[Raspberry Pi] Bier Counter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Beste Tweakers,

Voor mijn studentenhuis heb ik het volgende idee/hobbyprojectje op het oog. Ik woon met zeven man in een studentenhuis, die lusten allemaal graag een biertje. Ik wil eigenlijk een systeem (oude monitor + raspberry pi?) die de traditionele 'bierlijst' kan vervangen. Ofwel, een systeem wat digitaal bij gaat houden hoeveel bier iedereen drinkt (en uiteindelijk hoeveel iedereen eind v/d maand moet betalen). En wellicht nog een litercounter, soort van virtueel schadebord 8)7.

Ik dacht aan een aantal fysieke knoppen waarbij 'drukken' leidt tot een +1, 7 man, 7 knoppen. Of een soort touch screen waar een +1 onder naam X wordt bijgeschreven bij het totaal. Elk biertje heeft een standaardprijs en zo komt dan ook een totaal bedrag tot stand. Ik kan via Google geen vergelijkbaar systeem vinden, alleen maar bierbrouwsystemen. Ik ben best wel een noob qua programmeren en een GUI lijkt me dan ook een uitdaging. Ik weet niet zo heel goed waar ik moet beginnen maar ben vastberaden om in ieder geval is een poging te wagen. Ik ben dan ook benieuwd naar wat input van mede-tweakers. Wellicht is iemand iets soortgelijks tegengekomen, hoe zag dat eruit? Tips hoe zoiets als dit te realiseren zijn zeer welkom!

*Wist niet precies waar ik dit topic het best kon plaatsen. Aangezien de meeste PI topics in Elektronica staan hier geplaatst maar kan me voorstellen dat dit misschien ook weer onder software geplaatst kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm RFID chippie anders gebeurt het wel eens dat er bij de verkeerde een biertje word toegevoegd en 1 aan raak scherm?

Scan van chippie geeft de naam op het scherm en dan een grote [+] knop en een cijfer. Nog een [Accepteer] en [Annuleer] knop en je bent er.

Eventueel ook de stand van zaken betreft die persoon.

**Andere ideeën zijn er natuurlijk ook nog.**

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 10-11-2015 20:09 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
Damic schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:08:
Euhm RFID chippie anders gebeurt het wel eens dat er bij de verkeerde een biertje word toegevoegd en 1 aan raak scherm?

Scan van chippie geeft de naam op het scherm en dan een grote [+] knop en een cijfer. Nog een [Accepteer] en [Annuleer] knop en je bent er.

Eventueel ook de stand van zaken betreft die persoon.

**Andere ideeën zijn er natuurlijk ook nog.**
Ik zou het heel anders aanpakken, volgens mij simpeler en goedkoper.

Horizontale balk (à la biermeter) met daarin 7 gaten waar in elk een verzonken metalen knop zit. Tikje met de onderkant van je bierflesje op jouw knop en er wordt er eentje op je naam gezet. Eventueel zeven kleine led-displaytjes (of 1 grote) met daarop de tussenstand.

Kan je hem schilderen met de kleur en het logo van jullie huismerk, ziet het er ook gelijk fatsoenlijk uit.

oh wacht dat zegt TS ook al ongeveer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kan, hangt natuurlijk af wat de ts zelf al heeft :) hij kan simpel beginnen en zo uitbreiden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Leuk om verschillende opties te horen. Ik heb zelf het idee om een aantal push buttons als input te gebruiken voor het tellen. Die zou ik dan aan de GPIO outputs van de PI moeten connecten en vervolgens in Phyton iets moeten schrijven zodat één keer drukken ook daadwerkelijk leidt tot +1. Dat systeem is niet echt vergevingsgezind bij fouten maarja, dan moet je maar niet fout drukken :P.

RFID klinkt ook wel gaaf. Dan zou ik dus iedereen een RFID tag moeten geven en door die langs de reader te halen een +1 effect krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat heb je goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Vet idee, ik woon maar met 2 man. Dus het zou hier janmer genoeg biet erv efficient zijn:+

Ik zou in geval van de buttons er voor kiezen om een 8e button toe te voegen. Waarbij je dan als je die 8e + eigen button '-1' doet. Zo is er in ieder geval een manier om fouten te corrigeren.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Vroeger deden we gewoon de dopjes ieder in een eigen bakje.. zo kon je ook voor een ander een biertje meenemen. Met een rfid tag wordt dat lastiger. Wanneer er weer bier gehaald moest worden was het gewoon een kwestie van de dopjes tellen.
Het idee van de TS met knoppen komt toch wel het meest in de buurt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:25
RickXX schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:26:
Dat systeem is niet echt vergevingsgezind bij fouten maarja, dan moet je maar niet fout drukken :P.
Ik denk dat de enige harde eis met een systeem als dit is dat je input corrigeerbaar moet zijn. Desnoods laat je op het scherm de naam en het totaal aantal bier zien en maak je een resetknop. Als de resetknop niet binnen 30-60 seconden is gebruikt slaat hij pas het aantal bier op.

Geld bijhouden + alcohol + geen correctiemogelijkheid = hoogstwaarschijnlijk gezeik :P

Hufterproof en waterdicht zou ik zelf ook graag hebben met een systeem als dit.

Hoe vind je een draaiknop (= redelijk hufterproof) waarmee je het systeem eerst snel op je eigen naam zet (de naam kan je op het scherm weergeven). Daarna moet je de biertjes openen door ze met een opener op de muur met druksensor te openen. Vervolgens check je het aantal en de naam en als het klopt loop je gewoon weg.

Wil je de biertjes niet meteen openen? Wat dacht je van een drukgevoelige plaat? :P Druk je eerst op een knop met je eigen naam en daarna pak je gewoon de hoeveelheid bier die je wilt. Het verschil in gewicht op de plaat deel je door het gewicht dat een biertje weegt en dat aantal geef je weer op het scherm. Binnen 30-60 seconden geen handmatige correctie betekend dan weer een correct aantal biertjes. Kan je als bonus een alarm laten klinken wanneer je systeem detecteert dat je geen bier meer hebt :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Illusion

(the art of)

Allemaal zo lek als een mandje. Er zijn altijd mensen die bier pakken zonder bij te schrijven. Dus: weegschaal onder de koelkast en een webcam met gezichtsherkenning!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Moofnor schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:37:Ik zou in geval van de buttons er voor kiezen om een 8e button toe te voegen. Waarbij je dan als je die 8e + eigen button '-1' doet. Zo is er in ieder geval een manier om fouten te corrigeren.
Ja, dat klinkt als een goede optie.
DukeBox schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:44:
Vroeger deden we gewoon de dopjes ieder in een eigen bakje.. zo kon je ook voor een ander een biertje meenemen. Met een rfid tag wordt dat lastiger. Wanneer er weer bier gehaald moest worden was het gewoon een kwestie van de dopjes tellen.
Het idee van de TS met knoppen komt toch wel het meest in de buurt.
We hebben nu een lijst met pen en papier enzo. Zou toch gaaf zijn om zoiets anno 2015 te krijgen(!).
Ample Energy schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:55:
Geld bijhouden + alcohol + geen correctiemogelijkheid = hoogstwaarschijnlijk gezeik :P
Ja je hebt gelijk, zeker m.b.t alchohol. Draaiknop zou inderdaad een hele mooie optie zijn maar vraagt wel weer een stuk meer complexiteit/programmeren denk ik.
Ample Energy schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:55:]Wil je de biertjes niet meteen openen? Wat dacht je van een drukgevoelige plaat? :P Druk je eerst op een knop met je eigen naam en daarna pak je gewoon de hoeveelheid bier die je wilt. Het verschil in gewicht op de plaat deel je door het gewicht dat een biertje weegt en dat aantal geef je weer op het scherm. Binnen 30-60 seconden geen handmatige correctie betekend dan weer een correct aantal biertjes. Kan je als bonus een alarm laten klinken wanneer je systeem detecteert dat je geen bier meer hebt :P
Doet me hieraan denken.
Allemaal zo lek als een mandje. Er zijn altijd mensen die bier pakken zonder bij te schrijven. Dus: weegschaal onder de koelkast en een webcam met gezichtsherkenning!
Voor mijn zeven huisgenoten ben ik niet zo bang, een missertje/vergeetmoment kan erin zitten maar die vang ik wel op door een marge in de bierprijs. Gasten zijn daarentegen weer een ander verhaal. Veelal dezelfde jongens die over de vloer komen die én veel drinken én die niemand op kosten van hunzelf wil laten drinken :+. Voor een deel van de gasten geldt dan ook, een extra plusje voor de bewoners, voor een deel geldt een +1 en gelijk aftikken 8)7. Moeten ze alsnog wel aantikken zodat digitaal de voorraad inzichtelijk blijft...

[ Voor 14% gewijzigd door RickXX op 10-11-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

extra rfid tags met de naam GAST1 enzo :p (zo'n tag kost niets, 5 voor nen €)

*Even verder denken*
Je zou ook met je tag de deur van de koelkast kunnen openen doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

https://github.com/revspace/revbank < dit draaien wij op de hackspace icm een barcodescanner. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 08:32

BasilFX

BasilFX

Geen 'elektrotechnische' oplossing, maar voor mijn studentenhuis gebruikte we dit: https://github.com/basilfx/BierApp-Android. Heeft wel een servercomponent nodig: https://github.com/basilfx/BierApp-Server (einde schaamteloze zelfpromotie).

Misschien wat overkill, maar draait na drie jaar nog steeds zonder problemen. Ook support voor gasten, meedrinkers, compensatie, statistics enzovoorts :-)

[ Voor 4% gewijzigd door BasilFX op 11-11-2015 12:02 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:25
Haha, die is wel heel uitgebreid, maar:
"This tutorial is especially thorough and includes all the code, bill of materials, wiring diagrams, and a nice guide to connecting the Wii Balance Board to a Raspberry Pi over Bluetooth. So if you want to make your own version of this network-connected refrigerator, the trail is blazed."

De marge zal alleen omhoog moeten als je zo'n Balance Board eruit wilt halen, denk ik.
BasilFX schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:02:
Ook support voor gasten, meedrinkers, compensatie, statistics enzovoorts :-)
"Optional XP system."
Experience points voor het drinken van bier? :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
RFID-tags zou ik zelf overigens niet op zitten te wachten. Is alleen maar een extra ding om bij je te hebben of een extra handeling om die tag te zoeken voordat je een biertje kan pakken.

Een eigen knopje nabij de koelkast lijkt me makkelijker. Wel meer fraudegevoelig, maar aangezien het je vaste huisgenoten zijn kan je denk ik wel afspreken om het eerlijk te houden.
Pagina: 1