Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Esxi licenties verdelen over meerdere datacenters

Pagina: 1
Acties:

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 15:06

DarkSide

theres no place like ::1

Topicstarter
Ik heb een vraag waar ik zo snel niet kan vinden of het kan/mag.

Wij hebben een oud datacenter met Vmware 5.1, een 100tal hosts en natuurlijk vcenter.
Wij zijn nu bezig met het opzetten van een nieuwe datacenter bij een andere partij.
Hier moet behalve op vmware gebied nog een heleboel andere zaken getest worden voordat we definitief over kunnen.

Nu hebben we nog geen licenties gekregen om alles te activeren.
Vcenter gaat per instance en wij hebben maar 1 licentie die kan ik dus niet inzetten voor het nieuwe datacenter.
Maar ik heb op de esx licentie nog 12 cpu's over. In onze test hebben we 8 cpu's.
Kan ik, en mag ik, de licentie key gebruiken om de esx servers te activeren?

Of schendt ik dan toch bepaalde voorwaarden?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:33
Voor zover ik weet, worden ESX licenties nooit online geverifieerd, alleen bij de actieve vcenter. Als je dus een omgeving aan het opzetten bent waar de oude tzt volledig naartoe gaat (of waar je aparte licenties voor in bestelling hebt staan), denk ik dat er geen haan naar zal kraaien als je de oude licenties twee keer gebruikt. Ja, je schendt strikt genomen de licentievoorwaarden, maar zolang je het niet op die manier in productie neemt zie ik het probleem niet.

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 19:21
Je kunt de licenties bij het oude cluster weg halen en bij je nieuwe invoegen. Je kunt ook je nieuwe hosts beheren in een nieuw cluster waar wel in je oude bestaande vCenter. Heb je dat vCenter licentie probleem ook meteen gefixed.

• DarkSide

DarkSide

Topicstarter
Helaas zijn de 2 cluster niet met elkaar te verbinden.
Vanwege allerlei regels e.d.
Het wordt ook een hele andere hosting partij met een nieuw domein en geen trust mogelijk en nog wat politieke regels.

De oude omgeving zal nu over 3 maanden helemaal uitgefaseerd worden.
En dan zal de nieuwe in productie genomen worden.
De 60 dagen test is bijna voorbij (en ja die kan je verlengen en ook dat is niet helemaal jofel).

Ik zocht even naar een legalere manier om de boel te activeren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
de esxi CPU licenties kan je als het goed is gewoon gebruiken als ze niet in gebruik zijn (ook als ze dat wel zijn, maar dat is natuurlijk niet netjes), let wel op de versie, als je nu alleen key's hebt voor 5.1 kan je geloof ik ook alleen 5.1 activeren en wanneer je de licenties upgrade in de licentie portal moet je al het goed is ook regeltechnisch je oude hosts direct upgraden naar de versie waarheen je de licenties in de portal upgrade.

• DarkSide

DarkSide

Topicstarter
esx 5l licenties zijn voor 5, 5,1 en 5,5 dus das geen probleem.

En ik ga de oude omgeving niet uitbreiden. Dus ik heb "recht" op die cpu's
Die ik dan ergens anders ga inzetten zeg maar.

Maar vcenter heb ik maar 1 instance van.
Ga nog even kijken of we iets anders kunnen regelen. In ieder geval voor vcenter

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Waarom bel je je licentie leverancier niet even?

Kan mij herinneren uit een traject dat vanuit VMware een soort grace period is waar je licenties tegelijk mag gebruiken een x periode voor overgang naar nieuwe omgeving.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt gewoon op de license portal van VMWare je bestaande licenties opsplitsen.

Je kunt de bestaande licentie key dus opsplitsen in twee:
  • één voor je huidige produktie (huidig aantal -8)
  • één voor de nieuwe omgeving (á 8 stuks)
Dat is zoals het in theorie zou moeten. In de praktijk kraait er geen haan naar als je je licenties tijdelijk op twee plekken actief hebt. Sterker nog, als je je bestaande licenses upgrade van versie 5.x naar 6.x, dan mag je van VMware standaard al 120 dagen beide omgeving actief hebben.

Ik lees verder niks over een upgradetraject.Ik neem aan dat je wel overgaat op versie 6,x? Anders heb je straks een issue met support.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1