Advies/Discussie Workstation aankoop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 23:13
Hoi Iedereen,

Ik hoop hier een beetje info en inspiratie op te doen voor een nieuwe PC die ik zoek aan te kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk video editing van 1080P en 4K video's.
Occasioneel een spelletje spelen

Welke software ga je gebruiken?
Voorlopig werk ik nog met de GoPro studio software maar dit kan nog veranderen in de toekomst

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat bedrag staat nog niet vast, gaandeweg de discussies en info hier moet ik gaan kiezen en dat zal een grote rol spelen in de prijs.

Ik ben dus op zoek naar een krachtige computer om mijn video's op te bewerken. Momenteel doe ik dat op een dell latitude E6400 met 8GB ram op een Intel SSD maar het is helaas niet vooruit te branden.

Nu wil ik investeren in een systeem waarmee alles vlotter verloopt en ik minder zit te wachten op mijn video's dan wat nu het geval is.

Ik loop met het idee om een dual socket systeem te maken met 2x 6 core CPU in maar weet alleen niet goed of ik hier voordeel bij ga halen. Op het internet vind je voor- en nadelen en hoop hier nog info in te winnen. Er wordt gezegd en beter 1 CPU met hoge Clock te nemen en andere beweren het net andersom.

Occasioneel zoek ik nog eens een spelletje te spelen maar dit is zeker niet mijn core businnes waarvoor ik de PC ga gebruiken.

Ik heb zelf al gekeken naar volgend moederbord, Asus Z10PE-D8 en hier kunnen dan 2x Intel® Xeon® Processor E5-2620 v3 (15M Cache, 2.40 GHz).

pricewatch: Asus Z10PE-D8 WS

Alleen zoals gevecht weet ik niet of ik hier goed aan doe. Bij de buren las ik dan volgend artikel:
http://be.hardware.info/n...del-i7-6950x-met-10-cores

En denk ik weer, misschien moet ik bij 1 socket blijven en er een CPU met 10core's instoppen.

Graag jullie mening, info, bevindingen of eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je werkt op een dual core van 5+ jaar terug, natuurlijk gaat het niet zo snel meer :p

Is het editen voor werk of hobby?

Iig, dual socket is het helemaal niet waard.

Ga er van uit dat zelfs een zeer goed gethread programma zoals premiere pro na 8 cores veel effeciency verliest. En een 2de cpu vaak idem.

Neem maar aan dat een 6700k (icm 32gb, een nvme ssd en redelijke gpu) al een onwijze upgrade gaat zijn. En wil je wat stevigers > overclockte 5820k en dan kun je er altijd nog een 8 of 10 core inzetten als je niet tevreden bent.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 09:27
Imo is 2x pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed niet wat je wil, het word maar slecht ondersteunt want het werkt goed tot 8 cores en daarna stopt het wel.

Bovendien zijn de moederborden voor 2 cpu's gewoon erg prijzig.

Ik zou gaan voor 6700K of als je serieus bent ben editing zou ik gaan naar X99. Dat is imo de beste workstation advies als je een beetje kunt overclocken

Tsja die nieuwe i7 6950X allemaal leuk en aardig. Maar zal bijzonder aan de prijs zitten. Kijkend naar de vergelijkbare pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed

Bovendien komt hij in maart 2016 waarschijnlijk, dus sowieso nog 4 maanden wachten. Afhankelijk hoe snel je hem nodig hebt. Wat intel wel aangeeft is dat meerdere cores nu normale is, niet meer 4. Aangezien de nieuwe CPU's al minimaal 6 hebben is 6 / 8 dus zeker niet raar.

[ Voor 16% gewijzigd door rolandos582 op 13-11-2015 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik sluit me aan bij maratropa: 6700K of een 5820K. Zou je wel alvast een schot in de richting kunnen geven qua budget? Moeten we richting de €2000 denken of meer richting de €4000?

Wat zijn de plannen met de randapparatuur en dan met de name de beeldschermen? Worden die ook vervangen? Wat heb je nu?

Aangezien het om een videoworkstation gaat zou je alvast kunnen kijken naar het beeldschermadvies dat ik voor de videoworkstation BBG van afgelopen juli had geschreven. Mocht je de schermen vervangen dan heb je daar al een heel aardig begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 23:13
Al bedankt voor de info.

Deze setup is puur voor hobby gebruik, in mijn vrije tijd ga ik duiken en film graag het onderwaterwereldje.
Momenteel duurt het verwerken van de video's zo lang dat ik er echt tegen op zie.

Het idee van dual socket systeem ga ik dan laten varen, de 6900K mits nog een kleine overclock zal misschien al voldoende zijn.

De randapparatuur word (nu) niet vervangen, ik heb recentelijk 2dehands 2 stuks Dell U2410 gekocht en ben hier nog zeer tevreden mee.

Mijn richtprijs is rond de 1500€ maar als het voor minder kan is dit natuurlijk ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toon-VA schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:48:
Al bedankt voor de info.

Deze setup is puur voor hobby gebruik, in mijn vrije tijd ga ik duiken en film graag het onderwaterwereldje.
Momenteel duurt het verwerken van de video's zo lang dat ik er echt tegen op zie.

Het idee van dual socket systeem ga ik dan laten varen, de 6900K mits nog een kleine overclock zal misschien al voldoende zijn.

De randapparatuur word (nu) niet vervangen, ik heb recentelijk 2dehands 2 stuks Dell U2410 gekocht en ben hier nog zeer tevreden mee.

Mijn richtprijs is rond de 1500€ maar als het voor minder kan is dit natuurlijk ook goed.
Ga er maar van uit dat een 6700k sowieso bijna 8x zo snel is in het encoden van video (dan jouw cpu nu), met de speedboost komt het wel goed. ;)

Je moet hier alleen eigenlijk zelf ook met een lijstje komen als uitgangspunt

specs

Pagina: 1