Aangezien er wat meer info is, een wat langere post. (Ziet ook gelijk meerdere mensen posten ^^)
Let op, deze post kan wat langer zijn, en is
informatief bedoeld.
Laat ik bij het begin beginnen.
Je stelt dat je in ieder geval tot aan de zomervakantie hebt om iets te maken at soort van 'af' moet zijn, daarna heb je nog de tijd om de puntjes op de i te zetten. Als ik even snel kijk kom ik van nu tot aan de zomervakantie op 35 weken, waarvan degene waar we nu in zitten nog meegerekend is

Als ik er vanuit ga dat je 4 uur per week kunt besteden op school, kom ik op 140 uur die je te besteden hebt aan je project. Om aan te geven, dit is nog geen maand full-time werk! Hou hier ook rekening met productiviteit. Als je full-time aan iets werkt krijg je meer gedaan in hetzelfde aantal uren dan wanneer je er 1 keer in de week 2 tot 4 uur aan kunt werken.
Ok dus we hebben een tijdspanne. Hou er dan vervolgens ook rekening mee, dat je niet meteen kunt beginnen met het daadwerkelijk bouwen van hetgeen je wil maken. Je zult toch eerst met zijn 3-en een plannetje moeten hebben van WAT je precies wil gaan bouwen. Ook zul je toch zeker 2 weken voor je deadline willen zorgen dat je stopt met ontwikkelen, en je gaat testen. Hier kunnen nog dingen uitkomen die je wil fixen voor je eindpresentatie.
We hebben nu dus al aan het begin en aan het einde van de ontwikkeltijd afgesnoept. In no time zijn er al 5 weken weg (20 uur in mijn voorbeeld).
In de tijd die je nu hebt als onervaren mensen, heel simpel, ga je nooit een nieuwe Unreal, Counterstrike, Farcy, Gran Turismo, Forza, Uncharted, whatever maken. Punt. Dat moet je dan ook vooral NIET willen. Hier heeft tot nu toe iedereen die gereageerd heeft al naar gehint. Ok, dat is uit de weg.
Voor jullie zelf is het handig als je weet wat het is je wilt gaan maken, dat lijkt me de belangrijkste vraag. Je stelt dat je de Unreal Engine wil gaan gebruiken, maar ik lees nergens
waarom je dat wilt. Aangezien jullie nauwelijks ervaring hebben moet je je indenken dat van de 30 weken die je nog over hebt je ook zult moeten leren werken met deze Unreal Engine. Leuk om te doen, maar dan bouw je nog niks. De effectieve tijd dat je je project aan het bouwen bent kun je dan bij wijze met 25% verminderen, omdat je simpelweg eerst moet uitzoeken hoe je dingen gedaan krijgt.
Misschien is het daarom handig zo snel mogelijk al een opzet te maken met ideeen van wat voor game jullie willen maken. Misschien is het een wel een nieuwe bejeweld. Waarom je dat in hemelsnaam in UE wil maken, geen idee. Om nieuwe software te leren? Laat je dus niet zozeer lijden door welke engine je wil gebruiken omdat dat populair is of omdat je er altijd mooie dingen van ziet, maar laat die keuze afhangen van wat het is je gaat maken, en hoeveel ervaring je daar zelf mee hebt.
Ik zou in deze vooral iets uitzoeken wat jullie al kunnen of kennis van hebben. Iets nieuws leren, interessant, maar ik geloof niet dat dit project daarover gaat. Komen we op het volgende. Leerdoelen. Die gasten op school willen jullie iets bjibrengen. Nog mooier als jullie gemotiveerd zijn. Grote valkuil, red flags

Zo'n project als dit is uitermate geschikt om half cocked in te gaan met grootste voorstellingen met zjin 3-en, er niet van kunnen slapen van we gaan dit doen, dat doen, lekker prutsen een paar uurtjes in de week etc. Ineens is het deadline dag, sta je te hanessen met je presentatie, tja eigelijk werkt het nog niet goed maar dit is hou het zou moeten werken.. Een recept om ongelofelijk op je plaat te gaan!
Let op, planning, documentatie, klinkt als saaie droge, zure hbo shit. En dat is het ook, met een reden. Het is super belangrijk en waarschijnlijk al 1 van de grootste zo niet het grootste leerdoel wat dit project jullie bij moet brengen! Wijs een projectleider aan, de gene met de grootste bek helpt, plan je werk, stel milestones/deadlines op,werk je planning bij als je je milestones niet haalt, schrap dingen als je krap komt qua tijd!
Net al genoemd, documentatie. Dit zal wel een groot deel van je opdracht vormen denk, en als dit het niet doet, wen er alvast maar aan! Zorg dat je je idee en plan uitschrijft. Dit wordt voor jullie het handvat voor je project. Hier baseer je planning op, deadlines, keuzes, wat schrap je, wanneer trek je aan de noodrem, etc. Blind erin gaan en maar kloten gaat hem niet worden zonder dat je iets vast legt. Ook kan je dit door de leraar laten controleren en op het einde van je project kun je trots zeggen, nou meneer, we hebben aan al onze gestelde doelen voldoen. Onze definitie van 'af' was dit, pagina 21. Lijstje afvinken en klaar.
Het woordje 'af'. Daar wordt hier op kantoor nog wel eens smakelijk om gelachen met stagiares als mikpunt

Hoevaak ik wel niet een stageverslag_af_versie12.doc voorbij heb zien komen... Iets is nooit af, nooit perfect. Je wilt zorgen dat als het project ten einde is, je gedaan hebt wat je hebt beloofd dat je zou doen. Dat is de simpele truc om je project succesvol af te ronden. Dat het dan soort van 'af' is, prima, maar niet zo relevant. Bijvoorbeeld:
Uitspraak 1:
We gaan gameplay element 1 en 2 gebruiken om zo 5 korte levels (5 minuten) gameplay door te komen. Puzzel-elementjes zijn losse tussen/mini-leveltjes waarmee het level elke keer 'unlocked' wordt.
Uitspraak 2:
Ons mannetje gaat van alles kunnen en hij gaat de maffia infiltreren en het moet een open wereld worden. Niet zoals GTA maar een kleine stad waarin je opdrachten kunt ophalen.
Een beetje gekke uitspraken, maar je ziet hier al iets gebeuren. Zoals al eerder gemeld, baken dingen af. Beperk jezelf en ken je beperkingen! Je kunt beter 1 gameplay element bedenken en dat goed maken, dan 15 dingen maar half uitwerken en die vervolgens elkaar in de weg zitten en verwarrend zijn voor de gebruiker. Uitspraak 1 laat dingen (die je vast legt) nog een beetje los van elkaar die samen een geheel vormen. Hiermee baken je duidelijk je project af, kun je dingen los afstoten zonder het geheel in de problemen te brengen, en kun je misschien later nog makkelijk levels toevoegen, uitbreiden, elementen toevoegen, etc. Maar in de basis, hou je vast aan je project omschrijving.
Man wat een lange post...
Kortom, ik zou heel hard gaan nadenken met zijn 3-en over de volgende vragen:
- wat willen we maken
- waarin willen we ons project maken en WAAROM
- willen we iets nieuws leren, of een leuk spel maken? KIES 1 VAN DE 2
- hoe maken we onshetzelf het zo makkelijk mogelijk? zoek geen problemen op!
- hoe voldoen we zo goed/makkelijk mogelijk aan de leerdoelen van het project?! (vraag leraar!!!)
- wie maakt de planning?
- wie promoot je tot projectleider en wil die dat op zich nemen?
- hoeveel tijd willen jullie er naast school in stoppen?
Er komen vast gaandeweg meer vragen naarmate het project vordert en er meer gereageerd wordt in dit topic, ik ga nog een bakkie koffie doen