hoe groot is de kans op coil whine bij een videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• joerivanbenten
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 01:56
ik heb een vraag over hoe groot de kans op een coil whine is bij een videokaart

ik wil namelijk de asus strix 980 ti kopen

[ Voor 4% gewijzigd door joerivanbenten op 12-11-2015 11:26 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
85,5141576902% kans, tenzij je vooraf aan de aankoop richting Mekka bidt dan is de kans 74,1337%

Maargoed even serieus: de kans op coil whine is onbekend. Het kan worden veroorzaakt door je voeding die schommelende spanning levert en verder is het voornamelijk een hit-and-miss. Niemand weet dit.

[ Voor 51% gewijzigd door stin00 op 12-11-2015 12:21 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De kans is (iets) groter bij highend kaarten, ook als je een hele hoge fps haalt dan kan je het wel eens horen.
Verder sluit ik me aan bij stin00.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:21
Bijna een garantie. Alleen is het de vraag of het in een hoorbaar domein zit en of de spoelen van dergelijk lage kwaliteit zijn dat het veel dB's maakt.
Alle gpu's hebben namelijk één of meerdere switchmode power supplies om van 12 V naar een lagere spanning te gaan.

Uitzonderingen zijn natuurlijk low end kaarten zonder PEG, die kunnen het misschien nog linear, of vanaf PCI power.

• stin00
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:32:
De kans is (iets) groter bij highend kaarten, ook als je een hele hoge fps haalt dan kan je het wel eens horen.
Verder sluit ik me aan bij stin00.
Klopt. Vrijwel alle kaarten hebben wel een vorm van coilwhine, vooral bij hogere (ongelimiteerde) FPS.
Daarom is Vsync wel aardig handig.. Je kaart hoeft niet overuren te draaien, vooral bij wat minder veeleisende games waar je anders bijv. 200 fps haalt waar je niets aan hebt.

Alle kaarten hebben gillende coils, maar vaak is het minimaal of onhoorbaar voor het menselijk oor.
Helaas zijn er ook veel modellen waarbij je gewoonweg pech hebt en de coils razendsnel trillen in hun omhulsing en dus geluid produceren.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Gewoon die Asus 980Ti kopen en geen zorgen maken. Deal ermee als je t hebt (je kunt altijd voor RMA terugsturen of geld terugkrijgen of wet-koop-op-afstand gebruiken).

Ik heb een GTX970 en ik heb eigenlijk alleen coilwhine gedurende de 5 seconde dat het Heaven benchmark credits schermpje op mijn scherm staat, en de 5 seconde dat het Farcry4 loading screen op het scherm staat.

Ik kan niet voor mensen bepalen wat ze wel/niet irritant vinden qua geluid, maar mijns inziens wordt het vaak wat opgeklopt op fora. Belangrijk is gewoon dat je kijkt wat je in de praktijk ervan vindt. Vaak komt coilwhine ook uit je voeding. Ja, ook als je een nieuwe videokaart koopt kan dat ineens gebeuren :P

Gewoon kopen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• joerivanbenten
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 01:56
stin00 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:21:

Klopt. Vrijwel alle kaarten hebben wel een vorm van coilwhine, vooral bij hogere (ongelimiteerde) FPS.
Daarom is Vsync wel aardig handig.. Je kaart hoeft niet overuren te draaien, vooral bij wat minder veeleisende games waar je anders bijv. 200 fps haalt waar je niets aan hebt.

Alle kaarten hebben gillende coils, maar vaak is het minimaal of onhoorbaar voor het menselijk oor.
Helaas zijn er ook veel modellen waarbij je gewoonweg pech hebt en de coils razendsnel trillen in hun omhulsing en dus geluid produceren.
dus het is tegenwoordig normaal dat er wel dat de videokaart, voeding en moederboord een piepje zit. En bij uitzonderlijke gevallen een hoge irritante toon.

[ Voor 20% gewijzigd door joerivanbenten op 12-11-2015 21:56 ]

• stin00
  • Niet online
joerivanbenten schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:55:
[...]

dus het is tegenwoordig normaal dat er wel dat de videokaart, voeding en moederboord een piepje zit. En bij uitzonderlijke gevallen een hoge irritante toon.
Ja zwaar irritant.. Heb zelf eens 3 keer een 970 GTX terug gestuurd en bleef maar pech hebben met echt hele irritante piepgeluiden. Een beetje is prima, maar met dichte kast was het echt enorm storend :(
Pagina: 1