Ik ben nu al een aantal dagen bezig met het installeren van Linux op mijn NAS. Deze draait normaal op Windows 7 (10 GB versie). Bestanden zijn beschikbaar via windows filesharing en ftp (voor remote). Datzelfde wil ik nu ook op Debian Jessie.
Nadat alles werkte heb ik de bestaande harde schijven gemount onder user Sebas en SAMBA geinstalleerd. Het instellen van SAMBA was zo gebeurd en dat werkt vlekkeloos. Iedereen kan lokaal nu bij de bestanden het maakt daarbij niet uit of ik in Windows of debian boot.
FTP is echter een ander verhaal. Ik heb pure-ftp geinstalleerd volgens deze instructies: http://www.debianhelp.co.uk/pureftp.htm
De installatie kwam hier op neer:
Dit ziet er nu zo uit:
Als ik inlog met deze users blijft de directory echter leeg. Ik heb even de bestandsrechten gechecked en die staan op forbidden voor "other". Echter ik kan deze niet aanpassen. Vermoedelijk omdat het ntfs is en/of het read-only is gemount. Bij samba was dit geen probleem, nu dus wel...
Heeft iemand een oplossing zodat ik via ftp gewoon bij mijn bestanden kan?
Ik heb o.a. de volgende vragen als resultaat van gebrek aan ervaring hiermee:
Moet ik die schijven als root mounten ipv via KDE op user sebas?
Kan ik public read aanzetten zonder naar NTFS te schrijven?
Levert permissions schrijven naar NFTS een probleem op voor de Windows installatie?
ps zo lang alles nog niet vlekkeloos werkt blijf ik ntfs gebruiken ipv bijv ext4.
Nadat alles werkte heb ik de bestaande harde schijven gemount onder user Sebas en SAMBA geinstalleerd. Het instellen van SAMBA was zo gebeurd en dat werkt vlekkeloos. Iedereen kan lokaal nu bij de bestanden het maakt daarbij niet uit of ik in Windows of debian boot.
FTP is echter een ander verhaal. Ik heb pure-ftp geinstalleerd volgens deze instructies: http://www.debianhelp.co.uk/pureftp.htm
De installatie kwam hier op neer:
apt-get install pure-ftpd-common pure-ftpd groupadd ftpgroup useradd -g ftpgroup -d /dev/null -s /etc ftpuser pure-pw useradd sebas -u ftpuser -g ftpgroup -d /media/sebas/Video/video/series pure-pw useradd sebasfilms -u ftpuser -g ftpgroup -d /media/sebas/Movies/film pure-pw mkdb cd /etc/pure-ftpd/auth ln -s ../conf/PureDB 50pure echo no > /etc/pure-ftpd/conf/PAMAuthentication echo no > /etc/pure-ftpd/conf/UnixAuthentication /etc/init.d/pure-ftpd restart
Dit ziet er nu zo uit:
pure-pw list /etc/pure-ftpd/auth# pure-pw list sebas /media/sebas/Video/video/series/./ sebasfilms /media/sebas/Movies/film/./
Als ik inlog met deze users blijft de directory echter leeg. Ik heb even de bestandsrechten gechecked en die staan op forbidden voor "other". Echter ik kan deze niet aanpassen. Vermoedelijk omdat het ntfs is en/of het read-only is gemount. Bij samba was dit geen probleem, nu dus wel...
Heeft iemand een oplossing zodat ik via ftp gewoon bij mijn bestanden kan?
Ik heb o.a. de volgende vragen als resultaat van gebrek aan ervaring hiermee:
Moet ik die schijven als root mounten ipv via KDE op user sebas?
Kan ik public read aanzetten zonder naar NTFS te schrijven?
Levert permissions schrijven naar NFTS een probleem op voor de Windows installatie?
ps zo lang alles nog niet vlekkeloos werkt blijf ik ntfs gebruiken ipv bijv ext4.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 11-11-2015 18:11 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.