Advies aankoop tweedehands systeem

Pagina: 1
Acties:

• nickyoso
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 22:54
Hallo,
Een vriend van mij is opzoek naar een goedkope computer met als doel films streamen naar zijn televisie.
Aangezien hij niet teveel wilt uitgeven is hij opzoek naar een tweedehands computer. Op marktplaats heeft hij een computer gevonden voor 150 euro en nu vragen wij ons af of dit systeem wel zal voldoen aan zijn eisen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk films streamen naar zijn televisie. Het systeem zal niet gebruikt worden om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De computer die hij nu op het oog heeft kost 150 euro, ik neem aan dat zijn budget mogelijk wel wat op te rekken is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord en speakers zijn al aanwezig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor bepaalde merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen eisen met betrekking tot stroomverbruik of geluidsproductie, lager is natuurlijk altijd beter.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop jullie advies te krijgen m.b.t. het systeem dat hij op marktplaats heeft gevonden. Het is een vrij verouderd systeem en ik heb geen idee of deze het wel aankan om soepel films te streamen naar zijn televisie (geen idee wat belangrijk is om fatsoenlijk films te kunnen streamen, cpu? gpu?).

Zijn televisie heeft een 4k resolutie dus ik neem aan dat hij in de nabije toekomst ook 4k content zal willen streamen.

Het systeem wat hij heeft gevonden is al volgt:
  • Intel Core 2 Quad Q8200 2.33GHz
  • 3GB DDR2 ram
  • 500 GB harde schijf (vermoedelijk 5400rpm)
  • AMD Radeon HD4350 512MB
PC wordt geleverd met Windows 7 64 bits.

Wat vinden jullie van dit systeem? Zal het films met 4k resolutie kunnen streamen, of is het daar simpelweg niet kractig genoeg voor of te outdated?

Overigens zijn suggesties voor goedkope streaming systemen welkom.

Verwijderd

Ten eerste lijkt mij €150 een beetje veel voor die pc. De videokaart kan ook geen 4K resolutie aan.

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 14:05
De laatste prijs van de gpu was 33 euro, (pricewatch: XFX Radeon HD 4350 512MB DDR2)

500gb hdd is leuk maar compleet nutteloos in een streaming systeem, in theorie is een usb stick van 10 euro even snel met een kodi erop (bv. openelec).

De vraag is ook waar de stream vandaan komt, plex bijvoorbeeld gaat op de server decoden, en is infeite een mini client voldoende (raspberry pi, chromecast, ...)

Ik heb verder geen ervaring met 4k streams, maar ik zou er niet teveel vertrouwen inhebben. Dit systeem is ook niet ontwikkeld/gebouwd om te streamen lijkt me.

• nickyoso
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 22:54
Dank voor de reacties.
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:20:
Ten eerste lijkt mij €150 een beetje veel voor die pc. De videokaart kan ook geen 4K resolutie aan.
De prijs leek mij ook al aan de hoge kant. Zeker als je kijkt dat het een systeem is die je niet kan upgraden(misschien een betere videokaart en meer ram maar dat is het niet waard bij zo'n systeem.)
Maakt het uit dat de videokaart geen 4K aankan? Als je van je PC naar je TV streamt dan verstuur je toch enkel de data naar de TV en de TV displayed dan de video, de videokaart heeft hier niks mee te maken toch? of zit ik hier verkeerd?
svennd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:15:
De laatste prijs van de gpu was 33 euro, (pricewatch: XFX Radeon HD 4350 512MB DDR2)

500gb hdd is leuk maar compleet nutteloos in een streaming systeem, in theorie is een usb stick van 10 euro even snel met een kodi erop (bv. openelec).

De vraag is ook waar de stream vandaan komt, plex bijvoorbeeld gaat op de server decoden, en is infeite een mini client voldoende (raspberry pi, chromecast, ...)

Ik heb verder geen ervaring met 4k streams, maar ik zou er niet teveel vertrouwen inhebben. Dit systeem is ook niet ontwikkeld/gebouwd om te streamen lijkt me.
Een 500GB hdd is altijd handig voor de opslag van films lijkt mij. Een chromecast is natuurlijk een handig device om naartoe te streamen, maar dan is er nog steeds een PC nodig waar de stream vandaan komt.

Weet toevallig iemand een redelijk goedkoop systeem om te streamen naar je chromecast/TV, die het liefst 4K content aankan?

EDIT: Hulp is verder niet meer nodig. Mijn vriend heeft schijnbaar het systeem al gekocht.