Balans niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:23
Beste,

Ik heb een probleem met mijn speaker maar kan het probleem echt niet achterhalen.

Eerst even de specs:
Speakerset
L + R JBL Studio 580
RL + RR JBL Studio 530
C JBL Studio 520c
Sub JBL Studio 550p

Versterker:
Denon X2000

De linkerspeaker klinkt zachter in de lage/mid tonen als mijn rechter speaker. Ik heb geprobeerd de speakers om te wisselen en dit gaf geen verschil. Ik heb bi-amping op mijn AVR geprobeerd maar weer geen verschil. Ik dacht dat het aan de positionering lag, omdat de rechterspeaker dichter bij de muur zat maar ik merk het verschil ook sterk op als ik er zeer dicht bij zit. Maakt ook niet uit hoe ik de speaker verplaats.

Het probleem is ook op al mijn sources, als ik spotify draai op mijn PS4/PC/Op de AVR zelf, het maakt geen verschil, het probleem is er altijd.

Kan het zijn dat er iets scheelt aan mijn versterker?
Of scheelt er iets aan de bekabeling? Kabel voor de linker speaker is langer als die van de rechter?

Ik vind het niet erg om de versterker te vervangen, maar dan moet ik echt zeker zijn dat die het probleem is.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
wat als je de aansluiting op de versterker omwisseld? dus de speaker die rechts staat aansluit op het linker uitgangskanaal en omgekeerd? Dan sluit je het belang van luister positie uit.

balansknop staat natuurlijk ook netjes in het midden?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe heb je je speakers ingesteld?
Weet niet of de x2000 audysee oid ondersteund en dat die bij calibratie een fout gemaakt heeft.
Kijk even of alle speakers levels op hetzelfde niveau staan.
En niet dat de linker op -3db staat en rechts op -1 db oid

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Chromanin
DarkSide schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:56:
Hoe heb je je speakers ingesteld?
Weet niet of de x2000 audysee oid ondersteund en dat die bij calibratie een fout gemaakt heeft.
Kijk even of alle speakers levels op hetzelfde niveau staan.
En niet dat de linker op -3db staat en rechts op -1 db oid
Goh, audyssey merkt dit niet op, hij gaat automatisch de balans netjes in het midden zetten.

Maar ik ga dan zelf de balans aanpassen zodat de linker er sterker uitkomt. Maar het vervelende is dat dit enkel voor de mids en lows is. Dus in nummers waar de highs veel voorkomen gaat de linker speaker er dan weer overdreven doorkomen.

• Chromanin
nachtnet schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:56:
wat als je de aansluiting op de versterker omwisseld? dus de speaker die rechts staat aansluit op het linker uitgangskanaal en omgekeerd? Dan sluit je het belang van luister positie uit.

balansknop staat natuurlijk ook netjes in het midden?
Ik heb gisteren nog goed gecontrolleerd dat de + en - goed staan bij elke aansluiting. Maar ik heb niet gekeken of rechts en links niet omgewisseld zijn, zal ik direct doen.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
Chromanin schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:03:
[...]

Ik heb gisteren nog goed gecontrolleerd dat de + en - goed staan bij elke aansluiting. Maar ik heb niet gekeken of rechts en links niet omgewisseld zijn, zal ik direct doen.
meer dat als dan het volume verschil meeverhuist van links naar rechts dat je in je versterker moet blijven zoeken, als het volume verschil niet meeverhuist moet je het blijkbaar zoeken in de plaatsing van de speakers (of kabels)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40

Jag

Versterker neutraal instellen, en dan de linker speaker signaal van rechter speaker geven. Nog steeds dun geluid? Dan ligt het aan speaker. Indien dan wel normaal geluid dan is het iets met de versterker of evt nog ervoor.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 01:44

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Je kan ook nog even een koptelefoon aansluiten. Als je daar ook een probleem hebt dan weet je gelijk dat de receiver gaar is (of dat wat je erin stopt, maar als je het met alle inputs hebt zal dat wel niet). Heb je het daar niet dan houd je de eindtrappen van je versterker en de plaatsing van je speaker over en eventueel de speakers zelf nog over.

Je zegt trouwens in je openingspost al "Ik heb geprobeerd de speakers om te wisselen en dit gaf geen verschil". Dat sluit eigenlijk direct al alles uit behalve de plaatsing. Maar dan is het raar dat je met je oor op de speaker hetzelfde probleem nog zou horen.

Als ik dit alles zo bij elkaar optel zou je nog bijna denken dat je even naar de KNO-arts moet. :9 :+

[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 12-11-2015 14:15 ]

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 12:56
Klinkt misschien raar, maar naar verhaal van bovenstaand, wat gebeurd er als je met je rug naar de speakers gaat staan?

En "Ik heb geprobeerd de speakers om te wisselen en dit gaf geen verschil" wat heeft geen verschil, bleef de linkerkant zachter of was nu de rechterkant zachter?

[ Voor 41% gewijzigd door Rickz op 12-11-2015 14:36 ]

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• Chromanin
DominoNL schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:14:
Je kan ook nog even een koptelefoon aansluiten. Als je daar ook een probleem hebt dan weet je gelijk dat de receiver gaar is (of dat wat je erin stopt, maar als je het met alle inputs hebt zal dat wel niet). Heb je het daar niet dan houd je de eindtrappen van je versterker en de plaatsing van je speaker over en eventueel de speakers zelf nog over.

Je zegt trouwens in je openingspost al "Ik heb geprobeerd de speakers om te wisselen en dit gaf geen verschil". Dat sluit eigenlijk direct al alles uit behalve de plaatsing. Maar dan is het raar dat je met je oor op de speaker hetzelfde probleem nog zou horen.

Als ik dit alles zo bij elkaar optel zou je nog bijna denken dat je even naar de KNO-arts moet. :9 :+
Neenee, de kabel aansluitingen zijn niet meegekomen he. Ik heb de kabels gewoon laten liggen en aan de andere speaker gehangen bij het verschuiven.

Ik kan idd eens proberen dat niet te doen. Links verwisselen naar rechts en kabel meenemen naar de andere kant. Dat is op zich wel een goeie test, dan kan ik de locatie bevestigen/uitsluiten.

• Chromanin
dlm schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:34:
Klinkt misschien raar, maar naar verhaal van bovenstaand, wat gebeurd er als je met je rug naar de speakers gaat staan?

En "Ik heb geprobeerd de speakers om te wisselen en dit gaf geen verschil" wat heeft geen verschil, bleef de linkerkant zachter of was nu de rechterkant zachter?
Links bleef zachter klinken. Ik kan altijd eens omdraaien en kijken of het gehoor probleem is.

Maarja het zijn de bassen die minder zijn, dus het is niet alleen maar gewoon de klank, maar ook de trillingen. Bij de rechterspeaker voel ik de trillingen veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 12:56
Chromanin schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:55:
[...]

Links bleef zachter klinken. Ik kan altijd eens omdraaien en kijken of het gehoor probleem is.

Maarja het zijn de bassen die minder zijn, dus het is niet alleen maar gewoon de klank, maar ook de trillingen. Bij de rechterspeaker voel ik de trillingen veel sterker.
Als ik het goed begrijp, lijkt het aan de uitgang van de versterker te liggen. Probeer de speakers is om te draaien in de versterker (kanaal links op rechts aansluiten en vise versa). Als nu de rechter luidspreker zachter klinkt zit het in je versterker.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Pagina: 1