HDD uit Conceptronics Nas wordt niet herkend in Sweex case

Pagina: 1
Acties:

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:17
Mijn Nas is overleden en ik heb de WD harde schijf eruit gehaald en in een sweex HDD case (IDE) gestopt. Het vreemde is dat dat Windows (10) de schijf wel ziet in apparaatbeheer, maar dat verkenner 'm niet ziet en ik de schijf niet kan lezen/gebruiken. De schijf is gewoon geformateerd en werd voorheen probleemloos gebruikt in de Nas (Conceptronics CH3WNAS). Iemand een idee wat er mis is?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon geformatteerd in de NAS, of heb je hem opnieuw geformatteerd ?
Zo'n NAS draait meestal op Linux, en de schijven zijn dan geformatteerd met ext3/4 filesystem, dat kan windows niet lezen zonder extra software daarvoor. Vaak hebben de schijven ook nog Linux RAID of LVM erop zitten, dan wordt het iets lastiger. Met een Linux live-cd kun je vaak nog wel bij de data.

BTW, HDD case met IDE ? Ik denk dat je SATA bedoelt.

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 12-11-2015 16:06 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Frenz64
Niet opnieuw geformatteerd nee, geen idee eigenlijk of die conceptronics onder Linux draaide. De bedoeling is uiteraard dat ik de data kan retreiven, opnieuw formateren is geen optie (kan trouwens ook niet als ik 'm kan benaderen. Ik heb een Ubuntu live cd (en een laptop die het draait), dus dat probeer ik eerst maar eens.

[luie modus] welke software bedoel je?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De NAS gebruikt ext3 voor de data partitie. En ja, het is inderdaad IDE (PATA). De NAS is enigzins bejaard.
Frenz64 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:11:
[luie modus] welke software bedoel je?
Iets als ExtRead

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met software bedoel ik een driver voor ext2/3/4 voor windows, maar als je een Linux systeem hebt, zou ik eerst daarmee proberen. Met een beetje geluk kun je daarmee zo bij je data.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Frenz64
Thanks, ga prutsen

• Frenz64
Problem solved, kan er gewoon bij nu. bedankt voor de tips!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Frenz64 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:36:
Problem solved, kan er gewoon bij nu. bedankt voor de tips!
Dank je voor de terugkoppeling hoe je het hebt opgelost.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Frenz64
Bedoel je die cynisch?

Lijkt me voor de hand liggend, maar via een oude laptop, met een Ubuntu live cd opstarten, usb erin en direct kon ik de harde schijf lezen. Zoiets?

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:51
Het is geloof ik wel een beetje cynisch bedoeld, maar het is handig als je inderdaad ook even vermeld Hoe je het opgelost, zodat bij andere mensen die het zelfde probleem niet alleen lezen dat jij de oplossing heb gevonden , maar dan ook weten hoe jij het opgelost.

On-topic:

Inderdaad de meeste NAS-systemen gebruiken EXT3 of EXT4 en kan je met een Live CD of bijbehorende Windows tool gewoon uitlezen

• Frenz64
Excuses dan, ik dacht dat mijn opmerking eerder dat ik een Live Ubuntu CD had duidelijk maakte voor de eventuele lezer dat die oplossing werkte.

Maar ter aanvulling (anders moet ik lastig data heen en weer kopieren), de suggestie met ext2explore via windows heb ik ook even geprobeerd en die werkt ook feilloos. Nu kan ik ook met mijn actuele hardware bij de data en hoef ik niks over te zetten.

Voor tweaker met Linux vrees (bijna een contradictio in terminis) een makkelijkere oplossing
Pagina: 1