Zelf speakertorens maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 707901

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat adviezen van jullie willen inwinnen. Mijn idee is om zelf 2 speakertorens te maken. Een toren zal gaan bestaan uit 3 of 4 speaker, voor de mid en de hoge tonen en een subwoofer voor de lage tonen. Ik heb een beetje op marktplaats gezocht en ik kwam best wel wat speakers tegen waarvan ik denk dat ze goed zijn. De speakers die ik dan zou willen gaan gebruiken zijn:
JBL Harman GTO 629 2-weg inbouwluidsprekerset 180 Watt
Jbl gt5-502 105 Watt
Pioneer 2weg 180w luidspreker.
De subwoofers die ik zou willen gaan gebruiken hebben beide 1100 Watt en zijn van hetzelfde merk.
Voor de 2 subwoofers heb ik ook al een versterker. Dit is een Sony Xplod monoblok van 1100 Watt. Voor de speakers ben ik er nog niet uit welke versterker ik wil gaan gebruiken. Ik zit te denken aan een versterker van rond de 200Watt. Om deze 2 versterkers samen te gaan gebruiken heb ik een Alpine autoradio. De voedingen van de autoradio en de versterker voor de speakers zouden moeten kunnen met PC-PSU's. Maar het Sony monoblok werkt niet op een PSU dus hier zal ik een andere voeding voor moeten zien te vinden, hebben jullie hier ideeën over?
Maar nu komt de belangrijkste vraag, zou dit gaan werken? Het geluid dat ik altijd in auto's hoor vind ik erg mooi en ik heb er zelf ook wel een beetje verstand van dus vandaar mijn vraag, zou dit project kunnen gaan werken, of is het verstandiger om gewoon een standaard setje ergens te kopen? Het project zal ook wel rond de 200 euro gaan kosten dus er maar gewoon op gokken dat het gaat werken durf ik niet aan. Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Is dit voor thuis of in een auto? Ik geloof niet dat het autospul beter is dan "hifi" spul voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is voor thuis. ik heb het idee van een filmpje YouTube: WORLD'S LOUDEST SHOP SYSTEM? - SMD 8 FOOT TALL SPEAKER TOWERS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Project is goed
Alleen geen auto versterkers gebruiken
Je kan ook pa versterkers kopen die 4ohm zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke versterker zou dan wel geschikt zijn? En een autoradio als "head unit" werkt wel in combinatie met versterkers die niet voor de auto zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja als je een eind huis versterker neemt wel
Die heeft een line en je radio een line out
Knoop deze aan elkaar even afstellen en het werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 09:13
Mocht je een bak geluid willen dan is dit best te regelen denk ik. Al vraag ik me af of het draaien vanaf een PSU gaat werken. Dit is vast al ooit eerder gedaan en dat zou ik dan ook maar eens controleren. Ik ken wel iemand die net als jij de versterkers en speakers uit de audiowereld een mooier beeld vind geven. Hij werkt met ik geloof 4 grote auto accu's welke hij aan de lader heeft hangen. Ik denk ook dat je met die accus een mooiere spanningsbron hebt dan een PSU. Dit is echter een gevoel en dus geen waarheid.

Verder een setje overtreffen dat 200 euro kost is in de zelfbouw bijna niet te doen. Wat dat betreft zou ik kijken naar setjes die te koop zijn. Weliswaar ben ik ook een zelfbouwer en het bouwen is vaak een groter genot dan uiteindelijk luisteren.

Wat je in de gaten moet houden is dat om een goed klinkende speaker te krijgen je waarschijnlijk ook iets van filtering toe moet gaan passen. Al kun je dit misschien(ja ik zeg misschien) softwarematig doen op het moment dat je een autoradio gebruikt. Ik ken de mogelijkheden van een autoradio niet echt en aangezien er 1.000.000 verschillende soorten zijn wil ik dat ook niet weten.

Het ligt er een beetje aan wat jij goed geluid vind. Veel mensen die ik ken uit de ' auto branche' vinden hard per definitie goed. Persoonlijk houd ik meer van subtiel, zuiver en in balans. Een subwoofer moet bijvoorbeeld ondersteunen en niet zorgen dat je trommelvliezen staan te klapperen. Maar daarin ieder zijn eigen ding.
Het is wel van belang dat je van te voren weet wat je zoekt in de set. Niets is zo vervelend dan achteraf teleurgesteld te zijn.
Daarbij is het bouwen van goede zuilen nog zo eenvoudig niet. Ik kan natuurlijk totaal niet inschatten hoe handig jij bent en vooral hoeveel gereedschap jij hebt. Maar heb je inmiddels al een ontwerp in gedachten dat je zou willen namaken? Of heb je zelf al iets verzonnen?

EDIT: Nog even ter aanvulling. Dat systeem op het filmpje heeft minstens tussen de 5 en 10.000 euro gekost. Je snapt dus wel dat je een dergelijk systeem niet voor 200 euro nabootst.

[ Voor 4% gewijzigd door Clifdon op 11-11-2015 08:29 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Voor de versterking zou ik een goedkope PA versterker zoeken met een bak vermogen. Dan zit je ook niet te knoeien met accu's, zware voedingen en dergelijke. Verder komt er nog wel aardig wat bij kijken om ook goed geluid te krijgen, behuizing moet qua aantal liters en poorten kloppen bij de speakers.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, de versterker(s) word dus een pa versterker, zou ik er 2 moeten kopen of kan ik met 1tje het ook allemaal goed regelen? Hierbij denkend aan de lage mid en hoge tonen. Ik snap dat ik de installatie van het filmpje natuurlijk bij lange na niet kan evenaren maar het lijkt me gewoon super gaaf om dit zelf te maken. Ik heb echter totaal geen ervaring met het maken van een speaker toren en de hoeveelheid liters etc. Hierbij zou ik echt jullie hulp moeten hebben. Qua handigheid in het zagen en de houtbewerking en het gereedschap zit ik wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een 4 kanaals pa versterker neemt (is gewoon stereo)

Kan je 2 kanalen voor de subs gebruiken
De anderen 2 kan je gebruiken met een scheidings filter je midde/laag met de hoge tonen

Op deze manier heb je geen last van een dip in je laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar er zitten op zo'n pa versterker totaal dus 4 kanalen, maar ik wil in totaal 6 speakers en 2 subs, dit gaat dan toch niet werken? Of gewoon meerdere speakers op een kanaal? En zo'n scheidingsfilter waar u het over hebt, waar kan ik deze kopen? Ohja en qua geluid smaak, ik vind wel dat de torens echt hard moeten kunnen maar het geluid moet wel echt zuiver klinken, kwaliteit is belangrijker dan dat het echt hard gaat. echt een geluid dat fijn in de oren klinkt. De subwoofers heb ik al eens in een auto gehoord en deze gaan echt hard dus als ik zou willen kan ik de bass wel laten overheersen maar dit is niet de bedoeling. De bass mag heel ietsjes overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij conrad.nl
Onder zelf bouw speakers

Je hoef niet voor elke speaker een losse versterker te hebben
En anders zal je met meerderen pa versterkers moeten werken

Een goede eind versterker heeft maar 1 ingang (l+r )
Als je auto radio meerden uit heb kan je dus front en rear gebruiken
Alle bij de kanalen zijn gewoon stereo
Op deze manier kan je dus 2x2versterks die alle bij 4kanalen heb totaal van 8speakers aansturen

Vind ik wel overdreven maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb trouwens ook iets andere speakers gevonden.
JBL GTO 938, deze zijn 100W rms en 300W piek.
De JBL GT5-502 deze zijn 35W rms en 105W piek.
De JBL (GTO 629) deze zijn 60W rms en 180W piek.
Het lijkt mij wel het beste om hetzelfde merk speakers te hebben maar ik twijfel of JBL GT5-502 het gaan volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus 1 PA versterker zou dus voldoende moeten zijn om. Tussen de versterker en de speakers een filter en dan zou ik het geluid goed moeten kunnen regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 14:09
De combinatie die jij wilt maken KAN best werken, maar ga er niet vanuit dat het ook goed gaat klinken.

Kan je voor de duidelijkheid even opsommen wat je al hebt kwa apparatuur?

Vuistregel 1: Kijk alleen naar rms waarden en laat piek belastingen buiten beschouwing.
Vuistregel 2: Je kan niet zomaar alles aan elkaar gaan knopen. Je moet goed naar de impedantie van de speakers en versterkers kijken.

Dat het in een auto zo goed klinkt, komt omdat je in een kleine afgesloten ruimte zit. Daarin is het veel makkelijker om een geluidsbeeld wat jij prefereert te creeren, dan in een woonkamer bijvoorbeeld.

Je gaat het met 200 euro gewoonweg never nooit redden om datgene te krijgen wat jij wil te realiseren.

Bespaar jezelf een hoop moeite en teleurstelling en koop een setje wat wel bedoeld is voor jouw wensen. Een setje Syrincs DT220 kan je voor jouw budget op de kop tikken en gaat je veel meer plezier geven. Tenzij je het project/bouwen leuker vind dan het resultaat, kan je er beter niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
wat is je insteek?
1. lol van het zelfbouwen
2. doorzetten wat je in je hoofd hebt, en alle adviezen negeren
3. voor 200 euro goede muziek hebben
4. ongeacht kwaliteit veel kabaal kunnen maken

antwoorden
1. zoek eens op CT Cheaptrick. Hier staan mooie bouwpakketten inclusief tekeningen
2. maak een speakertoren zoals je zelf bedacht hebt.
3. zoek eens op marktplaats. je staat versteld wat je voor 200 euro kunt halen.
4. zie 2 en/of 3

ik zou zelf voor de 3e optie gaan. Koop een leuke stereo versterker of 5.1 receiver en twee mooie vloerstaanders. Voorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/m981042248
http://link.marktplaats.nl/m978232677

zomaar even een minuutje op MP gezocht. ik denk dat je dan rond de 175 euro + wat reiskosten klaar kunt zijn. Daar kan geen speakertoren tegenop.

Wat de merken betreft, iedereen heeft een eigen voorkeur voor merken, en HK zal door velen afgeschoten worden, maar het is puur illustratief bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:43

Gotez

42

Heb je al nagedacht over de filtering of gebruik je een dsp? Waar leg je de crossover? Ik ben bang dat een stel auto speakers in een houten bak niet gaat klinken. Het heeft ook te maken met het volume van je kasten, de gekozen drivers, filters, baffle step, demping in de kast etc. Dan kun je beter op MP een stel goede tweedehands speakers kopen of inderdaad op het internet een bestaand ontwerp nabouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, ik denk dat ik mag concluderen dat iets kopen het beste idee is. Helaas, het had me erg leuk geleken om zelf iets te bouwen maar ik heb er gewoon te weinig verstand van. Toch bedankt allemaal voor de adviezen en opmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 15:55

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Zoals al gezegd, als je het leuk vind om iets zelf te bouwen zijn er genoeg zelf-bouw kits te vinden die beter geschikt zijn voor in de huiskamer. Die kun je vrij gemakkelijk op maat laten zagen bij de plaatselijke gamma en in elkaar zetten met wat lijmklemmen en lijm. Afwerking is dan ietsje lastiger, maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind denk ik. Het zal je trouwens verbazen hoe "weinig" je nodig hebt om flink kabaal te maken.

Kijk bijvoorbeeld even hier: Daar kun je de speaker, behuizing, filter en alles wat je nog meer nodig hebt netjes onder elkaar vinden:
https://www.loudspeakerbu...eedle_8563,en,900993,4977

Hier de speaker die je er voor nodig hebt:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7657

En het filter kun je op die site ook gemakkelijk vinden en anders zijn hier zat mensen die daar nog even mee kunnen en vast ook wel willen helpen. Waaronder ikzelf. Mocht engels een probleem zijn dan kun je het ook even melden, komen we vast uit.

[ Voor 40% gewijzigd door DominoNL op 11-11-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anderen kant niks is zo leuk als zelf bouwen

Als je 2x woofers haalt
2x pioneer ovalen speakers haalt dan kan zeker wel goed klinken
Kijk als je een kleinen ruimte heb kan je makkelijk auto speaker nemen

Alleen de budget hummm tja iets omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik ben het absoluut oneens met bovenstaande statement. Als je iets wilt hebben dat goed klinkt zou ik de autospeakers lekker voor de auto laten en een (goedkoper) hifi pakketje zoeken.

Om dit wat meer toe te lichten; autospeakers zijn nou eenmaal gemaakt voor het gebruik in een auto. In een auto is de situatie eigenlijk altijd helemaal k*t voor audio en juist daarop zijn autospeakers vaak aangepast, zowel qua klank als qua stevigheid. Je kunt dan wel een kast gaan bouwen voor binnenshuis die de slechte eigenschappen voor muziek van een auto nabootst, maar je gaat dan bewust een slecht project bouwen om te zorgen dat speakers die bedoeld zijn voor een slechte locatie nog een beetje uit de verf te laten komen. Niet echt de ideale situatie lijkt me. Daarnaast betaal je bij autospeakers veelal voor de flashy kleurtjes en hippe merken en een stukje voor de dummy-proof specificaties. Al met al dus enorm zonde voor in de huiskamer. Met auto sub-woofers is dat iets minder het geval, maar dan nog zijn er betere alternatieven in de hifi markt.

[ Voor 70% gewijzigd door DominoNL op 11-11-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Imho is Car HiFi alleen in het duurde segment aan te bevelen als thuisgebruik en zit je dus buiten je budget en kun je alsnog net zo goed voor een Thuis Hi-Fi setup gaan...

Zeker niet die JBL troep... (Spreek uit ervaring, helaas)

Speakers voor in de auto hebben duidelijk andere akoestische eigenschappen dan die in de huiskamer.

Een tweedehands marrantz versterker en een setje Jamo speakers is denk ik al een goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

En zelfs het duurdere car hifi is ontwikkeld en ontworpen voor gebruik in een auto, niet binnenshuis.

De enige twee realistische opties zijn imho:

1. zoals hierboven een leuk setje op marktplaats scharrelen.
2. een zelfbouw hifi-ontwerp opzoeken en deze bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davkra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-02 08:43
Als je serieus iets van plan bent te bouwen zou ik eens kijken op www.zelfbouwaudio.nl , leuk forum! Echter zal daar ook een luidspreker bouwen met car speakers afgeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er nogsteeds niet helemaal uit. Ik begrijp dat auto speakers niet bedoeld zijn voor in een kamer. De opmerking die DominoNL maakte vind ik daarom erg terecht:
'' In een auto is de situatie eigenlijk altijd helemaal k*t voor audio en juist daarop zijn autospeakers vaak aangepast, zowel qua klank als qua stevigheid. Je kunt dan wel een kast gaan bouwen voor binnenshuis die de slechte eigenschappen voor muziek van een auto nabootst, maar je gaat dan bewust een slecht project bouwen om te zorgen dat speakers die bedoeld zijn voor een slechte locatie nog een beetje uit de verf te laten komen. Niet echt de ideale situatie lijkt me''
Maar de ''doe het zelf-er'' in mij wil nogsteeds niet toegeven dat iets dat standaard is en dat goed werkt verstandiger is om te kopen dan zelf iets te gaan bouwen. Dit komt ook deels omdat ik vorig jaar een kratradio gemaakt heb van 2 marquant (100W piek gok ik) speakers en een caliber autoradio. Het geluid dat hier uitkomt is verrassend luid en redelijk goede kwaliteit. Dit is denk ik de reden dat ik het nog niet uit mijn hoofd kan zetten om gewoon iets standaards te kopen. Maar alle dingen waar ik rekening mee moet gaan houden bij de zelfbouw zijn bijna niet te overzien. Een ontwerp van bijvoorbeeld zelfbouwaudio.nl zou misschien dat deel van de problemen op gaan lossen maar dan twijfel ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik hoor nog niemand over de invloed van het ontwerp van de kast. Is dat omdat dat relatief veel minder uitmaakt of omdat dat pas in een later stadium een rol speelt?

(Ik zit hier met 2 foeilelijke 300W auto-speakers die verrassend ok klinken, op normale HiFi versterker, maar ik wil ze zo niet in m'n kamer hebben. Overweeg nu het gestoffeerde hout te vervangen door plexiglas o.i.d. Vandaar de nieuwsgierigheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:15

SLeddert

SLeddert

Ik lees duidelijk tussen de regels door dat de TS het gewoon leuk vind om een knallende speakerbak te maken. Dat kan, ook voor 200 Euro.

Je kunt toch gewoon werken speakers die NIET voor auto's gemaakt zijn ?
Ruil de auto speakers uit je voorstel om voor losse PA woofers, tweaters, etc. en je bent klaar.

Ik zou eens shoppen bij Conrad, daar moet 't lukken voor jouw budget.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SLeddert schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:18:
Ik lees duidelijk tussen de regels door dat de TS het gewoon leuk vind om een knallende speakerbak te maken. Dat kan, ook voor 200 Euro.

Je kunt toch gewoon werken speakers die NIET voor auto's gemaakt zijn ?
Ruil de auto speakers uit je voorstel om voor losse PA woofers, tweaters, etc. en je bent klaar.

Ik zou eens shoppen bij Conrad, daar moet 't lukken voor jouw budget.
zou je me eens een voorbeeld kunnen geven? met linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pa speakers zijn ook 4ohm
Wel engelstalige

YouTube: Speaker Impedance, or Ohms, Explained in a nutshell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34
107mb schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:05:
wat is je insteek?
1. lol van het zelfbouwen
2. doorzetten wat je in je hoofd hebt, en alle adviezen negeren
3. voor 200 euro goede muziek hebben
4. ongeacht kwaliteit veel kabaal kunnen maken

antwoorden
1. zoek eens op CT Cheaptrick. Hier staan mooie bouwpakketten inclusief tekeningen
2. maak een speakertoren zoals je zelf bedacht hebt.
3. zoek eens op marktplaats. je staat versteld wat je voor 200 euro kunt halen.
4. zie 2 en/of 3

ik zou zelf voor de 3e optie gaan. Koop een leuke stereo versterker of 5.1 receiver en twee mooie vloerstaanders. Voorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/m981042248
http://link.marktplaats.nl/m978232677

zomaar even een minuutje op MP gezocht. ik denk dat je dan rond de 175 euro + wat reiskosten klaar kunt zijn. Daar kan geen speakertoren tegenop.

Wat de merken betreft, iedereen heeft een eigen voorkeur voor merken, en HK zal door velen afgeschoten worden, maar het is puur illustratief bedoeld.
+1
Zelf een speaker ontwerpen kent wel wat uitdagingen. Als je het resultaat belangrijk vind en niet alleen maar de weg ernaartoe / leerproces, dan zou ik ook ofwel iets kopen of een bestaand ontwerp bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Twam schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:15:
Ik hoor nog niemand over de invloed van het ontwerp van de kast. Is dat omdat dat relatief veel minder uitmaakt of omdat dat pas in een later stadium een rol speelt?
Omdat van auto-luidsprekers, zeker in het goedkopere segment bij lange na niet alle specificaties en zogenaamde T/S parameters bekend zijn is het onmogelijk om hier op de juiste manier een kast voor te berekenen. Daarnaast zijn auto luidsprekers sowieso bedoeld voor lek-als-een-mandje-plaatstaal-of-karton-rammelbakken, ook wel autodeuren of hoedenplanken genoemd. Daarnaast is een luidsprekerkast berekenen op zich al enig sinds lastige materie, om nog maar te zwijgen over het filter wat er in moet en zonder dit lullig te bedoelen denk ik dat dit de pet van de topic starter iets te boven gaat.

Mijn advies naar de topic starter is nogmaals om dan wel een bestaand hifi ontwerp te pakken (gaat met 99% zekerheid hard genoeg) dan wel een PA luidspreker van Devine bij Bax ofzo te kopen als het echt krankzinnig hard moet en verder niet (echt) goed hoeft te klinken. (Echt tussen haakjes omdat dit voor een deel subjectief is, maar voor een deel ook gewoon objectief binnen bepaalde grenzen moet vallen).

Dat die krat-radio trouwens best puik klinkt, heeft waarschijnlijk ook te maken dat dit meer het type behuizing is waarin auto-speakers zich op hun plek voelen.

Waarom de speakers trouwens per se 4 ohm moeten zijn ontgaat me trouwens ook een beetje, in hifi-land zijn ook gewoon 4 ohm drivers te vinden, maar dat terzijde.

[ Voor 9% gewijzigd door DominoNL op 11-11-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Auto speakers hebben een free-air volume
Vandaar dat je er niet veel over kan vinden

In de ouwe tijd staat dat ook op subwoofer
Free-air of close air
Free-air was voor hoedenplank
Close-air was voor kist

Gewonen deur speaker zijn altijd free-air
Dus de volume van de kast maak niet uit zo lang je een bass poort monteerd
Bij vw zijn alle deur speakers namelijk de zelfde terwijl elke deur wel anders i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Anoniem: 8819 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:18:
Dus de volume van de kast maak niet uit zo lang je een bass poort monteerd
Bij vw zijn alle deur speakers namelijk de zelfde terwijl elke deur wel anders i
Juist om een goed functionele basreflexport in een speaker te kunnen bouwen heb je de exacte specificaties van je speaker nodig. Dat er van autospeakers geen specs bekend zijn is niet omdat het bij autospeakers niet uitmaakt, maar omdat je vaak toch niets kunt veranderen aan de plaats en het volume van waar ze komen. (Je kan niet een extra kast aan de buitenkant van je deur schroeven, en ook je kofferbak vol leggen met stukken beton om de juiste inhoud te krijgen is niet echt realistisch).

Ik snap dat je probeert de helpen, maar op dit moment maak je het alleen maar heel onduidelijk voor de topic-starter. Zeker omdat een groot deel van je post gewoon feitelijk onjuist zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 11-11-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een auto speaker is geen huis speaker simpel
Dit soort topic worden over al gehouden
Alleen auto speakers zijn gewoon wat makkelijker met omgang van volume waar ze worden in gebouwt

http://www.circuitsonline.net/forum/view/104541

Meer info free air subs
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 11-11-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Je hebt een beetje gelijk, maar de redenering moet andersom zijn. De speakers zijn niet speciaal technisch aangepast om "makkelijker met omgang van volume", maar ze gaan wel op die manier gebruikt worden. Omdat de ruimte waarin ze geplaatst gaan worden toch by far de zwakste schakel is, is het niet meer interessant om bepaalde informatie of meetwaarde van een speaker te meten en beschikbaar te stellen door de fabrikant.

Voorbeeld: aan de hand van alle parameters (die van hifi-units wel vaak beschikbaar zijn) blijkt dat een bepaalde speaker in een kast van 5 liter moet met een baspoort getuned op 44 hertz, en moet de tweeter op oorhoogte geplaatst worden. Hartstikke leuk zegt bob de autospeakerman dan, maar m'n volkswagendeur is nou eenmaal m'n volkswagendeur, dus ik schroef ze er in op kniehoogte en ik zie wel of er wat uit komt.

Dit weet de fabrikant van de luidspreker ook en zal daarom meer moeite en geld stoppen in het zo all-round mogelijk te maken zodat deze speakers in zowel volkswagen-deuren als honda-deuren enigsinds acceptabel klinkt. Ook is de duurzaamheid van autoluidsprekers een aandachtspunt, want die moeten van -20 in de winter tot +50 in de zomer en met luchtvochtigheid van 0% tot 100% functioneren.

Daar tegenover worden hifi-luidsprekers juist gemaakt zodat je ze in -exact- de juiste behuizing en afstemming kunt plaatsen om op die manier zo goed mogelijk een vlakke frequentiecurve en bas-respons kunt behalen. Om dit te kunnen doen heb je echter wel de juiste data van de driver nodig en die krijg je dan gelukkig ook.

Ze kunnen echt niet bij autospeakers iets hocus-pocussen waardoor ze ineens "minder kritisch" zijn, het is puur dat het gebruik gewoon een stuk minder kritisch is.

Daarnaast geeft de door jouw geplaatste link ook heel duidelijk aan dat je voldoende specificaties van je woofer moet hebben om er iets normaals uit te krijgen, ze zeggen zelfs letterlijk:
waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt.. Ook heb ik al eerder aangegeven dat er vaak betere data beschikbaar is van auto-subwoofers dan van compo-setjes of van die ovalen krengen.

Dit zie je trouwens vrij duidelijk hier terug:
Woofer van "CarPower" met op de tweede pagina alle benodigde informatie om in ieder geval een serieuze berekening te maken: http://www.europe-audio.c...eets/CARPOWER/SP-302C.pdf
Een coax-setje van hetzelfde merk met praktisch geen specs (omdat je er in de auto dus toch niets aan kunt doen): http://www.europe-audio.c...ets/monacor/CRB-100PP.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door DominoNL op 11-11-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Precies

Vandaar dat als je bij een dealer zo demo kast gaat luisteren zit er geen achterwant in
Dit om te voorkomen dat je meer of minder klank kast heb waardoor de speakers anders klinken dan je verwacht in je auto

Vandaar dat je ook beter speakers kan kopen voor thuis gebruik
Dan heb je ook de specs er van

Mog je auto speakers gebruiken kan je het best (mijn mening ) in een gesloten behuizing zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Okee, volgens mij ben je aardig van mening veranderd in krap 3 uur, maar dat even terzijde.

Afsluitend nog even mijn mening: (Als je toch nog speakerunits moet kopen) kun je beter helemaal geen auto-meuk kopen voor in je woonkamer, zeker niet omdat er voor (bijna) hetzelfde geld gewoon goede spullen te krijgen zijn.

Topicstarter
Ik ben er wel uit. Ik koop gewoon een standaard setje. Welke dit gaat worden ben ik nog niet helemaal over uit maar dit komt wel goed. Toch bedankt allemaal voor de reacties!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
In een eerdere post werd al een Syrincs M3-220 setje aangeraden. Als je wilt knallen voor jouw budget is dat echt de enige optie. Moet je wel een klein mengpaneeltje of een verloopkabel hebben want die set heeft alleen XLR.

Maar dat gaat zo stommig hard, en klinkt dan nog zo zuiver, ongelofelijk. Heb zelf al een tijdje zo'n setje en het is de beste audio aankoop die ik ooit gedaan heb.Ik heb wel best leuk hi-fi spul gehad, maar dat haalt t niet qua volume en degelijkheid bij dat syrincs setje.
Meestal staan ze voor onder de 200 op marktplaats en dan houd je nog wat over voor een simpel mixertje.
Pagina: 1