Win 7 de spuigaten uit, IRST en Asus disk unlocker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Dag allen,

Mijn win 7 groeit m'n gereserveerde SSD ruimte uit. Bij de install, circa 1 jaar geleden, hield ik rekening met groeiende windows update mappen. Ik had verwacht dat een kleine 60GB voldoende zou zijn en had daarom mijn 128GB SSD opgedeeld in een C-partitie van 57GB voor Windows en een D-partitie van 34GB voor 'iets' (wist nog niet wat). De resterende 31GB is niet toegewezen vanuit het oogpunt dat 10% van de SSD vrij zou moeten blijven.

Nu blijkt dit echter de 57GB niet meer voldoende te zijn. Het enige wat op deze partitie staat is de windows installatie. Ik heb de schijf opgeruimd, oude installatiebestanden opgeschoond (2,3 GB) en toen ging het van 25mb vrije ruimte naar 230 mb vrije ruimte...terwijl volgens schijfopruiming 2,3 GB vrij zou moeten komen? Na letterlijk 2 tellen was de 230mb alweer geslonken naar 37mb. Goed, dat leverde dus niet het gewenste resultaat.

[Edit]: Een herinstal zal daarom niet werken, want dan zit ik nog steeds met alle updates en waarschijnlijk vrijwel dezelfde ruimte die in beslag wordt genomen?

Middels Treesize blijken er 3 grote bestanden/mappen te zijn: hiberfil.sys (12GB), winsxs (12.4GB) en Installer (10.7 GB). Ik gebruik vaak de slaapstand, dus het verwijderen van hiberfil.sys is bij mijn weten geen optie. Is het wel een optie deze te verkleinen? Ik las ook dat de Installer map niet verwijderd kan worden omdat geinstalleerde programma's dan mogelijk niet meer geuninstalleerd kunnen worden. Blijft over de winsxs map, maar ik geloof niet dat daar winst te behalen valt.

Dus ik dacht, prima, dan plak mijn 'iets' partitie van 34GB wel bij de Windowspartitie. Op deze D-partitie staan enkele programma's waaronder Asus Disk Unlocker en Intel Rapid Storage Technology. Ik draai geen RAID, dus IRST heb ik niet nodig als ik het goed heb. Disk unlocker...volgens mij nooit gebruikt (heb wel 2 schijven van 3TB). Mijn idee om deze programma's te copy/pasten en de D-partitie te formateren en bij de C te plakken werkt dus niet, want zowel Asus Disk Unlocker als IRST zijn blijkbaar in gebruik. Ik kan deze via Windows Taakbeheer (bij services) ook niet stoppen.

Nu kan ik de D-partitie verkleinen tot 5 GB (is enkel 4GB in gebruik) en de overige bij de C-partitie trekken. Ik wil echter graag weten of ik IRST en Asus Disk Unlocker veilig kan verwijderen, want blijkbaar 'doen' deze wel iets.

[Edit 2]: Schijt. Verkleinen van D werkt natuurlijk ook niet, want de vrije ruimte komt achter D en kan daarom C niet uitbreiden 8)7

Een heel verhaal voor een simpele vraag. Hopelijk is het antwoord ook simpel :P :+

[ Voor 11% gewijzigd door douPel op 11-11-2015 20:26 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

douPel schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:20:
... Mijn idee om deze programma's te copy/pasten en de D-partitie te formateren en bij de C te plakken werkt dus niet, want zowel Asus Disk Unlocker als IRST zijn blijkbaar in gebruik. Ik kan deze via Windows Taakbeheer (bij services) ook niet stoppen...
Ik zou die programma's gewoon de-installeren (via controlpanel)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:22
Ik dacht dat je hiberfil.sys in ieder geval kon verplaatsen naar een andere HDD. Weet ik niet 100% zeker en ook niet of daar nog een speciale procedure voor is.

Wellicht even googlen of het mogelijk is om die bestanden naar ander HDD te plaatsen

• douPel
tnx voor de suggesties!

@Aschtra, hiberfil.sys is niet te verplaatsen. (pagefile wel)

Maaarrr, blijkbaar is de hiberfil.sys niet nodig voor de slaapstand (wat ik dus dacht). Ik gebruik regelmatig de slaapstand en dacht dat hibernation hetzelfde was als de slaapstand, maar dat blijkt niet het geval, dus kan 'm gewoon verwijderen :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk ook vooral even naar de instellingen van je prullenbak. Die staat standaard op 10% van je diskspce en windows resveert dat. Terugzetten naar 1% en je hebt zomaar 10 GB vrij :)

Wat ik zou doen: SSD van 256 GB bijkopen, data van je D: overzetten naar die nieuwe. Vervolgens D: verwijderen en in zijn geheel toevoegen aan je windows partitie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou een fresh install doen op een nieuwe SSD en dan dingen overzetten die je wil houden, daarna de oude wissen en als je 'iets' partitie gebruiken.

Partitioneren helpt tegenwoordig niet echt met dingen. Als je het om organisatorische redenen doet kan je net zo goed een mapje maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Tnx heren. Prullenbak instellingen kijk ik nog even naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:07
Voor het probleem met vrije ruimte na je D: paritie kun je iets als AOMEI gebruiken (http://www.disk-partition.com/)
4 stappen:
1.Verklein je D:
2.Installeer AOMEI
3.Verplaats je D: naar 'het einde van de disk'
4.Breid C: uit.

Zelf al vaker gedaan met SSD en werkt prima.

hiberfil.sys deleten is een tijdelijke oplossing, want Windows maakt die gewoon weer aan. Als je hem niet wilt hebben of verkleinen tot max 50% van je RAM:
-verwijderen: Run CMD als Administrator, "POWERCFG -H OFF"
-verkleinen: Run CMD als Administrator, "POWERCFG -H -Size 50"
(of iets meer dan 50. Het is het percentage van je RAM grootte. Kan van 50 tot 100% ingesteld worden)

Addicted to silent computing

Pagina: 1