• Duggel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-07 18:25
Aangezien ik geen kei (lees noob) ben op het gebied van rekenen met electra hoop ik dat hier iemand me verder kan helpen.
Ik wil graag de trap voorzien van led-verlichting. Door de prijs-kwaliteit verhouding wil ik dit doen met de RGBW ledstrips van de Zweedse meubelmaker (dioder serie).
Aangezien een set sechts 4 ledstrips bevat zou ik meerdere sets nodig hebben (4 strips van 'n centimeter of 30 is erg weinig voor een trap van 14 treden. Ik dacht zelf aan 3 of 4 sets).
In de handleiding staat duidelijk dat het combineren van sets niet de bedoeling is. Dat betekend niet dat het niet mogelijk is, echter las ik op een ander forum dat een stuk of 3 sets op 1 adapter resulteerd in een oververhitte adapter. Erg jammer want iedere avond 4 losse sets inschakelen is ook geen optie.
Per toeval kwam ik dit artikelen tegen.
Aangezien ik al gebruik maak van een raspberry met domoticz lijkt dit een prima optie, maar om nu 4 van die fibaro RGWB controlers te kopen...(dan is een ledstrip-set van een andere fabrikant waarschijnlijk goedkoper).

Mijn vraag is nu, is het mogelijk meerdere dioder-sets aan te sluiten op 1 fibaro RGBW controlller zonder rokende kabels? Zo ja, hoeveel dioder sets zou ik er dan op aan kunnen sluiten?

Ik dacht zelf op deze manier:
Afbeeldingslocatie: http://exion-multimedia.com/fibaro-dioder.jpg
info over de fibaro
info over de dioder-set

Als iemand een andere set weet of kan samenstellen die ook geschikt is mag dat natuurlijk ook. Aangezien ik zelf niks kan van rekeken met electra is het voor mij niet te doen zelf zo'n set samen te stellen, vandaar dat ik alleen naar deze complete ledstrip-set gekeken heb.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Fibaro rgbw-controller heeft een max load van 6A per kanaal en 12A totaal. Afhankelijk van de spanning waarop de leds gevoed worden kun je er dus voor 144W aan 12V leds mee aansturen of 288W aan 24V leds. Het moet geen probleem zijn om er een paar Dioder-ledstrips mee aan te sturen. Je sluit ze gewoon parallel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Zorg wel zoals je al gelezen hebt voor een 12volt adapter met voldoende ampère (te veel kan niet).
1 set gebruikt 6watt volgens IKEA, dat is met 12volt dus 0,5 ampère.

• Duggel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-07 18:25
Tazzios schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:18:
Zorg wel zoals je al gelezen hebt voor een 12volt adapter met voldoende ampère (te veel kan niet).
1 set gebruikt 6watt volgens IKEA, dat is met 12volt dus 0,5 ampère.
Als ik elke losse set aansluit op de oorspronkelijke adapter, dan mag het geen probleem zijn lijkt me, toch?
Dus iedere losse set krijgt de voeding via de meegeleverde adapter, de aansturingen worden dan gecombineerd via één Fibaro RGBW-controller.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Duggel schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:43:
[...]

Als ik elke losse set aansluit op de oorspronkelijke adapter, dan mag het geen probleem zijn lijkt me, toch?
Dus iedere losse set krijgt de voeding via de meegeleverde adapter, de aansturingen worden dan gecombineerd via één Fibaro RGBW-controller.
De voeding moet je aansluiten op de Fibaro rgbw-controller die vervolgens de led-strips van stroom voorziet. De voedingen parallel aansluiten op de rgbw-controller is niet zo'n goed idee als de voedingen hiervoor niet geschikt zijn (als er een klein verschil in spanning is tussen de voedingen zal de load niet evenwichtig verdeeld worden en het bestaat het risico dat de voeding die de hoogste spanning levert overbelast wordt). Als de voeding meer stroomsterkte moet leveren dan de voeding die je er nu bij hebt gekregen zou ik even een losse voeding halen die wel de benodigde stroomsterkte kan leveren:

http://www.reichelt.de/Sc...b1d07041f40204671789f331f

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 19-11-2015 15:45 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Ik weet niet of de aansturing dan goed gaat werken. De Fibaro stuurt de leds aan door de - te beïnvloeden als de + dan van een andere voeding komt weet ik niet of je controller en voedingen dat leuk vinden.

edit:
Femme was sneller met een beter verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazedevious
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 21:32
Waarom geen ledstrip kopen op aliexpress? http://nl.aliexpress.com/...2_80_62,searchweb201560_4
Nog goedkoper en makkelijker aan te sluiten.

Volg dit filmpje en klaar ben je:
Hij legt stap voor stap uit wat je moet doen.

http://siio.de/lichtschat...rarot-controller-steuern/

succes :)
Pagina: 1