Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snel internet traag thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Cynenza
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13
Allen,

mijn eerste forum post en meteen een topic. Dus als het halfgebakken gaat weten jullie waarom ;).
De titel zegt het al, mijn internet gaat goed en thuisnetwerk is traag.

Ik gebruik Experiabox V8 en heb 100mbit internet. Ik download via nzb met ruim 9MB per seconde en soms zelfs 10. Ik heb glasvezel tot aan de centrale, en daar zit ik 3650m vanaf. Dus de snelheid is wat ik mag verwachten aangezien het afneemt als je verder van de centrale afzit.

Mijn pc is met CAT5 verbonden met de router. PC heeft een Gbit LAN aan boord. Mijn oude laptopje gebruik ik alleen om netwerk dingen te testen. Oud beestje met 100 Mbit en die haalt bekbaled ook de gewenste snelheid.

Nu het probleem. bestanden delen over het netwerk met nog geen eens 1MB/sec en soms er net boven. What to do? Ik heb Windows 7 home premium en pak alle updates mee. Ik vermeld het even omdat mensen slechte ervaringen hebben met filesharing over windows 7. Tips en trucs allemaal al geprobeerd. Denk daarbij aan bijvoorbeeld: http://www.sysprobs.com/windows-7-network-slow

Wat ik wil is films e.d. met nzb downloaden en uitlaten pakken op mijn med1000x3d mediaspeler. Desnoods download ook op pc en uitpakken naar mediaspeler. Dit gaat dus niet. En mappen delen en dan kopieren van laptop naar pc of andersom wil ook echt niet.

Dus ik vrees dat die Experiabox (die op internet regelmatig wordt afgebrand) voor problemen zorgt. What to do? Soms denk ik ook aan een NAS en bestanden via NAS streamen naar mediaspeler, maar ja, dan zit weer het modem ertussen wat een issue kan zijn. Tenzij ik USB gebruik. PS mediaspeler heeft USB 3.0 en Gbit UTP. Dus dit item zorgt niet voor langzame doorvoersnelheid.

Graag jullie kennis delen!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Cynenza schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:55:
Allen,

mijn eerste forum post en meteen een topic. Dus als het halfgebakken gaat weten jullie waarom ;).
De titel zegt het al, mijn internet gaat goed en thuisnetwerk is traag.

Ik gebruik Experiabox V8 en heb 100mbit internet. Ik download via nzb met ruim 9MB per seconde en soms zelfs 10. Ik heb glasvezel tot aan de centrale, en daar zit ik 3650m vanaf. Dus de snelheid is wat ik mag verwachten aangezien het afneemt als je verder van de centrale afzit.
Dit geldt enkel bij koper, zoals ADSL of VDSL, Glasvezel kent dit probleem niet ;)
Mijn pc is met CAT5 verbonden met de router. PC heeft een Gbit LAN aan boord. Mijn oude laptopje gebruik ik alleen om netwerk dingen te testen. Oud beestje met 100 Mbit en die haalt bekbaled ook de gewenste snelheid.

Nu het probleem. bestanden delen over het netwerk met nog geen eens 1MB/sec en soms er net boven. What to do? Ik heb Windows 7 home premium en pak alle updates mee. Ik vermeld het even omdat mensen slechte ervaringen hebben met filesharing over windows 7. Tips en trucs allemaal al geprobeerd. Denk daarbij aan bijvoorbeeld: http://www.sysprobs.com/windows-7-network-slow

Wat ik wil is films e.d. met nzb downloaden en uitlaten pakken op mijn med1000x3d mediaspeler. Desnoods download ook op pc en uitpakken naar mediaspeler. Dit gaat dus niet. En mappen delen en dan kopieren van laptop naar pc of andersom wil ook echt niet.

Dus ik vrees dat die Experiabox (die op internet regelmatig wordt afgebrand) voor problemen zorgt. What to do? Soms denk ik ook aan een NAS en bestanden via NAS streamen naar mediaspeler, maar ja, dan zit weer het modem ertussen wat een issue kan zijn. Tenzij ik USB gebruik. PS mediaspeler heeft USB 3.0 en Gbit UTP. Dus dit item zorgt niet voor langzame doorvoersnelheid.

Graag jullie kennis delen!
Je kan een goedkoop (gigabit) switchje tussen de Router en beide apparaten plaatsen. Hierdoor gaat het lokale verkeer direct van apparaat 1 -> switch -> apparaat 2 zonder tussenkomst van de Experiabox.

www.google.nl

• Cynenza
Hallo Mister,

snelle reactie waarvoor dank. Ofwel, heel simpel een poortje op de experiabox claimen om een switch erop aan te sluiten, en op de switch 2 poorten claimen voor PC en mediaplayer?

Voordeel is dat de experiabox buitenspel wordt gezet idd. Mocht het niet helpen, een switch kan altijd nog van pas komen als ik later netwerk wil uitbreiden. Maar wat nou als Windows lastig doet zoals ik opperde. Of is dat vrijwel uitgesloten?

Als er mensen zijn met andere opties, of zelfde frustraties, dan hoor ik het graag.

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 14:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Cynenza schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:44:
Hallo Mister,

snelle reactie waarvoor dank. Ofwel, heel simpel een poortje op de experiabox claimen om een switch erop aan te sluiten, en op de switch 2 poorten claimen voor PC en mediaplayer?
Exact. Mijn voorstel is om puur de ExperiaBox uit te sluiten ja ;)

In de wondere wereld van Windows ben ik niet zo thuis (enkel als gebruiker :P ). Alles boven laag 4 is vies. ;)

www.google.nl

• Cynenza
Nog 1 wellicht domme vraag, maar ik stel hem toch ;).
Nu lees ik dat een switch geen internet deelt. Ik wil graag een unmanaged switch (Gewoon pluggen en gaan),
Maar ik ga met een kabel van het modem naar mijn switch uplink en koppel daar devices aan. Maar heb ik dan nog wel internet op mijn pc? aangezien een switch dit niet doorgeeft?

Of zou een router dan beter zijn, die zijn weer wat duurder helaas...

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
een switch zal altijd het verkeer van mac adres naar mac adres sturen. Dus unmanaged of niet, aansluiten en testen. de switch geeft domweg pakketten door van MAC naar MAC. Dus je internet blijft werken. Je DHCP blijft werken.

Aansluiten en testen.... je zit hier op tweakers en niet op een manager conventie ;)

[ Voor 10% gewijzigd door muppet99 op 10-11-2015 16:13 ]

Carpe Diem

• Cynenza
Nou heren...helaas..ik heb een switch ertussen gezet en de mediaplayer is verbonden met 1Gbps, Lampjes is namelijk groen, maar de pc maakt geen verbinding. Er gaat geen enkel lampje branden voor PC aansluiting. Ik heb de TP-Link TL-SG108E.

Wie o wie ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Al een andere kabel / switchpoort geprobeerd? Doet de laptop het wel aan dezelfde kabel / switchpoort?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Denk er ook even aan dat niet alle switches altijd even goed omspringen met "fixed" netwerkinstellingen van het device wat er aan geknoopt wordt (als je daar mogelijkerwijs mee gespeelt hebt). Auto-Sense / Auto-Negotiate moet je "basis" zijn.

CAT5 gaat overigens sowieso geen Gbit kunnen verstouwen, CAT5-E doet dat wél.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 10-11-2015 18:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wimmel_1 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:53:
CAT5 gaat overigens sowieso geen Gbit kunnen verstouwen.
Jawel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mij hebben ze toch altijd écht wijsgemaakt dat Gbit minimaal Cat5-E moet hebben om lekker te kunnen werken :o

Nou ga ik ook maar eens aan 't zoeken naar de rede, ook :P

http://www.networkcabling...twork-cabling-id_1151.htm

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 10-11-2015 19:00 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wimmel_1 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:58:
[...]

Mij hebben ze toch altijd écht wijsgemaakt dat Gbit minimaal Cat5-E moet hebben om te werken :o

Nou ga ik ook maar eens aan 't zoeken naar de rede, ook :P
Je bent voorgelogen. Als je de specs opzoekt (IEEE 802.3ab) dan zie je daarin staan dat 1000BASE-T is ontworpen om te werken op reeds geïnstalleerde TIA/EIA 568 Cat. 5 bekabeling.

Die link heeft 't dus óók fout. (Niet gek want deze fout wordt echt belachelijk vaak gemaakt.)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 10-11-2015 19:03 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cynenza schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:30:
Nou heren...helaas..ik heb een switch ertussen gezet en de mediaplayer is verbonden met 1Gbps, Lampjes is namelijk groen, maar de pc maakt geen verbinding. Er gaat geen enkel lampje branden voor PC aansluiting. Ik heb de TP-Link TL-SG108E.

Wie o wie ;)
Kabel naar router in de uplink poort van de switch of in willekeurig welke poort?
Plus ik neem aan dat je ook je experibox aangesloten hebt. Die deelt namelijk de IP adressen uit dus die heb je wel nodig ;)
Dus het wordt experiabox -> switch -> overige devices.
Als het dan wel snel gaat heb je je boosdoener.

Als het dan niet snel gaat verdenk ik je mediaplayer. Die dingen hangen sterk op de CPU en zelfs voor het benderen van CIFS shares hebben ze CPU voor nodig. Dikke kans dat je dat ding door uit laten pakken van bestanden op je mediplayer dt ding zo belast dat ie zijn netwerksnelheid terug moet schakelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeR schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:01:
[...]

Je bent voorgelogen. Als je de specs opzoekt (IEEE 802.3ab) dan zie je daarin staan dat 1000BASE-T is ontworpen om te werken op reeds geïnstalleerde TIA/EIA 568 Cat. 5 bekabeling.

Die link heeft 't dus óók fout. (Niet gek want deze fout wordt echt belachelijk vaak gemaakt.)
Dank!! Zo wordt ik ook weer wat wijzer _/-\o_

• Cynenza
Ik heb de switch op 1 van de 4 poorten van de Experiabox aangesloten en toen brandde er een oranje lampje, maar ook op de WAN poort van de Experiabox en toen werd het lampje groen. Van experiabox naar switch bedoel ik dan. Van switch naar Mediaspeler is ook groen. Voor pc helaas geen resultaat

zodra ik de pc direct met het modem verbind gaat alles goed, maar als ik de pc via switch met het modem verbind gaan de lampjes niet aan. Het internet signaal wordt niet doorgegeven ;(

En zoals gezegd de switch hangt direct aan de experiabox. Ik heb er GEEN router tussen

Wordt steeds gekker..ik heb de switch ertussen uitgehaald en de mediaspeler op het modem aangesloten. Nu zie ik op mijn mediaspeler de experiabox en mijn laptop, maar niet mijn pc.

Op mijn pc zie ik de andere laptop niet, de mediaspeler niet, maar wel mijn samsung TV..snap er niks van.

[ Voor 55% gewijzigd door Cynenza op 10-11-2015 19:41 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cynenza schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:10:
Ik heb de switch op 1 van de 4 poorten van de Experiabox aangesloten en toen brandde er een oranje lampje, maar ook op de WAN poort van de Experiabox en toen werd het lampje groen. Van experiabox naar switch bedoel ik dan. Van switch naar Mediaspeler is ook groen. Voor pc helaas geen resultaat

zodra ik de pc direct met het modem verbind gaat alles goed, maar als ik de pc via switch met het modem verbind gaan de lampjes niet aan. Het internet signaal wordt niet doorgegeven ;(

En zoals gezegd de switch hangt direct aan de experiabox. Ik heb er GEEN router tussen

Wordt steeds gekker..ik heb de switch ertussen uitgehaald en de mediaspeler op het modem aangesloten. Nu zie ik op mijn mediaspeler de experiabox en mijn laptop, maar niet mijn pc.

Op mijn pc zie ik de andere laptop niet, de mediaspeler niet, maar wel mijn samsung TV..snap er niks van
.
Volgende vraag: Wat heb je voor een OS'en draaien en in welke (afzonderlijke?) werkgroepen zijn die apparaten allemaal bekend?

• Cynenza
Op mijn laptop XP en die ziet de mediaspeler wel. Ik kan zelfs bestanden verplaatsen tussen laptop en mediaspeler direct via modem. Gaat enkel erg traag. Daar begon het topic ook over, traag netwerk ;)
Dit lukt zelfs draadloos.

PC draait op Windows 7. Ik heb de 3 items (laptop, pc mediaspeler) aan dezelfde werkgroep toegevoegd maar de pc kan neit gevonden worden en ziet ook niemand. Heb de groep heel simpel WORKGROUP genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Cynenza op 10-11-2015 20:19 ]

• lazybones
  • Laatst online: 28-11 23:45
Volgens mij zijn 1 of meerdere netwerkkabels niet correct aangesloten, ik bedoel daarmee de juiste aders van de twists op de juiste pinnen in de stekertjes. Zelf gemaakt die kabels?

• Cynenza
De kabel van pc naar modem is zelf gemaakt de rest niet. De kleuren zijn aan pc kant:
Oranje-Wit, Oranje, Groen-Wit, Groen, Blauw-Wit, Blauw, Bruin-Wit, Bruin. En dat is aan modem kant hetzelfde.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die kleuren zijn niet ok. De correcte volgorde vind je in de FAQ in dit forum. (Dat zou overigens geen verschil maken tussen internet en intern verkeer, maar mocht je ooit harder willen dan 100Mbps is 't wel belangrijk dat je 't fixt.)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cynenza schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:18:
Op mijn laptop XP en die ziet de mediaspeler wel. Ik kan zelfs bestanden verplaatsen tussen laptop en mediaspeler direct via modem. Gaat enkel erg traag. Daar begon het topic ook over, traag netwerk ;)
Dit lukt zelfs draadloos.

PC draait op Windows 7. Ik heb de 3 items (laptop, pc mediaspeler) aan dezelfde werkgroep toegevoegd maar de pc kan neit gevonden worden en ziet ook niemand. Heb de groep heel simpel WORKGROUP genoemd.
Even voor de volledigheid:
  • Je hebt een Experiabox (V8) van KPN als modem/router staan.
  • Je hebt CAT5 kabels ( :P ) vanaf die Experiabox naar alle devices lopen.
  • Je hebt alle devices op DHCP (auto/auto) staan.
  • Je hebt alle devices in de zelfde werkgroep staan.
  • Niet alle devices "zien elkaar" ..... Nú, zonder extra switch. Dat deden ze nét wel maar in een andere volgorde.
Die Experiabox van KPN.... Doet die toevallig iets met VLAN segmentatie in verband met IP-TV of VOIP én dus ook QoS?

• Cynenza
Bijna goed. alleen het laatste puntje klopt niet ;). De PC wordt niet gezien en ziet zelf ook niks behalve de TV. Ik kan via mijn TV ook gedeelde mappen op mijn Pc benaderen en films streamen. En afbeeldingen openen..de rest heb ik niet gecheckt maar de PC is te benaderen.

Het lijkt dus wel of ik 2 groepen heb. Maar dan nog..doorvoersnelheid blijft gewoon traag tussen laptop en mediaspeler. :(

Ik heb experiabox instellingen niet gewijzigd. VLAN staat op Default en ik heb de optie om deze op IP TV te zetten. Maar ik ga hem dan in bridgemodus zetten denk ik..geen optie.

Misschien is bridgemodus wel handig, maar dan moet ik een eigen router hebben en dan wordt de switch overbodig denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Cynenza op 10-11-2015 21:11 ]

• lazybones
  • Laatst online: 28-11 23:45
Die kabel van PC naar modem danwel switch gooit roet in het eten. Omdat de aansluitvolgorde van de aders niet klopt krijg je ontzettend veel collisions op die kabel en dat zorgt ook voor een forse performance degradatie.
Zorg eerst eens dat de kabel vanaf de PC foutloos is. Zodra dat in orde is zal de verbinding met de switch gaan werken. Die werkt nu geheid niet omdat die kabel niet in orde is.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sowieso kijken of je een andere Experiabox kan krijgen, die V8 dingen zijn gewoonweg een crime.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Cynenza
All, dank voor de tips. Ik ga er vanavond naar kijken. Ik heb verschillende sites gevonden met de juiste volgorde. Ik zal vanavond even de kabels aanpassen. Ik houd jullie op de hoogte.

• Cynenza
Nou lekker dit..heb de kabels als volgt aangesloten. Oranjewit, oranje, groenwit, blauw, blauwwit, groen, bruinwit en bruin. Nu helemaal heen internet meer. Lampjes branden niet op modem en PC. Poorten zijn oke want andere kabels doen het wel..kabel is ook goed, want die gebruikte ik tot en met gisteren. Any ideas?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cynenza schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:46:
Nou lekker dit..heb de kabels als volgt aangesloten. Oranjewit, oranje, groenwit, blauw, blauwwit, groen, bruinwit en bruin. Nu helemaal heen internet meer. Lampjes branden niet op modem en PC. Poorten zijn oke want andere kabels doen het wel..kabel is ook goed, want die gebruikte ik tot en met gisteren. Any ideas?
Dat heb je neem ik aan wel aan beide kanten gedaan?

• Cynenza
Jazeker

• Cynenza
Toen ik het verkeerd had aangesloten, zie kleuren per ader in vorige post, werkte het wel. Ik word gek.

Begin te twijfelen if die rj45 connectoren wel goed zijn

[ Voor 23% gewijzigd door Cynenza op 11-11-2015 21:00 ]

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Ik zou niet moeilijk doen en een goede prefab kabel gebruiken van bewezen kwaliteit. Kan je ook meteen uitsluiten dat ie niet goed geknepen is.

• Cynenza
Hey ik heb weer internet die RJ-45 pluggen van mediamarkt zijn k*t :(.
De kabel die ik had was 100% goed want die doet het al 2 jaar, die gaat niet zomaar stuk. Gelukkig had ik nog oude RJ45 connectoren liggen en die zijn wel gewoon goed!

Maar beter nieuws, ik ben verbonden via de switch die ik heb gekocht en het loopt gewoon lekker vlot door momenteel. Dank voor alle tips, nu eens kijken of ik mediaspeler kan benaderen

• The Eagle

The Eagle

Je had dus gewoon een kabel die prut was geknepen :P
Dat doe je nog altijd zelf. Volgende keer dus goed de connectors controleren ;)

Success met analyseren van je netwerksnelheden. Ik blijf erbij dat die mediaplayers niet gemaakt zijn voor met nzb downloaden en /of uitlaten pakken. Heb ik al eerder topics over gezien met een soortgelijk probleem. Het zijn geen volledige PC's met de power van een desktop CPU. Het draait weliswaar op een soort van embedded Linux maar de CPU is toegespitst op media afspelen en niet op andere CPU intensieve taken. Dat hangt simpelweg je apparaatje op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cynenza
Nou prut geknepen zou kunnen..maar het heeft me 6 connectoren gekost, ik pak 2 oude en het gaat in 1x goed. :P

Nee NZB downloaden doe ik gewoon via pc maar zal uitpakken op de HDD in de mediaspeler.

• Cynenza
OKe mensen het is officieel..Experiabox is knudde..ik heb gisteren wat meer getest maar de switch achter de router komt niet verder dan een 10/100 mbit. En gigantische ping bij aanvragen/openen van
websites. Als ik een download start is de snelheid goed maar websites openen is knudde. Een speedtest online geeft een time out bij het testen van de uploadsnelheid.
Als ik de switch verwijder werkt alles weer prima. Ofwel, switch krijgt gewoon geen goed signaal van de experiabox.

Gekke is trouwens wanneer ik de switch van voeding voorzie, maar niet aansluit op het modem, de koppeling met de mediaplayer eerst wel 1Gbit was :S.

Ik kan de mediaspeler nog steeds niet kan zien via de pc, maar ik kan hem wel met succes pingen vanaf PC :S.

Ik zit er aan te denken het modem te bridgen en een eigen router te kopen en de switch er tussen uit te halen. Alleen is bridgen aan te raden voor een noob als ik? KPN ondersteunt het uiteraard niet maar het is wel te doen als ik de online manual zo bekijk. Een modem reset zal het bridgen ongedaan maken lijkt mij, dus ik kan altijd terug.

Klinkt dit als een oplossing?

• The Eagle

The Eagle

Is die kabel tussen experiabox en switch de zelf geknepen kabel? Als dat zo is zou ik mijn eigen kabelknijpkunsten niet vertrouwen en er een prefab kabel tussen hangen. Dit geneuzel wil je gewoon niet hebben ;)

Having said that: ik zie net dat je switch een autosensing maar ook een managed switch is die met vlan's kan werken. Heb je toevallig ooit iets met die bijgeleverde software gedaan? Zo ja, vertel dan eens wat exact en hoe je instellingen nu staan. Met die software die er bij zit moet je dat kunnen zien :)

Experiabox in bridge en een eigen router kan een oplossing zijn, maar als die switch er dan nog tussen zit en toevallig verkeerd is ingesteld scheit je er nog geen drol mee op.

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 12-11-2015 22:30 ]

• Cynenza
Nee ik heb nu nog maar 1 geknepen kabel. De rest is er tussenuit ;) Ja wellicht ff voor router kijken in de toekomst.

Verwijderd

Cynenza schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:58:
Toen ik het verkeerd had aangesloten, zie kleuren per ader in vorige post, werkte het wel. Ik word gek.
Begin te twijfelen if die rj45 connectoren wel goed zijn
Je moet vooral niet gek worden, maar voor €10 à €15 een netwerktestertje kopen waarmee je al je kabels snel en betrouwbaar kunt doormeten. ;)
Het allergoedkoopste ding doet al wat je nodig hebt.

Het maakt meteen een einde aan alle twijfels mbt zelfgeknepen kabels, maar ook mbt kabels die volgens jou "prima zouden moeten zijn", maar het misschien evengoed toch niet correct doen.
Meten = weten!! :+
Pagina: 1