Bij stress GPU, op willekeurig moment geen signaal meer.

Pagina: 1
Acties:

• Stepspam
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Setup:
GPU: MSI GTX970 4G, Driver version 358.91
MOBO: MSI B85-G43 GAMING
CPU: IC i5-4590 CPU @3.30GHz
PSU: Seasonic S12G SSR550RT F3
8.GB ram
Windows OS 8.1

Probleem:
Wanneer mijn GPU aan de bak moet (stress test/ zware game), gaat op een willekeurig moment mijn scherm op zwart (no signal). Soms doet de comp het nog (hoor ik aan geluiden) soms is de comp ook vastgelopen. Wanneer ik daarna reset is mijn GPU ook niet meer te vinden in mijn moederbord, pas wanneer ik de PSU uit en aan hebt gezet is mijn GPU weer terug. De error diede windows eventmanager geeft tijdens de crash, (later op te vragen): “Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered". (echter recovered hij niet echt.....)

Geschiedenis:
Alles heeft een jaar lang piekfijn gewerkt totdat ik moest verhuizen 2 weken geleden, (verhuizers hebben misschien mijn computer laten vallen? Hij zat goed ingepakt maar je weet het nooit.)

Wat heb ik gedaan:
BIOS update gedaan, plus clean uninstall en install van GPU drivers. Niks geholpen.

Ik hoop dat er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt, ik ben bang dat mijn GPU terug moet...

Ik heb crash gesimuleerd met een log op alle temperaturen en GPU fan:

crashed logged with temp

[ Voor 9% gewijzigd door Stepspam op 12-11-2015 19:50 ]

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-01 20:00
Kun je de temperaturen van de gpu uitlezen en in de gaten houden? Zijn ze hoger dan voor de verhuizing?
Mogelijk is door de verhuizing het koelblok van je videokaart gaan bewegen en maakt minder contact.

(avdongen heeft ooit eens een nieuwe pc ontvangen waarvan het cpu-koelblok los in de behuizing lag. Gelukkig horen rammelen voordat de spanning erop ging. Die pc is zonder verdere poging retour gegaan)

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• Stepspam
Ja ik kan ze in de gaten houden, echter crashed mijn comp tijdens een stresstest van Aida64 als de temp netjes rond de 55 graden zit... Dus ik vermoed dat koeling geen issue is.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Zoek Openhardwaremonitor freeware/opensource

Zet vinkje bij Gpu en zet log aan

Na spontane herstart bekijk je log

• Stepspam
donderdraak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:01:
Zoek Openhardwaremonitor freeware/opensource

Zet vinkje bij Gpu en zet log aan

Na spontane herstart bekijk je log
Goede tip, ik heb het gedaan en de resultaten in mijn originele post gezet (de rode lijn is de crash), moet ik mij zorgen maken om de hoge nuvoton Temperaturen? Of is dat normaal?

De GPU core temp zit rond de 60 graden als hij crashed, een GTX970 moet toch makkelijk 70 a 80 aankunnen?

• donderdraak
Stepspam schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:52:
[...]

Goede tip, ik heb het gedaan en de resultaten in mijn originele post gezet (de rode lijn is de crash), moet ik mij zorgen maken om de hoge nuvoton Temperaturen? Of is dat normaal?

De GPU core temp zit rond de 60 graden als hij crashed, een GTX970 moet toch makkelijk 70 a 80 aankunnen?
Zit er een heatsink of spreader op die Nuvoton chip?
Wat zegt je msi command center?
Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met MSI support met die screenshot.

Nuvoton nct6779d I/O Controller geeft in het begin sporadisch 120 graden aan dat lijkt me niet goed. Het kan ook een verkeerde temperatuur berekening zijn. Wat je kan doen is met een infrarood thermometer de onboard chip meten om te vergelijken. Ik ben niet bekend met dat type gaming moederbord. Een chipset moet niet zo warm worden.

Zet eventuele je overklok settings terug naar default settings. Installeer je chipset drivers van de MSI cd of van de MSI website. Heb je geen SSD's test dan ook je hardeschijven met schijfcontrole en memorytest met een ubuntu live cd

[ Voor 18% gewijzigd door donderdraak op 12-11-2015 20:37 . Reden: andere suggesties ]

• Stepspam
donderdraak schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:28:
[...]

Zit er een heatsink of spreader op die Nuvoton chip?
Wat zegt je msi command center?
Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met MSI support met die screenshot.

Nuvoton nct6779d I/O Controller geeft in het begin sporadisch 120 graden aan dat lijkt me niet goed. Het kan ook een verkeerde temperatuur berekening zijn. Wat je kan doen is met een infrarood thermometer de onboard chip meten om te vergelijken. Ik ben niet bekend met dat type gaming moederbord. Een chipset moet niet zo warm worden.

Zet eventuele je overklok settings terug naar default settings. Installeer je chipset drivers van de MSI cd of van de MSI website. Heb je geen SSD's test dan ook je hardeschijven met schijfcontrole en memorytest met een ubuntu live cd
Donderdraak, ik heb gechecked maar die Nuvoton was een verkeerde berekening. Ik heb ook de hele computer uit elkaar gehaald in in elkaar gezet. Nog steeds dezelfde issue.

Verder heb ik de grafische kaart eruit gehaald en een stresstest gedaan op de computer met de interne GPU, 14 uur lang geen enkel probleem. Dus mijn computer is super stabiel zonder de GPU, ik denk dus dat ik het probleem gevonden hebt: Waarschijnlijk een koelingprobleem in de GPU ontstaan in de verhuizing. Ik heb ze aansprakelijk gesteld.

Bedankt voor de hulp!

• donderdraak
Doe een onafhankelijk onderzoek zolang je het niet zeker weet of het repareerbaar is. Haal de koeler van de GPU. Probeer het met nieuwe koelpasta op de GPU.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Of plaats de VGA eens in een ander systeem, kijken of de problemen zich mee verplaatsen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Stepspam
@donderdraak, ik kan het niet openschroeven zonder dat ik mijn garantie kwijt raak, dus dan stuur ik het liever op denk ik.

@ Sain Onez, Ik zou wel willen maar geen enkele vriend of familielid heeft een systeem waar de GPU inpast:p

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:15

The GUI

ClickOps < DevOps

Lijkt inderdaad de GPU. Kan je anders niet even naar een lokale computerwinkel?
Als je in omgeving Eindhoven zit mag je ook bij mij komen testen

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Stepspam
Bedankt voor je aanbod JGoeij, je doet je naam eer aan;) Maar ik woon in Delft, ik probeer wel een lokale computerwinkel!

• Stepspam
Het was de GPU, nieuwe GPU er in gedaan en alles draait als een zonnetje.
Pagina: 1