Hallo
Ik had besloten even te experimenteren met internet connecties.
Ik wou dat:
- Ik twee computers op mijn netwerk had,
- Computer A (Host) heeft Wi-Fi verbinding,
- Computer B (Guest) heeft niks verbinding,
- Via een netwerkkabel verbind ik deze twee, en deel ik de verbinding van A met B,
- Op deze manier heeft B ook internetverbinding.
(Zonder virtuele machines, echt letterlijk twee fysieke laptops).
Alles daarboven heb ik werkend gekregen (niet zo moeilijk), maar wat ik me afvraag.
Ik heb bij A een netwerkproxy ingesteld. Als ik bij A naar http://check.torproject.org ga, heb ik inderdaad een ander IP-addres (789.456.123).
IP-address proxy: 789.456.123
IP-address normaal wi-fi: 123.456.789
Maar, ga ik met B naar http://check.torproject.org krijg ik gewoon 123.456.789
Ik zou verwachten dat mijn internet verbinding vanaf B zo zou gaan:
B ----> A >>> router (wi-fi) >>> Proxy >>> check.torproject.org.
Maar het gaat dus zo:
B ----> A >>> router (wi-fi) >>> check.torproject.org
Waarom gaat niet alle verbindingen die inkomen in PC A door de netwerkproxy?
Als ik tracert check.torproject.org doe vanaf PC B, zie ik inderdaad dat de eerste connectie naar PC A is, en dan naar de default gateway van mijn wi-fi router.
Als ik in PC B ook een netwerkproxy instel, gebruikt PC B ook die netwerkproxy.
Toch had ik verwacht dat PC B zonder netwerkproxy-instellingen die proxy ingesteld op PC A zou gebruiken (voor de reden hierboven vermeldt). Waarom is dit niet?
Wat ik ook merk, als ik zonder proxies deed, en ik testte de verbindingssnelheid van pakketjes naar verschillende websites, was de connectie op PC B altijd een paar milliseconden sneller (soms maar 2ms, soms 50+ms) dan op PC A, alhoewel PC B altijd een extra hop heeft van 1ms naar PC A.
Dus hoe komt het, dat PC B ondanks die extra hop toch snellere verbindingen heeft dan PC A?
Want, je zou verwachten dat de snelheid van B gelijk is aan 'snelheid van A + hop = 50 + 1 = 51).
Maar dat is dus niet zo. Misschien doordat er minder ruis is naar de WiFi router?
En mijn derde vraag, ik vermoed dat PC A via network sniffing exact kan bijhouden wat PC B aanvraagt aangezien alles door PC A gaat?
Hartelijk bedankt!
Ik had besloten even te experimenteren met internet connecties.
Ik wou dat:
- Ik twee computers op mijn netwerk had,
- Computer A (Host) heeft Wi-Fi verbinding,
- Computer B (Guest) heeft niks verbinding,
- Via een netwerkkabel verbind ik deze twee, en deel ik de verbinding van A met B,
- Op deze manier heeft B ook internetverbinding.
(Zonder virtuele machines, echt letterlijk twee fysieke laptops).
Alles daarboven heb ik werkend gekregen (niet zo moeilijk), maar wat ik me afvraag.
Ik heb bij A een netwerkproxy ingesteld. Als ik bij A naar http://check.torproject.org ga, heb ik inderdaad een ander IP-addres (789.456.123).
IP-address proxy: 789.456.123
IP-address normaal wi-fi: 123.456.789
Maar, ga ik met B naar http://check.torproject.org krijg ik gewoon 123.456.789
Ik zou verwachten dat mijn internet verbinding vanaf B zo zou gaan:
B ----> A >>> router (wi-fi) >>> Proxy >>> check.torproject.org.
Maar het gaat dus zo:
B ----> A >>> router (wi-fi) >>> check.torproject.org
Waarom gaat niet alle verbindingen die inkomen in PC A door de netwerkproxy?
Als ik tracert check.torproject.org doe vanaf PC B, zie ik inderdaad dat de eerste connectie naar PC A is, en dan naar de default gateway van mijn wi-fi router.
Als ik in PC B ook een netwerkproxy instel, gebruikt PC B ook die netwerkproxy.
Toch had ik verwacht dat PC B zonder netwerkproxy-instellingen die proxy ingesteld op PC A zou gebruiken (voor de reden hierboven vermeldt). Waarom is dit niet?
Wat ik ook merk, als ik zonder proxies deed, en ik testte de verbindingssnelheid van pakketjes naar verschillende websites, was de connectie op PC B altijd een paar milliseconden sneller (soms maar 2ms, soms 50+ms) dan op PC A, alhoewel PC B altijd een extra hop heeft van 1ms naar PC A.
Dus hoe komt het, dat PC B ondanks die extra hop toch snellere verbindingen heeft dan PC A?
Want, je zou verwachten dat de snelheid van B gelijk is aan 'snelheid van A + hop = 50 + 1 = 51).
Maar dat is dus niet zo. Misschien doordat er minder ruis is naar de WiFi router?
En mijn derde vraag, ik vermoed dat PC A via network sniffing exact kan bijhouden wat PC B aanvraagt aangezien alles door PC A gaat?
Hartelijk bedankt!