• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 22:19
Hallo tweakers,

Ik heb een Intel nuc nuc5ppyh waarop nu Windows 10 draait. Ik wil hier ook Ubuntu naast draaien maar zelfs "try Ubuntu without installing" loopt vast en start niet.

Heb Rufus en Unetbootin geprobeerd, ook met kodibuntu loopt het vast. Heb geprobeerd met uefi enabled maar ook met legacy. Secure boot staat uit en de bios is geupdate met de laatste update van de Intel website. Ik zit nu al uren te klooien en ik kom er maar niet uit. Wat kan het probleem zijn?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Waarschijnlijk je installatiemedia die niet goed is. Vooral met UUI is het problematisch. Het beste kan je een UEFI image gebruiken om te starten.

• headphoneguy
johnkeates schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:08:
Waarschijnlijk je installatiemedia die niet goed is. Vooral met UUI is het problematisch. Het beste kan je een UEFI image gebruiken om te starten.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. De usb creators maken toch een uefi image?

• johnkeates
headphoneguy schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:10:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt. De usb creators maken toch een uefi image?
Nee.

• headphoneguy
Lekker behulpzaam ^. De iso werd wel degelijk uefi compatible gemaakt. Heb het probleem al opgelost door enkele bios settings te veranderen.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 09:16
headphoneguy schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:11:
Lekker behulpzaam ^. De iso werd wel degelijk uefi compatible gemaakt. Heb het probleem al opgelost door enkele bios settings te veranderen.
De reactie is wel kort door de bocht, al is het natuurlijk wel zo dat eigen input het belangrijkste is. Met een korte zoekterm had het antwoord op jouw vraagstuk snel gevonden.

AdGuard Home

• headphoneguy
Een korte zoekterm had het niet opgelost, vandaar dat ik ook uren bezig was. De instellingen die ik aangepast heb heb ik nergens zien beschreven. Evengoed heb ik niks aan ja en nee antwoorden. Ookal is mijn input onvolledig.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Je bent zelf anders ook niet echt behulpzaam. Als die instellingen zo slecht en/of niet beschreven staan, kun je ze hier neerzetten voor eventuele andere gebruikers die hetzelfde probleem ervaren.

• headphoneguy
Ik ben er nog mee bezig, ik ga geen halve oplossingen posten.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb zelf een Intel NUC Kit DN2820FYKH die moeiteloos Ubuntu 14.04 opstart vanaf een usb-stick. Dus ik ben benieuwd wat in jouw geval het probleem is/was.

• johnkeates
Ik heb diverse NUC kits vanaf de 2e generatie tot aan de huidige generaties moeiteloos Linux draaien, Ubuntu, Debian, Arch, met CSM en UEFI modes, met GRUB EFI maar ook ELILO. De meest gangbare (voornamelijk productie setups) installaties zijn Debian of Ubuntu, met GRUB en UEFI boot. De meeste zijn via USB geïnstalleerd, een paar via PXE. Met andere woorden: het kan prima, maar niet als je met een bootdisk zonder EFI aan komt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Het probleem was in mijn geval dat er een setting in de bios op Linux gezet moest worden voordat ik ook maar de installeren kon starten. En ja dat klinkt misschien vanzelfsprekend maar mn main OS is Windows dus ik ging er van uit dat deze op Windows kon blijven staan. Ook werd mn usb niet in de boot lijsten gezet maar heb ik via de instelling "boot eerst van usb" toch nog een installer kunnen starten. Misschien zijn er makkelijkere manieren geweest maar ik ben eenmaal een leek die vaak genoodzaakt is om op een "trial and error" methode te werken.

Ik probeer altijd zo volledig mogelijk informatie te geven om tot een oplossing te komen.

Het volgende probleem wat zich echter voordoet is een grub2 install error tijdens de installatie. Dit komt voor bij handmatig partitioning en bij de optie "install alongside windows". Ik had zelf root, home en swap partities gemaakt.

Ik dacht eerst dat het aan mijn brakke partitioning lag maar bij "install
alongside windows" faalt de installatie evengoed. Ik weet niet hoe ik vanaf hier verder moet gaan en zou het fijn vinden als iemand mij in de goeie richting kan wijzen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Grub herinstalleren, bijv na installatie,
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Of , met supergrub, daar vind je 2 bootable cd's, en met Rescatux kun je grub herinstalleren.
(Met supergrub kun je booten, naar operating systems waar geen bootloader voor aanwezig is.)

https://sites.google.com/site/computertip/
https://sites.google.com/...?scope=search-site&q=uefi
Hier vind je over uefi en hoe in te stellen.

https://sites.google.com/site/computertip/
Deze site goed bewaren, staan veel tips in, tav linux.

Met verwijten gooien kom je nergens.

[ Voor 13% gewijzigd door Hero of Time op 13-11-2015 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan het weer gewoon vriendelijk en behulpzaam zijn? Er is niets zo vervelend als mensen die je verwijten maakt terwijl je gefrustreerd de boel aan de praat probeert te krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 09:16
Hero of Time schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:09:
[mbr]Kan het weer gewoon vriendelijk en behulpzaam zijn? Er is niets zo vervelend als mensen die je verwijten maakt terwijl je gefrustreerd de boel aan de praat probeert te krijgen.[/mbr]
Dan alsnog wordt er van een TS verwacht dat hij zijn post zo volledig mogelijk en volgens de regels aanmaakt.

De ergernis ontstaat dan ook bij de Tweakers wanneer een TS het niet zo nauw neemt met de regels. < Mijn mening en ervaring.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bardi-1 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:13:
[...]

Dan alsnog wordt er van een TS verwacht dat hij zijn post zo volledig mogelijk en volgens de regels aanmaakt.

De ergernis ontstaat dan ook bij de Tweakers wanneer een TS het niet zo nauw neemt met de regels. < Mijn mening en ervaring.
En dan ben jij met de rest van de gebruikers de laatste die hier wat over zegt. Daar zijn wij moderators voor. Het wordt anders een grote bende met verwijten en vingers wijzen en daar schiet niemand wat mee op. Dat je het nog een keer noemt helpt niet en geeft het alleen maar een nog negatievere lading. Nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Nogmaals, ik probeer volledig informatie te geven. Ondanks dat ik een leek ben kan het toch zijn dat ik bepaalde info niet noem omdat ik simpelweg die kennis niet heb. Het heeft voor mij geen enkel voordeel om onvolledig te informeren, ik wil toch juist verder kunnen?

On topic update : handmatig grub proberen te herinstalleren heeft niet gewerkt. Zie de screenshot voor het resultaat :
https://www.dropbox.com/s...7073824820621719.jpg?dl=0

Ook de "check disk for defects" optie op de Ubuntu live usb geeft aan dat er niks mis is. Toch vind ik mn Ubuntu partitie niet in mn bios.

Ben nu bezig om het via rescatux te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuvie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 08:42
Wat is de bestandsnaam van de ubuntu iso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Keuvie schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:05:
Wat is de bestandsnaam van de ubuntu iso?
Heb gewoon Ubuntu 15.10 amd64 live via unetbootin gedownload. De iso moet geen probleem zijn lijkt mij? De grub installatie is faalt gewoon steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Plaatjes zijn vaak minder prettig om te zien bij terminal output, je had het net zo goed kunnen copy/pasten hierheen als tekst.

Wat grappig is, is dat je eerst een apt-get install --reinstall grub-efi doet, en daarna een gewone apt-get install grub. Het is overigens voor een herinstallatie van grub ook gewoon mogelijk om grub-install te draaien. Je moet dan wel zorgen dat je /boot en /boot/efi gemount hebt (in geval je /boot apart is, /boot/efi is hoe dan ook los, dat is de ESP). Als je dat niet doet (je ESP mounten) dan kan Grub zich niet registreren in het UEFI menu en dat is zeer waarschijnlijk je probleem: Ubuntu is niet bekend bij UEFI omdat er iets mis is gegaan tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Had het inderdaad beter als tekst kunnen kopiëren, excuses daarvoor.

Ik heb bij de poging herinstallatie grub2 gebruikt gemaakt van deze tutorial:
https://sites.google.com/site/computertip/6
Hierbij heb ik wel de efi en Ubuntu partities gemount voordat ik de reinstall command probeerde. Toch staat er dan dat grub2 al aanwezig is.

Rescutux was niet op te starten, zwart beeld. Verder weet ik vanaf hier niet welke kant ik op moet zoeken. Tips zijn heel graag welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die zijn idd aanwezig, maar de configuratie kan niet volledig of incorrect zijn uitgevoerd. Het OS is er, maar de bootloader nog niet. Daarom de --reinstall optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Ik wil graag allen bedanken die in deze thread hun tijd energie hebben gestopt.
Het is eindelijk gelukt, ik heb een boot repair usb stick geprepareerd en daarin een tutorial gevolgd waarmee ik grub opnieuw kon installeren.

Waarschijnlijk had de reinstall command hierboven genoemd het ook wel gefixt maar ik was ondertussen al bezig met boot repair.

Bedankt voor jullie geduld!
Pagina: 1