Hallo mede-tweakers!
Ik heb sinds gisteravond een probleem met het opstarten van mijn pc.
Specs:
Intel Core i5 2500K
Gigabyte Z68XP-UD3
MSI GTX960 Gaming 2G
Corsair Vengeance 8GB DDR3 CMZ8GX3M2A1866C9R
Crucial MX100 512GB
Crucial M4 128GB (OS schijf)
Samsung HD103UJ (mogelijk nu defect)
Samsung HD154UI
OCZ ModXtreme pro 500W OCZ500MXSP
Na een potje counterstrike gespeeld te hebben hoorde ik constant een klikkend geluid. Dacht zelf dat het een van mijn HDDs zou zijn (blijkt ook het geluid te veroorzaken). Ik besloot om te rebooten maar vanaf dit moment ging dat niet meer. Het volgende bericht komt in beeld:
"Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 ports, 04 devices
Port-00: No device detected
Port-01: Hard Disk, Samsung HD154UI
Port-02: Hard Disk, Crucial_CT512MX100SSD1
Port-03: No device detected
Port-04: No device detected
Port-05: M4-CT128M4SSD2
AHCI bios installed"
Nu heb ik twee SSDs en twee HDDs in mijn configuratie. Een van de HDDs wordt niet meer herkend, ik vrees dat deze schijf kapot is. Deze schijf wordt overigens niet gebruikt voor het OS.
Na de Controller error komt"Loading Operating System..."" in beeld. Dit is waar mijn pc niet verder boot.
Geprobeerd:
- Opstarten met kapotte schijf uitgeplugd (het tikkende geluid verdwijnt)
- Opstarten enkel met de OS SSD ingeplugd
- Opstarten met beide SSDs ingeplugd maar beide HDDs uitgeplugd
- Opstarten zonder usb apparaten ingeplugd
- CMOS batterij eruit en erin (resetten)
Ik heb geen idee wat ik allemaal zou kunnen proberen om dit op te lossen. Zou het systeem niet gewoon moeten kunnen opstarten met een kappotte schijf als op deze schijf geen OS is geïnstalleerd?
Ik heb sterk het idee dat er iets anders kapot is. Ik kreeg al te horen dat mijn voeding (gezien die al oud is) niet meer goed genoeg zou functioneren om het systeem van genoeg power te voorzien om Windows te starten.
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!
Alvast bedankt!
Miguel
Ik heb sinds gisteravond een probleem met het opstarten van mijn pc.
Specs:
Intel Core i5 2500K
Gigabyte Z68XP-UD3
MSI GTX960 Gaming 2G
Corsair Vengeance 8GB DDR3 CMZ8GX3M2A1866C9R
Crucial MX100 512GB
Crucial M4 128GB (OS schijf)
Samsung HD103UJ (mogelijk nu defect)
Samsung HD154UI
OCZ ModXtreme pro 500W OCZ500MXSP
Na een potje counterstrike gespeeld te hebben hoorde ik constant een klikkend geluid. Dacht zelf dat het een van mijn HDDs zou zijn (blijkt ook het geluid te veroorzaken). Ik besloot om te rebooten maar vanaf dit moment ging dat niet meer. Het volgende bericht komt in beeld:
"Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 ports, 04 devices
Port-00: No device detected
Port-01: Hard Disk, Samsung HD154UI
Port-02: Hard Disk, Crucial_CT512MX100SSD1
Port-03: No device detected
Port-04: No device detected
Port-05: M4-CT128M4SSD2
AHCI bios installed"
Nu heb ik twee SSDs en twee HDDs in mijn configuratie. Een van de HDDs wordt niet meer herkend, ik vrees dat deze schijf kapot is. Deze schijf wordt overigens niet gebruikt voor het OS.
Na de Controller error komt"Loading Operating System..."" in beeld. Dit is waar mijn pc niet verder boot.
Geprobeerd:
- Opstarten met kapotte schijf uitgeplugd (het tikkende geluid verdwijnt)
- Opstarten enkel met de OS SSD ingeplugd
- Opstarten met beide SSDs ingeplugd maar beide HDDs uitgeplugd
- Opstarten zonder usb apparaten ingeplugd
- CMOS batterij eruit en erin (resetten)
Ik heb geen idee wat ik allemaal zou kunnen proberen om dit op te lossen. Zou het systeem niet gewoon moeten kunnen opstarten met een kappotte schijf als op deze schijf geen OS is geïnstalleerd?
Ik heb sterk het idee dat er iets anders kapot is. Ik kreeg al te horen dat mijn voeding (gezien die al oud is) niet meer goed genoeg zou functioneren om het systeem van genoeg power te voorzien om Windows te starten.
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!
Alvast bedankt!
Miguel