom je die trillingen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Compizfox schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:13:
Gewoon zelfontspanner + MLU (mirror lock-up) lijkt me een prima oplossing toch?

MLU moet je sowieso gebruiken, ook als je wel een draadontspanner gebruikt. Dit is om de trilling veroorzaakt door het opklappen van de spiegel te laten 'uitdoven' voordat de shutter open gaat.

De zelfontspanner is in dit geval dus het alternatief voor de draadontspanner. Door een seconde of twee 'pauze' te hebben tussen het moment dat jij de camera aanraakt, en het moment waarop hij een foto gaat maken, voorkom je die trillingen.
Het gaat er hier dus om dat hij geen remote heeft en ook geen mirror lockup. Hij wil dus de "zwarte doek" truuk gebruiken om zo geen zelfontspanner te hoeven gebruiken maar dat lost het probleem niet op.

Hoe dan ook, met bulb moet je de knop ingedrukt blijven houden en ga je het ook met die truuk niet redden, tenzij je een lamme vinger wil en waarschijnlijk bewogen foto's.
moozzuzz schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:00:
... of aan je exposure wieltje draaien tot je voorbij de 30s zit :) (net zoals bij Nikon dus)
Wel ja? Bij welk model kan dat dan want de modellen die ik in mijn handen gehad heb konden dat allemaal niet en hadden er een aparte stand voor op het modus wieltje (of in het menu).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:23

Moofnor

King of my castle

Die iets minder pro modellen :+
1000d,500d, enz

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ventieldopje schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:17:
[...]
Het gaat er hier dus om dat hij geen remote heeft en ook geen mirror lockup. Hij wil dus de "zwarte doek" truuk gebruiken om zo geen zelfontspanner te hoeven gebruiken maar dat lost het probleem niet op.
Waarom heeft hij geen MLU? Zover ik weet, is dat een standaard feature op Canon DSLRs. (zit ergens in het C.Fn menu)

De 'truc met de zwarte doek' lijkt me persoonlijk onhandiger dan gewoon de zelfontspanner gebruiken.
Hoe dan ook, met bulb moet je de knop ingedrukt blijven houden en ga je het ook met die truuk niet redden, tenzij je een lamme vinger wil en waarschijnlijk bewogen foto's.
Jep, dat klopt. Is BULB een vereiste dan? Is 30 s niet genoeg?
[...]
Wel ja? Bij welk model kan dat dan want de modellen die ik in mijn handen gehad heb konden dat allemaal niet en hadden er een aparte stand voor op het modus wieltje (of in het menu).
In elk geval bij de 550D werkt het op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah ja, ik zie het inderdaad en in de custom functions (nr 9?) heeft hij ook MLU :+ Erg eigenlijk, ik heb zelf ook een 450D gehad maar daar nooit de bulb/MLU van gebruikt.

kevinnl wil toch wel langer dan 30s :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 22:22
Als hij (1 van zijn vrienden) een TI-82 en een link kabeltje heeft, kan hij met een simpel progje daarmee de remote vervangen...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

kevinl schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:20:
Het is belachelijk dat ik mijn oude toestel (Canon 450D) nog niet helemaal ken. Mirror lockup ken ik niet en infrarood afstands bediening heb ik niet. Volgens mij is de zelfontspanner gelimiteerd tot 30 sec. En ik wil toch wel langer. Mijn idee is dat zodra er geen licht bij komt dat trillingen dan ook geen vat moeten hebben.

Heb je toevallig een wat moderne telefoon, met infrarood?
Ik had het laatst ook, geen remote mee. Toen via de infrarood op m'n telefoon gedaan. Daar zijn wel appjes voor beschikbaar.

Veel plezier in ieder geval! (:

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij mijn 40D is dat in elk geval zo :).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
kevinl schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:37:
Corrigeer me als het moet hoor, maar bulb is toch als je meerdere foto's wilt maken voor een timelapse of zo.
Dat is burst. :)
Eigenlijk alle Canon modellen die ik in handen heb gehad. (nee niet representatief voor het totale assortiment.) :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, dat is weer iets anders. Burst is het zo snel als de camera kan achter elkaar schieten van foto's. De meeste camera's kunnen zo'n 2 tot 10 foto's per seconde schieten op die manier.

Voor timelapses gebruik je weer een zogenaamde intervalometer, wat een feature van de camera zelf kan zijn, of een accessoire.

Pagina: 1