Stel ik word domein-boer, wat moeten klanten geven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 17:45

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Topicstarter
Aloha,

Moeilijke topic-titel i know, maar was erg lastig ;)

Stel ik wordt eigenaar van een eigen Top Level Domain. Wat moet ik hebben van de klanten om hun domein te laten werken?

- IP van Nameservers?
- IP van Mailserver(s)?
- IP-Adres van WWW hoster?
- Iets anders ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval geen MKZ... denk als je zulke vragen moet stellen, je er nog niet aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Als je niet weet wat je moet geven aan je klanten, hoe wil je dan een eigen TLD realiseren? Naja.

http://blaat.schaap.com/
http: = protocol
// = gedeelte naar adres (netwerk adres)
blaat = subdomain
schaap = domain
com = top level domain

Domein boeren zijn dus domain boeren,
misschien bedoel je dat.

Als je boer wordt, kan je twee dingen doen;

reseller worden (lijkt me voor jou *g* het beste)
of echte boer.

Een reseller gaat naar widexs of vuurwerk ofzo (een of andere hosting provider) en meldt zich aan als reseller, je kan dan onder jouw naam domeintjes aan derder verkopen, en ze worden bij (bijvoorbeeld) widexs geregeld, registratie en name server rommel en alles. Hoe dit gaat, moet je bij de diensten van die hosting providers vragen (sales@ of info@providers)

Een echte boer gaan naar dezelfde hosting providers, gooit er een een dedicated server neer, of doet aan co-location (level3.net nedstars.nl of widexs.nl enzo) en wordt lid van Stiching NL domein registratie (400 piek ofzo per kwartaal) en dan kan je domeintjes verkopen voor welk bedrag je maar wilt.

In beide situaties hoef je ze dus niets te vertellen over name servers etc. Je kan dit allemaal zelf regelen als admin op je eigen server (of als reseller, door hosting provider). Jij, als admin moet weten welke NS je moet invullen bij de stichting domein registrie (.nl .com etc).

Als je TOCH bedoeld dat je eigen .tld wilt gaan beginnen. suc6. het heeft al jaren geduurd voor ze er beetje uitwaren wat ze met .pro & .biz & .sex enzo gingen doen.

http://mrfloris.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het niet eens kan idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op woensdag 20 juni 2001 01:22 schreef SanderHovestad het volgende:
Stel ik wordt eigenaar van een eigen Top Level Domain. Wat moet ik hebben van de klanten om hun domein te laten werken?
Er is op het gehele internet maar 1 organisatie die hierover gaat en dat is de ICANN (www.icann.org)

Hier kan je meer lezen over alle voorwaarden waar je allemaal aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie wel sander, heb 't al tig keer gezegd, maar het kan waarschijnlijk niet eens. Je wordt gigantisch ontmaagd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Eigenaar van een TLD hehehehehe... errug grappig!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mail mij even .. want in mijn huidige project doen we dat :) ... geen officieel tld ... maar wel dusdanig opgezet dat de hele wereld er van kan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Topicstarter
Goed, ik zal ff uitleggen hoe het werkt.

Er is een organisatie genaamd Newroot en daar kun je dus je eigen TLD reserveren. Mocht de lopende rechtzaak tegen de ICANN voor hun (en nog een aantaal Root servers) positief uitvallen dan zullen deze TLD's ook echt bruikbaar zijn. Ik geloof er zelf ook niet voor 100% in, maar ik heb dus een TLD (.iscool) gekregen in ruil voor wat PHP werk voor hun.

Nu wil ik dus, mocht dit TLD vrijkomen, wel een werkende domain-registry pagina hebben. En daarvoor zou ik graag willen weten wat ik nodig heb van de klanten om hun domein te laten werken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn nog wel meer organisaties als dat 'newroot' maar alles staat en valt bij de mederwerking van de ISP's. Ze zullen de ISP's zover moeten krijgen om hun lijst met rootservers toe te voegen want via de hudige rootservers zal het volgens mij nooit gaan lopen.
Dus *als* ze gelijk krijgen bij de rechter... moet het ook nog geaccepteerd worden door de ISP's.
Volgens mij is de kans daardoor wel heel erg klein dat dit gaat lukken.

Anyway, om TLD's te beheren moet je root servers draaien. Deze root servers leggen de link domeinnaam -> verantwoordelijke DNS welke jij dus moet gaan bijhouden.

Het lijstje met rootservers (waar die van jou dus ook in voor moeten komen) zal door 'newroot' beheerd worden en uitdelen (lees: smeken) aan alle ISP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh, en om je vraag 'wat moeten klanten geven' te beantwoorden....
Je hoeft dus alleen hun domeinnaam en de verantwoordelijke DNS'en voor dat domein bij te houden.
Alle andere gegevens zijn niet nodig om het te laten werken maar ik neem aan dat je het standaard werk ook wilt opslaan (naam, adres, telefoon) maar ook hun CC gegevens anders word je nooit de miljoenair die je hierdoor denkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp hoeven de klanten alleen 2 (of meer) nameservers door te geven?

-edit-
Ehh, CC gevevens? Zijn de NAW en rekeningnummer e.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 15:07 schreef SanderHovestad het volgende:
Dus als ik het goed begrijp hoeven de klanten alleen 2 (of meer) nameservers door te geven?
En het betreffende domein natuurlijk. Strikt genomen is dat het enige wat een rootserver weet. Oh ja, natuurlijk ook nog de hostnames van de DNS'en die voorkomen in dat toplevel domain.

Zo'n 'klant' kan dus 2 dingen bij je komen doen.
- Een domeinnaam registreren waarbij hij de domein naam opgeeft en de 2 (of meer) DNS'en die verantwoordelijk zijn voor dat domein.

- Een DNS registreren die binnen zo'n domein hangt. Hier geeft hij de hostname op en het IP nummer dat daarbij hoort.
-edit-
Ehh, CC gevevens? Zijn de NAW en rekeningnummer e.d. ?
Creditcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Topicstarter
Ok, ik weet genoeg ...

Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op woensdag 20 juni 2001 13:04 schreef Creepy het volgende:
Eigenaar van een TLD hehehehehe... errug grappig!
Ja sorry, kon het niet laten om het goede antwoord te geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter.nu
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Op woensdag 20 juni 2001 08:18 schreef localhost het volgende:

[..]

Er is op het gehele internet maar 1 organisatie die hierover gaat en dat is de ICANN (www.icann.org)

Hier kan je meer lezen over alle voorwaarden waar je allemaal aan moet voldoen.
Misschien moet localhost het volgende artikel dan maar eens lezen: Colombia zet toplevel domein .co in de uitverkoop |:(

Je kan dus wel degelijk eigenaar worden van een top level domain. Allen moet het wel eerst door ICANN uitgegeven zijn. (voorbeelden: .nu / .tv / .cc)

~~ meesterprutser ~~

Pagina: 1