Korte tijd geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd:
Wat mij direct na het bouwen opviel was dat in de bios de temperatuur van de CPU hard opliep, tot wel 100 graden Celsius. Geen graad hoger.
Ook in Windows werd die temperatuur aangegeven na intensief CPU gebruik.
Waar kan dit aan liggen?
Ik heb de volgende dingen uitgesloten:
- Koelpasta (boxed cooler, koelpasta zat er op zoals het hoort)
- Koeler (Zat goed vast, zoals het hoort)
- Kast open en dicht, maakt geen verschil (airflow van kast ligt het dus niet aan)
Ik had er in de eerste instantie niet veel last van, omdat ik de CPU niet zwaar gebruikte. Toen ik gisteren een CPU intensieve game ging spelen, merkte ik dat ik af en toe framedrops had, en ja hoor: mijn CPU stond weer op 100 graden.
Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen? Op internet lees ik vaak het herplaatsen van CPU/Koeler, maar dat is het dus niet.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4160 Boxed | € 114,50 | € 114,50 |
1 | MSI H81M-P33 | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD | € 218,- | € 218,- |
1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 44,95 | € 44,95 |
1 | Sharkoon VS4-W Window | € 29,95 | € 29,95 |
1 | TP-Link TL-WN881ND | € 10,84 | € 10,84 |
1 | Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10 | € 40,95 | € 40,95 |
1 | Cooler Master GM G450M | € 51,95 | € 51,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 553,09 |
Wat mij direct na het bouwen opviel was dat in de bios de temperatuur van de CPU hard opliep, tot wel 100 graden Celsius. Geen graad hoger.
Ook in Windows werd die temperatuur aangegeven na intensief CPU gebruik.
Waar kan dit aan liggen?
Ik heb de volgende dingen uitgesloten:
- Koelpasta (boxed cooler, koelpasta zat er op zoals het hoort)
- Koeler (Zat goed vast, zoals het hoort)
- Kast open en dicht, maakt geen verschil (airflow van kast ligt het dus niet aan)
Ik had er in de eerste instantie niet veel last van, omdat ik de CPU niet zwaar gebruikte. Toen ik gisteren een CPU intensieve game ging spelen, merkte ik dat ik af en toe framedrops had, en ja hoor: mijn CPU stond weer op 100 graden.
Heeft iemand nog ideeën wat ik kan proberen? Op internet lees ik vaak het herplaatsen van CPU/Koeler, maar dat is het dus niet.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/