In hoeverre zal mijn CPU de bottleneck zijn voor Fallout 4

Pagina: 1
Acties:

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
Dit is meer een vraag of ik een upgrade nodig zal moeten hebben (niet zeker of dat hier on-topic is), namelijk als het goed is krijg ik morgen Fallout 4 voor de PC binnen, maar ik vraag mij af hoe goed mijn PC dit zal draaien. Afgelopen week heb ik al een tweedehandse GTX 760 gekocht die mijn GTX 460 video kaart vervangt (nog niet de tijd gehad om die in te bouwen), dus mijn videokaart zal ruim aan de minimale eisen voldoen.

Mijn grootste zorg is de CPU, ik heb namelijk een AMD Phenom II X4 945 (C3), welke wordt vermeld als de minimum eis, maar wat voor soort prestaties kan ik bij de minimale eisen verwachten en maakt het uit op wat voor een resolutie ik het speel? Want mijn scherm heeft (maar) een resolutie van 1680 bij 1050 pixels, maar verwacht zelf dat de CPU meer gebruikt zal worden voor de physics van het spel en dus de prestatie minder van de CPU zal afhangen van bij een hogere resolutie (correct me if I am wrong).

Voor de rest van mijn systeem zie:

#Product
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed
1Asus M2N-SLI Deluxe
1MSI GeForce GTX 760 Hawk
1Samsung SpinPoint P120 SP2004C, 200GB
1Acer AL2216WSD Zilver
1Scythe Mugen 2
1Razer DeathAdder (1800dpi - PC)
1Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX
1OCZ Titanium EPP-Ready DDR2 PC2-6400 Dual Channel
1Raptor-Gaming H2 USB
1Samsung SH-S223B/BEBE
1OCZ GameXStream 600W
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
1Dell Keyboard RT7D20 (PS/2, zwart)
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik draai momenteel nog Windows 7 64-bit, maar zal ik een verschil merken in prestaties ten opzichten van Windows 10 64-bit?

Het nadeel, als mijn CPU niet voldoende blijkt te zijn om het spel soepel te draaien, is dat ik voor een upgrade mijn moederbord, werkgeheugen en CPU moet vervangen want mijn moederbord ondersteund geen snellere CPU's en een nieuw moederbord zal geen DDR2 werkgeheugen meer gebruiken.

Ik kan eventueel mijn huidige CPU nog overklokken (een paar jaar terug 3.5 GHz stabiel gehaald) dus dat zou de prestatie nog wel wat op kunnen schroeven.

PS: Maakt het uit dat mijn moederbord nog een PCIe x16 slot heeft, terwijl de kaart PCIe x16 3.0 ondersteund?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:52
Op 3,5GHz zit ie tussen de FX4100 en FX4300, zonder OC zit ie net onder de FX4100.
In beide gevallen imo prima prestaties voor fallout4, al zullen er vast delen in de game zijn die wat zwaarder zijn voor de CPU.

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-RPG-Fallout_4-test-proz.jpg
http://gamegpu.ru/rpg/rollevye/fallout-4-test-gpu.html

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 12-11-2015 01:54 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
kwinvdv schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:56:

PS: Maakt het uit dat mijn moederbord nog een PCIe x16 slot heeft, terwijl de kaart PCIe x16 3.0 ondersteund?
Dit maakt niet uit, echter kan de vraag zijn of je moederbord(bios) de kaart ondersteunt, dit gaat over het algemeen gewoon goed. Echter zie je soms (met amd) dat nieuwere kaarten niet werken met oudere moederborden.
mitsumark schreef op donderdag 12 november 2015 @ 01:52:
Op 3,5GHz zit ie tussen de FX4100 en FX4300, zonder OC zit ie net onder de FX4100.
In beide gevallen imo prima prestaties voor fallout4, al zullen er vast delen in de game zijn die wat zwaarder zijn voor de CPU.

[afbeelding]
http://gamegpu.ru/rpg/rollevye/fallout-4-test-gpu.html
Dus jij kijkt naar kloksnelheid? 8)7

Je ziet toch ook wel dat de bovenste (best presterende) op je plaatje maar 3,0 Ghz is he?

Overigens zou ik zelf niet weten of je cpu het aankan of niet, een beetje google'en op prestaties van je processor zou het antwoord vast kunnen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door skipe op 12-11-2015 02:23 . Reden: Toevoeging pci-x ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:52
skipe schreef op donderdag 12 november 2015 @ 02:11:
[...]
Dus jij kijkt naar kloksnelheid? 8)7

Je ziet toch ook wel dat de bovenste (best presterende) op je plaatje maar 3,0 Ghz is he?
Wat bedoel je? Natuurlijk kijk je (onder andere) naar kloksnelheid.
Uiteraard is IPC ook belangrijk, maar ik zeg nergens dat dat niet zo is.

De IPC van een FX x3xx is ongeveer gelijk aan die van een phenom II, de IPC van een FX x1xx zit daar 15% onder.
Dus afgerond: 3,5GHz phenom II = 3,5GHz FX x3xx = 4GHz FX x1xx.
En 3GHz phenom II = 3GHz FX x3xx = 3,5GHz FX x1xx.
De rest kun je zien in de grafiek.

Iets meer uitleg, conclusie blijft hetzelfde.

En inderdaad, normaal gesproken werkt een 760 op een pcie1 slot, hooguit een paar % prestatieverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 12-11-2015 02:29 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
mitsumark schreef op donderdag 12 november 2015 @ 02:25:
[...]

Wat bedoel je? Natuurlijk kijk je (onder andere) naar kloksnelheid.
Uiteraard is IPC ook belangrijk, maar ik zeg nergens dat dat niet zo is.

De IPC van een FX x3xx is ongeveer gelijk aan die van een phenom II, de IPC van een FX x1xx zit daar 15% onder.
Dus afgerond: 3,5GHz phenom II = 3,5GHz FX x3xx = 4GHz FX x1xx.
En 3GHz phenom II = 3GHz FX x3xx = 3,5GHz FX x1xx.
De rest kun je zien in de grafiek.

Iets meer uitleg, conclusie blijft hetzelfde.

En inderdaad, normaal gesproken werkt een 760 op een pcie1 slot, hooguit een paar % prestatieverlies.
Ik snapte niet goed wat je met ipc bedoelde dus ik heb even snel gegoogled en kwam bij deze link:

Wikipedia: Instructions per cycle

Als ik het daar zo lees dan zegt de ipc nog niet veel..

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
Als ik google op "phenom II X4 945 VS FX 4100" zie inderdaad een aantal (automatisch gegenereerde) vergelijkingen waaruit blijkt dat ze vergelijkbare prestaties leveren.

Heb tevens ook een fimpje gevonden van fallout 4 met een phenom II X4 810 (2,6 GHz) die er redelijk goed uit ziet (bedenkende dat de CPU ook belast is met het capturen en compressen van de beelden) echter is het wel een relatief rustige omgeving.

Dus ik verwacht dat ik nog een redelijke prestatie nog zou kunnen leveren. Maar zal nog wel laten weten wat voor een frame rate ik zal halen.
Pagina: 1