Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

OLED Monitoren, waarom zijn ze er nog niet?

Pagina: 1
Acties:

• sjettepetJR.
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-09 11:48
ik wil eigenlijk een overstap doen op een nieuw scherm, maar vraag mij af waar de OLED monitoren zijn, het word al gebruikt in TV's vanwege de goede zwartwaardes, maar nog niet in monitoren.
omdat ik zelf erg 'blown-away' was door de pikzwarte OLED schermen, wil ik nu eigenlijk nog geen nieuwe monitor kopen.
maar heeft iemand enig idee waarom er nog geen OLED monitoren zijn en of ze ooit komen.

• Spliffire
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15-11-2015
Sony heeft oled monitoren alleen zijn ze lelijk en ik vermoed ook prijzig.
http://www.sony.nl/pro/pr...al-monitors-oled-monitors

trojanware.win32.kryptik.isnq@358253279

• sjettepetJR.
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-09 11:48
quote:
Spliffire schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:02:
Sony heeft oled monitoren alleen zijn ze lelijk en ik vermoed ook prijzig.
http://www.sony.nl/pro/pr...al-monitors-oled-monitors
en of die lelijk zijn!
gek, alleen maar business stijl retailers.
Toevallig heb ik daar net twee dagen geleden wat over geschreven in Kid Jansen in "[ASUS ROG SWIFT]Ervaringen & Discussie":

Nog een punt dat ik een aantal keer voorbij zag komen is de betaalbare OLED computer beeldschermen. Ook dit is een keep dreaming verhaal, want die zouden best wel eens nog jaren op zich kunnen laten wachten. De enige paneelfabrikant van OLED panelen voor computerbeeldschermen is Sony, maar die zie je op het moment alleen maar terug in referentie beeldschermen voor de filmindustrie van Sony zelf en in een aantal van FSI. Ik heb daar begin september een aantal van gezien op de IBC in de RAI en dat zijn dan ook schermen die ik echt thuis uitgebreid zelf zou moeten testen om iets negatiefs te vinden, zo goed zijn ze. Perfect uniform, perfecte zwartweergave, perfecte gammacurve zonder black crush. Maar als je dan kijkt naar de prijs... Het flagship model van Sony, de BVM-X300, kost $35k... Zelfs de goedkoopste Sony OLED kost al $4900 en dan heb je maar 16.5".

Tot nog toe heb ik ook nog helemaal niets vernomen van plannen van bijvoorbeeld LG Display (maar ook niet van andere paneelfabrikanten) om OLED panelen voor computerbeeldschermen te gaan produceren. Het staat in ieder geval op nog geen één roadmap die ik gezien heb, dus verwacht het niet voor 2017 zou ik zeggen.

Waarom OLED nog niet naar beeldschermen is gekomen weet ik ook niet zo goed, maar ik verwacht dat het met yields te maken heeft en wellicht ook omdat er misschien niet genoeg vraag zou zijn als die OLED schermen dan bijvoorbeeld €2k zouden gaan kosten. Een andere reden zou kunnen zijn dat inbranden nog steeds een probleem zou zijn op OLED beeldschermen. Er zijn toch vrij gemakkelijk een aantal verklaringen te bedenken waarom dat op beeldschermen wel een probleem zou zijn en op TV's niet:
  • beeldschermen worden over het algemeen voor langere periodes achter elkaar gebruikt dan TV's
  • beeldschermen worden bij veel meer omgevingslicht gebruikt dan TV's, waardoor het scherm zelf ook helderder moet zijn.
  • op beeldschermen heb je veel meer statische content
Aangezien de Sony en FSI OLED referentiebeeldschermen juist zijn ontwikkeld voor de filmindustrie voor processen in de post production workflow zoals color grading heb je daar alweer minder last van. Die worden namelijk in volledig verduisterde ruimtes gebruikt en omdat het om het bewerken van video gaat zal je ook minder statische content hebben dan met gemiddeld computergebruik. Dan houd je alleen de langere periodes achter elkaar (waarschijnlijk gewoon hele werkdagen) over.

Daarnaast heb je het met die schermen van Sony en FSI natuurlijk over de absolute top als het gaat om nauwkeurigheid en kwaliteit. Het heeft een reden waarom die schermen zo duur zijn en dat is echt niet alleen omdat het OLED is. Sony BVM referentiemonitoren bestaan al sinds eind jaren 80 (toen natuurlijk nog als CRT) en ook toen waren ze al ver buiten het bereik van de meeste consumenten.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:27

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En nu natuurlijk Dell als eerste met een "betaalbare" OLED monitor.

nieuws: Dell presenteert 4k-monitor met oled-scherm

Helaas is er nog wel verwarring over de refreshrate, waarbij techradar 120Hz zegt, en anderen 60Hz. Ook over Gsync/Freesync is weinig bekend.

Eind 2016 een 144Hz, OLED, 4K, Gsync, HDR, DP 1.3/HDMI 2.0 monitor? ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True