• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Korte tijd geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4160 Boxed€ 114,50€ 114,50
1MSI H81M-P33€ 41,95€ 41,95
1Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD€ 218,-€ 218,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Sharkoon VS4-W Window€ 29,95€ 29,95
1TP-Link TL-WN881ND€ 10,84€ 10,84
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 40,95€ 40,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,09

Wat mij direct na het bouwen opviel was dat in de bios de temperatuur van de CPU hard opliep, tot wel 100 graden Celsius. Geen graad hoger.
Ook in Windows werd die temperatuur aangegeven na intensief CPU gebruik.
Waar kan dit aan liggen?

Ik heb de volgende dingen uitgesloten:
- Koelpasta (boxed cooler, koelpasta zat er op zoals het hoort)
- Koeler (Zat goed vast, zoals het hoort)
- Kast open en dicht, maakt geen verschil (airflow van kast ligt het dus niet aan)

Ik had er in de eerste instantie niet veel last van, omdat ik de CPU niet zwaar gebruikte. Toen ik gisteren een CPU intensieve game ging spelen, merkte ik dat ik af en toe framedrops had, en ja hoor: mijn CPU stond weer op 100 graden.

Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen? Op internet lees ik vaak het herplaatsen van CPU/Koeler, maar dat is het dus niet.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 00:02
Toch heb je grote kans dat je koeler níet goed zit. Koop een fatsoenlijke aftermarket koeler en zorg dat de installatie goed gaat. Laat het desnoods door iemand doen die het vaker gedaan heeft als je zelf weinig ervaring hebt.
Een tweede optie is een defecte temp sensor, maar die kans is klein.
Wat zijn je idle temps?

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Temp sensor is uitgesloten, idle temps zitten rond de 50 graden. Niets bijzonders dus. Ik heb vaker boxed coolers gemonteerd, nooit problemen mee gehad. Aftermarket koeler is echt niet nodig voor een i3'tje, En kost ook weer geld. Ik heb ook de bios instellingen gechecked, en alles stond goed. Ik heb ook geprobeerd de fan op max speed te laten draaien, zelfde probleem.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:08

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zie dan eigenlijk maar 3 mogelijke oorzaken:

-plastic beschermfolie op cpu houder moederbord niet verwijderd (kan ons allemaal wel eens gebeuren)
-koeler zit toch niet goed gemonteerd, lijkt mij toch het meest waarschijnlijke
-moederbord/cpu defect, is altijd een mogelijkheid

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49

Esumontere

Floep, banaan.

Johan9711 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:36:
Temp sensor is uitgesloten, idle temps zitten rond de 50 graden. Niets bijzonders dus. Ik heb vaker boxed coolers gemonteerd, nooit problemen mee gehad. Aftermarket koeler is echt niet nodig voor een i3'tje, En kost ook weer geld. Ik heb ook de bios instellingen gechecked, en alles stond goed. Ik heb ook geprobeerd de fan op max speed te laten draaien, zelfde probleem.
Idle temps op 50 graden vind ik behoorlijk hoog. Een pc met boxed koeler die idle staat behoort meer in de 30-40 regionen te zitten. Lijkt alsof je koeler toch stiekem niet goed zit. Daarnaast; als je de koelpasta hebt gecontroleerd heb je je koeler losgetrokken lijkt me. Dan zit de koelpasta per definitie niet goed meer.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Esumontere schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:52:
[...]

Idle temps op 50 graden vind ik behoorlijk hoog. Een pc met boxed koeler die idle staat behoort meer in de 30-40 regionen te zitten. Lijkt alsof je koeler toch stiekem niet goed zit. Daarnaast; als je de koelpasta hebt gecontroleerd heb je je koeler losgetrokken lijkt me. Dan zit de koelpasta per definitie niet goed meer.
Dit zou alsnog geen temps van 100 graden moeten geven.
Ik heb ook wel eens de boxed koeler gebruikt, een keer losgehaald en weer gemonteerd zonder pasta voor 2 dagen. Qua temperaturen maakte dit bar weinig uit, het zou geen 100 graden moeten zijn..

Draait de fan ook enorm hard? Ik vind die boxed push-pin coolers echt compleet waardeloos.
Ik zou toch echt eens checken of je de pushpins wel volledig hebt ingedrukt, ondanks dat je er ervaring mee hebt. Zit de koeler goed vast of kan je hem nog wat wiebelen?

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Koeler zit goed vast. zit geen speling op.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

Johan9711 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:04:
Koeler zit goed vast. zit geen speling op.
Maar als 3 vd 4 pinnen goed zit, zit er ook geen speling op maar maakt die toch geen goed contact.
Ik denk ook dat de koeler toch niet helemaal goed zit, want idle 50ºC is al vrij hoog zelfs voor een boxed cooler (laatste keer dat ik dat zag was bij een P4 prescott).

Wat je ook nog wel eens ziet bij boxed koelers (intel boxed koelers), is dat mensen de pushpins indrukken, en vervolgens die pushpins met de pijltjes meedraaien (draai je de koeler eigenlijk weer mee los). Check dat dus ook even, dat je niet de pushpins verkeerd hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Ik heb vanochtend het MoBo uit de kast gehaald en de koeler opnieuw gemonteerd. (helemaal los gehaald en weer vast gezet)
Vanmiddag maar eens kijken wat de temps gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100 graden moet niet kunnen. dan klapt je PC namelijk uit anders brand 'ie door. Ik zou voor de gein de koeler eens op een hogere RPM zetten. Word hij nog zo warm? Dan zit de koeler alsnog niet goed gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Puddi, ik heb mijn fan in de bios al op maximaal gezet. De pc klapte niet uit, wat er wel gebeurde was dat de CPU zichzelf terugklokte. (thermal throttling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Heb je de koeler al eens (voorzichtig!) aangeraakt als de temperatuur van 100 graden wordt weergegeven? Voelt hij koel aan dan heb je een warmteoverdrachtsprobleem, is hij bloedheet, dan heb je een ander probleem; slechte airflow kast, CPU fan defect, etc.

edit:
50 idle is behoorlijk hoog, je moet rekenen op 30-40 graden Celcius, maar en is op internet te vinden dat meer mensen dit ondervinden bij deze i3

[ Voor 25% gewijzigd door 0scar op 13-11-2015 12:01 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan9711 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:54:
Puddi, ik heb mijn fan in de bios al op maximaal gezet. De pc klapte niet uit, wat er wel gebeurde was dat de CPU zichzelf terugklokte. (thermal throttling)
^^^
Idd ff na kijken

Raar. Ik dacht dat hij bij 100 graden uitklapt en bij 95 pas gaat throttelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Het is echt thermal throttling, want hij komt geen graad hoger dan 100. Ik denk wel dat ik even nieuwe koelpasta bestel, en mn koeler even met alcohol schoonmaak, omdat hij nu los is geweest. Maar volgens mij maakt dat niet veel uit. Ik heb ooit bij een andere pc de koeler 10x losgehad, maar de temps bleven oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Als je een beetje op internet zoekt dan ben je niet de enige met dit probleem. Ik heb niet in detail gelezen, dat laat ik aan je zelf over, maar de algemene indruk is dat de standaard koeler wel erg krap is bemeten om de cpu koel te houden. Meerdere mensen rapporteren 50 degC idle temps.

edit:
En ook throtteling bij 100 degC onder full load

Waarom haal je niet even een aftermarket koeler, die zijn niet zo gek duur tegenwoordig. Dikke kans dat je systeem daarna naast koeler ook nog eens stiller is.

[ Voor 6% gewijzigd door 0scar op 13-11-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:30
Een boxed koeler zou prima moeten volstaan, die i3 is echt geen heethoofd wat dat betreft. Ik heb altijd ruzie met intel boxed koelers, dus die gebruik ik eigenlijk nooit meer.

Koop 1x goede koelpaste van 12g ongeveer en dan kun je wel 50x je koelpasta vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan9711 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:31:
Het is echt thermal throttling, want hij komt geen graad hoger dan 100. Ik denk wel dat ik even nieuwe koelpasta bestel, en mn koeler even met alcohol schoonmaak, omdat hij nu los is geweest. Maar volgens mij maakt dat niet veel uit. Ik heb ooit bij een andere pc de koeler 10x losgehad, maar de temps bleven oké.
Probeer eens een paar ander uitlees programma's? 100 graden geloof ik nog steeds niet. Voelt je koelblok warm aan? De boxed koeler moet inderdaad prima werken. Dat deed hij ook met mijn 77watt i5 maar met kabaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:30
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:05:
[...]

Probeer eens een paar ander uitlees programma's? 100 graden geloof ik nog steeds niet. Voelt je koelblok warm aan? De boxed koeler moet inderdaad prima werken. Dat deed hij ook met mijn 77watt i5 maar met kabaal.
Hij gaf aan ook in bios gezien te hebben dat het 100 graden zou zijn, dat lijkt me een goede meting. Of de sensor moet echt stuk zijn. Voelt het koelblok ook echt heet aan?

Zonee? Dan kan hij niet goed contact maken of de sensor is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iamzero456 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:31:
[...]

Hij gaf aan ook in bios gezien te hebben dat het 100 graden zou zijn, dat lijkt me een goede meting. Of de sensor moet echt stuk zijn. Voelt het koelblok ook echt heet aan?

Zonee? Dan kan hij niet goed contact maken of de sensor is stuk.
Ik denk zelf een defecte sensor. 100 graden is natuurlijk een beetje raar ;) dan was hij allang uitgeklapt of door gebrand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Jammer dat Johan9711 nog steeds niet na herhaalde verzoeken van meerdere tweakers even voorzichtig aan zijn koelblok heeft gevoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Ik liep gisteren toevallig een MyCom binnen en ik zag een TX3 EVO voor twee tientjes liggen, dus die heb ik meegenomen. Temperaturen zijn nu stukken beter. Ik denk dat het vooral de combi was van een slechte ariflow in mijn kast en de stock cooler. Qua lawaai maakt deze koeler niet veel verschil, omdat mijn kast weinig geluidsdempend is.

Iedereen bedankt voor de suggesties!

Pagina: 1