Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708069

Topicstarter
Hallo allen,

Zoals de titel al zegt start mijn computer uit het niets opnieuw op tijdens gamen of tijdens een stresstest met FurMark. Een maandje geleden had ik dit voor het eerst tijdens het spelen van een spel maar dacht dat het spel zelf crashte en had me er niet meer in verdiept. Nu gister Fallout 4 uit kwam heb ik hetzelfde probleem, na 5 tot 10 minuten ingame gaat het scherm op zwart en staat m'n computer uit, na 2-3 seconden start hij weer opnieuw op.
Natuurlijk meteen google op gegaan en wat gezocht maar ik kom er niet uit.. Mijn Nvidea drivers zijn up-to-date. Ik heb erg het idee dat het aan mijn voeding ligt dat deze of te weinig wattage levert of gewoon niet meer goed is. Een half jaar geleden kon ik wel zonder problemen GTA V spelen met alle graphics op max, dus zou je zeggen dat de voeding sterk genoeg is.
Ik krijg geen Blue Screen Of Death en bij mijn instellingen -> configuratiescherm -> Systeem & Beveiliging -> Systeem -> Geavanceerde systeeminstellingen -> Opstart -en herstelinstellingen, staat bij het blokje systeemfouten de optie: ''De computer automatisch opnieuw opstarten'' uit. Met andere woorden mocht het een BSOD zijn zou de ik deze te zien moeten krijgen en zou de computer niet weer moeten opstarten.
Ik denk dus dat het een hardwarematig probleem is, ik heb m'n computer al schoongemaakt vanbinnen en de temperaturen in de gaten gehouden maar dat is het probleem niet. De videokaart blijft onder de 70 graden wat goed zou moeten zijn. Ik denk dat het aan m'n voeding ligt maar weet niet hoe ik dit kan uitsluiten, en ik heb geen spare liggen en om nou maar een nieuwe te kopen om te kijken of de voeding inderdaad het probleem geeft vind ik ook nogal wat. Ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen!

Intel Core i5-4690K
MSI GeForce GTX 970 - Gaming - 4GB GDDR5
G.Skill RipjawsX - DDR3 1600Mhz CL9 Kit - 16GB
Gigabyte GA-Z97-D3H
Cooler Master GM Series G550M - 550W Bronze

Bij voorbaat dank,

Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyke01
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05-2024
Je zou eens een stress test van je power supply kunnen doen met OCCT. En hiermee kan je ook meteen je cpu en gpu stress testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwins1984
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb dus exact hetzelfde probleem wat je hier omschrijft!
Gaf er ook weinig aandacht aan maar sinds Fallout 4 ging het mij echt opvallen en reboot mijn pc om de haverklap. Toen heb ik de resolutie en enkele grafische opties iets omlaag geschroefd en whoila nergens meer last van. Ben ook het internet opgegaan om te kijken wat de oorzaak hier van kon zijn en kom net als jou eigenlijk altijd op de voeding uit...

Oudere games zoals The Witcher 3 en GTA V heb ik ook altijd maximaal kunnen spelen zonder enige problemen, de nieuwere titels vragen misschien net iets meer qua power / stroom.. Ik gok dat ik net op het randje zit qua power en met een Fallout 4 er net overeen ga wat die reboots veroorzaakt.

Hier kun je uitrekenen wat je aan kracht kwijt bent:
http://outervision.com/power-supply-calculator

Mijn specs
Intel i7 4790k
16 GB DD3 Ram 1866mhz
MOBO MSI gaming Z5
MSI GTX 980 4GB
600w PSU 85%

[ Voor 21% gewijzigd door Edwins1984 op 11-11-2015 21:47 ]

PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708069

Topicstarter
Je zou eens een stress test van je power supply kunnen doen met OCCT. En hiermee kan je ook meteen je cpu en gpu stress testen.
Dit heb ik gedaan. Tijdens zowel een gpu als een psu stresstest heb ik hetzelfde probleem alsdat ik ingame zit. Dus dat de computer reboot. Een cpu stresstest verloopt prima.
Alleen hoe kan ik uitsluiten dat het daadwerkelijk m'n psu is?

Volgens die power supply calculator zou ik ruim binnen de benodigde vermogen zitten. Ik weet niet hoeveel keer meer de piekstromen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 708069 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:58:

De kans is idd best aanwezig dat het de voeding is. Dan niet omdat die te weinig kan leveren, maar omdat die defect is.

Een PC met Core i5 4690K en GTX 970 zal zo'n 275W maximaal uit de voeding trekken zonder overklokken. Dus elke ATX voeding van goede kwaliteit met de juiste connectors (twee PEG connectors voor de videokaart dus) zou gewoon moeten voldoen.

Enige manier voor jouw om de voeding uit te sluiten is een andere proberen, als het probleem dan weg is is de kans groot dat de voeding het probleem veroorzaakte.
PSU calculators werken niet, elke calculator komt met een andere uitkomst, maar geen van de calculators komt altijd met de juiste uitkomst.
Mijn specs
Intel i7 4790k
16 GB DD3 Ram 1866mhz
MOBO MSI gaming Z5
MSI GTX 980 4GB
600w PSU 85%
Bij de voeding is de kwaliteit en prestaties erg belangrijk. Zeggen dat je een 600W voeding hebt en de voeding een rendement heeft van 85% is totaal niet van belang. Dat is als zeggen dat je auto kapot is en als ze vragen welke auto het is dat jij dan verteld dat het één met vier wielen is, ook nietszeggend.

Dus kom met het merk en type, als je namelijk een flut voeding hebt kan dat prima jouw probleem zijn. Er zijn namelijk genoeg 600W voedingen te komen welke niet eens 300W stabiel kunnen leveren en dan is direct al duidelijk wat het probleem is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwins1984
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Anoniem: 708069 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:58:
Dit heb ik gedaan. Tijdens zowel een gpu als een psu stresstest heb ik hetzelfde probleem alsdat ik ingame zit. Dus dat de computer reboot. Een cpu stresstest verloopt prima.

Volgens die power supply calculator zou ik ruim binnen de benodigde vermogen zitten. Ik weet niet hoeveel keer meer de piekstromen zijn?
Dan is het je voeding, als je GPU op volle toeren gaat wordt er meer stroom opgevraagd en dat kan je PSU niet meer regelen omdat hij niet meer aan zijn maximale efficientie zit.

Ik ben er achtergekomen gekomen met het volgende tooltje: https://unigine.com/products/benchmarks/valley/ Dit in combinatie met een monitor programmaatje kan je zien wanneer je GPU volluit gaat, op dat moment reboot jouw pc ook denk ik.

Dit was bij mij in ieder geval wel het probleem, van het weekend een nieuwe voeding geplaatst en geen reboots meer gehad :)

PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984

Pagina: 1