Router aansluiten op switch

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35
Hallo,

In het verleden (jaren terug) heb ik in een zakelijke netwerkomgeving een keer een router aangesloten (we hadden toen nog geen wifi en dat was dan ook het doel.

Toen bleek echter dat de poort op de switch in de patchkast er dan uitklapte of in ieder geval niet meer werkte. Waarom dat is gebeurd is mij niet bekend, maar het moest van buitenaf in ieder geval gefixed worden door de ICT afdeling.

Nu zit ik op een locatie waar ook geen wifi is en wil ik daar toch wel wifi hebben om de mobiele telefoons niet via 3G te moeten laten lopen.

Nu denk ik gewoon door 'net als thuis' vanuit de switch een router aan te sluiten op een LAN poort (dus niet de WAN).

Gezien ik niet weet waar het de vorige keer mis is gegaan wil ik dat niet nog een keer meemaken, hier is het nog beroerder gesteld met beheer, dus als er iets niet meer werkt zal dat langer duren voordat het gefixed kan worden.

Wat moet ik in de huis-tuin-en-keuken router aanpassen zodat ik zonder problemen de kabel van de switch kan aansluiten en er meerdere apparaten kunnen verbinden met de wifi-router?

Het betreft een netgear Wireless-N 150 Router (WNR612V2) te zijn. De switch kan ik achter komen als dat er toe doet.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je wil geen router maar een accesspoint. Gelukkig kan je een router vrij eenvoudig "omtoveren". En wat dan helemaal mooi is...daar is een compleet topic op Got aan gewijd:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik begrijp uit dit verhaal dat het om een professionele situatie gaat.
In dat geval hangt het er maar vanaf of het gaat werken, want normaal gesproken gaat het netwerk niet zomaar ingeplugde 'vreemde' apparaten ondersteunen. Uiteraard afhankelijk van hoe alles is ingesteld.
Dat het netwerk down gaat door het inpluggen van een stekkertje lijkt normaal gesproken ook niet meteen het geval.
Toch zou ik eerst overleggen met de netwerkbeheerder, al was het maar om te vragen of het binnen de policy wel is toegestaan.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
TS weet niet dat hij geen router nodig heeft maar een AP of evt. andere oplossing.
Wellicht doet hij er goed aan iemand anders dit te laten doen aangezien het een zakelijke situatie betreft..

Indien je dit echt zelf wilt doen, lees je eerst eens een beetje in in het topic wat lier al aanhaalde..

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
als je toch perse een router wil gebruiken; dhcp op router uitzetten en WAN poort niet gebruiken.
beter koop je gewoon een acces point
Henk007 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:25:
Ik begrijp uit dit verhaal dat het om een professionele situatie gaat.
Niet op ICT-gebied blijkbaar 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door RodeStabilo op 12-11-2015 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07-2024
Waarom de poort op de switch er uit klapte de eerste keer? Waarschijnlijk omdat er een mooie beveiliging op de switch is gezet om geen vreemde mac adressen te accepteren. Dat is waarschijnlijk gedaan om te voorkomen dat mensen eigen apparatuur op het netwerk aansluiten.

Je zit nu weer in een zakelijke omgeving. De beheerder is verantwoordelijk voor de veiligheid en stabiliteit van het netwerk. Het zal daarom (waarschijnlijk) niet toegestaan zijn om zelf apparatuur aan te sluiten.

Je gaat nu een router aansluiten (of een accesspoint) waarmee je draadloos toegang tot het hele netwerk gaat bieden buiten de beheerder om (die nog steeds verantwoordelijk is voor het netwerk). Wat nu als het netwerk gehackt wordt via jouw router / access point? Ja ja, je zet er wel even een wachtwoord op dus het is veilig. Je geeft het alleen aan je collega's want dat is wel zo handig. En die ene collega geeft het ook even aan die ene klant die toevallig even wifi nodig heeft, etc. etc. Op die manier krijgen buitenstaanders dus volledig toegang tot jullie netwerk. Iets wat je niet moet willen.

Het verbaast me nog steeds hoe gemakkelijk mensen zelf in een zakelijke omgeving gaan zitten rommelen. Je vervangt toch ook de koffieautomaat van de baas niet omdat je er een wil die ook cappucino maakt? Dat laat je toch ook door de baas regelen?

Gewoon door de ICT beheerder laten regelen dus.

Mocht je het toch door willen zetten. Gewoon inpluggen en kijken wat er gebeurd. Aangezien je aangeeft dat het beheer momenteel beroerd is zal de beveiliging van de switch dat ook wel zijn en gaat het waarschijnlijk gewoon werken.
Pagina: 1