Pulsschakelaar/generator maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Recent bij het aanpassen naar wintertijd van m'n fietskilometerteller zijn helaas alle gegevens gewist, inclusief de totale kilometers. Uitgebreid gezocht maar dit type van Cateye (CC ED-400) heeft geen mogelijkheid meer om deze gegevens handmatig in te voeren. Dat was vroeger wel het geval (iets met vooruitgang).

Ik wil proberen het aantal kilometers handmatig in te geven door de teller met een schakeling te belazeren alsof er gefietst wordt. Het gaat om een bedrade teller waar met een magneetje een reed-contact gesloten wordt.

Wat ik zoek is een goedkope schakeling (want voor eenmalig gebruik) die dit kan. Ik heb uitgerekend dat de schakeling 20x per seconde gesloten moet worden dus de frequentie ongeveer 20 Hz moet zijn en dat de schakeling dan ca 24 uur in bedrijf moet zijn om de teller weer op de juiste stand te krijgen. Dat wil ik dan doen door de teller met twee draadjes te verbinden met de schakeling. Ik heb een soldeerbout liggen en misschien zwerft er nog ergens een voeding, maar als het op een 9 Volts batterij zou kunnen is nog beter.
Iemand een concreet schema met de juiste onderdelen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Vroegâh ooit met zo'n tellertje zitten prutsen, en die reageerde ook als je de twee contactjes met elkaar verbond. Poging waard denk ik?

Alternatief kun je ook nog voor een mechanische oplossing gaan door het wiel vrij van de grond te laten draaien, maar om de klus dan in 24u te klaren zul je het wiel rond de 50km/u moeten laten draaien schat ik zo :P

Overigens werken die tellers volgens mij doorgaans met Hall-sensoren, je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een klein elektromotortje al draaiend bij de sensor in de buurt brengt. Als dat werkt is dat denk ik de simpelste oplossing.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je het electronisch wilt oplossen kan je het mogelijk ook met een electromagneet doen. Even een pulsgenerator met een ne555 erbij en klaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee geen hallsensor toch, meestal een reed switch dacht ik ? (anders

Niets mis met de oplossing van memphis. maar zo'n computer zou wel eens een maximum snelheid kunnen hebben.

Iperf

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Fish schreef op donderdag 12 november 2015 @ 01:05:
nee geen hallsensor toch, meestal een reed switch dacht ik ?
Zou ook best kunnen, een reed-schakelaar heeft weliswaar een lagere maximale schakelfrequentie dan een Hall-sensor (vandaar dat daar in eerste instantie mijn gedachtes naar uitgingen), maar met de fiets kom je daar toch niet aan. De teller in kwestie gaat tot 199,9 km/u bij een minimale wielomtrek van 16 " ≈ 40,64 cm. Dan moet de sensor maximaal 136,6 Hz aan kunnen en dat kan prima met een geschikte reed-schakelaar.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
16" is de wieldiameter, die moet je dus nog met pi vermenigvuldigen, dan komen we op zo'n 125cm omtrek uit. Maar los daarvan, een reed switch is gewoon een schakelaar, die kan makkelijk in de milisecondes bouncen, en dan is 136Hz wel heel veel. Ter referentie, als je 80km/u op een racefiets gaat, draait die 10 rondjes per seconde. Hoewel 100+Hz misschien werkt, je kan het proberen, is het er nooit voor gemaakt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iets zegt me dat je er met een transistor, optocoupler of 4066 ook een eind komt, dan ben je van de mechanische rompslop af

Maar ja als dat ding dus ook cumulatief calorien telt en je wil dat enigzins normaal hebben dan moet je niet te hard gaan. een hogere snelheid vereist namelijk exponentieel meer energie

Iperf

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dank voor de suggesties tot zo ver. Ik wil het ding inderdaad even uit z'n stuurhouder en twee draadjes aan de contactjes klemmen. Het ritmisch sluiten van de contacten is voldoende om de teller te laten lopen. 199,9 km/u is inderdaad de maximum snelheid en vandaar ook de ca 20 Hz, dat komt met de ingestelde wieldiameter net onder de maximumsnelheid. Zelfs al meet dat ding CO2 of calorieën, dat soort gegevens interesseert me niets, het gaat me alleen om de totale km-stand.

A'dam PVOutput

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
goedkope oplossing: wiel omhoog... boormachine (of iets anders) er tegen aan en draaien maar :-)

404 Signature not found

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SMSfreakie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:41:
goedkope oplossing: wiel omhoog... boormachine (of iets anders) er tegen aan en draaien maar :-)
Ook zeer langdurig, want de maximumsnelheid van 199 km/h ga ik zeker niet halen. Is ook niet geheel ongevaarlijk.

A'dam PVOutput

• SMSfreakie
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:31:
[...]

Ook zeer langdurig, want de maximumsnelheid van 199 km/h ga ik zeker niet halen. Is ook niet geheel ongevaarlijk.
Zeker waar.. bij een mechanische teller is het makkelijker.. gewoon de kabel rond draaien.. en dan is een dremel / boormachine erg fijn :+

404 Signature not found

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ach een magneet op de boor werkt ook wel ;)

Iperf

• SMSfreakie
  • Niet online
Fish schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:37:
Ach een magneet op de boor werkt ook wel ;)
dat is nog wel een goed idee ja... klein magneetje er aan ducttapen :)

404 Signature not found

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je niet gewoon een flipflop maken? Volgens mij kom je er met 4 weerstanden, 2 transistoren en 2 condensators wel.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:56

Cheezus

Luiaard

johnkeates schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:43:
Kan je niet gewoon een flipflop maken? Volgens mij kom je er met 4 weerstanden, 2 transistoren en 2 condensators wel.
Uit de TS: 'Iemand een concreet schema met de juiste onderdelen?'

Voor een pulsgenerator met een ne555: http://www.ohmslawcalculator.com/555-astable-calculator - deze kun je gewoon met een 9v batterij voeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezus op 12-11-2015 19:51 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SMSfreakie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:39:
[...]

dat is nog wel een goed idee ja... klein magneetje er aan ducttapen :)
ja of plak hem vast met een magneet ..
oh .....wacht :+

Maar een boor/schroefmachine is niet gemaakt om 24 uur te draaien hoor/
btw het hoeft niet 1 magnneet te zijn, het kunnen meerdere zijn

Iperf

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cheezus schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:48:
[...]
Uit de TS: 'Iemand een concreet schema met de juiste onderdelen?'

Voor een pulsgenerator met een ne555: http://www.ohmslawcalculator.com/555-astable-calculator - deze kun je gewoon met een 9v batterij voeden.
Dank,, zoiets zocht ik. Volgende week maar eens knutselen, dit weekend helaas niet thuis. Aan onderdelen ca 1 euro.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IiV7EZbf6vdI5pFwhlaH5e0a/full.png

A'dam PVOutput

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

ericplan schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:20:
[...]

Dank,, zoiets zocht ik. Volgende week maar eens knutselen, dit weekend helaas niet thuis. Aan onderdelen ca 1 euro.
[afbeelding]
Hopelijk niet met de waardes zoals je ze nu hebt ingevuld, dan heb je 1 oneindige puls :P
Je moet wel daadwekelijk een weerstand gebruiken voor R2.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cheezus schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:29:
[...]
Hopelijk niet met de waardes zoals je ze nu hebt ingevuld, dan heb je 1 oneindige puls :P
Je moet wel daadwekelijk een weerstand gebruiken voor R2.
Oops. R1 en R2 allebei 2,4 kΩ en C 10 µF. Gaat het dan wel werken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

dat ziet er beter uit inderdaad :) Door R1 te splitsen in een weerstand van 1K en een potmeter van 10K kun je nog een beetje spelen met je pulssnelheid (~10 - 20 Hz). Dan heb je een beetje speling als het bijvoorbeeld net wat te snel gaat voor je fietscomputer.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag de gelegenheid gehad om even langs de elektrowinkel te gaan en de onderdelen gehaald.
Met een breadboard en een 9V batterij schakeling gemaakt volgens http://www.daycounter.com/Calculators/NE555-Calculator.phtml

De schakeling werkt en een controle-LED op de + laat een snel flikkerend LED-je zien. Maar het aansluiten van de schakeling (aangesloten op ground (1) en OUT(3) )op de fietsteller leidt tot een all clear reset van de teller. Dat was bij weerstanden die bij de ingestelde wieldiameter een snelheid van 190 km/u zou opleveren. Voor de zekerheid met de weerstanden de frequentie omlaag gebracht, equivalent aan een snelheid van 72 km/h, maar ook dan een spontane reset van de teller.

Het lijkt erop dat de uitgang niet geheel potentiaalvrij is. Ik begrijp dat een optocoupler een oplossing kan zijn. Gaat dat werken met een geheel passieve kant (bij de fietsteller)?

A'dam PVOutput

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Natuurlijk is hij niet potentiaalvrij. hij word hoog en laag
daarom zij ik
Iets zegt me dat je er met een transistor, optocoupler of 4066 ook een eind komt, dan ben je van de mechanische rompslop af
Maar als antwoord
Zolang hij geen moeite heeft met met de doorlaatspanning. Het zal hem iig niet stukmaken let ook ff op de stroomrichting

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 19-11-2015 23:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Fish schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:31:
Natuurlijk is hij niet potentiaalvrij. hij word hoog en laag
daarom zij ik
[...]
Maar als antwoord
Zolang hij geen moeite heeft met met de doorlaatspanning. Het zal hem iig niet stukmaken let ook ff op de stroomrichting
Dank, ik kan een schakeling nabouwen, begrijp een beetje wat ik doe, maar veel verder dan dat kom ik niet. Vandaar mijn vraag om een concreet onderdeel. Met het schema voor een 555 kwam ik een eind, nu moet er een optocoupler tussen de - en de out om de teller aan te sturen. Iemand een typenummer?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik ben van het oude stempel en zou een 4066 pakken oid. ik vermoed dat de Uce van een tor of optocoupler mischien wel eens te hoog zou kunnen zijn. kan vast ook wel met een mosfet. maar dan moet ik denken. is voor mij te lang geleden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Inmiddels loopt de teller met een vaartje van ruim 160 km/u :+ Ik heb een 4N27 gebruikt als optocoupler. Morgen zien hoever we zijn (en hoe snel de batterij leegraakt). Iedereen bedankt voor de hulp.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zYpSDoMHv4TFdYvGWhflKnoZ/medium.jpg

A'dam PVOutput

Pagina: 1