Nieuwe game PC

Pagina: 1
Acties:

• Rick Groenland
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-03-2021
Hey allemaal,

Ik ben zoals de titel al doet vermoeden op zoek naar een nieuwe PC. Omdat we vroeger onze computers altijd kant en klaar in de winkel kochten is het hele samenstellen van je eigen PC een leuke uitdaging! Ik heb mij de afgelopen weken ingelezen over de verschillende dingen die hierbij komen kijken en heb hulp van een maat die ook zijn eigen computer heeft samengesteld. Nu leek het mij evengoed een goed idee om toch even aan de experts te vragen of de door mij samengestelde componenten voldoen aan mijn eisen en (aangezien het mijn 1e keer is dat ik een PC in elkaar ga zetten) of er nog valkuilen/dingen zijn waar ik bij moet opletten met het in elkaar zetten van de PC.

Here we go!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. Ik ben niet van plan te gaan videobewerken oid. Maar wil wel een PC die op hoge resolutie de nieuwste games met een gangbare FPS kan runnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat eerst aan ongeveer 1000 euro te denken. Al snel kwam ik er achter dat een goed systeem dat er ook nog eens mooi uit moet gaan zien al snel over dit bedrag heen gaat. Dus ben van plan rond de 1300 euro te besteden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, building from scratch.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,95€ 234,95
1MSI B150A GAMING PRO€ 109,10€ 109,10
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 365,-€ 365,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 62,95€ 62,95
1NZXT Kraken X41€ 102,95€ 102,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 99,90€ 99,90
1EVGA SuperNOVA 550 G2€ 92,88€ 92,88
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,68

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet zo veel uit. Zoals ik al eerder heb vermeld wil ik graag een systeem dat er ook goed uitziet. Vandaar heb ik voor de NZXT S340 gekozen die een window in de zijkant van de kast heeft. Verder wilde ik graag een zwart/rood thema aanhouden aangezien het moederbord over rode LEDs beschikt. Dit is ook de reden dat ik voor de processor koeling de NZXT Kraken heb gekozen in plaats van bijvoorbeeld de goedkopere Scythe Mugen 4 die ik zelf niet mooi in de kast vind staan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik interesseert me niet zo veel, geluid van het systeem vind ik wel wat belangrijker. Dit is ook een van de reden dat ik voor de Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD heb gekozen in plaats van de MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G waar in veel recenties over word gezegd dat hij een hoop coil whine produceert.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik al eerder heb vermeld gaat dit mijn eerste systeem worden dat ik zelf in elkaar ga zetten. Ik heb de afgelopen weken met behulp van Tweakers en zijn reviews zo zorgvuldig mogelijk een combinatie van bepaalde componenten samengesteld en vroeg mij af of deze compatible met elkaar zijn en of ik de juiste keuzes heb gemaakt.
Ook was ik benieuwd of jullie tips hadden over het in elkaar zetten van de PC en of ik nog moest opletten voor bepaalde valkuilen waar ik als onervaren builder tegen aan zou kunnen lopen.

Graag hoor ik wat jullie er van denken!
Rick.

• tom.vwersch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1MSI H170 GAMING M3€ 113,95€ 113,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 349,-€ 349,-
1WD Green HDD, 2TB€ 73,95€ 73,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 62,95€ 62,95
1NZXT Kraken X61€ 142,95€ 142,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 57,-€ 57,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 65,95€ 65,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,03

de grootste 3 dingen die ik anders heb gekozen zijn een andere videokaart, 390>970.
ssd + hdd ipv grote ssd en een grotere radiator op de waterkoeling.

• KappaRoss
  • Laatst online: 01-03 06:14
Waarom waterkoeling.. Neem een dichte kast met een Mugen 4 en klaar.. *knip*dit soort smileys hebben hier geen toegevoegde waarde

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 12-11-2015 17:37 ]

• Rick Groenland
de grootste 3 dingen die ik anders heb gekozen zijn een andere videokaart, 390>970.
ssd + hdd ipv grote ssd en een grotere radiator op de waterkoeling.
Bedankt voor je berichtje Tom! Ik zie dat je een hoop hebt veranderd, zou je mij kunnen uitleggen waarom je deze veranderingen hebt gemaakt? Bijvoorbeeld wat het voordeel is van een HDD en SSD combinatie in plaats van alleen een grote SSD etc.?

Verder dacht ik dat de NZXT Kraken X41 wel genoeg koeling zou leveren voor dit systeem, of is de X61 hier echt nodig?

Ik dacht zelf dat de 970 qua prestaties boven de 390 stonden, maar ben wel bereid de build aan te passen en voor de Radeon R9 te gaan.
Waarom waterkoeling.. Neem een dichte kast met een Mugen 4 en klaar..
Zoals ik in mijn post al heb uitgelegd ben ik ook op zoek naar een systeem dat er mooi uit ziet. Zelf vind ik het idee van een kast met window erg mooi. Vandaar de keuze van waterkoeling over de Scythe Mugen 4.
Kost in principe ook maar 6 tientjes extra voor een heel wat betere look ;).

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:56
De r9 390 is beter op hoge resoluties

• KappaRoss
  • Laatst online: 01-03 06:14
Rick Groenland schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:16:
Zoals ik in mijn post al heb uitgelegd ben ik ook op zoek naar een systeem dat er mooi uit ziet. Zelf vind ik het idee van een kast met window erg mooi. Vandaar de keuze van waterkoeling over de Scythe Mugen 4.
Ik snap wat je bedoeld, niet iedereen vind een dikke koelblok mooi..

De R9 390 heeft 8gb VRAM, dubbele busbreedte, dus beter op hogere resoluties.. Maar de 390 wordt wel een stuk warmer en verbruikt veel meer dan de GTX 970.. :) De 390 heeft betere DX12 ondersteuning, de GTX 970 heeft elke maand nieuwe drivers, hij is zuiniger en is een stuk stiller en kouder... O-) _/-\o_

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:53
Rick Groenland schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor je berichtje Tom! Ik zie dat je een hoop hebt veranderd, zou je mij kunnen uitleggen waarom je deze veranderingen hebt gemaakt? Bijvoorbeeld wat het voordeel is van een HDD en SSD combinatie in plaats van alleen een grote SSD etc.?

Verder dacht ik dat de NZXT Kraken X41 wel genoeg koeling zou leveren voor dit systeem, of is de X61 hier echt nodig?

Ik dacht zelf dat de 970 qua prestaties boven de 390 stonden, maar ben wel bereid de build aan te passen en voor de Radeon R9 te gaan.

[...]

De keuze van HDD is een persoonlijke voorkeur. Zo zou mijn voorkeur naar 1 grote SSD gaan. Het ligt eraan hoeveel data je denkt op te moeten slaan. Hou er rekening mee dat bepaalde games al 50gb per stuk in beslag nemen, als het niet meer is.
Het is natuurlijk nooit leuk indien je al na een paar maanden zaken moet gaan verwijderen ondanks een pc van rondom de 1300 euro.
Maar goed, een oldskool hdd is veel gevoeliger voor problemen dan een degelijke SSD. Indien jij zeker weet aan 500gb genoeg te hebben dan zou ik gewoon voor jou eigen build gaan.

De grafische kaart, tsja ook weer iets persoonlijks. Indien jij verwacht de komende 2 jaar op 1080p en hoogste settings te spelen dan ben je perfect af met de 970 in jou build. Denk je hoger dan 1080p te gaan binnenkort dan zou je met de 390 beter uit de voeten komen.
Ik heb regelmatig zowel amd (gpu) als nvidia build gehad, overal merkte ik dat de nvidia beter presteerde ondanks dat de cijfertjes vaker lager waren dan het rode kamp. Veel games merk je dat ze beter functioneren in combinatie met een nvidia. Dit lees je op tweakers.net ook veel terug in nieuws artikelen, veel en vaak boze mensen uit het rode kamp die niet snappen waarom game ontwikkelaars zoveel naar NVIDIA ontwikkelen en niet naar AMD.

-Dus, ga jij voorlopig op 1080p gamen met de rest op ultra etc, dan moet je voor de 970 zoals in je eigen build gaan
-Ga jij een stuk boven de 1080p dan kan je wellicht beter voor de AMD gaan..

-Wil jij ontiegelijk veel data en veel grote games opslaan zonder al te snel zaken te verwijderen, dan neem je een losse hdd voor de grote opslag
-Heb je genoeg aan 500gb dan ga je voor de ssd zonder extra hdd zoals in je eigen build.

Persoonlijk zou ik 100% voor jou eigen samengestelde build gaan.
1. 500gb zou voor mij voldoende zijn icm met mijn 3tb externe hdd voor wat grote opslag
2. de nvidia ben ik een stuk beter over te spreken, en ik heb een 1080p display voor mijn pc en voorlopig geen reden om een hoger resolutie scherm te halen.

Het 1 is niet direct beter dan het ander in dit geval :)
Koeling tsja ook persoonlijk, voor mij hoeft het allemaal niet fancy te zijn, voor mij is lucht meer dan voldoende :) Wel begrijp ik jou keuze in waterkoeling!

• Rick Groenland
-Dus, ga jij voorlopig op 1080p gamen met de rest op ultra etc, dan moet je voor de 970 zoals in je eigen build gaan
-Ga jij een stuk boven de 1080p dan kan je wellicht beter voor de AMD gaan..

-Wil jij ontiegelijk veel data en veel grote games opslaan zonder al te snel zaken te verwijderen, dan neem je een losse hdd voor de grote opslag
-Heb je genoeg aan 500gb dan ga je voor de ssd zonder extra hdd zoals in je eigen build.
Duidelijk! Zat op zo'n reactie te wachten, bedankt Jeroen.

Ik denk dat ik dan toch bij mijn originele build blijf. Ik ben niet van plan onwijs veel games en data op te gaan slaan en de 1080p is prima.

K ga binnenkort de boel bestellen, bedankt voor de reacties en de informatie guys!

Nu maar hopen dat het in elkaar zetten een beetje gaat ;)!

Verwijderd

Wellicht is het een leuke keuze om voor de MSI GTX970 variant te gaan. 3 Fans heb je echt niet nodig en de MSI is een stuk stiller en past ook mooi in je kleur theme! Succes alvast.

• Rick Groenland
Wellicht is het een leuke keuze om voor de MSI GTX970 variant te gaan. 3 Fans heb je echt niet nodig en de MSI is een stuk stiller en past ook mooi in je kleur theme! Succes alvast.
Heb ik ook over nagedacht inderdaad, maar ik las hier bij de reviews dat de kaart nogal last heeft van coilwhine. En aangezien ik hier verder niet zo veel ervaring mee heb en dus niet weet hoe veel lawaai zoiets maakt, heb ik toch gekozen voor de 970 van Gigabyte.
Als het geluid van coilwhine meevalt ben ik best bereid van kaart te ruilen. Maar de kast komt echt naast mijn hoofd te staan dus leek het mij verstandiger om toch het zekere voor het onzekere te nemen.

Dus mijn vraag is dan nu meer of jullie ervaring hebben met de MSI 970 en of deze daadwerkelijk zoveel coilwhine heeft.

Rick.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Risico op coilwhine heb je met elke kaart, meestal valt het bijzonder mee. Denk dat je vooral de fans op de kaart en CPUkoeler gaat horen als je flink aan t gamen bent. Verder zou je voor een wat lichtere voeding kunnen kiezen. 450W of max 500 is meer dan voldoende voor dit systeem en ik heb volgens mij zelfs al builds gezien die een skylake CPU en 970 op een 400W voeding zetten.
Pagina: 1