Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Schaamteloze crosspost uit Cassius in "LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic - deel 1" maar heb genoeg uitgezocht voor een los topic - mogelijk helpt het iemand ooit nog eens.

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn geheugen te booten op de specs waarop deze gewaardeerd zijn ... not a chance.

Geheugen zijn setjes pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 en pricewatch: Corsair Dominator CMD4GX3M2A1600C8 samen op een Gigabyte GA-P55-UD6.

- Als ik het XMP profiel laad
- Als ik handmatig 1600MHz instel dmv multiplier (met 1,66V op beide of alleen de benodigde 4GB kit zet)
- Als ik de bClk op 160 zet en handmatig de memory multiplier op 10x zet (onafhankelijk van timings/voltage)
- Als ik 1333MHz instel maar de timings op de 4GB kit naar 8-8-8-24 ipv 9-9-9-24 zet

Alle bovenste scenarios geven het scenario dat na een "save & exit" de machine herstart en het mobo continue kort (en vrij hard) piept. Daarna een reboot met "overclocking failed" - alhoewel de audio code als "power issue" wordt gemarkeerd: https://www.manualowl.com...D6/Manual/207525?page=121

Als ik de timings op auto laat staan en het geheugen op 1333MHz boot het prima, met of zonder extra voltage (1,5V-1,65V).

Wat heb ik geprobeerd: ik heb de gehele SPD timings uitgelezen en de laagste combinatie (als in de langzaamste, niet de laagste waarden) van de 4 repen en deze ingesteld. Dat zijn de volgende:

CL 9
tRCD 9
tRP 9
tRAS 24
tRC 41 (deze stelde het bord standaard te strak in)
CR 2
tRFC 128 (deze losse timing heeft de 8GB kit nodig voor 800MHz)
tRRD 6
tWR 12
tWTR 6
tRTP 6

Of ik nu het voltage op 1,66 zet op beide repen of alleen de 4GB kit - hiermee boot het bord niet. Ik krijg een lange reeks korte beeps en het bord reboot. Draai ik op 1333MHz (met een 2:8 divider en 166MHz bClk) draait mijn 860 rock steady 3652MHz op 1,25V (LLC level 1).

Ik heb ook echt alleen maar slechte ervaringen met Corsair geheugen op mijn oude Asus P5K dat ook niet op spec wilde draaien, bagger spul. G-Skill erin en direct geen enkel probleem ... maar wil nu verdoemd eens weten wat hier aan de hand is :X .

Iemand een sterk antwoord?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Setjes los niet geprobeerd, het zou me namelijk niets vertellen en wilde niet los draaien. Zonder OC op de CPU willen ze (danwel met een andere divider) ook niet op 1600MHz opstarten. Denk dat het eraan ligt dat beide modules double sided zijn en, ondanks dat het zou moeten kunnen, het bord er niet goed mee omgaat in de blauwe sloten. Ook de combo wit-blauw werkt niet.

Nu nieuw geheugen gekocht 2x8, in de witte sloten geprikt, poef 1600MHz boot en draait als een tiet. Topic is bij deze dan ook "opgelost".

De meeste mensen deugen!