Toevallig heb ik daar net twee dagen geleden wat over geschreven in
Kid Jansen in "[ASUS ROG SWIFT]Ervaringen & Discussie":
Nog een punt dat ik een aantal keer voorbij zag komen is de betaalbare OLED computer beeldschermen. Ook dit is een keep dreaming verhaal, want die zouden best wel eens nog jaren op zich kunnen laten wachten. De enige paneelfabrikant van OLED panelen voor computerbeeldschermen is Sony, maar die zie je op het moment alleen maar terug in referentie beeldschermen voor de filmindustrie van Sony zelf en in een aantal van FSI. Ik heb daar begin september een aantal van gezien op de IBC in de RAI en dat zijn dan ook schermen die ik echt thuis uitgebreid zelf zou moeten testen om iets negatiefs te vinden, zo goed zijn ze. Perfect uniform, perfecte zwartweergave, perfecte gammacurve zonder black crush. Maar als je dan kijkt naar de prijs... Het flagship model van Sony, de BVM-X300, kost $35k... Zelfs de goedkoopste Sony OLED kost al $4900 en dan heb je maar 16.5".
Tot nog toe heb ik ook nog helemaal niets vernomen van plannen van bijvoorbeeld LG Display (maar ook niet van andere paneelfabrikanten) om OLED panelen voor computerbeeldschermen te gaan produceren. Het staat in ieder geval op nog geen één roadmap die ik gezien heb, dus verwacht het niet voor 2017 zou ik zeggen.
Waarom OLED nog niet naar beeldschermen is gekomen weet ik ook niet zo goed, maar ik verwacht dat het met yields te maken heeft en wellicht ook omdat er misschien niet genoeg vraag zou zijn als die OLED schermen dan bijvoorbeeld €2k zouden gaan kosten. Een andere reden zou kunnen zijn dat inbranden nog steeds een probleem zou zijn op OLED beeldschermen. Er zijn toch vrij gemakkelijk een aantal verklaringen te bedenken waarom dat op beeldschermen wel een probleem zou zijn en op TV's niet:
- beeldschermen worden over het algemeen voor langere periodes achter elkaar gebruikt dan TV's
- beeldschermen worden bij veel meer omgevingslicht gebruikt dan TV's, waardoor het scherm zelf ook helderder moet zijn.
- op beeldschermen heb je veel meer statische content
Aangezien de Sony en FSI OLED referentiebeeldschermen juist zijn ontwikkeld voor de filmindustrie voor processen in de post production workflow zoals color grading heb je daar alweer minder last van. Die worden namelijk in volledig verduisterde ruimtes gebruikt en omdat het om het bewerken van video gaat zal je ook minder statische content hebben dan met gemiddeld computergebruik. Dan houd je alleen de langere periodes achter elkaar (waarschijnlijk gewoon hele werkdagen) over.
Daarnaast heb je het met die schermen van Sony en FSI natuurlijk over de absolute top als het gaat om nauwkeurigheid en kwaliteit. Het heeft een reden waarom die schermen zo duur zijn en dat is echt niet alleen omdat het OLED is. Sony BVM referentiemonitoren bestaan al sinds eind jaren 80 (toen natuurlijk nog als CRT) en ook toen waren ze al ver buiten het bereik van de meeste consumenten.