Sapphire HD 7970 werkt niet meer in mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsMaur
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb 3,5 jaar lang mijn PC zonder problemen gebruikt, maar iets van een maand geleden startte m'n PC ineens niet meer op. Hij geeft 1 lange en 2 korte piepjes en geeft geen beeld, wat volgens mij betekent dat er een probleem is met de videokaart. Mijn videokaart werkt echter wel in mijn broers PC, want als ik de videokaart van mijn broers PC verwissel met mijn videokaart, dan werkt mijn PC prima en die van m'n broer ook. Maar ik wil graag mijn eigen GPU gebruiken want die is veel beter. Aan de voeding ligt het niet, want ook met de voeding van m'n broer en mijn GPU werkt mijn PC niet. Ik vermoed dat het iets met de BIOS is waardoor mijn PC niet werkt met mijn GPU, maar ik zou niet weten wat. De voeding uitzetten en de batterij van m'n moederbord voor 10 minuten eruit laten heeft niet geholpen.

TL;DR : GPU werkt, maar niet in mijn PC, mijn PC werkt wel met andere GPU, het ligt niet aan de voeding en BIOS resetten heeft niet geholpen

Computer specs
CPU: Intel i7-2600K @ 3.40GHz
GPU: Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (8 pin)
Moederbord: msi P67A-C43 model no. MS-7673
(BIOS Version E7673IMS V1.19 | Build Date 08/01/2012)
RAM: 4x 2GB Corsair Value Select DDR3 1333 Mhz
SSD: Corsair Force 3 120GB
HDD: Samsung HD204UI 2TB
Voeding: OCZ StealthXStream 600W
Disk drive: ASUS DRW-24B3ST

Gebruikte componenten van m'n broer
GPU: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 (6 pin)
Voeding: Corsair CX600M 600W

Iemand een idee hoe ik m'n GPU weer kan laten werken met mijn PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Heb je misschien recent je BIOS geupdate? Stroomkabels videokaart aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsMaur
Nee, ik heb nooit een BIOS update gedaan en weet zeker dat kabels goed zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Doe anders een bios update, kan vaak geen kwaad. Het is overigens raar dat als je de kaarten omwisselt het wel lijkt te werken.
Heb je toevallig nieuwe hardware aangesloten zoals een extra disk of nieuwe ssd? Het kan zijn dat je voeding de piek tijdens het booten niet aankan.
Als je met een voeding swap geen verbetering zag dan zou het best je moederbord kunnen zijn.

Heb je al gecontroleerd of de rest van je systeem stabiel is? Dus geheugen en cpu met de tools memtestx86+ en prime95/OCCT.

• itsMaur
Heb de BIOS geupdate, ging makkelijker dan ik had gedacht. Helaas heeft het het probleem niet opgelost.
Ik heb geen nieuwe hardware aangesloten. Ik heb wel een keer gehad dat ik GTA V speelde met een PS3 controller die ineens niet meer werkte en vervolgens werd het scherm helemaal rood en moest ik m'n PC uitdoen. Daarna werkte alles wel weer, maar misschien dat dat iets kapot heeft gemaakt wat later pas een probleem werd.
Ik zag een memory test mogelijkheid in de BIOS, dus dat heb ik gedaan en het vond geen fouten. Heb CPU test geprobeerd met OCCT, maar weet niet echt hoe ik dat goed doe. Ik kreeg "Core #3 over maxiumum value !", maar dat komt misschien omdat ik het verkeerd test.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat is je maximum value? Volgens mij staat het voor de temperatuur van je cpu. Lijkt dus dat die te heet wordt, heb je je cpu een OC gegeven (of iets in je bios ingesteld dat de cpu automatisch oced)?
Kan ook zijn dat je koelblok niet goed contact maakt, dat kan je nagaan door te kijken of je koelblok wel warm wordt.

Een van de verklaringen waarom je met je broers kaart geen fouten krijgt is omdat deze minder snel is en dus je cpu minder belast tijdens het gamen, een hogere fps in een spel betekent dat je cpu harder moet werken.

• itsMaur
Hij zegt "Core #3 over maxiumum value ! Value Reached : 87, Max Value : 85". Dat is inderdaad de temperatuur en lijkt me wat hoog. Ik heb m'n CPU niet overclockt zo ver ik weet. Dit is wat ik onder 'Overclocking' in de BIOS kon vinden, weet niet precies wat het allemaal inhoudt: 1 2 3. Het lijkt wel of hij een beetje overclockt met een paar procent (gifje), of is dat normaal?
Het koelblok wordt wel warm tijdens de test en ik zag ook dat wanneer de test stopt, de temperatuur van de CPU meteen omlaag gaat, wat volgens mij betekent dat de koeling goed werkt: grafiek (met op de x-as de tijd waarbij 1 zo'n blok 5 seconden is).
Een van de verklaringen waarom je met je broers kaart geen fouten krijgt is omdat deze minder snel is en dus je cpu minder belast tijdens het gamen, een hogere fps in een spel betekent dat je cpu harder moet werken.
Maar kan dat dan ook de rede zijn waarom mijn PC zelfs niet opstart met mijn GPU erin? Want als de CPU het probleem is lijkt het me dat het alleen fout zou moeten gaan wanneer ik ga gamen, of wordt dit al 'gedetecteerd' bij het opstarten?

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 10:37
ik heb een ingame crash ook gehad met mijn 7970 waarbij ik een rood scherm kreeg (i.c.m. windows 10. Bij mij lag het uiteindelijk aan 1 van de 4 geheugenbalken, ik zou dus beginnen met een nachtje memtest laten draaien.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsMaur
Ik heb 2x memtest gedaan en het gaf geen errors (foto van test 1)
Lijkt toch eerder iets te zijn met m'n CPU maar weet niet hoe ik dat moet fixen. Of misschien is het het moederbord.
Iemand nog suggesties wat ik nu nog kan doen?

[ Voor 52% gewijzigd door itsMaur op 14-11-2015 00:54 ]

Pagina: 1