• Elumie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 23:49
Hallo Tweakers,

Ik ben al jaren in het bezit van een Asus X53SV-SX288V laptop.
Fijn ding, maar de laatste tijd trager dan wat ik er van gewend was.
Nou wou ik mijn bestaande 6Gb ram upgraden naar 8Gb,
toen vond ik tot mijn verbazing in de systeeminfo dat er maar 4Gb aanwezig was.
Dit was zeker niet het geval om mee te beginnen.
Na een korte check van de binnenkant van de laptop, vond ik 1 leeg ram slot.

Nou is mijn vraag hoe het zit met ram geheugen in een laptop als deze,
zit er mogelijk een deel niet verwisselbaar - intern (wat dan mogelijk kapotgegaan is) en is het extra slot slechts voor uitbreiding?
Of horen beide slots gevuld te zijn en is er mogelijk wat anders uitgehaald..
De laptop is een poos terug wel voor reparatie van de adapter aansluiting geweest bij een vrij shady bedrijf.
(Helaas hoorde ik achteraf pas van de reputatie van dit bedrijf)

Ik heb er zelf helaas vrij weinig kennis van, maar ik zou toch graag weten wat er gebeurd kan zijn in dit geval.
Iemand een idee hoe dit zit?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Welk OS heb je? Toevalig een 32 bit Windows (met limiet van 4GB werkgeheugen)?

Fixing things to the breaking point...

• Elumie
Windows 10 Home, 64 bit.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Oh wacht, las over het stuk heen dat je al gezien had dat er een leeg geheugen slot is (my bad...)
Voor zover ik weet bestaan er geen 6GB modules, de specs zeggen echter dat er wel 6GB in zat wat dan normaal gesproken 2GB + 4GB is (twee modules).
Tenzij die laptop meer dan die 2 geheugenslots heeft (soms nog een paar onder het toetsenbord), is er 2GB uitgehaald...
Ik kan nog niets vinden over het aantal geheugenslots dat deze laptop heeft (standaard is 2) en begin te vermoeden dat er dan ook 'gewoon' 2GB uit is gehaald.
Je kan er alsnog een 4GB reepje bij plaatsen (liefst hetzelfde type als die er al in zit.

Fixing things to the breaking point...

• Elumie
Er is al een nieuw setje onderweg (2x4Gb) aangezien ik sowieso voor de 8Gb wou gaan, dus dat komt wel goed.
Ik heb de laatste keer dat ik de laptop goed uit elkaar gehaald heb geen overige slots gezien onder het toetsenbord.

Mijn vermoeden is eerlijk gezegd ook dat er wat uit gehaald is, ik probeer op dit moment simpelweg alle andere opties uit te sluiten.

Iniedergeval bedankt voor het meedenken!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Download iets als Speccy van Piriform, dan weet je welke RAM slots en RAM chips er zijn in je laptop. Meestal heb je als er 2 SO-DIMM slots beschikbaar zijn geen on-board RAM. Als er in totaal maar ruimte is voor 1 SO-DIMM, dan is er wel on-board RAM.

Verder is het niet zo dat RAM magisch 'verdwijnt', ook niet als het defect is. RAM wordt tegenwoordig op basis van de SPD of embedded firmware 'herkend', en niet zoals vroeger gewoon door alle adressen te testen om te kijken of er wat te lezen was na het schrijven. Bij een defect krijg je bij Windows gewoon een boel crashes :p

Als je wil weten wat er orgineel in zat: ga op basis van je lange modelnummer eens kijken of het model met 6GB geleverd werd. Op basis van je korte nummer (X53SV-SX288V) zou er 6GB in moeten zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 12-11-2015 03:43 ]

• Elumie
Speccy geeft bij RAM aan: 4,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Lijkt me wel duidelijk zo..

Bedankt voor de hulp, dit word een baksteen door de ruit bij de "reparatieservice" denk ik. >:)

Als je wil weten wat er orgineel in zat: ga op basis van je lange modelnummer eens kijken of het model met 6GB geleverd werd. Op basis van je korte nummer (X53SV-SX288V) zou er 6GB in moeten zitten.

Ik heb vanavond even de bon opgezocht, is met 6Gb geleverd.

[ Voor 40% gewijzigd door Elumie op 12-11-2015 03:52 ]

• Elumie
EDIT - ik was gewoon dom. Alles is gelukt.

RAMproblematiek deel 2:

Bestelde setje ram bankjes is gearriveerd, de eerste klikte er zonder moeite in.
Het tweede bankje laat zich helaas niet zo gemakkelijk installeren.

Door twijfel voor de zekerheid nog maar weer een scan gedaan via http://www.interngeheugen.com/scan/
Daar kwam het volgende uit;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/siPRFae.png
Ik zou dus wel zeker moeten kunnen uitbreiden naar 8Gb, en de geadviseerde ram bankjes komen ook overeen met wat ik nu in huis heb.

Het 2e bankje lijkt niet diep genoeg in het slot te kunnen gaan om vast te zitten.
Hij glijd er gewoon weer uit,zonder enige moeite.
Hierbij nog even een foto van de ramslots, mocht iemand daar wat aan hebben;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FxL8Ps1.jpg?2

Doe ik nou simpelweg iets verkeerd, of is er nog wat anders wat ik mis? 8)7
Alle suggesties welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Elumie op 12-11-2015 15:58 ]

Pagina: 1