Spanningspieken in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sinds vorig jaar bewonen wij een nieuwbouwhuis. We hebben met dit huis twee kleine electra-probleempjes:

1. Soms flitsen (ineens heel fel worden) de lampen die op een dimmer zijn aangesloten. De dimmer is een Busch Jaeger 6523U en de (LED)lampen zijn allen van Philips en zijn goedgekeurd voor deze dimmer. Soms gebeurt het als de koelkast aanslaat, soms ook willekeurig.
2. Mijn server (een normale pc met Ubuntu) ontwaakt soms spontaan uit zijn slaapstand. Dit gebeurt ook willekeurig; soms als we het huis betreden of soms als we een ander apparaat aanzetten.

Het lijkt er dus op dat het interne stroomnet erg gevoelig is en spanningspieken toelaat. Zoals gezegd is de woning echter nieuw en de technische installatie is door een erkend installateur gedaan.

Wat kan dit probleem veroorzaken en hoe kom achter de veroorzaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Is alles vernieuwd of heb je alleen wat toegevoegd?
Wat versta je onder een erkend installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Wij hebben de woning nieuw gekocht. We hebben dus zelf apparatuur aangesloten en lampen opgehangen. Al het installatiewerk was al door de aannemer (BAM Woningbouw) via de installateur (Berger Elektro) verzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Je noemt hier 2 problemen die beide niet per-se door een slecht stroomnet hoeven te gebeuren.
Zou kijken of je meer symtomen kan vinden, andere lampen die het ook doen bijv.
Het is alleen nogal lastig om te vinden waarvan die stroringen vandaan komen.

Sowieso zou ik een overspanningsbeveiliging in de meterkast plaatsen (in een aantal europese landen is dit verplicht, maar ken geeneens installateur die ze in .nl standaard plaatst, meeste hebben er nog nooit van gehoord...).

Daarnaast kan je de storingslijn bellen (0800-9009) en hun uitleggen wat je problemen zijn, hier ook gehad dat alle lampen gingen knipperen regelmatig, toen is hier een paar keer een monteur langsgeweest en die heeft uiteindelijk de straatkast afgesteld en toen waren de problemen over.
Hier bleek de netspanning structureel nogal laag te zijn (~210V ipv 230) en die ging wel 's omlaag tot onder de 200 en toen gingen er dingen haperen.
Ook hebben hun wel de apparatuur om pieken te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is een gevalletje testen en oorzaken elimineren, SA007 merkt naar mijn idee terecht op dat dit niet persé van je stroomnet af hoeft te komen en sommige relaties die je noemt kunnen net zo goed louter toeval zijn.

Een piekstroom die je koelkast vraagt zou er eerder voor zorgen dat je lampen dippen in plaats van flitsen, hoewel een ledlamp (zeker die geschikt zijn voor dimmers) actief gestabiliseerd worden. Wat doen andere (niet-LED) lampen in je huis tijdens zo'n flits? Zitten al je lampen achter die dimmer? Kun je die lamp op een andere kamer hangen? Flitst die dan ook? Zijn het Hue lampen? Misschien je hub in dat geval? Allemaal dingen die je je af kunt vragen waar ik geen antwoord op zie.

Wat je server betreft kan dit ook komen door een timertje wat doorloopt in sleep (software), een BIOS setting, misschien iets met je voeding of zelfs je moederbord. Kan van alles zijn. Ik zou me pas zorgen maken als alle pc's dat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 11-11-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Hierbij een update:

- Overspanningsbeveiliging was al geplaatst in de meterkast en in de woonkamer
- Ik heb de storingslijn gebeld en hen het probleem uitgelegd. Er is iemand van Liander langsgekomen en die heeft alles doorgemeten. De netspanning zit keurig tussen de 229,5 en 230,5V. De spanning op de aarde was 1,5V, ook binnen de toegestane waarden. Dit kan dus als oorzaak uitgesloten worden.
- Het zijn inderdaad wel alleen de LED-lampen die op een dimmer zitten aangesloten. De andere lampen doen niets gek tijdens zo'n flits (lees: tijdelijk feller worden van lampen). Wel is het zo dat op zolder (wederom met een dimmer) hetzelfde probleem optreedt. Het gebeurt dus wel op 2 situaties in het huis en ook met verschillende lampen. Onder betreft het 4x Philips Master LED GU10 spots en boven 3x Philips LED LAMP Mat 10W E27.
- Server zal ik in de bios gaan zoeken of ik daar nog wat kan vinden. Andere computers doen het inderdaad (gelukkig niet).

[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 15-11-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Welke versie van Ubuntu draait ie? Ik betwijfel of issue #2 iets met het stroomnet te maken heeft. Ubuntu (en ook andere OS'en) hebben hier nog wel eens last van.

Toevallig Windows op een andere partitie staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Viince1 schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:50:
Welke versie van Ubuntu draait ie? Ik betwijfel of issue #2 iets met het stroomnet te maken heeft. Ubuntu (en ook andere OS'en) hebben hier nog wel eens last van.

Toevallig Windows op een andere partitie staan?
Het is Ubuntu 14.04 LTS en er zijn geen andere partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Mhm. Ik dacht dat Intel Smart connect de boosdoener zou zijn, maar dan heb je toch echt een Windows partitie nodig.
Mijn iMac wordt ook met enige regelmaat wakker zonder reden. Dit gebeurt alleen als ik de (USB-)muis verbonden laat. Wellicht biedt deze tip uitkomst.

Ik heb het gevoel dat het een software issue is. Dit kan ik niet onderbouwen, maar is wellicht de moeite waard om aan te kloppen bij het linux forum en het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Viince1 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:33:
Mhm. Ik dacht dat Intel Smart connect de boosdoener zou zijn, maar dan heb je toch echt een Windows partitie nodig.
Mijn iMac wordt ook met enige regelmaat wakker zonder reden. Dit gebeurt alleen als ik de (USB-)muis verbonden laat. Wellicht biedt deze tip uitkomst.

Ik heb het gevoel dat het een software issue is. Dit kan ik niet onderbouwen, maar is wellicht de moeite waard om aan te kloppen bij het linux forum en het uit te sluiten.
Thx voor je tip. Ik heb al even gezocht en dit gevonden. Ik had veel USB devices die allemaal op 'enabled' stonden. Ik heb ze allemaal (op PRWB) na op 'disabled' gezet. Ik ga kijken of dat dit probleem verhelpt.

Voor het probleem met het feller worden van de dimbare lampen; hoe kan ik het beste op zoek naar de oorzaak? Is hier een aanbevolen stappenplan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@Rebunted: Voor het probleem met het feller worden van de dimbare lampen; hoe kan ik het beste op zoek naar de oorzaak? Is hier een aanbevolen stappenplan voor?

Gebeurt dit op vaste tijden? zo rond 21:30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
vDorst schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:44:
@Rebunted: Voor het probleem met het feller worden van de dimbare lampen; hoe kan ik het beste op zoek naar de oorzaak? Is hier een aanbevolen stappenplan voor?

Gebeurt dit op vaste tijden? zo rond 21:30?
Nee, het is wisselend en niet op een vast tijdstip.

Moet ik per avond een apparaat gaan uitschakelen bijvooorbeeld? Of is er een effectievere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik weet dat sommige led lampen en dimmers gevoelig kunnen zijn voor de signalen die zorgen dat de elektriciteitsmeter omschakelt van dag-nacht stand.

Er zijn ook dimmers die een minimale belasting moeten hebben om goed te kunnen werken.
Je kan dit voor de zekerheid controleren.

[ Voor 30% gewijzigd door vDorst op 16-11-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:03

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou het probleem met de dimmer en het onverwachts uit standby komen van de server los koppelen. Er is zeker een kans dat het gerelateerde problemen zijn; maar zonder duidelijke oorzaken moeilijk te bewijzen.

Wat betreft de LED lampen en de dimmers: ik zou even een halogeen spotje naast de LED spotjes zetten: de dimmer kan prima een extra halogeenlamp aan. Op die manier kun je kijken of het probleem in de dimmer of in de LED lampen zit.

Wat betreft de server: wat voor kabels zitten daaraan?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Rebunted schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:37:
Hierbij een update:
- Ik heb de storingslijn gebeld en hen het probleem uitgelegd. Er is iemand van Liander langsgekomen en die heeft alles doorgemeten. De netspanning zit keurig tussen de 229,5 en 230,5V. De spanning op de aarde was 1,5V, ook binnen de toegestane waarden. Dit kan dus als oorzaak uitgesloten worden.
Leuk dat Liander een meting heeft gedaan, maar misschien gebeurt die spanningsdip op diverse momenten die Liander niet gemeten heeft. Maar ik heb nog niet gelezen of de buren en anderen in de wijk ook dergelijke problemen hebben? Bij spanningsproblemen zijn zij de eerste waar ik navraag ga doen over uitvallende apparaten. Ikzelf heb ook wel eens meegemaakt dat structureel elke dag de spanning even daalde in de middag. De oorzaak weet ik niet, maar de netbeheerder heeft het wel buiten mijn huis opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 16-11-2015 15:52 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Weer een kleine update:
Vrouwlief was op zolder aan het strijken en elke keer als het strijkapparaat opnieuw opwarmde (zichtbaar door lampje wat dan op apparaat gaat branden), zie ik dat terug in de verlichting.

Kortom: als er blijkbaar iets redelijk wat vermogen vraagt - dan slaat dat terug op de dimbare verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:17
Omdat je het door heel het huis heb, zou ik als eerste in de meterkast kijken of alle bedrading goed onder de klemmen etc zit.
Zodra je er belasting op zet dan daalt de spanning door een hogere weerstand.

Het kan ook een slecht functionerende automaat/zekering kunnen zijn.
Een paar keer aan en uit zetten kan helpen, maar misschien kan deze beter vervangen kunnen worden.

Je kan dat over de automaat/zekering laten meten.

Erkend of niet, iedere installateur komt dit soort dingen tegen.
En met alleen een multimeter kan je dit vaak niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je PC kan ontwaken uit slaapstand door een spanningspiek. Ik zou eerder kijken naar input vanaf USB of Ethernet die daarvoor zorgt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb het ook als ik mijn zaagmachine of shopvac aanzet, omdat die 1500W zijn kakt de spanning even in en gaan de gloeilampen minder fel branden.

Krijgt je server niet gewoon een spanningsdip? Als je de setting hebt aanstaan dat hij weer moet inschakelen nadat de spanning eraf is geweest dan kan dat het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Megamind schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:29:
Ik heb het ook als ik mijn zaagmachine of shopvac aanzet, omdat die 1500W zijn kakt de spanning even in en gaan de gloeilampen minder fel branden.

Krijgt je server niet gewoon een spanningsdip? Als je de setting hebt aanstaan dat hij weer moet inschakelen nadat de spanning eraf is geweest dan kan dat het zijn.
Die setting staat inderdaad aan. Ik ga eerst kijken of wat ik hier beschrijf helpt.
KamiKaaze schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:28:
Omdat je het door heel het huis heb, zou ik als eerste in de meterkast kijken of alle bedrading goed onder de klemmen etc zit.
Zodra je er belasting op zet dan daalt de spanning door een hogere weerstand.

Het kan ook een slecht functionerende automaat/zekering kunnen zijn.
Een paar keer aan en uit zetten kan helpen, maar misschien kan deze beter vervangen kunnen worden.

Je kan dat over de automaat/zekering laten meten.

Erkend of niet, iedere installateur komt dit soort dingen tegen.
En met alleen een multimeter kan je dit vaak niet zien.
De man van Liander heeft wel alle groepen met de multimeter langsgelopen, maar kon hier toen niks vinden. Ook is alles gloednieuw, dus je verwacht het niet snel. Wil natuurlijk niet zeggen dat nieuwe spullen ook niet defect kunnen zijn ;)

Hoe kan ik 'over de automaat/zekering' meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Megamind schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:29:
Dat zou betekenen dat de server uitvalt (en weer opnieuw opstart), dat is iets anders dan ontwaken uit S3.

Bovendien moet je dan wel een erg slechte voeding (of een hele flinke spanningsdip) hebben, als dat gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 16-11-2015 21:03 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04
Een X-rated capacitor parallel op de belasting (na de dimmer) kan een-en-ander ontstoren. 100nF kan een oplossing bieden. LED lampen zijn nu eenmaal moeilijker aan te sturen, en dat zie je veelal bij inschakelen van een belasting. Het serverprobleem, dat lijkt me sterk dat het gerelateerd is.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1