PC Upgraden, CPU of GPU?

Pagina: 1
Acties:

• MrCrashdummy
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zoek een?
Ik wil mijn PC upgraden om games als Fallout 4, GTA V en Witcher 3 in hogere of misschien zelfs de hoogste settings op 1920x1080 te kunnen spelen. Ik weet alleen niet of mijn CPU of GPU de bottleneck is.

Wat is je budget?
Ik wil rond de 500 euro uitgeven, iets daarboven is ook nog mogelijk

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor AMD/Nvidia of Intel/AMD

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op het moment is dit mijn systeem:
- Processor: Intel Core i5 3450 Boxed
- Moederbord: MSI P45
- Videokaart: Nvidia Gefore 770 Gigabyte Windforce (Gigabyte GV-N770OC-2GD)
- Geheugen intern: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
- Voeding: Corsair Builder CX600 V2
- Besturingsysteem: Windows 10

Ik ben sowieso van plan om een 120 GB SSD te kopen om het allemaal wat beter te laten lopen, maar wat is verder het beste om te upgraden op dit moment?

Alvast bedank!

MrCrashdummy

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Wat heb je zelf al gevonden? Draaien eens msi afterburner en kijk wat de cpu en gpu load is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Je moederbord is niet compatibel met die processor, dus wil je daar even het juiste model van opzoeken? Ik verwacht dat dat een 7-reeks of mogelijk 6-reeks zal zijn (dus bv Z77, de P45 die jij noemt werd gebruikt voor de Core 2 generatie, toen bestond geen Core i5).

Voor open world games zoals alle games die jij noemt, helpt installeren van die games (en het hebben van je pagefile) op de SSD enorm wanneer je door zones gaat. Je krijgt die 3 games samen + Windows nooit op een 120GB SSD, dus ik zou van je budget meer vrij maken voor de SSD. Een 500GB SSD zoals de pricewatch: Crucial BX100 500GB is al heel betaalbaar geworden, en gezien je budget moet dat er wel af kunnen.

Ik denk dat je processor nog prima is. De videokaart is misschien niet voldoende voor de àllerhoogste settings, maar voor bv GTA V op alles max heb je een héél dure videokaart nodig terwijl er visueel nauwelijks verschil is. Je kunt ook een game overdreven zwaar voor je pc maken door intensieve AA (meestal MSAA) te gebruiken. Visueel haal je daar een klein beetje winst mee, maar het vraagt bijna het dubbele van je videokaart. Daarom zijn er vormen van AA die veel minder belastend zijn (bv FXAA).

Als je de bottleneck van je systeem wilt weten, moet je eens monitoren wat je componenten doen tijdens het gamen. Er zijn daar nuttige tools voor zoals HWiNFO, RivaTunerStatisticsServer of het OSD van MSI Afterburner (kan ook gebruikt worden met andere merken videokaarten dan MSI). Als je tijdens het gamen ziet dat je processor continu 100% belast wordt en je videokaart wordt maar deels belast, dan is je CPU de bottleneck. De normale situatie is dat de processor variabel belast wordt, nooit lang 100%, en de videokaart wel continu 100%, dan haal je het maximum uit die videokaart. Haal je toch een lage framerate met 100% GPU belasting dan is de GPU te traag. Het videogeheugen is ook van belang, de 2GB van je GTX 770 is niet zoveel meer, maar moet normaal wel voldoende zijn voor 1080p als je MSAA niet (te hoog) op zet.

• MrCrashdummy
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07-2025
MacPoedel schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:54:
Je moederbord is niet compatibel met die processor, dus wil je daar even het juiste model van opzoeken? Ik verwacht dat dat een 7-reeks of mogelijk 6-reeks zal zijn (dus bv Z77, de P45 die jij noemt werd gebruikt voor de Core 2 generatie, toen bestond geen Core i5).
Je hebt gelijk, het is de B75MA-P45, niet alleen de P45.

Ik ga zeker kijken wat precies de load is van de CPU en GPU! Bedankt voor je reactie!

Verwijderd

Je CPU moet nog prima mee kunnen. Ik draai hier een i5 3470 en die is nog lang geen bottleneck zo te zien. Als je echt hogere settings wilt spelen is een GTX970 of R9 390 zeker een leuke keuze!