Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
Goedenavond heren (m/v),

Ik ben van plan om eens te gaan klooien met een raspberry pi, om daar een routertje op te bouwen. Zo compleet mogelijk uiteraard. Dingen waar ik aan zit te denken zijn:

basis features van een router, DHCP NAT etc.

DNS server (voor eigen records)
iets in de richting van shared folders, owncloud/samba zag ik veel voorbij komen?
een voip server
user auth op basis van ldap, dit om hier meer ervaring mee te krijgen.

is dit alles mogelijk op een pi, en weten jullie nog meer coole features?
dit is bedoeld als zijnde discussie, en start-plek voor mij om een beetje info te vergaren over wat industry-standard is, en wat echte tweakers denken van mijn wilde plannen.

dus weten jullie nog packages die ik hier voor het beste kan gebruiken (ease of config, of super extendable) plaats ze alsjeblieft hieronder.

Groet,

Lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Omdat een PI maar een netwerk interface heeft is het niet echt een geweldig routertje. Zonder uitbreiding is het daarom ook best veel werk om NAT aan de gang te krijgen. Het aansluiten word hierdoor ook nogal een gedoe. Je kunt uiteraard een USB netwerkinterface kopen maar je kunt je afvragen of je voor die investering niet beter een ander apparaat kunt kiezen.
Dat gezegd hebbende, niets houd je tegen om bijvoorbeeld OpenWRT op een PI te zetten. Hier heb je een tutorial.

Wil je echter voornamelijk een klein servertje met serverfuncties zoals DHCP, DNS, Filesharing en VPN dan is een PI een leuk apparaatje om eens te experimenteren. Ik zelf heb een PI draaien met Raspbian. Dit is een Debian distributie speciaal voor de PI. Je hebt echter nog meer distributies zoals Ubuntu, OpenELEC, RiscOS en Windows 10 IoT Core. Daarnaast zijn er nog een hele serie OS images die niet op de site van Raspberry PI staat.

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
ik dacht zelf meer aan de ethernet poort als WAN, en dan een wifi usb dongeltje voor het netwerk
hier heb ik meerdere tutorials al voor gevonden, is dit een goeie manier om het te doen?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ja hoor, maar het kan niet tippen aan een fatsoenlijke gigabitaansluiting; de Pi moet vrij veel doen op die USB-bus (waaronder die onboard-NIC; die gaat ook over die lijn).
Als je het goed aanpakt, dan kan je op zich redelijke snelheden halen. Bijvoorbeeld: http://www.midwesternmac....etting-gigabit-networking
Snel genoeg is snel genoeg immers, dus dat kan je makkelijk proberen en dan zelf besluiten.

En zelfs als je besluit dat ie te traag is om als router te gebruiken, dan kan je nog steeds aan de slag met owncloud, samba, en al dat soort dingen. Dan laat je het router-zijn gewoon aan een consumentenroutertje over.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 12-11-2015 11:48 ]

Saved by the buoyancy of citrus