Upgrade set voor zwager

Pagina: 1
Acties:

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Voor mijn zwager heb ik eind 2013 een PC samengesteld voor gamen.
Dit bakbeest is hier en daar al wat aangepast en bijgeprikt maar nu is de tijd aangebroken om het MoBo de CPU en het geheugen aan te pakken.
Destijds kon hij niet wachten op de nieuwe architectuur en bijbehorende socket dus nu moet meteen alles eraan geloven.

Ik heb zelf een klein beetje uitgezocht en de CPU MoBo en Geheugen uit de BBG leken mij wel prima voor hem om weer een flinke tijd vooruit te kunnen om te gamen op hoge settings.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en wat films kijken/streamen naar TV maar vooral gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
De set mag tot €500 euro kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles van kast GraKa en dergelijken gaat mee naar het nieuwe systeem het is enkel het MoBo CPU en Geheugen wat gewijzigd wordt. Hij gamet op een LG ultrawide 34UM95-P 43 inch scherm.

Ga je overklokken?
Nee, daarvoor is hij niet technisch genoeg en heeft de behoefte ook niet toe.

Wat verwacht je van ons?
Hij heeft het zelf over meer geheugen en wil minimaal 16GB ik twijfel of meer nodig is en vraag daarom ook wat advies over mogelijk 32 GB

Zelf had ik dus deze set in gedachten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,95€ 83,95
1be quiet! Pure Rock€ 29,95€ 29,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,75

Wat zou er hier nog aan verbeterd kunnen worden om een optimale game prestatie te verkrijgen. Mag dus tot ongeveer 500 euro.
En kan ik misschien beter andere geheugenmodules kiezen bijvoorbeeld 2x 8gb of zelfs 4x 8gb?

Edit

Het oude systeem is begonnen als
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 192,70€ 192,70
1MSI Z77A-G45€ 96,90€ 96,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,95€ 90,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,60€ 37,60
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 108,-€ 108,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 158,90€ 158,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,94

Met inmiddels dus een ander scherm en een nieuwe Grafische kaart Geforce 970 erin

[ Voor 59% gewijzigd door Rubman op 11-11-2015 13:28 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat is de oude configuratie?
2 jaar vind ik te snel.
En als het om het gamen gaat, waarom vervang je niet de videokaart?

Trein?

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:25

Trygve

Redacteur
Precies wat MedionAkoya zegt. Een twee jaar oude CPU zou alle moderne games nog prima moeten draaien, zie de relatief kleine verbetering van IPC in de afgelopen jaren. De videokaart upgraden zou daarentegen veel meer kunnen uitmaken, maar eerst willen we graag een overzicht van de huidige setup voor we specifiek advies kunnen geven.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45
r100 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:23:
Precies wat MedionAkoya zegt. Een twee jaar oude CPU zou alle moderne games nog prima moeten draaien, zie de relatief kleine verbetering van IPC in de afgelopen jaren. De videokaart upgraden zou daarentegen veel meer kunnen uitmaken, maar eerst willen we graag een overzicht van de huidige setup voor we specifiek advies kunnen geven.
Ligt er helemaal aan.
Als de twee jaar oude pc toen al verouderd was of met low end hardware, dan komt die nu natuurlijk niet meer mee.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Ik zou niet een i5 3570k weggooien ( |:( |:( ), is die overgeklokt?
Waarom 16 gb ram?
Waarom en nieuwe CPU koeler?
Ik zou een GTX 970 nemen en je CPU licht overklokken.. _/-\o_

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Thx voor de snelle reacties, zie mijn aangepaste post.

Ik vind het zelf ook snel voor een nieuwe PC upgrade maar hij is nu eenmaal van ik wil altijd iets nieuws en snellers en gezien ik de oude setup krijg/voor een zacht prijsje overneem ga ik niet zeuren als ik een nieuw systeempje voor hem in elkaar moet zetten.
Als hij eenmaal iets in zijn hoofd heeft komt het er hoe dan ook toch wel of ik nu help of niet en als ik help weet ik zeker dat hij iets goeds koopt en ik het degelijk voor hem kan inbouwen

• Arunia
Bovenstaande is meer dan genoeg. Ofwel, zijn oude systeem is echt de komende jaren snel zat.
Wellicht nog wat overclocken.

De grafische kaart als hij echt wil, kan hij ook een 980 of 980ti kopen.
Hij gaat er niets van merken met een hele nieuwe pc.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
KappaRoss schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:30:
Ik zou niet een i5 3570k weggooien ( |:( |:( ), is die overgeklokt?
Waarom 16 gb ram?
Waarom en nieuwe CPU koeler?
Ik zou een GTX 970 nemen en je CPU licht overklokken.. _/-\o_
Ik ben het met je eens maar hij wil nu eenmaal een nieuw systeem met ddr4 geheugen en nieuwe socket waar hij later wat makkelijker aan kan upgraden.
Arunia schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:32:
Bovenstaande is meer dan genoeg. Ofwel, zijn oude systeem is echt de komende jaren snel zat.
Wellicht nog wat overclocken.

De grafische kaart als hij echt wil, kan hij ook een 980 of 980ti kopen.
Hij gaat er niets van merken met een hele nieuwe pc.
Dus zou hem moeten zeggen zijn Asus Strix 970 te vervangen voor een beter model? dat dit meer winst opleverd?

• Arunia
Rubman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:38:
[...]

Ik ben het met je eens maar hij wil nu eenmaal een nieuw systeem met ddr4 geheugen en nieuwe socket waar hij later wat makkelijker aan kan upgraden.

[...]

Dus zou hem moeten zeggen zijn Asus Strix 970 te vervangen voor een beter model? dat dit meer winst opleverd?
Dat zeker.
Als hij het geld voor een nieuwe pc steekt in een hele goede grafische kaart, of zelfs 2 (mits dat past, dat heb ik uiteraard niet gecheckt), dan schiet hij er 1000% meer mee op dan het hele systeem omgooien met de huidige grafische kaart.
Dat gaat om een paar procent en in mijn ogen het geld totaal niet waard.

Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus Strix Radeon R9 390X DC3OC 8GD5 GAMING
Meer geheugen voor hogere resoluties (hij gamed op 1440p ultra wide).
Dan ga je in mijn ogen een grote boost krijgen tegenover de 970.
De 970 is leuk voor fullhd, maar daarboven legt hij het af tegenover AMD en zeker tegenover de 390x.
Bovenstaande kaart is ook een Strix, dus dat blijft mooi in zijn straatje.
Alleen even alle drivers van Nvidia verwijderen voor de grafische kaart, anders stoort dat met elkaar.
Een nvidia tegenhanger is duurder dan die 500 die hij uit zou willen geven.

Overigens kom bovenstaande van iemand die nogal eigenwijs is (le moi) en toendertijd een i7 3770k heeft gekocht. Had toen net zo goed een 3770 kunnen kopen want de kans dat ik ga overclocken zal niet heel groot zijn op termijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 11-11-2015 13:45 ]

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Ik ga het hem even voorleggen. (ik verwacht dat hij toch wil vernieuwen gezien e koppigheid die nu eenmaal gewoon kan zijn bij ADD, maar we blijven proberen)

Even een kleine vraag ernaast is dat het een aantal weken terug begon met meer geheugen erbij omdat 8GB tegenwoordig al aanbevolen wordt bij meer games.
Zou dan een upgrade van de Grafische kaart en een nieuw setje geheugen voldoende zijn?

• Arunia
Yup. Als hij echt wilt, lekker 16GB er in laten prikken.
Dat is voorlopig meer dan zat.
Ik werk ook met 16GB en er zijn 1 a 2 spellen die iets meer dan 8GB gebruiken. Weet ze zo even niet uit mijn hoofd.
Bovenstaande is om iets mee te geven.
Je komt dan wel over de 500 euro heen. Dus dat zou zelfs ook een iets latere upgrade kunnen worden.
Alhoewel je volgens mij op 510 komt als je hetzelfde geheugen als setje haalt.

Ik kan eerlijk niet zeggen of extra geheugen op bepaalde punten echt wat toe voegt. Want ikzelf draai al jaren op 16GB om een andere reden.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 11-11-2015 13:50 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Zoals ook al door anderen aangegeven is een 3570k nog een prima cpu om de huidige games soepel te kunnen spelen, het praktische verschil tussen een 3570 en een 6400 is klein... het grootste verschil zit vooral in het verbruik, maar qua prestaties doen ze weinig voor elkaar onder en zal de 3570 met een lichte overclock zelfs dezelfde prestaties neerzetten.

DDR4 brengt ook weinig voordelen met zich mee mbt gamen... en als het puur om een nieuwere soc gaat voor toekomstige upgrades, als er weer een nieuwe serie cpu's gaat komen dan zullen ook die weer een nieuwe soc hebben, dus dat schiet dan ook niet echt op.

Ik sluit mij dan ook volledig aan bij de rest, het is zonde om 500 euro uit geven aan upgrades die je weinig tot niets verder helpen ipv simpelweg de cpu een beetje te overclocken en dan het geld in een videokaart te steken. Het huidige moederbord is SLI geschikt, dan zou je bijvoorbeeld met een 2e GTX970 al flink vooruit gaan, veel meer dan een cpu/mobo/mem upgrade.

En koppigheid... tja, het is simpelweg honderden euro's over de balk smijten, dat moet toch wel te beredeneren zijn? Eigenlijk is er weinig mis met het hele systeem, behalve dan dat je er idd wat meer geheugen bij zou kunnen prikken, een GTX970 is ook een uitstekend presterende videokaart en een stapje hoger kost ook alweer wat meer dan die beoogde max van €500,-

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:11
Die i5 6400 is iig geen upgrade van een 3570K.

De 6400 is iets sneller clock/clock, maar ongeveer net zo veel lager geklokt, zal dus ongeveer hetzelfde presteren.

Als er per se iets nieuws moet komen doe dan een 6700K, die heeft tenminste ook een hoge stock clock. Of haal een 980Ti, en verkoop die 970 weer, ben je netto ook minder dan 500 euro kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 11-11-2015 13:55 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Zoals verwacht zit hij te asen op een andere processor omdat er aangegeven wordt bij de games die hij op het oog heeft dat i7 geadviseerd wordt.
Valt mijn lijstje ook weer uit elkaar en zal ik dus de CPU moeten vervangen door een i7 editie.
Welke keuzes heb ik dan? en wat gaat dit doen voor de prijs? want de i7 6700 is meteen al 2x zo duur

• Trygve

Trygve

Redacteur
Arunia schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:26:
[...]

Ligt er helemaal aan.
Als de twee jaar oude pc toen al verouderd was of met low end hardware, dan komt die nu natuurlijk niet meer mee.
Klopt helemaal, maar TS gaf aan twee jaar geleden voor "de nieuwe architectuur en bijbehorende socket" te zijn gegaan, en destijds was de pc handmatig samengesteld om te gamen, dus ik ging er al vanuit dat er iets in de richting van een 3570K in zat.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
r100 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:11:
[...]

Klopt helemaal, maar TS gaf aan twee jaar geleden voor "de nieuwe architectuur en bijbehorende socket" te zijn gegaan, en destijds was de pc handmatig samengesteld om te gamen, dus ik ging er al vanuit dat er iets in de richting van een 3570K in zat.
[quote]
Nee we hebben toen niet gewacht op de nieuwe sockets omdat er een game vakantie voor de deur stond en de nieuwe processoren en moederborden en dergelijken pas later uit zouden komen (4 weken wachten).

We zijn toen niet voor de "oude" socket opstelling gegaan.

• Arunia
Tja, als je alleen de cpu up wilt graden en dat het opgegeven wordt betekend nog niet dat het ook echt nodig is.
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed
De k versie die ik heb is tegenwoordig niet meer te koop of je moet tweedehands kijken.
Bovenstaande is best prijzig nog. Vraag me af of ik dat toen voor mijn k model heb betaald.

Ik zou nu de gpu doen en later toch nog eens kijken naar de rest. Maar je gaat er niets van merken. De 3770k is niet veel sneller dan de i5 die hij nu heeft in games.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Heb hem zover dat hij eens gaat nadenken over een nieuwe gpu ipv een hele set. (boor ik mijzelf toch weer even een nieuwe upgrade-set (voor mijn 955 Black Edition en dito oude mobo en geheugen) door de neus |:( O-))

Het ging er uiteindelijk om dat hij na het aanschaffen van een Strix 970 de nieuwe monitor in gebruik heeft genomen en nu zo af en toe merkt dat de kaart het zwaar heeft of hij terug moet schalen van Ultra naar High of god behoede hem Medium/high settings 8)7 en daar een upgrade voor uit wilt voeren.

Hij gaat dus even kijken wat hij van de 13e maand over houdt als hij een nieuwe GPU neemt en de oude weg doet (hetzij naar mij hetzij op de V&A) of een 2e GPU erbij zet.

Wat is dan aan te bevelen? een 2e 970 erbij of toch voor de R9 390x gaan?

• Arunia
Dat vind ik zelf eerlijk gezegd een moeilijke.

Mijn keuze (want AMD fan) zou zijn om de 390x te nemen.
Maar wellicht dat iemand weet of de 2e 970 zijn probleem gaat verhelpen.

Wat ik zo even snel zie is dat een R9 390x vs 980 vs 970 in sli, de 970 in sli het wint.
In single gpu performance wint de r9 390x het in die resoluties.
Als hij bijvoorbeeld nu de r9 390x neemt en er later nog 1 naast zet (geen idee of dat moederbord sli of crossfire doet of beide), dan zou dat veel meer geven.

De goedkoopste oplossing zou zijn 2x de 970 in sli.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 11-11-2015 14:49 ]

• Trygve

Trygve

Redacteur
3440x1440 is ook nogal een resolutie :p
De 390X en 980ti zijn allebei snelle kaarten met veel geheugen, zoiets ga je denk ik wel nodig hebben met die schermresolutie.
Met SLI/CF is het tot dusver helaas niet zo dat je de prestaties van beide kaarten bij elkaar op kan tellen, de 2e/3e/4e kaart kan minder werk verrichten dan de eerste. Dit kan met DX12 en Vulkan in de toekomst gaan veranderen, maar zo ver is het nu iig nog niet. Daarnaast wordt het vram van meerdere kaarten op het moment ook nog niet bij elkaar opgeteld, dus met een 2e gtx970 zit je nog steeds op 3,5GB vram.

• Arunia
Je hebt gelijk idd.

Dan komt mijn gedachte voor de TS dan eerder op de 390x en de bredere bus voor het geheugen uit en het meerdere geheugen.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Oké duidelijk verhaal r100

Toen hij aangaf dit scherm gekocht te hebben verklaarde ik hem al voor gek zeker gezien hij bij samenstellen van de pc met een 670 is gestart die vrij snel heeft vervangen voor een strix 970 (moment van uitkomen dacht ik) en daarna pas het scherm (zonder mij te raadplegen of even te kijken of alles het wel trekt)

Maar hij is blij met het scherm en de verder PC dus er zal ongetwijfeld een nieuwe GPU en extra geheugen komen

Pagina: 1