• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik zoek een?
Speakerset voor videoproductie/muziek/Netflix/gaming

Wat is je budget?
Grofweg €500, maar de aankoop kan ook gespreid worden/ Bijvoorbeeld nu 2.0, later upgraden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals hierboven gezegd doe ik het een en ander met video's :+ en ik wil eigenlijk wat beters dan de speakers in mijn scherm. Ik heb dit voor nu "opgelost" door een Auzentech X-Meridian 7.1 2G kaart aan te sluiten, nu zoek ik nog fatsoenlijke speakers. Op dit moment heb ik een oude Qware 5.1 speakerset aangesloten (was in 2007 wel €20 nieuw!), maar dit is niet ideaal.

Ik wil eigenlijk graag iets fatsoenlijks dat qua geluid in de buurt komt van mijn Beyerdynamic koptelefoons (de DT 770 is wat meer bass-heavy, de DT 880 zit flink neutraler met een wat sterkere trebble). Eigenlijk zoek ik vooral een neutraal geluid over zo veel mogelijk van het spectrum.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen directe merkvoorkeur, zolang het goed klinkt. Het vervelende is een beetje dat de Pricewatch nog maar weinig opties geeft op het moment dat ik aangeef dat ik actieve speakers wil. Een extra versterker kan wel, maar liever niet.

Wat linkjes naar verschillende shops:Dit zijn allemaal 2.0 speakers, omdat ik vooral gekeken heb naar dingen die als monitor te gebruiken zijn tijdens het editen. Ik kan zo gauw niets vinden dat als monitor te gebruiken is en vervolgens meer dan 2 kanalen doet :-( Waarschijnlijk zoek ik verkeerd.

Aan de andere kant zie ik dat de Yamaha speaker een subwoofer als optie heeft, de Yamaha HS8S. Dat maakt die optie wel erg interessant in mijn ogen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze Yamaha speakers?

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn grootste twijfel is of ik 5.1/7.1 speakers goed weg kan werken. Ik heb namelijk geen dedicated ruimte voor het geheel, het komt "gewoon" in de huiskamer (~500*350cm, totaal oppervlak dus ~17,5m²) te staan. De PC staat in de hoek, tegen de muur van 5m aan. De 3,5m muur (rechts) is vooral raam, en dat begint natuurlijk al helemaal in de hoek. Aan de andere kant is het open, dus ook daar word een extra speaker lastig.

In mijn geluidskaart configuratie heb ik enkel de optie voor 2.0 (stereo), 4.0 (quadraphonic), 5.1 en 7.1. Een optie zoals 3.1 (links, rechts, center, sub) is er helaas niet, terwijl ik dit wel ideaal zou vinden. Mogelijk dat dit kan met 5.1 en dan gewoon achter los laten :)

Ook weet ik best dat je speakers moet luisteren voor je ze koopt, en dat ben ik dan ook van plan. Maar voor ik gericht kan gaan luisteren wil ik weten of 5.1 überhaupt te realiseren is een situatie zoals die van mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Xudonax op 12-11-2015 22:58 . Reden: Yamaha HS series toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Een interessante video die je mogelijk al gezien hebt;
YouTube: Studio Monitor Speaker Comparison

Als ik het goed heb worden studio monitors hoofdzakelijk gebruikt bij het editen/produceren van muziek, omdat ze een ongekleurd geluidsbeeld geven. Aangezien de meeste muziek in stereo uitgebracht wordt, lijkt mij dat de reden dat setjes meestal slechts als 2.0 te vinden zijn.

Wanneer je naar het wat duurdere segment gaat, zie je dat ze veelal niet meer als set maar per stuk te koop zijn. Het lijkt me dan ook zeer goed mogelijk dat je er zelf 5.0 van kan maken door ze aan te sluiten op de juiste kanalen van je geluidskaart.

Ik denk dat je je goed af moet vragen hoe belangrijk een neutrale, ongekleurde geluidsweergave is, aangezien dat eigenlijk het tegenovergestelde is van de meeste speakers gericht op games/films. Het zou me niets verbazen dat games/films juist vlak en oninteressant gaan klinken over dergelijke speakers.

Als je echt voor studio monitors wil gaan, dan is de jbl lsr305 ook een speaker om aan je luistersessie toe te voegen. Ik heb er destijds veel goeds over gelezen, is wel weer wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb laatst dezelfde afweging gemaakt: 2.0/2.1 of volledig 5.1.
Weliswaar niet voor de PC maar voor mijn woonkamer.
Uiteindelijk besloten om voor 2.0 te gaan en dat bevalt me prima. Ik had een 5.1 set maar ik wilde die kabels allemaal niet meer. Het grootste voordeel is dat je het geld voor 5+1 kunt besteden aan 2 hele goede speakers. Ook een center speaker is over het algemeen weggegooid geld (tenzij je een woonkamer van 6-7 meter breed hebt...)
Goed, een explosie klinkt misschien ietje minder dramatisch maar als je dat wil kun je er altijd een goedkope sub bij zetten.
De meeste winkels en speciaal zaken vertellen je uiteraard om voor 5.1 te gaan, maar mijn advies is om 2 goede speakers te kopen. De center mis je niks aan, de rears mis je ook niet echt en een sub kun je later altijd probleemloos bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een voordeel van een losse versterker is

Dat je dan wel 3.1 kan draaien terwijl de in komende geluidsbron gewoon 5.1 uitstuurt

Ik zelf luister wel naar muziek
En gebruik daar gewoon een stereo versterker voor
Voor game gebruik ik een koptelefoon omdat je gewoon beter kan orieteren in de game