Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4 ports ADSL-PCI kaart?

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij een dorpje in Hongarije ben ik bezig een internetvoorziening te regelen. Nu is het zo dat er ADSL2+ beschikbaar is met een 2500/500 verbinding. Ik wil echter 4 lijnen trunken.

Meeste simpele oplossing is natuurlijk de 4 modems te pakken en deze naast elkaar te zetten. Maar mooier lijkt mij om een ADSL2 PCI kaart in de pfSense-router te stoppen.

De modems hebben we al dus dat zijn de kosten niet. Maar als ik voor niet teveel geld een betere oplossing kan maken dan heb ik dat graag. Uiteindelijk wil ik 8 lijnen gaan trunken. Dit moet ik wel even afstemmen met de provider ivm overboeking e.d..

Ze gebruiken wel allemaal PPPoE dus ik kan alle modems op 1 switch/vlan gooien en dan vanaf de router meerdere verbindingen opzetten. Alles blijft toch onder de 100 Mbit.

Echter nu heb ik dus 1 poorts ADSL-kaarten gevonden maar niet 4-poorts: http://linitx.com/category/adsl/47/36,47

Ik zit ook al te denken aan racks met DSLams er in maar dan moeten deze ook PPPoE ondersteunen, en als het stuk gaat dan werkt niets meer natuurlijk.

Misschien over 2-3 jaar dat er glasvezel komt, maar voorlopig zeker niet. De kabel is ongeveer 6 km lang.

Iemand tips?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 08:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met een Mikrotik-routertje kun je ook wel voor elkaar boksen voor weinig geld. Kun je ook MLPPP mee doen om de lijnen te bonden (moet de provider wel ondersteuning voor hebben).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou het wel een beetje gestandaardiseerd houden, als een week na plaatsing de PCI-kaart kapot gaat door een blikseminslag dan heb je weer een probleem.

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Ik ben nog nooit een 4-poorts ADSL kaart tegen gekomen (ook niet bij Cisco/Juniper apparaten). Volgens mij omdat er gewoonweg geen markt voor is. Verder lijkt mij een oplossing met een DSLAM redelijk prijzig omdat die dingen tweedehands toch enkele honderden euro's kosten (de goedkopere opties zijn insteekkaarten en zonder chasis heb je daar niets aan). Daarnaast vraag ik mij af of je een DSLAM als client kunt gebruiken. Ik vrees dat je toch echt aan modems vast zit.

Let er ook op dat het 'bundelen' van ADSL, zoals Femme al aangeeft, iets is dat ook door de provider ondersteund dient te worden. MLPPP is een vaak gebruikte techniek. Dit is overigens ook met een pfSense box te doen.

Indien de provider geen MLPPP ondersteund kun je altijd nog terugvallen op load balancing. Je snelheid per computer is dan echter nooit hoger dan de snelheid van een ADSL lijn.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:23:
Maar mooier lijkt mij om een ADSL2 PCI kaart in de pfSense-router te stoppen.
Niet doen! ;)

Allereerst is ADSL een verzameling van protocollen en standaarden. Je loopt het risico dat jouw kaart net een verkeerde generatie is of iets te oud. Voor je het weet mis je gewoon een stuk bandbreedte of stabiliteit. Ik krijg bijzonder weinig ADSL2 PCI modems gevonden, ik denk dat de industrie zelf ook is overgestapt op de externe modellen.

Daarnaast zijn de meeste ADSL PCI kaarten niet gemaakt voor linux of BSD (in 2011 was het al problematisch), maar voor Windows. Dat betekent dat de kwaliteit van de drivers al 'minder' is (als je ze kunt vinden), laat staan als je er 4 in 1 PC stopt. (Uiteindelijk is meestal zo'n 4 poort kaart ook gewoon 4 losse kaarten).

Gewoon een software of hardware router erachter hangen die de 4 poorten kan combineren. Ik ben bang dat je in de tijd dat je anders bezig bent zowat zelf die 6km glasvezel had kunnen ingraven :+
luxan schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:43:
Indien de provider geen MLPPP ondersteund kun je altijd nog terugvallen op load balancing. Je snelheid per computer is dan echter nooit hoger dan de snelheid van een ADSL lijn.
Is misschien ook wel aardig, dan heb je nooit dat 1 download de hele verbinding voltrekt. (Torrents uitgezonderd)

[ Voor 19% gewijzigd door TheGhostInc op 11-11-2015 15:32 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik wil het liefst niet van de provider afhankelijk zijn! En inderdaad een zo gestandaardiseerd mogelijke oplossing.

Dus ik denk dat ik de modems netjes naast elkaar zet in het rack. Misschien dat ik ze op een centrale 12V-voeding zet maar dat is het dan.

Max snelheid van 1 lijn per PC is niet zo erg, dat is nu ook zo. En dit is niet helemaal waar want met een goede proxy kan er natuurlijk wel over meerdere lijnen requests worden gedaan.

Verder zullen de meeste clients over WiFi gaan verbinden.

Een paar maanden terug waren er op het netwerk zo'n 60 gebruikers piek, met dan de ene lijn van 2500/500... Hier had ik ook een proxy tussen gezet en goede firewall van wat wel en wat niet. Browsen was zo goed als onmogelijk maar Whatsapp e.d. werkte nog wel redelijk.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hebben ze in dat dorp nog iets als 3G? Of misschien GPRS?

Anders kun je eventueel ook een (pre-paid) GSM modem eraan hangen om wat 'out of band' onderhoud te kunnen plegen. Aangezien je 4 lijnen naast elkaar hebt is het risico op een storing die ze alle 4 omgooit wel groot.

Ik zou trouwens de voeding niet combineren, dan maak je juist weer 1 point of failure.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
GPRS is er wel, maar ik denk vrij duur voor hier. Wel iets om rekening mee te houden inderdaad. De 4 lijnen kunnen vrij makkelijk allemaal eruit gegooid worden als er een paal met de telefoonkabel om waait :P .

Als ik de voeding zou combineren zou het een redundante voeding worden. Maar beter los voor nu.

Pagina: 1