Lekkage nieuwe radiator

Pagina: 1
Acties:

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
Dit word een lang verhaal anders word een inschatting maken erg moeilijk van jullie kant. Ik hoop dat er hier een genie rondloopt op het gebied van het aansluiten van CV's en radiatoren die mij een geweldig truukje kan vertellen om mijn probleem op te lossen zonder er 40 uur aan graaf en zoekwerk aan te besteden.

Ik heb een garage in mijn achtertuin los van het huis die ik volledig heb laten isoleren en daarin heb ik een radiator opgehangen. Deze radiator is nu aangesloten echter kom ik er na een paar dagen achter dat het lekt.

Hoe het aangesloten is:
Radiator is via een 20mm flexibele slang aangesloten op het verdeelblok in de kelder. Aan de kant van het verdeelblok en de kant van de radiator zit alles. Simpele schroeffitting. Kind kan de was doen. Daarom heb ik het ook allemaal zelf gedaan. Vanuit de kelder loopt het onder de keuken in de kruipruimte door de buitenfundering heen. Vervolgens loopt het op ongeveer een meter diepte over een lengte van 7 meter door de achtertuin. Op het laatste stukje maak ik een bocht van 45 graden naar boven. Om daarmee schuin door de buitenfundering van de garage heen te gaan. Eenmaal binnen in de garage weer een bocht van 45 graden naar boven om tussen de buiten en binnen muur naar boven te komen. De slangen komen op exact de goede plek door de binnenmuur naar buiten om aangesloten te worden op de radiator. De slang zelf is geisoleerd met zoiets. Daaromheen ligt weer (voor iedere buis) een 70mm rioleringspijp van PVC die bij de sokken en bochten is dichtgelijmd.

En nu komt het, de lekkage doet zich voor waar de PVC door de muur van de kelder heen komt (aan de andere kant zit dus de kruipruimte).

Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2Dk8cty.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/enpCdik.jpg

De vraag is nu waarin zit deze lekkage? In het uiterste geval moet ik het hele zooitje weer opengraven en controleren. De buis in de garage zit nu al in de muur ingebouwd dus dan moet ik dus ook de muur er daar weer uitslopen, opnieuw dichtmaken en weer alles witten. Met andere woorden een kutklus. Heeft iemand een gouden tip die mij een berg met tijd kan besparen?

Wat ik nu al heb aan mogelijkheden:
1. binnenbuis is kapot. We hebben redelijk wat kracht moet zetten om de binnenbuis + isolatie in de rioleringsbuis te krijgen (2 man uit volle macht trekken + duwen).
De vraag is ook waar de binnenbuis kapot is. Als dat in het stuk tussen de achterdeur en kelder (kruipruimte) is dan valt het mee want dan graaf ik het open bij de achterdeur en vervang ik dat stukje. Dat is goed te doen gezien het alternatief.
2. rioleringsbuis is kapot en er loopt regenwater door naar binnen. Hij ligt op ongeveer 60 a 70cm diepte. Er zit geen grondwater daar lijkt me? (ik woon in Hilversum).
3. Condens? Kan er zoveel condens vormen in zo'n buis over 7 meter lang?

Iemand nog een ander idee of tip hoe ik dit aan moet pakken? Ik word al depressief aan de gedachte dat ik de garage, die ik net een week af had en in gebruik genomen, weer half moet afbreken om de radiator te fixen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TL -> AZ

[ Voor 76% gewijzigd door naitsoezn op 11-11-2015 20:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Het is niet toevallig regen- of grondwater? Verliest je CV systeem waterdruk? Bij een lekkage als dit moet je CV-druk bijna volledig weg zijn. Zo niet, dan is het extern water.

[ Voor 60% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2015 20:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Grondwaterstand kun je hier nakijken maar zo te zien zit die redelijk diep in Hilversum. Wat niet wegneemt dat het wel regenwater kan zijn natuurlijk wat door de grond naar beneden sijpelt. Of toch een lekje in de rioolbuis, slecht gelijmd stukje of zo?

Kan het op de bovenste foto niet goed zien, komt het water nu van onder de pijp of door de witte zooi heen? Want dat kan je natuurlijk al vertellen of het binnen of buiten de pijp lekt.

Kun je er niet in met een inspectiecamera? Mogelijk dat je dan kunt vinden waar het water vandaan komt.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48

Onbekend

...

Condens kan wel over een grote afstand gevormd worden, maar zou niet zoveel water mogen opleveren.

Regenwater lijkt mij wel een grote kanshebber. Wat ligt er boven en in de grond boven deze buis?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Craven
Yes, nope en nope... Jammer genoeg...

Ik heb de radiator open gedraaid in de garage (stond de afgelopen dagen dicht). Nadat ik deze open draaide had ik binnen 5 minuten waterballet. Die weer dichtgedraaid en de hele radiator maar afgesloten.

Dit betekent dus dat het optie 1 en ik moet gaan gokken waar het probleem zit. Dat ga ik echter van ze lang zal ze leven niet in de komende 2 maanden doen. Ik heb jammer genoeg niet de tijd om weer de hele tuin open te breken en de garage half uit elkaar te slopen...

Hier komt nog een vervolg op over een paar maanden dus. Tenzij er iemand nu een geweldig idee heeft om te kijken waar het probleem. Inspectiecamera zou kunnen maar dan moet hij wel heel klein zijn. Het is een 70mm rioleringspijp met een buis van circa 50mm erdoor. Dus hij mag maximaal iets van 10 a 15mm dik zijn. Is dit voor normale prijs ergens te huren ofzo?

• Señor Sjon
Conrad heeft van die endoscoop camera's?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik neem aan dat de slang niet uit één stuk bestaat (of beter, bestond) in de buis? Want anders is het vaag dat ie in de buis lekt en zou ik denken dat ergens bij de radiator de aansluiting niet goed is als het water van die kant komt. Of hij is tijdens de installatie lek geraakt, kan natuurlijk omdat je al aangeeft dat het niet makkelijk ging.

Je zou eventueel een installatiebedrijf/loodgieter of zo kunnen proberen of ze willen komen. Kost ze een half uurtje dus dat zijn de kosten denk ik niet. Maar het is wel de vraag of de camerakop niet te dik is. Huren is nogal prijzig getuige de website van Boels. Heb hier wel een goedkoop China ding endoscoop met vaag beeld maar die komt geen 20m ver. :P

Geleerde les voor de volgende keer is vast om eerst te testen voordat je de boel dichtgooit. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Craven
Zal conrad is bekijken. Heb niet zo'n zin om er honderden euro's aan te besteden. Dan kan ik net zo goed een loodgietersbedrijf laten komen.
Bastien schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:20:
Ik neem aan dat de slang niet uit één stuk bestaat (of beter, bestond) in de buis? Want anders is het vaag dat ie in de buis lekt en zou ik denken dat ergens bij de radiator de aansluiting niet goed is als het water van die kant komt. Of hij is tijdens de installatie lek geraakt, kan natuurlijk omdat je al aangeeft dat het niet makkelijk ging.

Je zou eventueel een installatiebedrijf/loodgieter of zo kunnen proberen of ze willen komen. Kost ze een half uurtje dus dat zijn de kosten denk ik niet. Maar het is wel de vraag of de camerakop niet te dik is. Huren is nogal prijzig getuige de website van Boels. Heb hier wel een goedkoop China ding endoscoop met vaag beeld maar die komt geen 20m ver. :P

Geleerde les voor de volgende keer is vast om eerst te testen voordat je de boel dichtgooit. :+
Slang bestaat wel uit 1 stuk vanaf het verdeelstuk naar de radiator. Bij de radiator aansluiting is alles goed. Hij zal tijdens installatie kapot gegaan zijn ja. Of alleen beschadigd en later tijdens het in gebruik nemen door krimpen en uitzetten van de warmte kapot gegaan zijn.

Misschien dat ik alles wel ff on hold zet. Momenteel geen noodzaak om die garage te verwarmen en ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd nu.

• Señor Sjon
Zorg dan wel dat ie leeg is, zodat de radiator in de garage niet kan bevriezen. :)

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 16:29

StarWing

Huh ?!?

Leiding afkoppelen langs beide zijden van de CV
1 kant afstoppen, andere kant perslucht opzetten en luisteren. Long shot, maar misschien kan je zo al iets horen.

Page intentionally left blank.

Pagina: 1