Ontwerp beest (+/- 2000 euro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49
Voor m'n werk zoek ik een nieuwe PC. Ik werk nu op een i5 uit 2009, met 16gb ram, geen dedicated videokaart en een 256GB SSD van vorig jaar. In principe draait dit nog, dit stond al hier toen ik hier kwam, maar ik wil nieuw, sneller en beter.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk veel met Adobe Photoshop en eigenlijk nog meer met Illustrator. Ik maak veel layouts voor brochures, advertenties, maar ook zeer grote posters voor bijvoorbeeld beurzen (denk aan 4x7 meter, op 300 dpi). Daarnaast draait altijd nog Outlook uiteraard, en een browser met een aantal open tabs. In de toekomst is het niet ondenkbaar dat ik ook Adobe Premiere Pro ga gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximumprijs voor het systeem zelf ligt tussen de 1750 en de 2000 euro, excl. monitors.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n Corsair K70 en Logitech Performance MX :+ Verder mag het hele systeem op de schop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee. Veel opslag (2TB vaste schijf) en een snelle opstartschijf (256gb SSD) lijken me belangrijk. Verder een snelle CPU met een aantal cores. Is een Xeon effectiever voor dit soort toepassingen? GPU met dedicated RAM? Ik ben er al te lang niet meer in thuis...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur Dell (hele kantoor werkt op Dell) maar is niet noodzakelijk. Ben op zich wel te spreken over de support van Dell (voor zover nodig)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen. Mag een lekker lomp beest zijn. >:)

Ga je overklokken?
Pertinent niet. Apparatuur wordt gekocht as-is en verder niet gemodificeerd

Wat verwacht je van ons?
Wat is het effectiefst voor dit soort toepassingen? Ik denk aan een Xeon quad core met 32gb ram (non-ecc) en 2 Quadro K620 videokaarten. Ik heb een offerte liggen van Dell, maar vraag me af of ik hier goed aan doe. Kan ik niet net zo goed uit de voeten met een i7? Ik wil genoeg performance om alles tegelijk te kunnen doen zonder concessies, een lekkere geen-gezeik PC. Ding gaat als het goed is nog zeker 5 jaar mee, dus eigenlijk heb ik carte blanche. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 19:21
Bob Popcorn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:45:
Wat is het effectiefst voor dit soort toepassingen? Ik denk aan een Xeon quad core met 32gb ram (non-ecc) en 2 Quadro K620 videokaarten. Ik heb een offerte liggen van Dell, maar vraag me af of ik hier goed aan doe. Kan ik niet net zo goed uit de voeten met een i7? Ik wil genoeg performance om alles tegelijk te kunnen doen zonder concessies, een lekkere geen-gezeik PC. Ding gaat als het goed is nog zeker 5 jaar mee, dus eigenlijk heb ik carte blanche. :)
Wat is de offerte van Dell en voor welke prijs? Zou je die wellicht nog in een lijstje kunnen stoppen?

Want dan heb je idd als voordeel de betere support en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:20
Een iMac wellicht geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-10 17:08
voor 2000euro heb je niet echt een iMac.
PCPP is in onderhoud nu dus kan zometeen wel wat in elkaar knutselen voor je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Ketho schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:49:
[...]

Wat is de offerte van Dell en voor welke prijs? Zou je die wellicht nog in een lijstje kunnen stoppen?

Want dan heb je idd als voordeel de betere support en garantie.
Die offerte is op basis van een Precision 3620MT, met Xeon E3-1270, 2x Quadro K620 2GB en 4x 8GB RAM. Ook een 256GB SSD en een 2TB 7.2K RPM HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:57
Waarom zou je voor een Xeon gaan als je geen ECC geheugen gebruikt en ook geen Xeon specifieke instructies nodig hebt (Virtualisatie)?

Neem dan óf wel ECC geheugen, of een I7 en spaar nog wat euro's uit.

Verder zou ik voor je opstartschijf minimaal een GB of 400 uitzoeken. De Adobe spullen nemen stiekum wel aardig wat ruimte in. Bovendien kan het fijn zijn om je SSD als scratchdisk te gebruiken. Scheelt een hoop performance.

Als laatste is twee Quadro kaarten denk ik wat overkill. Ik vraag me sterk af of Photoshop / InDesign / Premiere hier efficient gebruik van kunnen maken.

Ik zou kijken naar een écht snelle PCIE SSD (Intel 750 of Samsung 950), sloten met ram (32GB of zelfs misschien 64GB) en een goede, recente i7. Ik heb zelf een SkyLake i7-6700k waar ik heel erg blij mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Khayma schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:51:
Hoewel ik privé een Macbook Air heb, een iPhone en een iPad ben ik zakelijk gezien niet zo'n fan van Mac. Ook gebruiken wij een accountingpakket op basis van Windows, nou zou dat niet zo'n ramp zijn icm een Mac (terminal server FTW) maar liever niet. Ook werk ik nu op 2x 24", en dat vind ik een stuk fijner dan 1x een lompe iMac plus een extra scherm (en dan zou ik natuurlijk wel een 24" Cinema Display willen, dat ga je ook alweer flink pinnen).

Lang verhaal kort: privé is een Mac prima, maar zakelijk heb ik liever Windows.
Bjornski schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:57:
Waarom zou je voor een Xeon gaan als je geen ECC geheugen gebruikt en ook geen Xeon specifieke instructies nodig hebt (Virtualisatie)?

Neem dan óf wel ECC geheugen, of een I7 en spaar nog wat euro's uit.

Verder zou ik voor je opstartschijf minimaal een GB of 400 uitzoeken. De Adobe spullen nemen stiekum wel aardig wat ruimte in. Bovendien kan het fijn zijn om je SSD als scratchdisk te gebruiken. Scheelt een hoop performance.

Als laatste is twee Quadro kaarten denk ik wat overkill. Ik vraag me sterk af of Photoshop / InDesign / Premiere hier efficient gebruik van kunnen maken.

Ik zou kijken naar een écht snelle PCIE SSD (Intel 750 of Samsung 950), sloten met ram (32GB of zelfs misschien 64GB) en een goede, recente i7. Ik heb zelf een SkyLake i7-6700k waar ik heel erg blij mee ben.
Thanks. As said; ik heb er de ballen verstand van lately. Ik heb wat rondgeklikt op de Dell website, en daar kom ik telkens bij een Xeon uit. Ik heb geen idee wat de voordelen daarvan zijn tov een i7, maar als het niet zoveel uitmaakt ga ik natuurlijk liever voor een i7. Het geld dat ik dan uitspaar kan ik investeren in een grotere opstartschijf.

[ Voor 48% gewijzigd door Bob Popcorn op 10-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
-dubbel-

[ Voor 99% gewijzigd door Bob Popcorn op 10-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-10 17:08
Misschien hier wat aan?

http://pcpartpicker.com/p/pDNnzy

De videokaart is nog niet ingevuld want die werkte nog niet.
Maar 1 grotere quadro kaart is beter dan 2x k620 zoals eerder beschreven.

Ik heb op deze build hierboven zelf een 980 toegevoegd maar dan gaat hij net over jou budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:57
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 374,-€ 374,-
1ASRock Z170M Pro4S€ 101,-€ 101,-
1PNY NVIDIA Quadro K1200 for DisplayPort€ 385,-€ 385,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 130,99€ 130,99
1Aerocool DS Dead Silence Blauw€ 74,50€ 74,50
1Scythe Mugen 4€ 39,80€ 39,80
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 100,95€ 100,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 402,95€ 402,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.661,14

Zoiets...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 20:49
Khayma schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:51:
lol
niet oc'en dus geen K cpu's...

wat dacht je van :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 327,95€ 327,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,95€ 89,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 737,50€ 737,50
1Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 112,95€ 112,95
1NZXT S340 Zwart€ 69,90€ 69,90
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 99,90€ 199,80
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 84,-€ 84,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 324,90€ 324,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.946,95

krachtig op alle fronten, 32gb ram, i7, gtx980t _/-\o_ i... daar kun je als office pc jaren mee vooruit.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
peize9 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:41:
[...]

lol

[...]

niet oc'en dus geen K cpu's...

wat dacht je van :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 327,95€ 327,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,95€ 89,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 737,50€ 737,50
1Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 112,95€ 112,95
1NZXT S340 Zwart€ 69,90€ 69,90
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 99,90€ 199,80
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 84,-€ 84,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 324,90€ 324,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.946,95

krachtig op alle fronten, 32gb ram, i7, gtx980t _/-\o_ i... daar kun je als office pc jaren mee vooruit.
Je kan best de SSD omlaag halen en ik denk dat het beter voor je is als je een X99 platform gaat kopen (want adobe werkt toch vooral met CPU?) en dan naar beneden gaat naar een GTX 970 of bijvoorbeeld een R9 390. Adobe zou volgens mij al veel sneller werken met een 5820K, die niet eens zo veel duurder is. Als er nog budget over zou je dan best een R9 390X kunnen kopen of kijken of er nog een GTX 980Ti in het budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Een Xeon heeft geen interne GPU. Vaak is de I7 variant van de Xeon hoger geklokt. Let goed op als je over gaat tot aanschaf. Er zijn veel types van zowel I7 en Xeon. Als je vergelijkt zet dan de goede tegenover elkaar. Niet alleen qua kloksnelheid maar ook het aantal cores. Uiteraard lopen de daarbij behorende prijzen behoorlijk uiteen.

Dan nog de I7. De unlocked multiplier versies (met 'K' toevoeging) zijn overklokbaar. Ondanks je aangeeft dit niet van plan te zijn, zijn deze processoren fabrieks af standaard hoger geklokt dan de locked multiplier versies (uiteraard zonder K)
Het was ooit zo dat een I7 4790K slechts 20 euro duurder was dan de I7 4790. De extra performance is 400MHz. Een nobrainer wat betreft aanschaf dus.
Ondanks dat de meesten vaak meteen naar de niet K varianten wijzen omdat ze 'niet overklokken' lezen raad ik je aan om gewoon zelf de prijzen en performance winst naast elkaar te zetten.
(helaas is het prijs/performance verschil van de 4790 reeel geworden)
NB is het verstandiger om naar een skylakesysteem te kijken. Affijn

Het belangrijkste is om je systeem samen te stellen op basis van de software die je gebruikt. Ps en Illustrator dus. Zodra ik het woordje toekomst zie staan in een post heb ik daar altijd meteen mijn bedenkingen bij. Ondenkbaar? Heb je enig idee of je premiere gaat gebruiken en wanneer dit dan is? Mocht dit pas over ongeveer 2 jaar zijn dan raad ik je aan om daar nu niet veel (geen) rekening mee te houden.

Ga na hoeveel cores ondersteunt worden door de gebruikte software. Wordt het I5 quad of I7 quad +ht of nog meer cores? Voor zover ik weet is Ps nog steeds cpu en ram intensief (vooral ram) Is er slechte of geen ondersteuning wat betreft multithreads. Ja ps zal sneller werken op een 4GHz quadcore dan op een 3,4 GHz hexacore. Wat ram betreft kun je als professioneel ps-er nooit genoeg hebben is mijn mening. Het grote voordeel van skylake vind ik vooral de ram cap verhoging van 32-->64 GB.
Illustrator ben ik een stuk minder bekend mee. Dat wordt de zoekmachine gebruiken dus!

Ik kom zelf uit de grafische sector 3D. Wat je met die Quadro kaart wil is me niet duidelijk. die 620 is al helemaal geen hoogvlieger. Een gaming gpu is waarschijnlijk een veel verstandigere keuze. Ga je niet renderen stap dan van het Quadro idee af en neem bijvoorbeeld een gtx 970 (ws wel bij Nvidia blijven, Cuda)

Zelfonderzoek is het slimste wat je kunt doen en wat ik kan aanraden. Alles kan wel voorgekouwd worden maar dan weet je nog niet wat je kiest. Bovendien erg leerzaam om te doen en het mistaat niet om te begrijpen hoe je software die je beroepsmatig gebruikt met je pc omgaat. (mocht je willen uitbreiden etc)

Klein opzetje:

I7 quadcore skylake
32GB ram op 2 reepjes (uitbreidbaar naar 64)
Nvidia Geforce 960 of beter (gebruikte software vraagt niet veel gpu power)
SSD zoveel ruimte je denkt te gebruiken. Let op dat je er NVMe bij ziet staan samsung 951 serie

Overige standaard onderdelen psu kast mobo aftermarket koeler etc in verhouding naar budget aanschaffen. Maw dergelijk systeem zet je niet in een plastic fantastic led disco bak van 4 tientjes maar in bijvoorbeeld een CM 652s of fractal define (r5) (s) etc. dit geld voor alle onderdelen.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Je kan best de SSD omlaag halen en ik denk dat het beter voor je is als je een X99 platform gaat kopen (want adobe werkt toch vooral met CPU?)

Als er nog budget over zou je dan best een R9 390X kunnen kopen of kijken of er nog een GTX 980Ti in het budget past.
Hoe kun je zeggen dat Adobe vooral met cpu werkt?
ondertussen vallen er tientallen misschien al wel over de 100 programma's onder Adobe...
Ik tel ze nooit, wel weet ik dat elk stukje software weer andere eisen stelt wat betreft je systeem.

Als grafisch ontwerper raad ik aan om voor het Nvidia kamp te kiezen ivm Cuda cores. Als gamer kun je doen wat je wilt (zegt men) al was mijn ervaring met amd om te huilen.
Driver issues en erg matige support. anyway

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nouja Leijenaar eigenlijk gaf je gewoon al goed advies. :)

- PS en Illustrator werken sneller op de 6700k dan op x99 cpu's. Vooral Illustrator is erg afhankelijk van 1 snelle core. Tegenwoordig heeft Illustrator ook wat GPu ondersteuning. Voor 6 cores / x99 gaan is dus onzin, en ik vind zelf met dit budget dat je gewoon voor max snelheid moet gaan, en dus de 6700K. En dan op een goedkoop moederbord aangezien hij niet gaat overclocken. (Als je niet overclocked is voor een 5820k gaan voor bijv premiere pro ook niet zo zinvol btw) Gewoon 6700K dus.

- Qua gpu, Ps en illustrator hebben echt niet zo heel veel nodig, gtx 960 kan maar ik zou zelf het eerst met wat goedkopers proberen, 950 of 750 ti bijv. Trouwens, Photoshop is OpenCL en vanaf versie 2015 loopt illustrator ook gewoon op meerdere soorten gpu's (2014 was alleen nvidia only.) Aangezien Premiere ook nu met OpenCL werkt is er niet echt een keiharde reden om voor Nvidia te gaan. Ik denk zelfs dat je het eerst eens zou kunnen proberen met de gpu in de intel cpu. Die zijn vooruit gegaan, gratis, en upgraden kan altijd nog.

Al, nu je TS nog eens lezend, je werkt wel met zeer grote files. Mogelijk kan dat wel van invloed zijn, en heeft een snellere gpu met wat meer VRAM busbandbreedte wel zin.. Jammer dat je meteen aan een gtx 970 vast zit als je nieuw gaat, een 2dehands gtx 760 is veel betaalbaarder..

Pro kaarten hebben alleen zin als je bijv. 10 bits output wilt maar daar zitten haken en ogen aan, de meeste 10 bits schermen zijn 8 bits + FRC, etc. Dan moet de TS even zoeken naar posts van user Kid Jansen over schermen enzo. Ik zou het niet doen nog iig, laat het eerst maar mainstream worden.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 10-11-2015 18:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Leijenaar schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:12:
Een Xeon heeft geen interne GPU. Vaak is de I7 variant van de Xeon hoger geklokt. Let goed op als je over gaat tot aanschaf. Er zijn veel types van zowel I7 en Xeon. Als je vergelijkt zet dan de goede tegenover elkaar. Niet alleen qua kloksnelheid maar ook het aantal cores. Uiteraard lopen de daarbij behorende prijzen behoorlijk uiteen.

Dan nog de I7. De unlocked multiplier versies (met 'K' toevoeging) zijn overklokbaar. Ondanks je aangeeft dit niet van plan te zijn, zijn deze processoren fabrieks af standaard hoger geklokt dan de locked multiplier versies (uiteraard zonder K)
Het was ooit zo dat een I7 4790K slechts 20 euro duurder was dan de I7 4790. De extra performance is 400MHz. Een nobrainer wat betreft aanschaf dus.
Ondanks dat de meesten vaak meteen naar de niet K varianten wijzen omdat ze 'niet overklokken' lezen raad ik je aan om gewoon zelf de prijzen en performance winst naast elkaar te zetten.
(helaas is het prijs/performance verschil van de 4790 reeel geworden)
NB is het verstandiger om naar een skylakesysteem te kijken. Affijn

Het belangrijkste is om je systeem samen te stellen op basis van de software die je gebruikt. Ps en Illustrator dus. Zodra ik het woordje toekomst zie staan in een post heb ik daar altijd meteen mijn bedenkingen bij. Ondenkbaar? Heb je enig idee of je premiere gaat gebruiken en wanneer dit dan is? Mocht dit pas over ongeveer 2 jaar zijn dan raad ik je aan om daar nu niet veel (geen) rekening mee te houden.

Ga na hoeveel cores ondersteunt worden door de gebruikte software. Wordt het I5 quad of I7 quad +ht of nog meer cores? Voor zover ik weet is Ps nog steeds cpu en ram intensief (vooral ram) Is er slechte of geen ondersteuning wat betreft multithreads. Ja ps zal sneller werken op een 4GHz quadcore dan op een 3,4 GHz hexacore. Wat ram betreft kun je als professioneel ps-er nooit genoeg hebben is mijn mening. Het grote voordeel van skylake vind ik vooral de ram cap verhoging van 32-->64 GB.
Illustrator ben ik een stuk minder bekend mee. Dat wordt de zoekmachine gebruiken dus!

Ik kom zelf uit de grafische sector 3D. Wat je met die Quadro kaart wil is me niet duidelijk. die 620 is al helemaal geen hoogvlieger. Een gaming gpu is waarschijnlijk een veel verstandigere keuze. Ga je niet renderen stap dan van het Quadro idee af en neem bijvoorbeeld een gtx 970 (ws wel bij Nvidia blijven, Cuda)

Zelfonderzoek is het slimste wat je kunt doen en wat ik kan aanraden. Alles kan wel voorgekouwd worden maar dan weet je nog niet wat je kiest. Bovendien erg leerzaam om te doen en het mistaat niet om te begrijpen hoe je software die je beroepsmatig gebruikt met je pc omgaat. (mocht je willen uitbreiden etc)

Klein opzetje:

I7 quadcore skylake
32GB ram op 2 reepjes (uitbreidbaar naar 64)
Nvidia Geforce 960 of beter (gebruikte software vraagt niet veel gpu power)
SSD zoveel ruimte je denkt te gebruiken. Let op dat je er NVMe bij ziet staan samsung 951 serie

Overige standaard onderdelen psu kast mobo aftermarket koeler etc in verhouding naar budget aanschaffen. Maw dergelijk systeem zet je niet in een plastic fantastic led disco bak van 4 tientjes maar in bijvoorbeeld een CM 652s of fractal define (r5) (s) etc. dit geld voor alle onderdelen.
Dank voor je uitgebreide advies. Ik zal eea meenemen in de vergelijking. Ik denk niet dat ik het systeem zelf ga bouwen, maar van de plank koop bij Dell, of zelf samenstel bij Dell. Het is een machine die professioneel gebruikt gaat worden, en enige support en garantie is dan wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
maratropa schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:24:
- PS en Illustrator werken sneller op de 6700k dan op x99 cpu's. Vooral Illustrator is erg afhankelijk van 1 snelle core. Tegenwoordig heeft Illustrator ook wat GPu ondersteuning. Voor 6 cores / x99 gaan is dus onzin, en ik vind zelf met dit budget dat je gewoon voor max snelheid moet gaan, en dus de 6700K. En dan op een goedkoop moederbord aangezien hij niet gaat overclocken. (Als je niet overclocked is voor een 5820k gaan voor bijv premiere pro ook niet zo zinvol btw) Gewoon 6700K dus.
je hebt gelijk, ik zag niet dat het verschil 800mhz was. Mijn fout. de 6700k is een beter idee...
maratropa schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:24:
- Qua gpu, Ps en illustrator hebben echt niet zo heel veel nodig, gtx 960 kan maar ik zou zelf het eerst met wat goedkopers proberen, 950 of 750 ti bijv. Trouwens, Photoshop is OpenCL en vanaf versie 2015 loopt illustrator ook gewoon op meerdere soorten gpu's (2014 was alleen nvidia only.) Aangezien Premiere ook nu met OpenCL werkt is er niet echt een keiharde reden om voor Nvidia te gaan. Ik denk zelfs dat je het eerst eens zou kunnen proberen met de gpu in de intel cpu. Die zijn vooruit gegaan, gratis, en upgraden kan altijd nog.

Al, nu je TS nog eens lezend, je werkt wel met zeer grote files. Mogelijk kan dat wel van invloed zijn, en heeft een snellere gpu met wat meer VRAM busbandbreedte wel zin.. Jammer dat je meteen aan een gtx 970 vast zit als je nieuw gaat, een 2dehands gtx 760 is veel betaalbaarder..
De TS geeft aan dat hij de pc voor werk koopt, ik naam aan ook niet van eigen geld, dus hoeft hij niet te besparen en tweedehands gpu's in zijn pc te zetten. Hij zou beter gewoon een goede kaart kunnen kopen. met een gtx 980ti/fury(x) kan je langer meegaan. De fury x lijkt me sowieso een goed idee als het gaat om de VRAM want de busbreedte is enorm veel hoger. Stel adobe aat meer doen met gpu's dan heb je ook echt eentje waar je wat aan hebt.
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:30:
[...]

Dank voor je uitgebreide advies. Ik zal eea meenemen in de vergelijking. Ik denk niet dat ik het systeem zelf ga bouwen, maar van de plank koop bij Dell, of zelf samenstel bij Dell. Het is een machine die professioneel gebruikt gaat worden, en enige support en garantie is dan wel gewenst.
Als je bij dell besteld heb je een groot nadeel en dat zijn de gelimiteerde opties... je kan ze assemblen bij een aantal webshops... dat is denk ik het beste idee...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
peize9 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:37:
[...]

De TS geeft aan dat hij de pc voor werk koopt, ik naam aan ook niet van eigen geld, dus hoeft hij niet te besparen en tweedehands gpu's in zijn pc te zetten. Hij zou beter gewoon een goede kaart kunnen kopen. met een gtx 980ti/fury(x) kan je langer meegaan. De fury x lijkt me sowieso een goed idee als het gaat om de VRAM want de busbreedte is enorm veel hoger. Stel adobe aat meer doen met gpu's dan heb je ook echt eentje waar je wat aan hebt.
[...]

Als je bij dell besteld heb je een groot nadeel en dat zijn de gelimiteerde opties... je kan ze assemblen bij een aantal webshops... dat is denk ik het beste idee...
Ik hoef 'm idd niet van m'n eigen geld te betalen, en er komen idd zeker geen tweedehands onderdelen in.

Als ik zoiets samenstel bij een bedrijf als Alternate ofzo, hebben zij dan ook dezelfde service & support voorwaarden als de B2B afdeling van Dell? Ik gok van niet, daarom kijk ik bij Dell. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:47:
[...]

Ik hoef 'm idd niet van m'n eigen geld te betalen, en er komen idd zeker geen tweedehands onderdelen in.

Als ik zoiets samenstel bij een bedrijf als Alternate ofzo, hebben zij dan ook dezelfde service & support voorwaarden als de B2B afdeling van Dell? Ik gok van niet, daarom kijk ik bij Dell. :)
als dat écht zo belangrijk is dan zou je het in iedergeval even daar kunnen vragen. Anders heb je 2 opties, dell en hp. zelf heb ik goede ervaring met hp's servers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:45:
...maar ook zeer grote posters voor bijvoorbeeld beurzen (denk aan 4x7 meter, op 300 dpi).
300 dpi op dat formaat? Damn, dat zijn 3,91 gigapixel bestanden... Is 75 dpi niet meer dan zat op dat formaat?
Wat mag het systeem gaan kosten?
...excl. monitors.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n Corsair K70 en Logitech Performance MX :+ Verder mag het hele systeem op de schop.
Wat ga je dan doen qua monitoren? Want ik zie daar ook geen apart topic voor in CAA.

Als er nieuwe monitoren moeten komen, wat zou dan het budget zijn voor het volledige systeem inclusief de monitoren? (je kan beter met één budget voor alles bij elkaar werken, want dat resulteert vaak in een betere balans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
peize9 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:09:
[...]

als dat écht zo belangrijk is dan zou je het in iedergeval even daar kunnen vragen. Anders heb je 2 opties, dell en hp. zelf heb ik goede ervaring met hp's servers...
Mja, denk niet dat ik 2 weken zonder PC kan komen te zitten, omdat 'ie ter garantie bij een of ander webshopje ligt. Geen idee hoe het afgehandeld is hoor, maar ik heb het gevoel dat dat bij Dell/HP makkelijker is :)
Kid Jansen schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:45:
[...]

300 dpi op dat formaat? Damn, dat zijn 3,91 gigapixel bestanden... Is 75 dpi niet meer dan zat op dat formaat?

[...]

Wat ga je dan doen qua monitoren? Want ik zie daar ook geen apart topic voor in CAA.

Als er nieuwe monitoren moeten komen, wat zou dan het budget zijn voor het volledige systeem inclusief de monitoren? (je kan beter met één budget voor alles bij elkaar werken, want dat resulteert vaak in een betere balans)
Het zijn bedrukte wanden, waar men met de neus bovenop zit. Moet wel scherp zijn natuurlijk. :)

Monitoren blijven bij het huidige of worden 25" Ultrasharps. Ben ik nog niet helemaal uit. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Bob Popcorn op 11-11-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:32:
Het zijn bedrukte wanden, waar men met de neus bovenop zit. Moet wel scherp zijn natuurlijk. :)
Op die fiets, dan kan je er inderdaad niet omheen.
Monitoren blijven bij het huidige of worden 25" Ultrasharps. Ben ik nog niet helemaal uit. :)
Wat zijn dan je huidige beeldschermen? Gezien de gigantische resolutie van de bestanden waarmee je werkt lijkt het mij interessant om ook naar 4K schermen te kijken. Daarnaast leid ik uit de startpost af dat het om professionele opdrachten gaat. Als ik dan kijk wat je aan de PC zelf uitgeeft kan je eigenlijk niet met alleen maar Dell UltraSharp aan komen zetten (zie ook Kid Jansen in "PC voor video editing").

Je kan ze prima gebruiken als monitor om je interface elementen op te dumpen en andere applicaties die je nog open hebt staan, eventueel ook nog wel als overzichtsmonitor. Maar voor de opdrachten die jij doet zou ik toch zeker ook één scherm neerzetten met hardwarematige kalibratie en uniformiteitscorrectie (maar dan niet een Dell UltraSharp, voor waarom zie het beeldschermadvies dat ik voor de workstation BBG van juli had geschreven).

Dat hoeft niet eens een heel groot scherm te zijn of een hoge resolutie te hebben. Met 3,91 GP bestanden kan je toch altijd maar een fractie tegelijk op je scherm kwijt. Het gaat er om dat je dan van nauwkeurigheid bent verzekerd en dat jij en je klanten niet achteraf voor verassingen komen te staan. Voor Photoshop en Illustrator is het ook niet heel vreemd om de helft van het totale budget in de beeldschermen te steken. Bij videobewerking ligt die verhouding weer anders, omdat dat vaak weer een stuk zwaarder is, maar ook dan is >35% zeker niet ongehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Kid Jansen schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:57:
[...]

Op die fiets, dan kan je er inderdaad niet omheen.

[...]

Wat zijn dan je huidige beeldschermen? Gezien de gigantische resolutie van de bestanden waarmee je werkt lijkt het mij interessant om ook naar 4K schermen te kijken. Daarnaast leid ik uit de startpost af dat het om professionele opdrachten gaat. Als ik dan kijk wat je aan de PC zelf uitgeeft kan je eigenlijk niet met alleen maar Dell UltraSharp aan komen zetten (zie ook Kid Jansen in "PC voor video editing").

Je kan ze prima gebruiken als monitor om je interface elementen op te dumpen en andere applicaties die je nog open hebt staan, eventueel ook nog wel als overzichtsmonitor. Maar voor de opdrachten die jij doet zou ik toch zeker ook één scherm neerzetten met hardwarematige kalibratie en uniformiteitscorrectie (maar dan niet een Dell UltraSharp, voor waarom zie het beeldschermadvies dat ik voor de workstation BBG van juli had geschreven).

Dat hoeft niet eens een heel groot scherm te zijn of een hoge resolutie te hebben. Met 3,91 GP bestanden kan je toch altijd maar een fractie tegelijk op je scherm kwijt. Het gaat er om dat je dan van nauwkeurigheid bent verzekerd en dat jij en je klanten niet achteraf voor verassingen komen te staan. Voor Photoshop en Illustrator is het ook niet heel vreemd om de helft van het totale budget in de beeldschermen te steken. Bij videobewerking ligt die verhouding weer anders, omdat dat vaak weer een stuk zwaarder is, maar ook dan is >35% zeker niet ongehoord.
Ik waardeer je input enorm, maar ik vraag om hulp bij het bestellen van m'n PC, niet om hulp bij het uitoefenen van m'n werk of al dan niet de werkprocessen binnen mijn functie. :p Ik heb nu prima kleurechte schermen (24" full HD, gecalibreerd) en deze voldoen. De 3,91GP bestanden zijn éénmaal per jaar, doorgaans werk ik (gelukkig) wel op iets kleiner formaat :D

Ik zal je tips van harte nemen, ben alleen bang dat professionele schermen buiten het budget vallen. Ultrasharp 25 is wat dat betreft prima, en binnen budget. Op 4k zal ik toch het aantal DPI gaan opschalen, vind het niet prettig om op 72DPI te werken op zo'n resolutie/afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:07:
...niet om hulp bij het uitoefenen van m'n werk of al dan niet de werkprocessen binnen mijn functie.
Dat is ook zeker niet m'n bedoeling en ik zal ook onmiddelijk toegeven dat ik daar veel te weinig verstand van heb. Waar ik echter wel veel vanaf weet zijn beeldschermen en kalibratie en ik zie dat het daar vaak fout gaat bij grafische professionals. Veel mensen in de grafische sector onderschatten het belang van goede beeldschermen en een goede kalibratieworkflow. Overigens zie je dat niet alleen maar daar. Ik heb ook vaak genoeg mensen op Tweakers gezien die €1500-2000 in een game PC stopte en daar dan vervolgens een €150-200 flutschermpje op aansloten.
Ik heb nu prima kleurechte schermen (24" full HD, gecalibreerd) en deze voldoen.
Hardwarematig of softwarematig gekalibreerd? Om welke schermen gaat het? Welke colorimeter / spectrofotometer gebruik je voor de kalibratie?
Ik zal je tips van harte nemen, ben alleen bang dat professionele schermen buiten het budget vallen.
Een Eizo ColorEdge CS230B of Eizo ColorEdge CS240 zou al meer dan genoeg zijn voor een color check. En daarmee heb je al een stuk meer zekerheid (en überhaupt hogere nauwkeurigheid) dan met een Dell UltraSharp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Kid Jansen schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:29:
[...]

Dat is ook zeker niet m'n bedoeling en ik zal ook onmiddelijk toegeven dat ik daar veel te weinig verstand van heb. Waar ik echter wel veel vanaf weet zijn beeldschermen en kalibratie en ik zie dat het daar vaak fout gaat bij grafische professionals. Veel mensen in de grafische sector onderschatten het belang van goede beeldschermen en een goede kalibratieworkflow. Overigens zie je dat niet alleen maar daar. Ik heb ook vaak genoeg mensen op Tweakers gezien die €1500-2000 in een game PC stopte en daar dan vervolgens een €150-200 flutschermpje op aansloten.
Ik snap wat je bedoelt, maar in mijn workflows is het gebruik van uitgebreid hardwarematig gekalibreerde schermen niet nodig. Ik werk binnen een vastgesteld CMYK kleurenpalet, waardoor het feitelijk gezien niet uitmaakt hoe de kleur er op mijn monitor uit ziet. Zolang de drukker maar voldoet aan mijn CMYK specificatie is het goed. :p Ook foto's worden vooraf bewerkt door de fotograaf zodat hier verder niets mee hoeft te gebeuren. Ik schuif het alleen maar in elkaar, om m'n werk even oneerbiedig af te schrijven. ;) Ik heb het geluk dat er binnen mijn marketingfunctie nog voldoende lucht is om zelf het DTP werk te doen, iets waar ik veel energie en inspiratie uit haal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:57:
Ik werk binnen een vastgesteld CMYK kleurenpalet, waardoor het feitelijk gezien niet uitmaakt hoe de kleur er op mijn monitor uit ziet. Zolang de drukker maar voldoet aan mijn CMYK specificatie is het goed.
In dat geval heb je inderdaad helemaal gelijk en zijn softwarematig gekalibreerde Dell UltraSharp beeldschermen inderdaad al een prima optie.
Ook foto's worden vooraf bewerkt door de fotograaf zodat hier verder niets mee hoeft te gebeuren.
Ik ging er van uit dat jij dat nog zelf moest doen.
Ik heb het geluk dat er binnen mijn marketingfunctie nog voldoende lucht is om zelf het DTP werk te doen, iets waar ik veel energie en inspiratie uit haal. :)
Gelukkig maar! ;)
Pagina: 1