Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Ik zoek een?
Advies bij mijn upgrade naar een Skylake setup. Voornamelijk over de koeler.

Wat is je budget?
1000.- voor de totale upgrade.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een de nieuwe Skylake i7 (6700K) CPU en een NVIDIA videokaart in mijn oude setup proppen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Maximus IV Extreme (3.0)€ 744,15€ 744,15
1XFX AMD Radeon HD 6970€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF X€ 177,89€ 177,89
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 46,95€ 46,95
1Samsung SH-S223C Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,99

Welke onderdelen heb je al gevonden?
Nieuwe onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 376,50€ 376,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 145,95€ 145,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,40

Wat is je vraag?
Ik ben bezig met het opstellen van een aantal upgrades aan mijn oude systeem. Mijn GPU kan echt niet meer en ik ben heel benieuwd wat de nieuwe i7 mij kan bieden. Daarom heb ik een nieuwe GPU, CPU, MOBO en een RAM upgade is ook geen overbodige luxe. Deze upgrade is natuurlijk vrij bekend aangezien dit momenteel de meest populaire onderdelen zijn op de markt. Maar nu de vraag.

Ik ben ook op zoek naar een koeler voor de CPU aangezien deze niet standaard geleverd wordt bij deze serie, en ik zowiesow ervan overtuigd ben dat een non-stock koeler vaak veel beter is. Zoals in mijn vorige setup zweer ik bij een scythe koeler, omdat hij het voor mij in de 4 a 5 jaar dat ik deze pc heb, mij prima heeft gedaan. Daarom dacht ik over te stappen naar de Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Echter ben ik bang dat deze door de Dual Fan misschien te breed is en de toegang naar de Geheugenkaarten gaat verhinderen.

Heeft iemand wellicht ervaring met deze twee onderdelen. Heeft iemand verder nog advies over mijn upgrade? Ik hoor jullie mening graag :)

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waar ga je het systeem allemaal voor gebruiken? Onder je naam staat dat je ook media developer bent, denk je dat de hyperthreading van een i7 je tijdswinst/snelheidswinst gaat doen behalen in je software? Want alleen dan is een i7 te rechtvaardigen, voor gaming is een 6600(K) al een pareltje :)

Eventueel zou je ook gewoon nog je 2600K kunnen behouden en overclocken, maar dit is meer een overweging die je zelf moet maken. Het is natuurlijk wel leuk om in Skylake te investeren en weer een gloednieuwe pcbakbeest te hebben!

Overigens gaat dat DDR3 geheugen niet op het skylake bord passen, die heeft DDR4 nodig á la:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

De mugen zou wel moeten passen met dit geheugen, desnoods in slot 2 & 4 ipv 1 & 3.
Maar het is wel handig om dat nog even te researchen!

Verder heb ik eigenlijk geen opmerkingen, behalve dus of je de i7 ook daadwerkelijk gaat benutten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
Je kunt je Mugen 2 toch gewoon hergebruiken voor je nieuwe systeem. Een Mugen 4 presteert nauwelijks beter, en de PCGH versie heeft twee fans omdat die continue op een relatief lage snelheid draaien, maar is daardoor niet echt geschikt voor overklokken. Een versie met regelbare fan is stiller in idle want de fan kan trager (en elke fan voegt een klein beetje toe aan de totale geluidsintensiteit) en koelt beter bij zware belastingen (maar is dan wel luider).

Om toch op de originele vraag te antwoorden, een Mugen 4 hangt niet over het geheugen, een Mugen 4 PCGH ook niet want het enige verschil is de fan die er bij komt langs de kant van het IO-shield.

Daarnaast, komt je i7 2600K eigenlijk wel ergens in tekort? Een upgrade naar een 6700K heeft vooral zin als je features van nieuwe chipsets wilt zoals PCIe SSD's of meer SATA600 en USB 3 poorten, maar je huidige bord is, voor een oud bord te zijn, eigenlijk nog heel compleet op die PCIe SSD's na (en PCIe 3.0, maar PCIe 2.0 x16 is nog steeds voldoende voor GTX 970).

Ik zou momenteel je geld steken in een grotere SSD, met 64GB heb je toch echt alleen ruimte voor Windows en een paar programma's. Als je niet regelmatig je Windows updates opkuist, zit je zonder ruimte. Ik heb mijn eigen 64GB SSD al een tijdje uit mijn Windows desktop gehaald.

@stin00 Van een i7 naar een i5 gaan met dat beperkt verschil in IPC, vind ik helemaal zinloos, dan moet het echt van het moederbord komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Ik ben denk ik inderdaad niet heel duidelijk geweest over wat ik met het systeem wil. Ik ben van plan om hem te gebruiken voor games. Daarnaast neem ik ook wel eens wat op, en bewerk ik video's, vandaar de i7. Mijn huidige CPU voldoet wel, maar ik wil mijn onderdelen vervangen omdat deze gewoonweg verouderd beginnen te raken, en dat merk ik af en toe wel een beetje aan de preformance. En web dev kan ik op de oude pc van mijn oma nog doen. Daar heb ik geen super PC voor nodig :+

Ik wist niet dat de nieuwe i7 per se DDR4 nodig heeft. Ik heb expres voor DDR3 gekozen omdat ik bang was voor compatibiliteitsproblemen. Zijn hier veel issues mee?

SSD ga is zowiesow nog vervangen :)

[ Voor 7% gewijzigd door IIsnickerII op 11-11-2015 16:09 ]

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
Mijn inziens is die upgrade vanaf een i7 2600k(@4.7Ghz.) echt niet nodig, zit zelf nog op het 1366 platform. Zelfs met deze setup kan ik de €700 nog helemaal niet rechtvaardigen.

Upgrade naar een GTX970 daarentegen wel.

Ben wel benieuwd wat jullie visie hierin is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ben het eens met de stelling dat je huidige moederbord+cpu combo niet het probleem is

Koop een GTX970, een grotere SSD, koop er mischien een mooi nieuw beeldscherm bij, doe een verse windows 10 install en kijk dan of je vind dat je een nieuwe cpu/moederbord nodig hebt.

Het gevoel van een nieuwe pc heb je geen nieuwe cpu voor nodig, het snelheidsverschil in games tussen sandy bridge en skywell is klein en een gpu heeft veel meer effect. Als je de cpu upgrade wil doen is misschien de beste zet een 2de hands ivy bridge cputje kopen, daar is het verschil tussen skylake en ivy echt heel klein in games.

[ Voor 45% gewijzigd door Flaat op 11-11-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
IIsnickerII schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:09:

Ik wist niet dat de nieuwe i7 per se DDR4 nodig heeft. Ik heb expres voor DDR3 gekozen omdat ik bang was voor compatibiliteitsproblemen. Zijn hier veel issues mee?
pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

staat zelfs in de PW dat hij ddr4 nodig heeft. en wat bedoel je met zijn hier veel issues mee?
bedoel je ddr3 in een ddr4 slot stoppen? of ddr4 zelf? ddr4 is al weer een tijdje op de markt hoor(socket 2011-3)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Flaat schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:26:
Ik ben het eens met de stelling dat je huidige moederbord+cpu combo niet het probleem is

Koop een GTX970, een grotere SSD, koop er mischien een mooi nieuw beeldscherm bij, doe een verse windows 10 install en kijk dan of je vind dat je een nieuwe cpu/moederbord nodig hebt.

Het gevoel van een nieuwe pc heb je geen nieuwe cpu voor nodig, het snelheidsverschil in games tussen sandy bridge en skywell is klein en een gpu heeft veel meer effect. Als je de cpu upgrade wil doen is misschien de beste zet een 2de hands ivy bridge cputje kopen, daar is het verschil tussen skylake en ivy echt heel klein in games.
dit zou ik ook doen, een grotere SSD zal veel meer toevoegen dan een nieuwe CPU, die 2600K is nog echt wel potent hoor; zeker op 4,7 Ghz. Als je echt meer performance wilt (hoewel voor gaming niet echt van toepassing)

en eventueel zou je je ram nog kunnen uitbreiden indien je daar ook tegen limieten aanloopt

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 07:21
Ik heb de koeler en moederbord combinatie uit topic titel. Een van de fans hangt boven de twee dichtsbijzijnde geheugensloten (waarvan je er één moet gebruiken ivm dual channel). Neem dus geen geheugen met gigantische vinnen. (Ik heb zelf HyperX Fury en dat past prima). Om bij de sloten te komen (om achteraf geheugen te plaatsen/vervangen) hoef je alleen de fan los te klikken (al is dat geen leuk klusje vind ik zelf) en hoef je dus niet de hele koeler te verwijderen.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
pietervanhuizen schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:15:
Ik heb de koeler en moederbord combinatie uit topic titel. Een van de fans hangt boven de twee dichtsbijzijnde geheugensloten (waarvan je er één moet gebruiken ivm dual channel). Neem dus geen geheugen met gigantische vinnen. (Ik heb zelf HyperX Fury en dat past prima). Om bij de sloten te komen (om achteraf geheugen te plaatsen/vervangen) hoef je alleen de fan los te klikken (al is dat geen leuk klusje vind ik zelf) en hoef je dus niet de hele koeler te verwijderen.
Ik onderschrijf de ervaring en het advies van Pieter: de fan hangt boven de eerste twee geheugensloten waardoor je de fan erop moet pielen nadat het geheugen is geplaatst.
Verder ontbreekt er een 2e CPU-fan aansluiting op het moederbord. Ik heb dat opgelost met een fan Y-splittertje zodat beide CPU fans op dezelfde CPU-fan aansluiting kunnen worden aangesloten. Je hebt dan wel heel wat kabel(lengte) weg te werken.

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 07:21
Er zit een opt cpu fan aansluiting op
Pagina: 1