Huidige PC upgraden, of nieuwe aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Siepp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken dingen zoals mijn administratie, verder gebruiken om te gamen! (GTA V, Fallout 4 etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen bedrag in gedachten, eerst kijken wat de mogelijkheden zijn tot upgraden en anders of ik nieuw zou moeten aanschaffen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Upgrade, zoveel mogelijk natuurlijk! Mocht dat mogelijk zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil 'klaar zijn voor de toekomst' In elk geval dat ik over een bepaalde tijd eventueel een onderdeel kan vervangen om er vervolgens weer tegenaan te kunnen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou mooi zijn als hij lekker stil is. Verder niet specifiek iets belangrijks. Ja, staat de hele dag aan!

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn met mijn huidige PC. Kan ik hier nog mee upgraden, of is het einde verhaal en moet ik kijken naar een nieuwe en kan ik alleen de kast eventueel behouden?
Muis, toetsenbord en scherm zijn uiteraard allemaal al aanwezig.
De Evo is later aangeschaft, hier staan alleen wat games op. (Verder zitten er in de pc, niet in onderstaande lijst, nog normale HDD's in. Hier hoeven we verder niet naar te kijken).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 760 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55 LX€ 0,-€ 0,-
1MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2002FAEX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-222BB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA 650€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 3 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,95

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zou even wachten wat de benchmarks doen van FallOut, je GPU gaat wel geheid aan vervanging toe zijn wil je op behoorlijke settings spelen. afhankelijk van de benchmarks kun je kiezen om een CPU/Mobo/RAM/GPU upgrade te doen of enkel de GPU
Heb je een overklok op je CPU staan?
verder is de voeding dacht ik wel aardig, maar hij is al wel een beetje oud. De kast kan natuurlijk nog prima mee net als de schijven.

hoeveel RAM heb je?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou zelf CPU, mobo en videokaart vervangen.

De voeding is volgens mij een vrij goed model, het in het grote voedingen topic vragen kan geen kwaad.

De kast is opzich vrij goed, HDD ook, net als je Samsung SSD. Je OCZ SSD zou ik niet vertrouwen.

De andere HDD's die erin zitten, hoe oud zijn die, en in welke staat zijn ze? Na een jaar of 5 is het vaak wel een goed idee om ze preventief te vervangen. Zeker met de huidige prijzen van HDD's hoort dat niet veel te kosten.

Als CPU + Mobo is Intel eigenlijk wel de standaard bij een normaal budget. Het goedkoopste is een "oude" Haswell set, gezien die nog overweg kunnen met DDR3. pricewatch: Intel Core i5 4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een heel net setje. Wil je toch Skylake, zul je ook DDR4 geheugen erbij moeten pakken, dan kom je op pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P + pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA. Je betaald dan flink wat meer, voor een CPU die niet echt sneller zal zijn en een mobo welke minder luxe is dan de Sniper die ik linkte bij Haswell. Zelf zou ik daarom gewoon nog voor Haswell gaan.

Qua videokaart zul je moeten kijken naar hoeveel je wil uitgeven, en wat je eisen zijn:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen is een leuke kaart, zeker qua prijs/prestaties. In tegenstelling tot de GTX960 kan deze kaart wel goed gebruik maken van zijn 4GB aan geheugen.
De GTX 970 is de concurrent voor de 390, gemiddeld gezien ook even snel, maar GTA V draait wel wat sneller op de GTX970. Ook is hij behoorlijk zuinig voor zijn prestaties. Voor nu fullHD daardoor de [net] wat betere keuze imo.
De R9 390 is dus de AMD concurrent van de GTX970, Minder zuinig dan een GTX970, zo'n 60w ingame, maar vanaf 1440p de snellere kaart. Daardoor kun je argumenteren dat de R9 390 net wat langer bruikbaar in de toekomst, want games worden zwaarder en zwaarder.

De vraag is dan wel: wat gaat FO4 doen. Ze gebruiken inderdaad GameWorks van Nvidia, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat Nvidia [veel] beter gaat, of blijft, presteren. In FC4 maakt het niks uit, in The Witcher 3 is Nvidia maar iets sneller.

People as things, that’s where it starts.

• Siepp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-12-2023
NLBUURMAN schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:06:
Ik zou even wachten wat de benchmarks doen van FallOut, je GPU gaat wel geheid aan vervanging toe zijn wil je op behoorlijke settings spelen. afhankelijk van de benchmarks kun je kiezen om een CPU/Mobo/RAM/GPU upgrade te doen of enkel de GPU
Heb je een overklok op je CPU staan?
verder is de voeding dacht ik wel aardig, maar hij is al wel een beetje oud. De kast kan natuurlijk nog prima mee net als de schijven.

hoeveel RAM heb je?
Er zit nu 4 GB RAM in. Deze heb ik er niet bijgezet zie ik net. Gelukkig zijn dit niet de grootste kosten die je moet maken om te upgraden. (Ik moet wel naar 8 GB toe volgens mij)
Nee, staat geen overklok op mijn CPU.
RobinHood schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:10:
Ik zou zelf CPU, mobo en videokaart vervangen.

De voeding is volgens mij een vrij goed model, het in het grote voedingen topic vragen kan geen kwaad.

De kast is opzich vrij goed, HDD ook, net als je Samsung SSD. Je OCZ SSD zou ik niet vertrouwen.

De andere HDD's die erin zitten, hoe oud zijn die, en in welke staat zijn ze? Na een jaar of 5 is het vaak wel een goed idee om ze preventief te vervangen. Zeker met de huidige prijzen van HDD's hoort dat niet veel te kosten.

Als CPU + Mobo is Intel eigenlijk wel de standaard bij een normaal budget. Het goedkoopste is een "oude" Haswell set, gezien die nog overweg kunnen met DDR3. pricewatch: Intel Core i5 4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een heel net setje. Wil je toch Skylake, zul je ook DDR4 geheugen erbij moeten pakken, dan kom je op pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P + pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA. Je betaald dan flink wat meer, voor een CPU die niet echt sneller zal zijn en een mobo welke minder luxe is dan de Sniper die ik linkte bij Haswell. Zelf zou ik daarom gewoon nog voor Haswell gaan.

Qua videokaart zul je moeten kijken naar hoeveel je wil uitgeven, en wat je eisen zijn:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen is een leuke kaart, zeker qua prijs/prestaties. In tegenstelling tot de GTX960 kan deze kaart wel goed gebruik maken van zijn 4GB aan geheugen.
De GTX 970 is de concurrent voor de 390, gemiddeld gezien ook even snel, maar GTA V draait wel wat sneller op de GTX970. Ook is hij behoorlijk zuinig voor zijn prestaties. Voor nu fullHD daardoor de [net] wat betere keuze imo.
De R9 390 is dus de AMD concurrent van de GTX970, Minder zuinig dan een GTX970, zo'n 60w ingame, maar vanaf 1440p de snellere kaart. Daardoor kun je argumenteren dat de R9 390 net wat langer bruikbaar in de toekomst, want games worden zwaarder en zwaarder.

De vraag is dan wel: wat gaat FO4 doen. Ze gebruiken inderdaad GameWorks van Nvidia, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat Nvidia [veel] beter gaat, of blijft, presteren. In FC4 maakt het niks uit, in The Witcher 3 is Nvidia maar iets sneller.
De oude HDD's zijn oud, kijk er zelf ook niet echt meer naar om. Staan nog wat oude dingen op die ik waarschijnlijk nooit ga missen mocht ik ze verliezen. Wat ik dus graag zou willen is een SSD voor windows en een SSD om te gamen.
Is het dan verstandig om een extra Samsung SSD te kopen en deze als windows schrijf te gebruiken om daarnaast een Gaming SSD en en normale HDD te gebruiken?

Als ik kijk naar de toekomst. Kom ik dan nog wel met Haswell of zou je dan toch de skylake aanraden? Wat voor een RAM raad je dan aan? Ik ben echt een kneus op dit gebied!

Jou lijst zou dus het volgende zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460 Boxed€ 178,95€ 178,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen€ 229,90€ 229,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 621,75

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een extra SSD is altijd fijn, zelf ben ik meer fan van de MX200, even duur als de Samsung 850, maar dan wel "beter", en vooral bekender, geheugen, powerlosscaps, en zeker fijn voor de OS schijf: tot 125GB gebruik is het een SLC SSD, waardoor ie nog wat sneller en betrouwbaarder wordt.

Skylake vind ik niet veel futureproof'er dan Haswell, het is nauwelijks sneller, DDR3 is geen bottleneck. Wel heeft Skylake wat nieuwere dingen, zoals meer kans op USB 3.1 en/of USB C en M2 slots, maar hoe belangrijk dat is?

People as things, that’s where it starts.