Problemen met subwoofer, geeft na enige tijd een hoge brom.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne1988
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 19:16
Huidige situatie:
Ik heb enkele maanden geleden een Onkoyo TX-NR646 gekocht en hierop een Harman Kardon HKTS 16 (5.1) set aangesloten. De front en center speakers zijn aangesloten doormiddel van de meegeleverde kabels, de back speakers zijn aangelosten met behulp van kabels die de vorige bewoner van het huis heeft laten liggen (dit zijn volgens mij koper draden). De subwoofer is aangesloten met de meegeleverde LFE kabel, deze is op de receiver aangesloten op de subwoofer ingang en op de subwoofer zelf op de LFE ingang.

Afbeeldingslocatie: http://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/styles/big-image/public/brands/news/2015-May/onkyo_747.jpg?itok=hGuHbW5q

Daarnaast zijn op de receiver de volgende HDMI devices aangesloten:
LG TV
KPN Experia Box
Chromecast
Xtreamer Prodigy

Probleem:
Bij gebruik van de subwoofer geeft deze na een willekeurige periode (varieert van gelijk tot enkele uren), een hoge brom/zoem (dit is een eentonig geluid). Dit geluid blijft ook bestaan als ik de LFE kabel uit de subwoofer verwijder, het stopt pas als ik het stroom van de subwofer afhaal. Als ik dit doe dan hoort je het langzaam wegzakken.

Getrachte oplossingen:
Tot drie keer toe in afstemming met harman kardon een speaker set ontvangen, de eerste keer bleek de subwoofer echt defect (andere syptomen) de laatste twee keer bleef dit probleem aanwezig.
Andere LFE kabels geprobeerd.
Stekker van de subwoofer in meerdere stekkerdozen en stopcontacten geprobeerd.
Subwoofer aan de andere kant van het TV-Meubel geplaast, dit is ca 2 meter meer de woonkamer in(wel langs dezelfde muur, grenzend aan de kamer van de buren) en weg van alle andere kabels en apparatuur.
In de instellingen van de receiver de output naar de subwoofer verhoogd en verlaagd, en evenredig hieraan het volume van de subwoofer lager of hoger gezet.

Aangezien ik zelf niet meer weet wat ik nog meer kan proberen heb ik mijn hoop op de expertise hier op tweakers gevestigd.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt wel een aarde loop

Is jouw sub wel op een eigen stekker op een geaarde stopcontact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Subwoofer is geen klasse 1 apparaat, dus geen aarde via de stekker.

Als je nu al 4 brakke exemplaren hebt gehad van hetzelfde merk zou ik toch gaan kijken naar iets anders.
En hoe spijtig het ook klinkt, velen hier zullen afhaken bij het lezen van Harman Kardon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:18

DjVe

Hatsaflats!

Als Harman Kardon iets bewezen heeft de afgelopen jaren, dan is het wel dat ze geen fatsoenlijke sub in elkaar kunnen zetten.

Neem je verlies en haal iets anders in huis

• Corne1988
De subwoofer heeft inderdaad geen aarde via de stekker, ik zal nog eens contact opnemen met harman kardon of ik de hele bende alsnog kan terugsturen, zo niet zal ik eens rond gaan kijken of ik ergens een goede subwoofer op de kop kan tikken.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn BK-sub heeft hetzelfde. Ik heb gemaild met hun service-afdeling en zij hebben me verteld dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte condensator in de sub zou zijn. (Heb het nog niet aangedurfd die dingen zelf te vervangen en het is me teveel gedoe om hem naar de fabriek terug te sturen.)
Wellicht is het bij jou ook zoiets.

• Corne1988
Het Leoh-Paard schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:41:
Mijn BK-sub heeft hetzelfde. Ik heb gemaild met hun service-afdeling en zij hebben me verteld dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte condensator in de sub zou zijn. (Heb het nog niet aangedurfd die dingen zelf te vervangen en het is me teveel gedoe om hem naar de fabriek terug te sturen.)
Wellicht is het bij jou ook zoiets.
Ik heb inmiddels de derde sub/set staan en die gaven alle drie problemen. De eerste sub gaf meedere problemen, maar bij de laatste twee heb ik alleen last van dit issue. Het zou wel heel slecht zijn als alle drie de subs die ik ontvangen heb echt defect zijn.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:28

DarkSide

theres no place like ::1

Misschien gewoon een slecht ontwerp of goedkope onderdelen.
Als het zo vaak voorkomt. Zal ik idd vragen om de set terug te sturen en geld terug te krijgen.
Je kan er gewoon niet op vertouwen dat de sub goed gaat werken. En dat is zonde van je geld

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
Brom uit actieve speakers danwel subs is inderdaad vaak een bolle elco, herkenbaar aan de 50Hz brom die uit de conus komt.
Nieuwe en vooral betere elco / elco's op print terug solderen van dezelfde waarde en je probleem is weg. Je kunt hem er voor wegsturen, maar ze zetten er gewoon weer van die rot dingen op. Heb je over een half jaar het probleem weer terug.
Beter dus even zelf doen, met degelijke elco's en je kunt er weer tegenaan :)

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:03
Ik had het zelfde probleem en laten tweaken..

Diverse condensatoren en een aantal 5W weerstanden.

Onderdelen verplaatst om de koeling te bevorderen.

Thermische isolator vervangen door koelpasta.

Vervangen een grote (dure) elco's.

De print, schakelaars en regelaars gereinigd.

De versterker is functioneel en geluidtechnisch getest en gecontroleerd op vervorming.

De bedrading en diverse onderdelen zijn gefixeerd tegen resonantie

Separate voeding aangebracht voor de + en - 15 Volt

Getweaked door Dick Kraan. Frequentie bereik 30 - 150 Hz Vermogen 250 watt

€85,00 excl. transportkosten.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
beste iedereen,

Ook ik heb in december precies de zelfde set gekocht, ook ik heb last van een brom daardoor gaat de sub niet automatisch uit, is dit wel het geval, dan gaat hij goed weer aan maar dan komt er zoals boven genoemd een raar geluid uit de sub alsof ergens anders een stofzuiger aan staat. pas als ik hem uit en weer aan zet is het goed. best vervelend!

Wat heb jij Corne1988 uit eindelijk gedaan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Sonic1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 17:30
Hier ook exact hetzelfde probleem. Met dezelfde combinatie van apparatuur, nog niemand die een oplossing weet? Ik heb de set nog geen week en anders stuur ik de boel gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
S_Sonic1984 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:45:
Hier ook exact hetzelfde probleem. Met dezelfde combinatie van apparatuur, nog niemand die een oplossing weet? Ik heb de set nog geen week en anders stuur ik de boel gewoon terug.
Een week? Terugsturen naar de winkel.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpisthebest
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een Onkyo NR616 al vele jaren. En sinds een 3 weken ook een brom, precies hetzelfde als de topicstarter. Echter met een oudere JBL sub. Een hele lage brom. Ik wilde de JBL toch al vervangen heb sinds 1 week een HK16 set,zoals meerdere mensen hier. De sub uit dit set, gaat ook brommen, op een hoge toon, inderdaad een soort stofzuiger. Al van alles geprobeerd. Maar aangezien ik de brom heb bij 2 verschillende subs, waaronder de JBL die het al een 10 jaar prima deed, vermoed ik dat het mijn ONKYO is, die ik pas 3 of 4 jaar heb.
@Verwijderd heb je nog ooit een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 010rodenburg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-03 15:19
Goedenavond,

Hier hetzelfde probleem.
Tx nr656 onkyo receiver en harman kardon hkts9 BQ geluidsset.
Hier een zoom uit de woofer en de front left and right speaker.
Zeer frustrerend!!

Iemand een oplossing?

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Ik heb een paar jaar geleden ook hetzelfde gehad, ik heb de reciever toen weg gebracht.
Er waren bij mij een paar elco's die niet meer goed waren, deze waren gaan lekken.
Na het vervangen van deze was de brom gelukkig weg.

Bij mij was het aanwezig bij alle luidsprekers, maar het meest aanwezig bij de sub.

Het kan natuurlijk ook altijd een andere oorzaak hebben, slecht afgescherme kabels, een apparaat wat stoort die bv op hetzelfde stekkerblok zit, wel of geen randaarde, DECT telefoons, of lampen met dimmers :-)

Mijn pc gaf bv een brom over de luidsprekers zodra ik een halogeenlamp met ingebouwde dimmer aan deed, deze zat op hetzelfde stekkerblok..

[ Voor 36% gewijzigd door Equazor_ op 03-02-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Qphone schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:11:
beste iedereen,

Ook ik heb in december precies de zelfde set gekocht, ook ik heb last van een brom daardoor gaat de sub niet automatisch uit, is dit wel het geval, dan gaat hij goed weer aan maar dan komt er zoals boven genoemd een raar geluid uit de sub alsof ergens anders een stofzuiger aan staat. pas als ik hem uit en weer aan zet is het goed. best vervelend!

Wat heb jij Corne1988 uit eindelijk gedaan?

Alvast bedankt!
Bij mij lag het uit eindlijk aan de sub, deze opgestuurd, daar hebben ze toen een printje van de spanning vervangen(Ik weet niet meer welke zo 123)
Daar werkte het weer perfect en nu 2 jaar later nog steeds!

• Noordzeekanaal
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-07-2024
Hetzelfde probleem,

de subwoofer geeft een hele duidelijke en constante zoemtoon van rond de 400hz.

Deze zoem is alleen aanwezig als ik de input switch op LFE heb staan, wanneer deze op normal staat is er geen probleem. Dit is het enige wat effect lijkt te hebben op het geluid, andere schakelaars of de level controller hebben geen invloed!

Is er al een modificatie?
Pagina: 1