Gezinsauto met voldoende beenruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Omdat ik mijn leaseauto binnenkort moet inleveren (andere werkgever), ben ik op zoek naar een nieuwe/andere auto die als gezinsauto moet gaan dienen. Het zal onze enige auto zijn, dus er zijn een aantal voorwaarden:

- Budget:
vraagprijs mag max. € 7.000 zijn. Ik houd er dan rekening mee dat er nog wat onderhandelingsruimte in zit zodat het binnen budget komt.
- Bouwjaar:
liefst niet ouder dan 10 jaar, dus bj 2006 of later
- Km-stand:
op zich ben ik niet vies van wat hogere km-standen, maar max. 140.000 bij benzine en 180.000 bij diesel vind ik wel enigszins van belang. Ik vind hoe de auto er (van binnen) uit ziet echter belangrijker, liever een mooie met 2 ton dan een afgeragde met 110k.
- Brandstof:
op zich een voorkeur voor diesel omdat dat wat lekkerder rijdt (ik rij liever ‘op koppel’ dan ‘op vermogen’), vaak de ophanging wat steviger is uitgevoerd (althans, bij de modellen die ik tot nu toe heb gereden was dat naar mijn gevoel wel zo) en het aan de pomp wat vriendelijker is. Verwachte jaarkilometrage: tussen de 12.000 en 18.000, dus dat kan beide kanten op.
Er zullen zowel veel korte ritjes mee gedaan worden (5-6 km hooguit) als af en toe langere ritten (120-140 km).
- Ruimte:
we rijden nu een Renault Megane 1.5 dci uit 2012, geen station. De kinderen hebben hierin vrij weinig beenruimte (met kinderstoeltjes), dus eigenlijk willen we een stapje ruimer. Voorheen hebben we een Renault Scénic 1.6 16V uit 2005 gehad, die had plenty ruimte. Bagageruimte is fijn, maar minder belangrijk.
- Prestaties:
er zal een caravan getrokken moeten worden van 1.300 kg max. toelaatbaar gewicht. Met rijbewijs B zijn de eisen aan de auto dus dat deze min. 1.300 kg max trekken (geremd) en dat deze zelf niet meer weegt dan 2.200 kg max. toelaatbaar gewicht.
- Overige wensen:
tot slot vind ik een beetje luxe wel lekker. Massagestoelen en weet-ik-veel-wat is overdreven, maar climate control, cruisecontrol, zonwering achterin en lekkere stoelen vind ik toch wel een vereiste eigenlijk. Ook heb ik vrij snel last van mijn rug/benen als ik lang in de auto zit, dus dat is ook een factor om rekening mee te houden.
Zaken als een trekhaak, leuke velgjes, goede audio kan allemaal achteraf nog toegevoegd worden dus daar ligt in eerste instantie niet de focus op.

We hebben al gekeken naar:
Alfa Romeo 159 station – afgevallen wegens niet mooi genoeg volgens mijn vrouw (afspraak met opticien is inmiddels gemaakt!)
BMW 3 serie station – weet ik eigenlijk weinig over, ze zijn er binnen budget maar zijn er valkuilen?
Ford Focus station – vind ik zelf wat saai en volgens mij weinig ruimte achterin?
Ford C-max – voldoet aan de voorwaarden, maar niet veel te vinden binnen het budget.
Mazda 6 station – niet mijn smaak, volgens mij achterin weinig beenruimte?
Honda Civic – niet als station binnen budget beschikbaar volgens mij?
Honda Accord – weet ik ook niet zoveel over. Vind ‘m ook niet zo mooi…
Toyota – nee, ik ben nog geen 85…
Peugeot 307 SW – Afschuwelijk.
Peugeot 308 SW – Al beter, maar binnen budget lastig te vinden. Verder weet ik niet of dit een ‘verstandige’ keus is qua onderhoud enzo?
Renault Megane station – volgens mij evenveel/even weinig beenruimte achterin als onze huidige auto.
Renault Scénic 2002-2005 – hebben we al eerder gehad, beviel wel maar kwalitatief niet de beste auto’s…
Renault Scénic 2006-2009 – volgens mij kwalitatief stuk beter, op dit moment de beste kanshebber, maar wel erg ‘burgerlijk’
Renault Espace – wel erg groot, wel binnen budget te krijgen maar qua gewicht misschien buiten bereik?
Renault Avantime – ik vind hem prachtig, mijn vrouw afschuwelijk. Tja dan weet je het wel…
Renault Laguna - met name de nieuwere modellen zijn kwalitatief stukken beter dan de oude, maar dit soort wagens wordt met iedere modelupdate ook kleiner binnenin… is deze echt veel ruimer dan een Mégane?
Volkswagen/Audi/Skoda/Seat – slechte ervaringen met het comform, ben bang dat mijn rug dit niet leuk vindt… Of is er iemand die dit ‘vooroordeel’ kan ontkrachten?
Volvo V50 – ziet er mooi uit, kwalitatief goed en comfortabel, maar hoe zit het met de ruimte achterin? Volgens mij is deze kleiner dan een Focus?
Volvo V70 – wel erg groot, en ook erg duur in onderhoud?

We neigen dus naar een Scénic. Veilige keus wat ons betreft, want al eerder ervaring mee. Sowieso is Renault mijn/ons ‘voorkeursmerk’, dus die heeft al een streepje voor.

We willen binnenkort wat proefritjes gaan maken in diverse modellen, maar omdat we niet tientallen auto’s willen proberen en ik wil voorkomen dat we opties niet in overweging nemen, vraag ik jullie hulp. Met de lijstjes op Gaspedaal.nl, Autoweek, Autotrader, Autoscout24 etc. etc. kom ik niet verder; ik weet wat ik wil, maar sommige eisen zijn niet filterbaar en op die manier wordt het een doolhof qua zoekwerk.

Zijn er modellen die aan de voorwaarden voldoen waar ik nog naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Mondeo al naar gekeken?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

evol

hello world

Qashqai? Iets minder burgerlijk.
Of een Dacia Duster. Beiden ook halve Renaults ;)

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hyundai i30CW of Kia C'eed al bekeken? Prima grote auto's en veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 23:57

Meneer iCy

swarma

Kia Ceed sportywagon in het verleden als lease auto gehad zou hem zo weer kiezen. In de 2 jaar dat ik hem als lease heb gehad geen enkel probleem gehad met de auto.

De i30 heeft wel minder beenruimte voorin. Heb deze toen een dag gehad als leenauto ivm een beurt.

[ Voor 23% gewijzigd door Meneer iCy op 10-11-2015 18:07 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als bagageruimte weinig uit maakt overweeg dan een auto met en verschuifbare achterbank dat kan echt enorm schelen.

Zo wordt mijn Colt Qua beenruimte ruimer dan een Golf van de zelfde leeftijd. Terwijl die een klasse groter is.

Maw. zoek eens een C segment auto met verschuifbare achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 00:32
Mercedes A klasse of Mercedes B klasse, B klasse wordt wat lastiger met je budget.

B-Klasse:
http://link.marktplaats.nl/m977683529

Of een Toyota Avensis, station of sedan
zoiets: http://link.marktplaats.nl/m984888897

[ Voor 13% gewijzigd door Thenotorious op 10-11-2015 19:40 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Nee, ga ik doen! Wel het nieuwere model, de oude vind ik lelijk... :P
evol schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:45:
Qashqai? Iets minder burgerlijk.
Of een Dacia Duster. Beiden ook halve Renaults ;)
Qashqai vind ik een goeie, de Dacia valt af wegens 'te spartaans'. Ik wil wel een wat 'luxer' aanvoelende auto.
Delerium schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:04:
Hyundai i30CW of Kia C'eed al bekeken? Prima grote auto's en veel waar voor je geld.
iCy schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:07:
Kia Ceed sportywagon in het verleden als lease auto gehad zou hem zo weer kiezen. In de 2 jaar dat ik hem als lease heb gehad geen enkel probleem gehad met de auto.

De i30 heeft wel minder beenruimte voorin. Heb deze toen een dag gehad als leenauto ivm een beurt.
Beenruimte voorin is ook wel van belang (uiteraard), ik heb vrij lange benen (88 cm binnenbeenlengte). De Kia ga ik eens nader bekijken!
GoldenSample schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:13:
Als bagageruimte weinig uit maakt overweeg dan een auto met en verschuifbare achterbank dat kan echt enorm schelen.

Zo wordt mijn Colt Qua beenruimte ruimer dan een Golf van de zelfde leeftijd. Terwijl die een klasse groter is.

Maw. zoek eens een C segment auto met verschuifbare achterbank.
Een colt kan denk ik niet de caravan mogen trekken? En heb je tips vwb verschuifbare achterbank (ook hier: geen selectiecriterium op autosites)?
Thenotorious schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:39:
Mercedes A klasse of Mercedes B klasse, B klasse wordt wat lastiger met je budget.

B-Klasse:
http://link.marktplaats.nl/m977683529

Of een Toyota Avensis, station of sedan
zoiets: http://link.marktplaats.nl/m984888897
Toyota is een logische keus, maar niks voor mij. Ik vind ze spuuglelijk.... Sorry...

Mercedes A is denk ik te klein, B zal te duur zijn denk ik. Maar ik neem 'm mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 16:51

André

Analytics dude

Ik heb 3 keer een Scenic gehad, je krijgt aardig wat auto voor je geld, en met je gestelde budget is die ook prima bereikbaar. De ruimte achterin is voor de kinderen fenomenaal, de 2 tafeltjes ook. Veel opbergvakjes overal. Ook een prima kofferbak. Het model vanaf 2004 is redelijk te doen qua uiterlijk, wel even een opzoeken die wat jonger is, dan zijn de kinderziektes er uit.

De 1.5 dci vond ik ronduit kut, met 120 op de snelweg hoorde je constant die naaimachine zijn werk doen. En volbepakt bergop vergde effectief schakelwerk. Dus ik zou wel minimaal voor de 2.0 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:07
Fiat Croma? Ruimte zat, luxe en redelijk goedkoop aan te komen.
Eentueel in 200PK versie te vinden of 150PK. Nadelen: zwaar beetje hoog en lust wel wat diesel. Ook geen sportief geveerd geheel Maar dat kan een voordeel zijn).
Ik kan achter mezelf zitten met 1.9m, dus dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Icephase schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:08:
[...]

Nee, ga ik doen! Wel het nieuwere model, de oude vind ik lelijk... :P
Opel zie ik ook niet staan maar zou voor jou niet een gekke keuze zijn.

Hele late signum? http://link.marktplaats.nl/m983370952 of http://link.marktplaats.nl/m983416349

Anders een Zafira? http://link.marktplaats.nl/m984167294 of http://link.marktplaats.nl/m976390609

Sowieso mis ik wel meer opties. Zelfs als je alle merken meeneemt. Ben wel benieuwd hoe je tot deze huidige lijst bent gekomen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Als je een ruime auto zoekt in dat budget, kom je niet zomaar om een Mondeo (station) heen. Een V70 kan ook, maar die zijn wel een paar jaar ouder voor hetzelfde geld (of een paar k duurder bij dezelfde leeftijd). sinds wanneer is een Volvo duur in onderhoud? Ze lijken me juist erg robuust, vooral de vijfpitters staan goed bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48
Hier hetzelfde dilemma gehad.

Na alles te hebben overwogen en uitgezocht, ben ik gegaan voor een Honda Civic 1.8 van 2008 t/m 2011.

Redenen:
  • Betrouwbaar;
  • Onderhoudskosten;
  • Meer bagageruimte dan bijvoorbeeld een Audi A3 (370 liter Vs. 485 liter) en dat in een hatchback (bron: Autoweek);
  • Leuke rijdersauto (1.8i-VTEC 140 PK);
  • Voor een 1.8 behoorlijk zuinig (bron: Autoweek);
  • Compleet (Navi, Bluetooth, Parkeersensoren, Regensensor);
  • De 2008 heeft alle verbeteringen t.o.v. het vorige zelfde model (bijvoorbeeld geen weer in de achterlampen).
Je vindt hem mooi of niet (stock photo):
Afbeeldingslocatie: http://img.auto.cz/news/img/galleries/2005-31/hoci20_42edc3c39010a.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door Jumpman op 10-11-2015 22:00 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:26
Subaru legacy?

Of eventueel een Golf Plus. Staan bekend als heel betrouwbaar en hebben best veel ruimte. Stoelen vind ik prima zitten maar goed, ik vind Renault stoelen weer niet zo fijn.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Hmmm... Heel veel suggesties waar ik zelf nog niet aan dacht. Opel bijvoorbeeld, heeft bij een beetje een reputatie van rammelbakken maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Vind ze wel wat saaier dan andere merken trouwens... Veel grijs...

Ik heb eens een beetje op gaspedaal.nl weer lopen kijken, maar veel van jullie suggesties zijn niet of nauwelijks binnen budget te krijgen... Steeds ongeveer 4-5 stuks waarvan er dan 2 of 3 of 4 direct afvallen wegens minder luxe/mooi/netjes dan de anderen die op hun beurt weer ver uit de buurt staan... Zucht.

Maar goed wie niet waagt wie niet wint dus misschien moet ik er maar eens een paar kiezen om in te gaan rijden. Bedankt in elk geval en keep 'm coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Icephase schreef op woensdag 11 november 2015 @ 00:02:
Hmmm... Heel veel suggesties waar ik zelf nog niet aan dacht. Opel bijvoorbeeld, heeft bij een beetje een reputatie van rammelbakken maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Vind ze wel wat saaier dan andere merken trouwens... Veel grijs...

Ik heb eens een beetje op gaspedaal.nl weer lopen kijken, maar veel van jullie suggesties zijn niet of nauwelijks binnen budget te krijgen... Steeds ongeveer 4-5 stuks waarvan er dan 2 of 3 of 4 direct afvallen wegens minder luxe/mooi/netjes dan de anderen die op hun beurt weer ver uit de buurt staan... Zucht.

Maar goed wie niet waagt wie niet wint dus misschien moet ik er maar eens een paar kiezen om in te gaan rijden. Bedankt in elk geval en keep 'm coming!
Je wil er een caravan aan hangen van "tig" kilo.....
- Prestaties:
er zal een caravan getrokken moeten worden van 1.300 kg max. toelaatbaar gewicht. Met rijbewijs B zijn de eisen aan de auto dus dat deze min. 1.300 kg max trekken (geremd) en dat deze zelf niet meer weegt dan 2.200 kg max. toelaatbaar gewicht.
Peugeot 407 >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 11-11-2015 00:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb er al meerdere ronden 'auto's passen' op zitten (altijd privé aanschaf).
De enige middenklassers waar ik fatsoenlijk kon zitten:
- Toyota Verso (rij ik nu)
- Opel Vectra
- Citroën BX ;)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 14:37
Volvo S80: plenty beenruimte voor de kinderen (heerlijk dat ik nu niet meer in mijn rug geschopt wordt!), relatief zuinig met 1:12 en 170 benzine PK's en betaalbaarder en luxer dan een V70 en S60.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 13:42
Ik zou zelf voor de Opel Vectra Station gaan.

Ik heb zelf (voordat ik naar een leaseauto ging) jaren in een opel gereden en het is een bak met ruimte.
Mijn tips:
Kijk vanaf 2007, dit was het laatste bouwjaar van de Vectra en deze uitvoering zit vol met opties oa. leer/navigatie/Cruise Control/Climate etc...

Let wel op wanneer voor het laatst de koppelingsplaten en de distributieriem vervangen zijn.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

Rannasha

Does not compute.

Probeer toch eens een of meer VAG auto's. Je hoort inderdaad klachten over de stoelen, maar dat is erg persoonlijk. Ik rij zelf een Skoda Octavia stationwagon en doe meerdere keren per jaar ritjes Geneve <-> Nederland en heb nooit last gehad van de stoelen.

En je krijgt met een Octavia een onbenullige hoeveelheid ruimte voor de prijs (wat ook de voornaamste reden voor de aanschaf was voor ons).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13

Soggy

vroemmmm

Hier een 2009 Hyundai i30 crdi (1.6) sinds een jaar of 3. Wordt geregeld gebruikt om de caravan te trekken (inderdaad 1300 Kg).

Mijn ervaring als solo auto: Prima, no nonsens auto. Doet wat ie moet doen en dat tegen zeer lage kosten (gemiddeld verbruik solo ligt tussen de 1:18 en 1:19,5 maar ik ben dan ook een zeer rustige rijder).
Als caravantrekker kan de i30 de caravan baas al zou ik graag net even iets meer koppel zien. Ben er al meerdere malen mee naar Frankrijk geweest en ook hellingen van 12% vormen geen probleem (vraag me niet hoe ik dat weet... was een foutje :) )

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een Seat Leon, die is qua ruimte ook wel heel fijn. Het is wel een stationwagon, maargoed. De vorige generatie heb ik ook even mogen rijden, en die was ook niet krap. Daar zou je ook even naar kunnen kijken. Dat is qua techniek voor een groot deel een Golf. 'k Vond 'm ook wel heel fijn rijden en mooi om te zien. :)

En dan heb je een maat groter trouwens ook nog, een Altea (of zelfs een XL). Die krijg je ook wel binnen jouw budget en gewenste leeftijd. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:53
Ik heb sinds 2 maanden een Mazda 6 maar dan 1.8 benzine. Hiervoor een Avensis gehad maar ik merk wel dat de beenruimte achterin heel wat meer is.

Ben zelf zeer te spreken over de 6, zitten aardig wat opties op en hij oogt ook niet bejaard. Dat was de reden dat ik niet voor een nieuwere Avensis ben gegaan want die zijn zoals je al zegt aardig oubollig.

Maar het blijft een kwestie van smaak, weet verder ook niet hoe de ervaringen zijn met de dieselversies...
En als de emotie bij jou nee zegt dan is het ook nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind die suggestie van een Volvo S80 wel goed. Ze zijn veel minder geliefd dan de V70 en daardoor een stuk goedkoper.

Een 2.4D uit mj 2006-2009 heeft de volgende specs:

massa leeg 1519 kg
max. laadvermogen 671 kg
max. toelaatbare massa 2190 kg
max. aanhangermassa geremd 1600 kg
max. aanhangermassa ongeremd 750 kg

Precies goed om een caravan van 1300 kg te trekken lijkt me. Past precies in je je B-rijbewijs en is zelf zwaar en sterk genoeg om de klus fatsoenlijk te klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Icephase schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:14:
Omdat ik mijn leaseauto binnenkort moet inleveren (andere werkgever), ben ik op zoek naar een nieuwe/andere auto die als gezinsauto moet gaan dienen. Het zal onze enige auto zijn, dus er zijn een aantal voorwaarden:

- Budget:
vraagprijs mag max. € 7.000 zijn. Ik houd er dan rekening mee dat er nog wat onderhandelingsruimte in zit zodat het binnen budget komt.
- Bouwjaar:
liefst niet ouder dan 10 jaar, dus bj 2006 of later
Met bj 2006 kun je voor EUR 7k heel veel auto kopen :)
- Km-stand:
op zich ben ik niet vies van wat hogere km-standen, maar max. 140.000 bij benzine en 180.000 bij diesel vind ik wel enigszins van belang. Ik vind hoe de auto er (van binnen) uit ziet echter belangrijker, liever een mooie met 2 ton dan een afgeragde met 110k.
Waarom zulke lage km-standen :?

Je zoekt een auto van max negen jaar oud, maar max 180k km bij diesel. Dat is 20k km/j gemiddeld. Met een occasion waar BPM en flink stuk afschrijving vanaf is loont diesel doorgaans wel bij 20k km/j, maar nieuw niet. Kortom, een normale dieselrijder zal nooit een dergelijke lage km-stand hebben. Vind je wel zoiets, dan kan het drie dingen betekenen:

1) gesjoemeld met stand, dus alsnog meer.
2) alleen gebruikt voor boodschappenritjes, wat zeker bij een diesel betekent nooit goed warm dus versleten.
3) langere tijd stilgestaan.

Alledrie grote rode vlaggen wmb als je toch een significant bedrag uit wilt geven aan een auto :o

Wees realistisch, ga uit van een ondergrens van 30k km/j. Dat betekent dat je bij 9 jaar oud uitkomt op 270k km bij diesel. Minder is gewoonweg verdacht. Voor benzine is die 140k km minder gek, maar dan nog, je hebt het over 15k km/j. Maximaal. Ik zou juist zeggen: veel minder moet je niet willen, onder de 100k km heb je het ook al over slopende boodschappenritjes of lang stilstaan.

Met paar uitzonderingen (die doorgaans welbekend zijn, bijv de halfautomaat versnellingsbakken die VAG in de Lupo en A2 3L stopte) kunnen moderne motoren en overige delen veel langer mee dan de zinnige economische levensduur van een auto, laat staan dan de cosmetische levensduur ervan. Maak je dus drukker om onderhoudshistorie en - als dat belangrijk voor je is - optische toestand dan om km-stand.

Wij hebben van de zomer onze tien jaar oude Megane II Grand Tour (1.6, met LPG) gekocht met 290k op de teller. Scheelde flink in de aanschaf tov een lager km-stand, maar onderhoudshistorie was bekend en goed en risico op gebreken heb je na 100-150k km net zo goed. Tot nu toe niets ergers dan bandspanningssensoren die het niet doen...
- Brandstof:
op zich een voorkeur voor diesel omdat dat wat lekkerder rijdt (ik rij liever ‘op koppel’ dan ‘op vermogen’), vaak de ophanging wat steviger is uitgevoerd (althans, bij de modellen die ik tot nu toe heb gereden was dat naar mijn gevoel wel zo) en het aan de pomp wat vriendelijker is. Verwachte jaarkilometrage: tussen de 12.000 en 18.000, dus dat kan beide kanten op.
Er zullen zowel veel korte ritjes mee gedaan worden (5-6 km hooguit) als af en toe langere ritten (120-140 km).
Korte ritjes is een argument tegen diesel, houden die motoren helemaal niet van. Als 140km voor "langere" rit doorgaat zou ik LPG zeker ook overwegen. Het is veruit goedkoopste brandstof per km (ook als je de hogere belasting meerekent - omslagpunt zit doorgaans dik onder de 10k km/j), en grootste argument tegen is beperkte actieradius op LPG, maar 1) "beperkt" is misschien na 250km moeten tanken, dan lukt zo'n 'langere rit' van 140km prima en 2) als het een keer op is en je geen zin/gelegenheid hebt om te tanken heb je alsnog een benzinetank waar je honderden kms mee verder kan.
- Ruimte:
we rijden nu een Renault Megane 1.5 dci uit 2012, geen station. De kinderen hebben hierin vrij weinig beenruimte (met kinderstoeltjes), dus eigenlijk willen we een stapje ruimer. Voorheen hebben we een Renault Scénic 1.6 16V uit 2005 gehad, die had plenty ruimte. Bagageruimte is fijn, maar minder belangrijk.
Kijk ook even naar de Megane Grand Tour (dus station), wij rijden er eentje uit 2005 en die is ook achterin prima ruim voor de kinderstoeltjes en voor volwassenen die mee moeten. Significant ruimer dan de hatchback Megane iig.
- Overige wensen:
tot slot vind ik een beetje luxe wel lekker. Massagestoelen en weet-ik-veel-wat is overdreven, maar climate control, cruisecontrol, zonwering achterin en lekkere stoelen vind ik toch wel een vereiste eigenlijk. Ook heb ik vrij snel last van mijn rug/benen als ik lang in de auto zit, dus dat is ook een factor om rekening mee te houden.
Je gaat max 140km rijden. Dan zit je niet lang in de auto 8)7

Maar dat gezegd, met dit budget en de rest van je eisen kun je vrijwel iedere luxe nemen die je wilt. Probleem met stoelen en comfort is natuurlijk dat het een subjectieve, persoonlijke afweging is. De een (ik dus) krijgt spontaan rugpijn van VAG-stoelen, de ander (collega die naast me zit) vindt ze verreweg heerlijktst zitten. En jij? Jij moet gewoon op verschillende stoelen zitten, goed opletten als je met anderen meerijdt hoe die stoelen zitten en bepalen wat je lekker vindt zitten.

Dit vind ik trouwens misschien meest belangrijke aspect van een auto. Het kan zo lekker sturen, zo zuinig zijn of zo ruim, maar als je geradbraakt uitstapt is dat allemaal voor niets.
Zaken als een trekhaak, leuke velgjes, goede audio kan allemaal achteraf nog toegevoegd worden dus daar ligt in eerste instantie niet de focus op.

We hebben al gekeken naar:
[...]
BMW 3 serie station – weet ik eigenlijk weinig over, ze zijn er binnen budget maar zijn er valkuilen?
De vorige bestuurder? :+
Ford Focus station – vind ik zelf wat saai en volgens mij weinig ruimte achterin?
Heb een recent model gehuurd vorige zomer en met vriendin (volwassene) en peuter (in stoeltje) achterin gezeten en ruimte zat gehad. Rijden erg lekker, maar zijn relatief niet de zuinigste en redelijk zwaar voor hun formaat, wat mee kan tellen in belasting e.d.
[...]
Renault Megane station – volgens mij evenveel/even weinig beenruimte achterin als onze huidige auto.
Mijn indruk is van niet. Hou er rekening mee dat Renault behoorlijk heeft lopen schuiven met de inrichting van Megane stations. De Megane I Break had een enorme kofferbak die (net als bij de Peugeot 306) er een beetje achter geplakt leek en een achterbank die identiek was aan de hatchback. Bij de Megane II Grand Tour is het ontwerp veel geintegreerder en loopt het dak schuiner af, waardoor kofferruimte kleiner is maar ruimte achterin groter. De Megane III ken ik niet, maar als ik het zo zie is de Estate nauwelijks meer een station te noemen, meer een hatchback met iets grotere kont (a la Volvo V40 nieuwe type). Kan dus goed zijn dat wat je zegt voor de III klopt maar niet noodzakelijkerwijs voor de II.
[...]
Renault Scénic 2006-2009 – volgens mij kwalitatief stuk beter, op dit moment de beste kanshebber, maar wel erg ‘burgerlijk’
Tja, je wil ruimte voor gezin en je wilt een sleurhut trekken. Wat zeur je dan over burgerlijk? :+
[...]
Renault Laguna - met name de nieuwere modellen zijn kwalitatief stukken beter dan de oude, maar dit soort wagens wordt met iedere modelupdate ook kleiner binnenin… is deze echt veel ruimer dan een Mégane?
Dat kun je gewoon opzoeken klikken op maten en gewichten voor de afmetingen

Conclusie is nauwelijks tot niet meer ruimte van voor naar achter, wel 5cm breder. Zet m.i. weinig zoden aan de dijk tenzij je regelmatig met drie volwassenen (of zitje en twee volwassenen) achterin zit.
Volkswagen/Audi/Skoda/Seat – slechte ervaringen met het comform, ben bang dat mijn rug dit niet leuk vindt… Of is er iemand die dit ‘vooroordeel’ kan ontkrachten?
Het is puur persoonlijk. Mijn rug zegt: brak. Die van Rannasha zegt: prima. Niemand kan zeggen wat jouw rug ervan vindt.
Volvo V50 – ziet er mooi uit, kwalitatief goed en comfortabel, maar hoe zit het met de ruimte achterin? Volgens mij is deze kleiner dan een Focus?
De V50 is gewoon een focus met ander labeltje op de voorkant. Exact even groot/klein dus.
Volvo V70 – wel erg groot, en ook erg duur in onderhoud?
Niet in onderhoud, wel in belasting en verbruik. Als je het nodig hebt is het een uitstekende, comfortabele keuze, en helemaal niet zo duur in aanschaf - maar het is echt een lomp bakbeest.
[...]

Draai het om. Je hebt nu een budget neergezet, maar dat gaat alleen over aanschaf. Als ik je vragen hierboven over gewicht en andere kosten zie, klinkt het alsof de lasten na aanschaf ook zwaar meewegen. Reken die dan ook uit en tel die mee. Het is geen rocket science, wel een beetje werk. Zoek op wat belastingen zijn (www.belastingdienst.nl), een indicatie mbt verzekering (www.independer.nl), het werkelijk verbruik (www.spritmonitor.de) icm geschatte km-stand en brandstofprijzen en doe een gok richting onderhoud. Tel dat bij elkaar op en je krijgt een getal. Doe het eerst voor de huidige auto, dan voor de alternatieven die je overweegt.

Aangezien je meer ruimte wilt, ga je waarschijnlijk sowieso uitkomen op meer gewicht en verbruik, maar er zal behoorlijk verschil tussen de opties zitten. Het is aan jou om ergens een streep te trekken en zeggen wat je max lasten per jaar gaan mogen worden. Dan kun je gelijk alle auto's wegstrepen die daar boven liggen. Scheelt een stuk in de keuze. Ook eronder kun je het mee laten wegen - als auto A significant hogere lasten heeft dan B moet het ook significant meer bieden mbt je andere eisen, anders valt A af.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 13-11-2015 02:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat TS eens kan gaan kijken bij bijvoorbeeld https://www.leaseplan.nl/occasions :P

Auto's zijn "ex" lease maar wel goed onderhouden. Ze zijn alleen te oud om in een "pool" opgenomen te worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 01:59:
[...]

Met bj 2006 kun je voor EUR 7k heel veel auto kopen :)

[...]

Waarom zulke lage km-standen :?

Je zoekt een auto van max negen jaar oud, maar max 180k km bij diesel. Dat is 20k km/j gemiddeld. Met een occasion waar BPM en flink stuk afschrijving vanaf is loont diesel doorgaans wel bij 20k km/j, maar nieuw niet. Kortom, een normale dieselrijder zal nooit een dergelijke lage km-stand hebben. Vind je wel zoiets, dan kan het drie dingen betekenen:

1) gesjoemeld met stand, dus alsnog meer.
2) alleen gebruikt voor boodschappenritjes, wat zeker bij een diesel betekent nooit goed warm dus versleten.
3) langere tijd stilgestaan.

Alledrie grote rode vlaggen wmb als je toch een significant bedrag uit wilt geven aan een auto :o

Wees realistisch, ga uit van een ondergrens van 30k km/j. Dat betekent dat je bij 9 jaar oud uitkomt op 270k km bij diesel. Minder is gewoonweg verdacht. Voor benzine is die 140k km minder gek, maar dan nog, je hebt het over 15k km/j. Maximaal. Ik zou juist zeggen: veel minder moet je niet willen, onder de 100k km heb je het ook al over slopende boodschappenritjes of lang stilstaan.

Met paar uitzonderingen (die doorgaans welbekend zijn, bijv de halfautomaat versnellingsbakken die VAG in de Lupo en A2 3L stopte) kunnen moderne motoren en overige delen veel langer mee dan de zinnige economische levensduur van een auto, laat staan dan de cosmetische levensduur ervan. Maak je dus drukker om onderhoudshistorie en - als dat belangrijk voor je is - optische toestand dan om km-stand.

Wij hebben van de zomer onze tien jaar oude Megane II Grand Tour (1.6, met LPG) gekocht met 290k op de teller. Scheelde flink in de aanschaf tov een lager km-stand, maar onderhoudshistorie was bekend en goed en risico op gebreken heb je na 100-150k km net zo goed. Tot nu toe niets ergers dan bandspanningssensoren die het niet doen...

[...]

Korte ritjes is een argument tegen diesel, houden die motoren helemaal niet van. Als 140km voor "langere" rit doorgaat zou ik LPG zeker ook overwegen. Het is veruit goedkoopste brandstof per km (ook als je de hogere belasting meerekent - omslagpunt zit doorgaans dik onder de 10k km/j), en grootste argument tegen is beperkte actieradius op LPG, maar 1) "beperkt" is misschien na 250km moeten tanken, dan lukt zo'n 'langere rit' van 140km prima en 2) als het een keer op is en je geen zin/gelegenheid hebt om te tanken heb je alsnog een benzinetank waar je honderden kms mee verder kan.

[...]

Kijk ook even naar de Megane Grand Tour (dus station), wij rijden er eentje uit 2005 en die is ook achterin prima ruim voor de kinderstoeltjes en voor volwassenen die mee moeten. Significant ruimer dan de hatchback Megane iig.

[...]

Je gaat max 140km rijden. Dan zit je niet lang in de auto 8)7

Maar dat gezegd, met dit budget en de rest van je eisen kun je vrijwel iedere luxe nemen die je wilt. Probleem met stoelen en comfort is natuurlijk dat het een subjectieve, persoonlijke afweging is. De een (ik dus) krijgt spontaan rugpijn van VAG-stoelen, de ander (collega die naast me zit) vindt ze verreweg heerlijktst zitten. En jij? Jij moet gewoon op verschillende stoelen zitten, goed opletten als je met anderen meerijdt hoe die stoelen zitten en bepalen wat je lekker vindt zitten.

Dit vind ik trouwens misschien meest belangrijke aspect van een auto. Het kan zo lekker sturen, zo zuinig zijn of zo ruim, maar als je geradbraakt uitstapt is dat allemaal voor niets.

[...]

De vorige bestuurder? :+

[...]

Heb een recent model gehuurd vorige zomer en met vriendin (volwassene) en peuter (in stoeltje) achterin gezeten en ruimte zat gehad. Rijden erg lekker, maar zijn relatief niet de zuinigste en redelijk zwaar voor hun formaat, wat mee kan tellen in belasting e.d.

[...]

Mijn indruk is van niet. Hou er rekening mee dat Renault behoorlijk heeft lopen schuiven met de inrichting van Megane stations. De Megane I Break had een enorme kofferbak die (net als bij de Peugeot 306) er een beetje achter geplakt leek en een achterbank die identiek was aan de hatchback. Bij de Megane II Grand Tour is het ontwerp veel geintegreerder en loopt het dak schuiner af, waardoor kofferruimte kleiner is maar ruimte achterin groter. De Megane III ken ik niet, maar als ik het zo zie is de Estate nauwelijks meer een station te noemen, meer een hatchback met iets grotere kont (a la Volvo V40 nieuwe type). Kan dus goed zijn dat wat je zegt voor de III klopt maar niet noodzakelijkerwijs voor de II.

[...]

Tja, je wil ruimte voor gezin en je wilt een sleurhut trekken. Wat zeur je dan over burgerlijk? :+

[...]

Dat kun je gewoon opzoeken klikken op maten en gewichten voor de afmetingen

Conclusie is nauwelijks tot niet meer ruimte van voor naar achter, wel 5cm breder. Zet m.i. weinig zoden aan de dijk tenzij je regelmatig met drie volwassenen (of zitje en twee volwassenen) achterin zit.

[...]

Het is puur persoonlijk. Mijn rug zegt: brak. Die van Rannasha zegt: prima. Niemand kan zeggen wat jouw rug ervan vindt.

[...]

De V50 is gewoon een focus met ander labeltje op de voorkant. Exact even groot/klein dus.

[...]

Niet in onderhoud, wel in belasting en verbruik. Als je het nodig hebt is het een uitstekende, comfortabele keuze, en helemaal niet zo duur in aanschaf - maar het is echt een lomp bakbeest.

[...]

Draai het om. Je hebt nu een budget neergezet, maar dat gaat alleen over aanschaf. Als ik je vragen hierboven over gewicht en andere kosten zie, klinkt het alsof de lasten na aanschaf ook zwaar meewegen. Reken die dan ook uit en tel die mee. Het is geen rocket science, wel een beetje werk. Zoek op wat belastingen zijn (www.belastingdienst.nl), een indicatie mbt verzekering (www.independer.nl), het werkelijk verbruik (www.spritmonitor.de) icm geschatte km-stand en brandstofprijzen en doe een gok richting onderhoud. Tel dat bij elkaar op en je krijgt een getal. Doe het eerst voor de huidige auto, dan voor de alternatieven die je overweegt.

Aangezien je meer ruimte wilt, ga je waarschijnlijk sowieso uitkomen op meer gewicht en verbruik, maar er zal behoorlijk verschil tussen de opties zitten. Het is aan jou om ergens een streep te trekken en zeggen wat je max lasten per jaar gaan mogen worden. Dan kun je gelijk alle auto's wegstrepen die daar boven liggen. Scheelt een stuk in de keuze. Ook eronder kun je het mee laten wegen - als auto A significant hogere lasten heeft dan B moet het ook significant meer bieden mbt je andere eisen, anders valt A af.
Wow. Just wow. Dank voor je betoog! Super!

Uiteraard kijk ik naar het hele plaatje qua aanschaf/afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof en verwacht onderhoud. Wat je zegt, dat is helemaal niet zo lastig uit te rekenen. Maar hoeveel neem je mee aan afschrijving en onderhoud? Dát is natuurlijk de moeilijkheid (en iets dat niemand van tevoren met zekerheid kan zeggen, dat besef ik me ook).
In mijn rekenvoorbeeld van een diesel met verbruik van 1 op 18 van 1350-1450 kg vs een benzine met een verbruik van 1 op 12 van 1350-1450 kg lag het 'omslagpunt' op 18k km/jaar. Dat gaan we denk ik niet halen, omdat ik woon-werk op de motor wil gaan doen. Ga ik woon-werk voornamelijk met de auto doen, komen we wél ruim aan die 18k. Vandaar geen duidelijke keuze benzine vs. diesel, maar diesel rijdt naar mijn mening wel fijner dus ik wil dat zeker nog niet uitsluiten. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat benzine de logischere keuze is.

Lange ritten zijn inderdaad max 140 km (zo'n anderhalf uur) enkele reis. Langer houd ik zonder pauze in de meeste auto's niet vol. In de Scenic die we gehad hebben (een 2005 Scenic II ph I 1.6 16V) kon ik het wel beter uithouden, maar ook wel om de 2 uur even stoppen. Dit is dan met name voor vakanties van toepassing (inderdaad: lekker burgerlijk met de sleurhut richting Zuid-Frankrijk! 8) ).

Wat je zegt over km-standen kan ik voor een groot deel in mee gaan, maar toch voelt het als een groot risico om auto's met dergelijke km-standen te kopen. Wat voor risico's kan ik hierbij verwachten, heb je daar een idee van? Volgens mij gaan de blokken an sich 'met gemak' 3 of 4 ton mee toch? Dat betekent dat met name de ophanging, elektronica, ABS, airco, pompen/sensors/riemen/poelies etc. een factor zijn om rekening mee te houden? Maar dat zijn toch juist de grote kostenposten? Wat zou ik aan onderhoud redelijkerwijs mogen verwachten op jaarbasis (ongeveer uiteraard)?

Overigens, ik weet dat de Megane II in de grand tour versie inderdaad groter is dan de hatchback maar uit eigen ervaring weet ik dat dat bij de III niet zo is. De II vinden we echter inmiddels een beetje gedateerd overkomen, waarschijnlijk omdat ik nu al sinds 2009 in een III rijd.

Bedankt voor alle tips overigens (ook de anderen!), ik heb nog even een paar rondjes gaspedaal en marktplaats gedaan en nog steeds is een Scenic II (liefst ph II) de beste kanshebber (vooral ook vanwege de omvang van het aanbod; waar bij de andere suggesties steeds maar 'een paar' reële opties waren zijn die er bij de Scenic veel meer). Voorkeur voor een diesel of een 2.0 16V, omdat de 1.6 in onze Scenic destijds niet over hield (ook een verbruik van 1 op 12 ongeveer, bijna gelijk aan de 2.0 volgens spritmonitor.de). Toen hing er ook nog geen caravan achter. De ph II heeft echter wel een 6-versnellingsbak in de 1.6 zitten, misschien dat dat nog scheelt? Op spritmonitor.de kan ik niet goed scheiden tussen de Ph I en Ph II omdat de introductie van de Ph II halverwege het bouwjaar 2006 was...
Toch blijf ik ook met een schuin oog nog kijken naar een Espace (2.0T) van rond die leeftijd; groter, luxer, wel (veel) zwaarder, en officieel mag ik niet met mijn B rijbewijs met caravan op pad vanwege het max. toelaatbaar gewicht. Weet iemand hoe hiermee omgegaan wordt? M.a.w. wat zijn de risico's als ik het tóch doe? Eventueel zou ik wel categorie B+ willen gaan halen maar ik krijg mijn vrouw nooit zover. Wat gebeurt er als zij dan toch (op vakantie) een stukje met de caravan wil gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Oh, daar had ik overheen gelezen; ik heb hele goede ervaringen met de stoelen in m'n auto (en ze staan ook wel bekend als fijne stoelen) maar ook de vorige Leon zat goed. Mijn rit naar kantoor is 120km (enkele reis) dus ik heb veel ervaring met lange zitten in de stoelen uit de vorige en deze Leon. :+
(Voor mij is de redding vooral in m'n huidige auto de lendensteun. Die zou ik nooit meer willen missen. Ik kan in elk geval vrij comfortabel 2,5 uur in de auto zitten vloeken als we weer een stilstaan, al is het niet m'n favoriete hobby. :P)

Maar het blijft een kwestie van smaak. Er zijn ook mensen die de hoge zijkanten van mijn autostoelen vreselijk vinden, maar voor mij is dat juist weer heel fijn. Je moet het altijd even proberen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 13-11-2015 09:13 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Icephase schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:59:
[...]

Wow. Just wow. Dank voor je betoog! Super!

Uiteraard kijk ik naar het hele plaatje qua aanschaf/afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof en verwacht onderhoud. Wat je zegt, dat is helemaal niet zo lastig uit te rekenen. Maar hoeveel neem je mee aan afschrijving en onderhoud? Dát is natuurlijk de moeilijkheid (en iets dat niemand van tevoren met zekerheid kan zeggen, dat besef ik me ook).
Onderhoud blijft een gok, maar je kunt op basis van gemiddeldes een getal eraan plakken. Het zal bij meeste auto's vergelijkbaar zijn, dus niet zo relevant voor keuze, wel voor budgettering.

Afschrijving is daarentegen prima te berekenen. Bedenk hoe lang je met deze auto wilt rijden en wat je daarna ermee wilt doen. Als je wilt doorverkopen, kijk naar hoeveel auto's van zelfde klasse/merk die evenveel jaar ouder zijn als jij ermee wilt rijden kosten. Dat is reeel restwaarde. Afschijving is puur het verschil aankoopbedrag vs restwaarde over het aantal jaar dat je ermee rijdt.
Wil je het 'op' rijden? Schrijf dan af naar nul.
In mijn rekenvoorbeeld van een diesel met verbruik van 1 op 18 van 1350-1450 kg vs een benzine met een verbruik van 1 op 12 van 1350-1450 kg lag het 'omslagpunt' op 18k km/jaar. Dat gaan we denk ik niet halen, omdat ik woon-werk op de motor wil gaan doen. Ga ik woon-werk voornamelijk met de auto doen, komen we wél ruim aan die 18k. Vandaar geen duidelijke keuze benzine vs. diesel, maar diesel rijdt naar mijn mening wel fijner dus ik wil dat zeker nog niet uitsluiten. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat benzine de logischere keuze is.
Heb je LPG overwogen? Een vergelijkbare auto doet allicht 1:10 op LPG, maar LPG kost zo'n 60c/l, en wegenbelasting is veel lager dan diesel.
[...]

Wat je zegt over km-standen kan ik voor een groot deel in mee gaan, maar toch voelt het als een groot risico om auto's met dergelijke km-standen te kopen. Wat voor risico's kan ik hierbij verwachten, heb je daar een idee van? Volgens mij gaan de blokken an sich 'met gemak' 3 of 4 ton mee toch? Dat betekent dat met name de ophanging, elektronica, ABS, airco, pompen/sensors/riemen/poelies etc. een factor zijn om rekening mee te houden? Maar dat zijn toch juist de grote kostenposten? Wat zou ik aan onderhoud redelijkerwijs mogen verwachten op jaarbasis (ongeveer uiteraard)?
Enige auto die ik gereden heb met lage km-stand (<150k km) was m'n eerste, een Hyundai Excel die ik van m'n moeder erfde. Ding was een drama, uiteindelijk met 172k km ingeruild, waarbij de verkoper dacht dat hij met EUR 350 een goede deal kreeg. No way, roestte weg, ramen waren kapot en koppeling moest vervangen worden. Rest van auto's waren ofwel eerlijk >>250k km, danwel km-stand onlogisch en alsnog een onbekend aantal kms hoger. Ik heb gewoonweg weinig geld over voor een auto en aangezien men hogere km-standen mijdt haal ik daar profijt van.

Wat je kunt verwachten verschilt per auto, maar niet echt per km-stand. Als structureel de draagarmen kapot gaan kunnen ze dat net zo goed met 100k als met 200k of 300k doen. Omgekeerd kunnen de nieuwe armen ook overlijden.
[...]

Toch blijf ik ook met een schuin oog nog kijken naar een Espace (2.0T) van rond die leeftijd; groter, luxer, wel (veel) zwaarder, en officieel mag ik niet met mijn B rijbewijs met caravan op pad vanwege het max. toelaatbaar gewicht. Weet iemand hoe hiermee omgegaan wordt? M.a.w. wat zijn de risico's als ik het tóch doe? Eventueel zou ik wel categorie B+ willen gaan halen maar ik krijg mijn vrouw nooit zover. Wat gebeurt er als zij dan toch (op vakantie) een stukje met de caravan wil gaan rijden?
Als je geluk hebt: niets.

Heb je pech en krijg je (routine)controle, dan levert het een boete op en afhankelijk van situatie kun je van de weg gehaald worden. Kans daarop is in DE en FR overigens hoger dan in NL, maar goed, dat is waar je met dat ding heen gaat.

Komt bij dat je verzekeringsproblemen kunt krijgen als je een ongeluk krijgt en blijkt dat je reed met iets wat niet mocht met je rijbewijs. Worst case betaalt verzekering niet uit en zit je met alle kosten die tegenpartij maakt.

Kortom, kans op gedoe is klein, maar als het raak is, is het goed raak. Niet doen IMHO, gemoedsrust is ook wat waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:55
Grappig, mijn eerste gedachte bij het begin van je openingspost was: een ideale koper voor mijn Grand Scenic 1.5 dCi Techline uit 2008 met 172.000 km. Die is alleen niet te koop, omdat ik recent nog heb gezocht naar een vervanger en die niet heb kunnen vinden. Voor te veel geld kwam ik uit bij een nieuw model Scenic, die vrijwel hetzelfde interieur heeft.

Kosten kun je goed vergelijken op autoweek.nl, onder financieel en dan kostencalculator. Daar staat een indicatie van de integrale maandkosten.

Een alternatief : octavia. Heeft ruim aanbod. LPG is ook interessant, maar is helaas minder populair in Nederland, dus kleiner aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

[...........]
Tja, je zoekt luxe, luxe en luxe, hij/zij mag niets kosten, hij/zij moet erg ruim zijn, zeer comfortabel rijden en diesel is niet verkeerd.
Nu zoiets bestaat, maar laat je vrouw maar thuis want die vindt het vast weer niets. :+

Binnen je budget kun je eens rondkijken naar een oldschool Citroën XM, riant tot megagroot, zeker in de break versie heb je een verrekijker nodig in de laadbak.
De diesel 2.5 turbo wil best vooruit, minder wordt met een caravan een mogelijk vraagteken.

Ik heb zelf een paar jaar met een benzine turbo CT gereden en die lustte wel een slok als je het tempo er in hield.
Dat laatste gebeurt in zo'n Franse zoefzoef als vanzelf.

Alle denkbare comfort was aanwezig, maar behoeft wel een liefdevolle hand en onderhoud.
Je zult weinig voitures vinden met méér metertjes en lampjes in het dashboard, het is wel een kunst ze werkend te houden.
Lekkerder dan dit ga je nooit meer rijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 21:01
twee outsiders:

Chevrolet Captiva (Opel heeft ook een variant van deze auto)
Chrysler 300c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Mensen, bedankt voor jullie tips. Het is ondanks alle alternatieven tóch een Renault Scénic geworden, een 2.0 dCi uit 2008 met 208.000 km's. Het is de luxere Tech Line uitvoering.

Oh ja, en mijn vrouw was inderdaad er niet bij :P

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 23-11-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:55
Bon voyage! Op www.renaultforum.nl vind je je collegarijders (en soms lotgenoten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 16:16
Pas op bij een auto met modernere ge-downsizede motoren. Die gaan boven de 200k aan alle kanten rammelen. Vakbladen staan er vol over. Turbo vervanging kost veel geld bijvoorbeeld, en de motoren zijn erg minimalistisch uitgevoerd wat duurzaamheid aangaat. Allemaal vanwege die zaligmakende co2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Laatst online: 23:19
Een Saab 9-3 of 9-5 station.

http://link.marktplaats.nl/m987767558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
satya schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:52:
Pas op bij een auto met modernere ge-downsizede motoren. Die gaan boven de 200k aan alle kanten rammelen. Vakbladen staan er vol over. Turbo vervanging kost veel geld bijvoorbeeld, en de motoren zijn erg minimalistisch uitgevoerd wat duurzaamheid aangaat. Allemaal vanwege die zaligmakende co2 uitstoot.
Hebben jullie überhaupt mijn laatste post gelezen? Ik heb géén gedownsizede motor (althans, dat kun je een 150 pk 2.0 dCi niet echt noemen toch) en het is ook geen Saab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah,, als ik beenruimte zie staan is er volgens mij maar 1 keuze: een Skoda Superb. Je moet aan verlengde topklasse auto's denken om die te overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Zie de suggestie al meerdere malen voorbij komen; Hyundai I30 CW of Kia C'eed SW. Grootste verschil was dat de achterbank bij de I30 iets verder naar achteren staat, waardoor je iets minder kofferbak hebt, maar op de achterbank is er echt veel ruimte.
Icephase schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:08:

Beenruimte voorin is ook wel van belang (uiteraard), ik heb vrij lange benen (88 cm binnenbeenlengte). De Kia ga ik eens nader bekijken!
En schrijf de Hyundai niet zomaar af :), het probleem is gewoon dat de ene lange mens is de andere lange mens niet. Hyundai is iets minder populair dan de Kia, is vaak terug te zien in de prijs. Techniek is verder wel hetzelfde voor een heel groot deel.

En ik zie nu pas dat de TS toch voor een fransoos gegaan is :).

[ Voor 27% gewijzigd door fredkroket op 24-11-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
fredkroket schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:40:
Zie de suggestie al meerdere malen voorbij komen; Hyundai I30 CW of Kia C'eed SW. Grootste verschil was dat de achterbank bij de I30 iets verder naar achteren staat, waardoor je iets minder kofferbak hebt, maar op de achterbank is er echt veel ruimte.

[...]

En schrijf de Hyundai niet zomaar af :), het probleem is gewoon dat de ene lange mens is de andere lange mens niet. Hyundai is iets minder populair dan de Kia, is vaak terug te zien in de prijs. Techniek is verder wel hetzelfde voor een heel groot deel.

En ik zie nu pas dat de TS toch voor een fransoos gegaan is :).
Probleem bij veel stations/hatchbacks was dat de kinderen -als ze in hun stoeltjes zaten- precies met de voetjes op bankhoogte hingen, dus op het smalste punt tussen voorstoel en achterbank. Dan waren 'ruime' auto's ineens niet zo ruim meer. Het is natuurlijk een tijdelijk probleem, want als de beentjes langer worden zouden ze de voeten weer lager kunnen laten hangen (= meer ruimte) maar aangezien die groei:
1. niet te voorspellen en 2. nogal onregelmatig is, hebben we dat toch proberen te vermijden.

Met de Scenic is dit geen probleem, zeeën van ruimte - ik denk omdat de stoelen toch wat 'rechterop' staan ofzo. Verder is het een hele mooie en complete auto, dus de knoop gisteren toch maar doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De hogere zit maakt veel goed, maar bij kinderen heb je gewoon lengte nodig om de gestrekte beentjes ruimte te geven. Toch doet een grand scenic het niet slecht:

* [http://www.autoweek.nl/auto/43552/renault-grand-scenic-16-16v-business-line]: afstand rugleuning voor/achter 660-890 mm
* [730Li 2005-2008]: afstand rugleuning voor/achter 740-970 mm

Scheelt maar 8 centimeter. Als je met de korte wielbasis vergelijkt, is het verschil slechts 1 a 3 cm.

* [730i 2005-2008]: afstand rugleuning voor/achter 670-920 mm

Wat dat betreft biedt de scenic een zee aan ruimte. En hij scheelt 4 klassen in de wegenbelasting (2.0 dCi 1505 kg, instapmodel 7-serie diesel 1875 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Inderdaad. En een 7-serie was sowieso niet door de ballotagecommissie gekomen hoor.

De gewone Scenic 2.0 dCi is overigens 1460 kg leeg (op kenteken, volgens Autoweek zelfs 1440 kg maar dat is wellicht de uitvoering zonder panoramadak). Scheelt geen klasse, maar wel in verbruik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
En het blokje heeft een ketting, is vrij betrouwbaar en prima om mee te rijden. Ik snap de keuze wel :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:38:
De hogere zit maakt veel goed, maar bij kinderen heb je gewoon lengte nodig om de gestrekte beentjes ruimte te geven. Toch doet een grand scenic het niet slecht:

* [http://www.autoweek.nl/auto/43552/renault-grand-scenic-16-16v-business-line]: afstand rugleuning voor/achter 660-890 mm
* [730Li 2005-2008]: afstand rugleuning voor/achter 740-970 mm

Scheelt maar 8 centimeter. Als je met de korte wielbasis vergelijkt, is het verschil slechts 1 a 3 cm.

* [730i 2005-2008]: afstand rugleuning voor/achter 670-920 mm

Wat dat betreft biedt de scenic een zee aan ruimte. En hij scheelt 4 klassen in de wegenbelasting (2.0 dCi 1505 kg, instapmodel 7-serie diesel 1875 kg).
Again: Skoda Superb: afstand rugleuning voor/achter 780-1020 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:59:
[...]

Again: Skoda Superb: afstand rugleuning voor/achter 780-1020 mm
Welke uitvoering dan, die uit 2010 (zowel de combi als sedan) heeft 740-995 mm? Is dus al een stuk minder. Plus die kost 2e hands nog ruim meer dan € 10.000-€ 12.000, dus voldoet niet aan de voorwaarden die ik had. De nieuwe Superb is nog iets krapper zelfs: 800-960 mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Mijn ervaring met nieuwere auto's, ruimte in het interieur is van minimaal belang bij het ontwerp, zelfde als het zicht om de auto heen. Daarom blijf ik 'helaas' in het verleden hangen, ook km standen heb ik nooit begrepen. Een 2e hands auto moet je pas na 170.000 aanschaffen, want dan zijn vaak de standaard slijtage delen al vervangen zoals de waterpomp. Heb auto's gehad met meer dan 6 ton en reden als nieuw. Al denk ik dat de auto's van nu al na 200k aan het einde zijn. Men wurmt zich door gangen en bochten om die motoren maar aan die dwaze milieu eisen te voldoen wat de motoren totaal niet ten goede komt.

Mijn ideale gezinsauto was toch wel de BMW 528 E39 van 1998. Vlot, veel beenruimte achterin en nog redelijk zuinig met 9,2 op de 1000 km. Gewicht is 1500kg. En tjah wat kan er nu tegen een 6 cilinder in lijn op, heel weinig. Helaas moest de auto weg ivm toch een station die me vrouw graag wilde en nee ik neem geen afscheid van mijn Volvo 740 of Mercedes w115.

De V70II die er voor in de plek kwam is wel oke, maar kan mij niet zo bekoren als die BMW. De V70 is een traktor ermee vergeleken haha, nee grapje is ook een prima gezinsauto. Maarja ik vind zelfs mijn Mercedes van 1973 een prima gezinsauto, is de meest betrouwbare van al mijn auto's haha. Geen elektronika namelijk

Heb hem 5 jaar gehad en onderhoud is minimaal. Gewoon de standaard slijtage delen, verder wil er gewoon niks aan kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Icephase schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:08:
[...]

Welke uitvoering dan, die uit 2010 (zowel de combi als sedan) heeft 740-995 mm? Is dus al een stuk minder. Plus die kost 2e hands nog ruim meer dan € 10.000-€ 12.000, dus voldoet niet aan de voorwaarden die ik had. De nieuwe Superb is nog iets krapper zelfs: 800-960 mm...
Het model ervoor wellicht? :?
Hoewel dit ook al ruimer is dan alles wat ervoor genoemd is.

En geloof me: krapper is geenszins van toepassing op een superb. Ruimste betaalbare auto die er is. Je moet echt naar de verlengde a8/7/s om die te overtreffen.

@hierboven: v70 is een krap kloteding. Heb je echt niks aan, zowel qua zitruimte als bagageruimte. Dan heb je meer aan een octavia. (of 850)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:36:
[...]

Het model ervoor wellicht? :?
Hoewel dit ook al ruimer is dan alles wat ervoor genoemd is.

En geloof me: krapper is geenszins van toepassing op een superb. Ruimste betaalbare auto die er is. Je moet echt naar de verlengde a8/7/s om die te overtreffen.

@hierboven: v70 is een krap kloteding. Heb je echt niks aan, zowel qua zitruimte als bagageruimte. Dan heb je meer aan een octavia. (of 850)
De Superb is gebaseerd op de Passat van enkele jaren geleden, dus zoveel ruimer kan die niet zijn. Dat wil niet zeggen dat 'ie niet ruim is, maar ga nou niet overdrijven. Een V70 lijkt me toch minstens zo ruim... (een Octavia, op het onderstel van een Golf (!) is ruimer dan een V70? Seriously? 8)7 )

/edit:
Even op Autoweek gekeken; de modeljaren 2004-2006 (ongeveer):
Octavia Combi: max 1620 liter bagageruimte, Volvo V70: max 1641 liter
Octavia Combi: lengte max 1700 mm, Volvo V70: max 1930 mm
Octavia Combi: breedte achterin 1430 mm, Volvo V70 1520 mm
Octavia Combi: afstand rugleuning voor/achter max 870 mm, Volvo V70 920 mm
Octavia Combi: interieurbreedte voor 1440 mm, Volvo V70 1510 mm
Nee echt die Skoda is een stúk ruimer hoor!

Niet alleen de ruimte rugleuning voor/achter speelt een rol, ook de ruimte die je dan voorin hebt. Ik kan ook in een Cuore de stoel helemaal naar voren zetten, zitten de kinderen ook prima. Alleen pas ik er dan zelf natuurlijk niet meer in...

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 24-11-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:45

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik dacht dat de superb wel een van de grootste en ruimste stations is!

De V70 is wel veilig, zoiets speelt toch ook, vooral als je kinderen hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Icephase schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:24:
[...]

De Superb is gebaseerd op de Passat van enkele jaren geleden, dus zoveel ruimer kan die niet zijn. Dat wil niet zeggen dat 'ie niet ruim is, maar ga nou niet overdrijven. Een V70 lijkt me toch minstens zo ruim... (een Octavia, op het onderstel van een Golf (!) is ruimer dan een V70? Seriously? 8)7 )

/edit:
Even op Autoweek gekeken; de modeljaren 2004-2006 (ongeveer):
Octavia Combi: max 1620 liter bagageruimte, Volvo V70: max 1641 liter
Octavia Combi: lengte max 1700 mm, Volvo V70: max 1930 mm
Octavia Combi: breedte achterin 1430 mm, Volvo V70 1520 mm
Octavia Combi: afstand rugleuning voor/achter max 870 mm, Volvo V70 920 mm
Octavia Combi: interieurbreedte voor 1440 mm, Volvo V70 1510 mm
Nee echt die Skoda is een stúk ruimer hoor!

Niet alleen de ruimte rugleuning voor/achter speelt een rol, ook de ruimte die je dan voorin hebt. Ik kan ook in een Cuore de stoel helemaal naar voren zetten, zitten de kinderen ook prima. Alleen pas ik er dan zelf natuurlijk niet meer in...
De superb is gebaseerd op de passat ja, maar wel met een 10cm langere wielbasis. Dus ja, die is echt een stuk ruimer. Let wel, heb het hier over beenruimte, aangezien dat het thema was.

Zelfde geldt voor de octavia. Idd gebaseerd op de golf, maar wederom een stuk langere wielbasis. De eerste echte v70 (dus niet de 850 met een ander label) is echt heel krap van binnen. Mijn schoonvader heeft er eentje en ik heb zelf een octavia combi. Ja, de breedte is in centimeters misschien ruimer, maar er zit ook een achterlijk brede middenconsole in. Zelfde geldt voor de bagageruimte. Onder het dekje kun je haast niks kwijt. Met de bank plat tot het plafond zal het elkaar idd (door de lengte).

Maar goed, als je niks wilt aannemen, heeft een topic aanmaken ook niet veel zin. Dan moet je je keuze maar baseren op de specificaties. Ik reageer hier niet om je een partijtje voor te zitten liegen... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Oh maar ik heb allang gekozen hoor, dus maak je daar geen zorgen over. Skoda viel sowieso al af omdat het VAG is...

Maar waarom zo fel? De cijfers liegen toch niet, of wel? Je opmerking 'de V70 is een krap kloteding' slaat dus nergens op! Dat de ruimte gebruikt wordt voor andere zaken dan lege ruimte doet daar niks aan af: blijkbaar zit die ruimte in de stoelen of de middenconsole of whatever. Dat kan voor iemand anders best positief zijn, maar blijkbaar moet iedereen zich maar schikken naar jouw mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schijnbaar vertellen de cijfers dus niet het hele verhaal. Je vraagt om een ruime auto, en hoewel de v70 een lel van een wagen is, heb je er uit eigen ervaring bar weinig aan. Met mijn twee meter kan er absoluut niemand achter me zitten, terwijl dat in mijn eigen auto zonder problemen kan. Dan heb je niet zoveel aan de cijfertjes lijkt me
Als dit vervolgens in het ridicule getrokken wordt met vergelijkingen met een cuore, vind ik het mooi geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2015 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergeet bij de keuze tussen benzine en diesel niet dat milieu zones steeds populairder worden en je (in de toekomst) geweigerd wordt in de binnenstad.

Naar aanleiding van de TS vind ik het trouwens apart dat bagageruimte niet zoveel uit maakt, maar je vervolgens wel met allemaal stations of MPV's aan komt... Zelf ben ik groot fan van een sedan (liefst coupe, maar met kinderen zit je toch wel vast aan achterdeuren). Gezien er toch een trekhaak op komt heb je de extra bagage ruimte waarschijnlijk toch niet nodig.

En als correctie de Mazda 6 uit '06 is gigantisch ruim, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2015 @ 07:10:
Schijnbaar vertellen de cijfers dus niet het hele verhaal. Je vraagt om een ruime auto, en hoewel de v70 een lel van een wagen is, heb je er uit eigen ervaring bar weinig aan. Met mijn twee meter kan er absoluut niemand achter me zitten, terwijl dat in mijn eigen auto zonder problemen kan. Dan heb je niet zoveel aan de cijfertjes lijkt me
Als dit vervolgens in het ridicule getrokken wordt met vergelijkingen met een cuore, vind ik het mooi geweest.
Hey, hoe feller jij je Skoda verdedigt hoe feller ik je er op zal aanvallen. Je komt zelf met 'krap kloteding' aanzetten terwijl 99% van de mensheid het toch met mij eens zal zijn dat een V70 alles behalve een krap kloteding is. Dat je Superb jou enorm goed bevalt betekent niet dat iedereen die ruimte zoekt alleen maar bij Skoda terecht kan en dat alle andere auto's ineens 'krappe klotedingen' zijn. Dat is namelijk wel de indruk die je wekt met je posts.
Deveon schreef op woensdag 25 november 2015 @ 07:48:
Vergeet bij de keuze tussen benzine en diesel niet dat milieu zones steeds populairder worden en je (in de toekomst) geweigerd wordt in de binnenstad.

Naar aanleiding van de TS vind ik het trouwens apart dat bagageruimte niet zoveel uit maakt, maar je vervolgens wel met allemaal stations of MPV's aan komt... Zelf ben ik groot fan van een sedan (liefst coupe, maar met kinderen zit je toch wel vast aan achterdeuren). Gezien er toch een trekhaak op komt heb je de extra bagage ruimte waarschijnlijk toch niet nodig.

En als correctie de Mazda 6 uit '06 is gigantisch ruim, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
Tja, veel beenruimte gaat vaak gepaard met veel bagageruimte. Kan het ook niet helpen... En uiteraard is wat extra ruimte achterin ook wel lekker. Maar vergis je niet: een Scenic heeft zonder dat je de achterste stoelen verwijderd/neerklapt ook niet eens gek veel bagageruimte. Het lijkt heel wat, maar in liters valt het nog best tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:08
Zelf jarenlang Volvo gereden ( V70 ) 2000, past makkelijk 5 man in, ook voor de lange ritten, ruimte ook genoeg in de kofferbak. Betrouwbare en degelijke auto's ( staan voornamelijk de oudere modellen om bekend ). Zelf de 320.000 aangetikt op benzine en daarna probleemloos verkocht en de kar rijd nog rond.

Momenteel een Audi a4 avant 2006 naar mijn gevoel nog meer comfort en ruimte, inmiddels een maand geleden de 300.000 getikt, gekocht op 200.000 ook Benzine. Comfort mag ook wel beter, audi staat daar toch wel om bekent en het model is nieuwer.
Onderhoud? Uhm oli verversen, bandjes vernieuwen etc. Reparaties? Uh 1x 1 draag arm links voor a 160 euro. APK = probleemloos. Dit terwijl er heel veel kilometers mee gereden wordt, wel voornamelijk snelweg. Volgens de garage ziet mijn blok als nieuw uit ( voor zover ze het kunnen bekijken ), alles onder de kap oogt nieuw. Dit voor een auto die elke dag bereden wordt en lange kilometers maakt, 2x per jaar op vakantie gaat en etc.

Kilometers zijn niet echt belangrijk bij dit soort bakken, belangrijkste is de onderhoud geschiedenis en proberen te weten wat voor iemand erin gereden heeft. Heeft er een petje in gereden dan koop ik het al niet, staat er een golfje met een gti syndroom op de oprit, dan koop ik het niet.
Het blijft altijd geluk hebben, zowel bij nieuwe als 2e hands auto's. Zelf rij ik alleen ''degelijke auto's'' en nooit problemen, standaard onderhoud maar nooit met mijn mond vol tanden komen te staan in een garage.

Maar als hint: volvo station, audi station. Daar liggen mijn ervaringen en die zijn meer dan positief. Let wel op dat je bij Volvo niet onder het jaar 2000 gaat kijken maar ook niet na 2005 ( kosten en kwaliteit ), Audi ja mijn ervaring 2004-2006 model, en dat zijn oerdegelijke auto's. Daarna is audi ook iets minder en daarvoor ook. Beiden auto's zijn wel te vinden voor jou budget, maar goed indien je ''bang'' bent voor hoge kilometers dan gaat het niet lukken. Je kan altijd een paar tientje investeren ( ook bij de audi gedaan ) voor een aankoop keuring bij een Audi dealer / garage die de auto door een audi monteur laten nalopen. Kosten voor mij 37 euro. Dit is uiteraard ook voor een Volvo mogelijk.

Dit zijn dan mijn persoonlijke ervaringen met deze auto's, ga niet google op om kwaaltjes te zoeken want dan is elke auto slecht op de Toyota Starlet na.

Wel 2 hintjes wat ik nu ook beide keren gedaan heb:
-auto gekocht en diezelfde week een kleine beurt bij een garage laten uitvoeren. Olie wissel, filters vervangen, bougies en al die kleine troep. Kost je een 150-200 euro en je weet dat je auto aan de standaard onderhoud voldoet.
-APK moet nieuw erop voordat ik het koop.

Good luck :D

[ Voor 6% gewijzigd door LopendeVogel op 25-11-2015 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Icephase schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:09:
[...]

Hey, hoe feller jij je Skoda verdedigt hoe feller ik je er op zal aanvallen. Je komt zelf met 'krap kloteding' aanzetten terwijl 99% van de mensheid het toch met mij eens zal zijn dat een V70 alles behalve een krap kloteding is. Dat je Superb jou enorm goed bevalt betekent niet dat iedereen die ruimte zoekt alleen maar bij Skoda terecht kan en dat alle andere auto's ineens 'krappe klotedingen' zijn. Dat is namelijk wel de indruk die je wekt met je posts.
Vooropgesteld; het interesseert mij geen lor waar jij in gaat rijden. Of het nou een Fiat Uno of een BMW 750Li is. Ik heb ook geen aandelen Skoda/VAG/whatever. Maar je doet net of ik onzin praat, en dat is gewoon pertinent niet waar.
Er zijn legio redenen om voor een V70 te kiezen; design, status, afwerking, rijgedrag, noem maar op. Maar ruimte op de achterbank (specifiek beenruimte!) en zelfs ruimte in de kofferbak vallen daar zeer zeker niet onder.

Om met de kofferbak te beginnen; als we naar de gewone ruimte (dus netjes onder het dekje) kijken, doet ie het niet beter dan bijvoorbeeld een Mégane. Beide 485 liter.

Qua beenruimte; zoals ik zei; als ik in de V70 van m'n schoonvader (uit 2002 dacht ik, eerste 'ronde' D5) ga zitten, kan er met goed fatsoen niemand meer achter me zitten. Hell; als we op wintersport gingen met de hele schoonfamilie, pakte we mijn Carina uit 1993, simpelweg omdat die ruimer was. En ik denk dat ik op basis van onze vakanties een prima inschatting van kan maken met mijn 1m97 (en vrouw/schoonzusje van 1m80+).

Qua directe vergelijking doet mijn huidige Octavia het op het gebied van beenruimte beter, evenals mijn vorige Kia Sportage. En de Superb voegt daar nog eens een ruime 10 cm extra beenruimte aan toe.
Nogmaals; meer dan prima als je daar om wat voor reden dan ook geen zin in hebt, maar het is gewoon een feit dat er qua beenruimt onder normale auto's geeneen is die de Superb overtreft.

Sla er voor de gein eens een willekeurige test op na:
"De beenruimte achterin is spectaculair en bevindt zich op limousine-niveau."
"De beste plek in de Superb vind je op de achterbank. Niet normaal, zo groot als de middenklasser achterin is. Daar doet de auto echt niet onder voor een Audi A8 Lang of een vergelijkbare limo.. "
"Voor de beste zit kruip je in deze auto echter naar achteren. De beenruimte die je daar aantreft, zou zelfs bij eigenaren van een BMW 7-serie of Mercedes S-klasse nog indruk maken. En ook de hoofdruimte is prima."

edit: moet daarbij overigens wel zeggen dat het model van >2005 schijnbaar een langere wielbasis en een grotere bagageruimte heeft dan het eerdere model. Het was me niet opgevallen dat er bij die modelwisseling zoveel aan lengte is gewonnen. Scheelt 90 liter en 10cm, dat zal allicht een slok op een borrel schelen. Brengt in het directe vergelijk de V70 wat dichter in de buurt. Bagageruimte scheelt dan nog 30 liter, beenruimte zo te zien nog steeds 10cm.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2015 20:24 ]

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Dank, maar ik had eerder deze week al gepost dat ik inmiddels een auto had gekocht. Dus je advies zal meer bestemd zijn voor anderen die dit topic meelezen en met hetzelfde vraagstuk zitten ;)
Het blijft je maar bezig houden hè? Massa's mensen vinden de V70 een grote ruime auto, maar jij toevallig niet en daarom is het meteen een "krappe kloteauto". Mij ga je daar in elk geval niet van overtuigen en ik denk ook veel anderen niet. Maar als jij het gelooft, prima toch? Het lijkt me niet nodig om er nog verder op door te gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Icephase op 26-11-2015 10:40 ]

• LopendeVogel
Icephase schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:37:
[...]

Dank, maar ik had eerder deze week al gepost dat ik inmiddels een auto had gekocht. Dus je advies zal meer bestemd zijn voor anderen die dit topic meelezen en met hetzelfde vraagstuk zitten ;)

[...]

Het blijft je maar bezig houden hè? Massa's mensen vinden de V70 een grote ruime auto, maar jij toevallig niet en daarom is het meteen een "krappe kloteauto". Mij ga je daar in elk geval niet van overtuigen en ik denk ook veel anderen niet. Maar als jij het gelooft, prima toch? Het lijkt me niet nodig om er nog verder op door te gaan.
Och de juj, ja die pagina's vliegen voorbij, en zal alleen een zinloze discussie of hoe kut volvo is enz ( wat natuurlijk nergens op sloeg ). Ik ga eens zoeken wat je gekocht hebt :D

• LopendeVogel
Icephase schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:55:
Mensen, bedankt voor jullie tips. Het is ondanks alle alternatieven tóch een Renault Scénic geworden, een 2.0 dCi uit 2008 met 208.000 km's. Het is de luxere Tech Line uitvoering.

Oh ja, en mijn vrouw was inderdaad er niet bij :P
Zoek voor de lol eens hoeveel het kost om een lampje te vervangen :P Wordt je echt niet vrolijk van.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Niet zoveel hoor, alleen tijd en de kosten voor een lampje als je het zelf doet.
Alleen die xenon schijnt wel duuuur te zijn... Ach ja we zien wel

• LopendeVogel
Icephase schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:49:
Niet zoveel hoor, alleen tijd en de kosten voor een lampje als je het zelf doet.
Alleen die xenon schijnt wel duuuur te zijn... Ach ja we zien wel
Oké want mijn schoonzus heeft ook een Renault Scenic, kosten rondom de 150 euro aangezien het om een complete unit gaat. Niet zoals bij de meeste ( oudere ) auto's vanaf de motorkap even een lampje loshalen en een nieuwe in plaatsen voor een paar euro. Verder wel een prettige auto, zit lekker hoog, goed overzicht en rijd lekker ( toevallig gebruikt toen mijne weg was voor APK ). Maar simpel onderhoud wat men normaal zelf kan schijnt heel duur te zijn bij de Scenic ( alleen dus al de koplamp unit 150 euro, vriendenprijs. )

Let hier dus wel even mee op.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ja de koplamp UNIT zal inderdaad wel 150 euro kosten ja... dat is nog goedkoop zelfs! Maar voor het vervangen van alleen een lampje hoef je natuurlijk niet de hele unit te vervangen... als dat écht zo zou zijn zou de auto volgens mij niet eens typegoedgekeurd mogen worden!

[ Voor 19% gewijzigd door Icephase op 26-11-2015 13:05 ]

Pagina: 1