Ruimte vrijmaken na windows installatie

Pagina: 1
Acties:

• Het is Mij
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Veel mensen kiezen ervoor om tijdens een installatie van windows een paar extra gigabyte niet te gebruiken om de levensduur van je SSD te verlengen. Dit doe ik normaal ook. Om één of andere reden kreeg ik tijdens de installatie van windows 10 deze error:
"we kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden"

Na heel veel te hebben geprobeerd was dit de oplossing.

Enige probleem is dat ik daardoor niet kon aangeven dat ik wat ruimte wilde vrijhouden die niet gebruikt word. Kan ik dit nog doen na het installeren van windows in windows zelf?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De levensduur van je ssd verlengen door ruimte niet te partitioneren wordt wel eens gedaan.
Het ligt nu aan je ssd, de ruimte die daar gebruikt wordt, en de hoeveelheid schrijf akties.

Als het bijv een ssd van 256 GB is, die voor 60% gevuld is en gemiddeld gebruikt wordt, dan zou je kunnen stellen dat de levensduur mbt writes pakweg 40 jaar is, terwijl met een kleine provisioning de levensduur naar 50 jaar gekrikt kan worden. Maar of dat belangrijk is?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Je kunt na de Windows installatie je partitie nog wijzigen om provisie vrij te houden.

Afhankelijk van welke SSD je hebt, kun je dat partitioneren vrij eenvoudig doen met de software van de fabrikant, bv Samsung Magician of Crucial Storage Executive, de kans is toch vrij groot dat je een van beide merken hebt.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:55
Open na de installatie een Powershell prompt en typ het volgende:
resize-partition -driveletter c -size [VulMaarIn]

while (! ( succeed = try ()));