Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik ben van plan me iets meer te gaan verdiepen in de fotografie. Heb tot nu toe altijd een compactcamera van Panasonic gehad en daarmee huis tuin en keuken foto's gemaakt. Echter stoor ik me al tijden eraan dat ik geen 'mooie' foto's kan maken.

Ik hou ervan om gebouwen en landschappen te fotograferen, maar ook familiefoto's.
Ik ben afgelopen jaar moeder geworden dus wil nu ook mijn zoontje gaan vastleggen....zowel spelend als ook portretten.

Ik denk persoonlijk dat een systeemcamera voor mij goed is, maar heb geen idee welke ik zou moeten nemen. Met de tests op internet kom ik er niet echt uit.

Hoop dat jullie wat tips en ervaringen met me willen delen.

Ik had al gelezen dat het misschien verstandig is om een 2e hands camera aan te schaffen aangezien mijn budget ongeveer 500 euro is.

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Persoonlijk zal ik een gebruikt nemen
Dat bespaar veel kosten als beginner

Kijk onder vraag en aanbod hier op tweakers

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Er zijn -tig camera's en lenzen die bij je wensen en eisen passen. Persoonlijke voorkeuren voor een bepaalde camera geven dan de doorslag. Ga naar een plaatselijke fotozaak/mediamarkt waar ze verschillende modellen hebben en houdt ze eens vast, speel wat met de instellingen en bepaal dan wat je prettig en minder prettig vind aan bepaalde camera's. Vervolgens kun je je bevindingen hier plaatsen, zodat wij je wat beter kunnen helpen met een keuze. Nu is het voor ons ook ondoenlijk. Voor €500 heb je trouwens ook gewoon een nieuwe camera die voldoet aan je eisen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03
als beginner zou ik zeker geen gebruikte nemen, aangezien je niet weet waar je op moet letten.
Nieuw is goed mogelijk voor 500 euro, en zeker ook een uitlopend model.

een optie om naar te kijken is bijvoorbeeld een sony nex 5000, icm een Sony F20 flitser. Leer flitsen, en dan krijg je ook binnenshuis mooie foto's van die superbeweeglijke kinderen.

edit: damn... een a5000 ondersteunt geen externe flitser....

[ Voor 7% gewijzigd door 107mb op 10-11-2015 15:34 ]

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Een Nikon J5 set of een oudere J uitvoering? Klein toestel en phase detect auto focus wat kan helpen bij bewegende onderwerpen zoals kinderen.

Meen dat er op de J5 een cashback is.

Maar vooral de toestelletjes eens vasthouden.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Bij de keuze van een systeem zit je vaak meteen opgesloten in het systeem. Uiteindelijk zijn de verschillen tussen de camera's zelf erg klein (het doet klik en je hebt ene foto..) maar de verschillen zitten hem meer in de objectieven. Die zijn ook een stuk duurder en bepalen in hoge maten ook de kwaliteit van de foto.

Ik zou dus even diep doorademen en kijken welke elementen aan de fotografie je bijzonder aanspreken behalve je zoontje en of je daar meer mee wilt. Het kan dan namelijk zijn dat je iets van portretten of sport wilt doen.
Dan kun je bepalen of je überhaupt nog andere objectieven wilt of met hebben. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je met een kit-objectief uit de voeten kunt. Dan is de keuze van een goed kit-objectief natuurlijk wel van belang. Daar zitten namelijk nogal werelden van verschil in zoals bij sommige vergelijking blijkt.
Het kan overigens ook een optie zijn om bijvoorbeeld een iets ouder toestel te kopen die in de opruiming zit. Functioneel zit er voor het huis-tuin en keukengebruik weinig verschil in terwijl je soms nog wel een leuke aanbieding ziet of er een beter objectief bij kunt kopen voor dezelfde prijs. Als voorbeeld de Olympus EM-10 vs de EM-10 II of de Panasonic GX7 vs de GX8. Dan heb je meteen ook een EVF ;).
Het blindstaren op megapixels is dus overigens niet altijd nodig.

Uiteindelijk kan het geen kwaad de fotoboer op te zoeken en een camera in de hand te nemen om te kijken of eea "past" of dat je grotere/ kleinere handen moet kopen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Aan allen.....heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik ga met deze info inderdaad eens even een goede fotowinkel opzoeken. Wellicht dat ik daarna nog even bij jullie terug kom (als dat mag van jullie hihi) :)
Pagina: 1