SSD bijgeplaatst, maar is niet bootable

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 08:52
Hallo,

Ik een nieuwe SSD schijf in m'n lenovo laptop geplaatst. De originele HDD is in een caddy in de DVD drive gegaan. Vervolgens heb ik de HDD naar de SSD gekloond.

In de BIOS wordt de SSD wel herkend als 1st harddisc, in de explorer ook. Helaas komt de SSD niet in de lijst voor met bootable devices... Ik heb rond gekeken op internet maar omdat biossen vaak verschillen kan ik er niet achterkomen wat ik fout doe. Ik wou foto's bijvoegen maar iets met karma doet moeilijk :P

Hij blijft dus opstarten vanaf de HDD. Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Alvast hartelijk bedankt.
Groeten Robin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hoe heb je ze gekopieerd en start je met CSM op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Start de laptop op via UEFI? Met andere woorden, krijg je een Windows logo of een Lenovo logo tijdens het starten van Windows?

Als de laptop via UEFI start, dan moet de installatie op de SSD nog "geregistreerd" worden in de UEFI. Kun je hier met behulp van F2, DEL, ESC oid in komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UEFI toevallig? Dan is de SSD niet bekend daar en weigert het dus te starten. Je moet de SSD bij UEFI registreren.

Wat hierboven staat dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 10-11-2015 22:07 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Xudonax schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:06:
Start de laptop op via UEFI? Met andere woorden, krijg je een Windows logo of een Lenovo logo tijdens het starten van Windows?

Als de laptop via UEFI start, dan moet de installatie op de SSD nog "geregistreerd" worden in de UEFI. Kun je hier met behulp van F2, DEL, ESC oid in komen?
De laptop start normaal eerst op met een lenovo logo, daarna pas start windows 10 op.
In de tijd van het lenovo logo kan ik idd met F2 in de bios komen.

Indeling van het BIOS BOOT menu:

Boot Mode [UEFI] -> kan ik wijzigen naar Legacy Support
Boot Priority [UEFI First]
USB Boot [Enabled]
PXE Boot to LAN [Enabled]

EFI
Windows Boot Manager (ST1000LM024 HN-M101MBB)
EFI PXE Network

Legacy

en dat is alles. Ik had geprobeerd de UEFI naar Legacy Support te wijzigen, maar het enige wat veranderd is dat dus onderaan het kopje Legacy erbij komt, maar hier staan verder geen selecteerbare opties bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik heb geen ervaring met Lenovo BIOSsen, maar onder EFI wordt verwezen naar de Windows Boot Manager op je HDD. Die moet naar je SSD verwijzen lijkt me :)

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Precies, je moet daar, in het UEFI menu, een boot entry toevoegen dat wijst naar je SSD. Of je past de bestaande voor je HDD aan. De boot methode aanpassen naar Legacy gaat hoe dan ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Mad Marty schreef op woensdag 11 november 2015 @ 08:44:
Ik heb geen ervaring met Lenovo BIOSsen, maar onder EFI wordt verwezen naar de Windows Boot Manager op je HDD. Die moet naar je SSD verwijzen lijkt me :)
En daar zit nou dus juist het probleem :9 Ik kan bij de de Windows Boot Manager dus geen andere schijf selecteren. Die blijft enkel en alleen op de huidige HDD staan.

@Hero of Time, je zegt een boot entry toevoegen. Hoe zou ik dat moeten doen?

Ik probeer een foto van het menu toe te voegen:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xb4yg3hvmkxy01u/2015-11-10%2021.48.06.jpg?dl=0
algemene bios info:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/y66wqmlywdirgeh/2015-11-10%2021.47.16.jpg?dl=0

In iedergeval alvast onwijs bedankt voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Robonus op 11-11-2015 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan altijd nog de HDD eruit halen en opstarten met de installatie media en boot repair uitvoeren. Dat zou je SSD moeten registreren. Wellicht ook handig om een BIOS/UEFI reset uit te voeren zodat 't de HDD 'vergeet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Ik ga het vanavond proberen als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Even een update, ik heb net geprobeerd om op te starten met de HDD los van de laptop, maar dan krijg ik de melding: Default boot device missing or boot failed, en start de laptop niet op.Hij wil de SSD dus echt niet zien als bootdevice :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zeiden we (iig ik) toch al? UEFI kent 'm niet, dus waarom ergens van proberen te booten dat niet bekend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Robonus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:00:
Even een update, ik heb net geprobeerd om op te starten met de HDD los van de laptop, maar dan krijg ik de melding: Default boot device missing or boot failed, en start de laptop niet op.Hij wil de SSD dus echt niet zien als bootdevice :-(
Hero of Time geeft ook aan, opstarten met je/een installatie medium, dan kiezen voor herstellen (i.p.v. installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Ahaa, dat installatiemedium had ik even gemist, hiermee bedoel je windows-installatie op USB stick mee neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Robonus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:31:
Ahaa, dat installatiemedium had ik even gemist, hiermee bedoel je windows-installatie op USB stick mee neem ik aan?
Correct, en als de laptop dan goed boot vanaf de SSD (zonder de HDD er in) kan je de HDD terug zetten en eventueel formatteren/wissen/partities opnieuw indelen/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Weer even tijd voor een update,
Ik heb geprobeerd om een bootable USB met windows 10 te gebruiken, maar wordt net herkend door de bios (boot from usb staat wel aan) Toen een bootable USB met windows 7 geprobeerd, wordt ook niet herkend. Ook niet als de HDD verwijderd is, het lijkt dus wel of er geen andere bootable objecten worden toegestaan behalve de oude HDD en een EVI PXE Network.

Iemand ideeën of suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je die bootable stick gemaakt? Want er zijn genoeg tools die het fout doen en je zonder fatsoenlijk bootable stick zit. Zo moet de stick FAT32 geformatteerd zijn bijvoorbeeld om via UEFI te kunnen booten. Heb je geen DVD drive erin zitten, of een via USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Ik heb de bootable stick met Rufus 2.5 gemaakt. Maar ik zie nu idd dat de stick nog NTFS is.
Ga ik die eerst nog eens naar FAT32 formatteren en nogmaals proberen.

thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Hmmm, als ik de stick naar FAT32 formatteer maakt het programma dat de iso er op zet er automatisch weer NTFS van, of ik nou Rufus of de Windows USB tool gebruik. Er wordt wel bij vermeldt dat ie dan voor UEFI boot is.
In m'n boot menu heb ik alléén EFI boot, weet niet wat het verschil tussen EFI en UEFI is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is maar 1 verschil: EFI is wat Apple gebruikt, UEFI zit in gewone computers. Verders is de werking nagenoeg hetzelfde en wordt uit gemakzucht vaak de 'U' achterwege gelaten.

Wel vreemd dat je telkens een NTFS stick eruit krijgt. Je kan nog proberen om 't handmatig te maken. Deze guide ziet er simpel genoeg uit: https://www.thomas-krenn....EFI_Boot-Stick_in_Windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Robonus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:12:
Hmmm, als ik de stick naar FAT32 formatteer maakt het programma dat de iso er op zet er automatisch weer NTFS van, of ik nou Rufus of de Windows USB tool gebruik.
Gewoon zelf de inhoud van de iso erop zetten. Als je de stick met de Windows tool hebt gemaakt deze formatteren naar fat32, de boot sector blijft intact. Na de format de iso inhoud erop zetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Jullie zijn geweldig, na een paar hick-ups die ik verder kon googlen is het na een week eindelijk gelukt om te op te starten van de SSD :-D

Ontzettend bedankt voor alle hulp en tips!
enige minpuntje is dat explorer nu de HDD niet meer herkent maar dat is een zorg voor later ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wat geluk is dat enkel een schijfletter toekennen aan de HDD.
https://www.bing.com/sear...ter+toekennen&FORM=HDRSC1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Helaas is dat niet het geval, ook disk management ziet de schijf niet. Ik heb wel een vermoeden. Voor het installeren van windows 10 op de SSD was het vereist om de SSD om te zetten naar GPT partities. De HDD staat nog op MBR. Op beide schijven staat nu een windows versie, en kan beide opstarten vanuit het boot menu, maar de HDD windows ziet de SSDschijf niet en de SSD windows ziet de HDD niet.

Ik denk dus dat de volgende stap is om de HDD te backuppen op een externe schijf, partities verwijderen en ook om te zetten naar GPT. Dan de partities opnieuw maken en de backup terugzetten.

Edit:
Ik heb niet goed gekeken, beide schijven zijn GPT.
Iemand ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Robonus op 16-11-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het BIOS/UEFI ziet de schijf wel in de poort zitten? Zie je 'm ook in Apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Na een paar keer opnieuw te hebben opgestart wordt de hdd nu wel herkend als via de ssd wordt opgestapt. Ik heb verder geen idee waarom nu wel.

Evengoed nogmaals onwijs bedankt voor alle hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Na een paar keer opnieuw te hebben opgestart wordt de hdd nu wel herkend als via de ssd wordt opgestapt. Ik heb verder geen idee waarom nu wel. Alles is nu dus in orde :-D

Evengoed nogmaals onwijs bedankt voor alle hulp en suggesties!
Pagina: 1