Online boodschappen doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 707657

Topicstarter
Online kleren shoppen of je tv online bestellen is niets raars meer tegenwoordig. Online je boodschappen doen blijft tot nu toe beperkt! Dit leeft nu op door o.a. Hello-fresh en Picnic, maar online is tot nu toe 1,5% van de totale supermarkt verkopen, in vergelijking met kleding (14%) en muziek (43%) is dit dus relatief weinig.

Ik doe onderzoek voor mijn master scriptie (Marketing Intelligence aan de Rijksuniversiteit Groningen), naar online boodschappen doen. Waarom doen mensen (geen) online boodschappen, welke aspecten zijn belangrijk tijdens het online boodschappen doen en wat is men bereid hiervoor te betalen. Ik vraag jullie mee te doen aan mijn onderzoek. Aangezien de meeste gebruikers hier 'redelijk' ervaren zijn op het internet en met techniek is het interessant om deze groep mee te nemen in het onderzoek.
Ook leuk: je kan een tegoedbon van €50 winnen.

Link naar het onderzoek: https://groningen.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9S3QmBwJ0HkJi0B

Graag hoor ik hier ook of jullie je boodschappen ook online doen en waarom jullie dit wel of niet doen. Ook ben ik benieuwd wat jullie denken wat de kans van slagen is voor bijvoorbeeld een bedrijf als Picnic. Picnic levert de producten gratis, iets wat niet vanzelfsprekend is omdat veel bedrijven (truus.nl of superdirect.com) vaak zijn gestrand omdat o.a. de logistieke kosten veel te hoog waren, ook wel bekend als 'the last mile'.

Pick-up points zijn daarom ook geliefd door supermarkten. Dit biedt de klant minder gemak, aangezien de klant alsnog naar de winkel of andere locatie voor een pick-up point moet, maar is wel een stuk goedkoper. Wat denken jullie hier dat uiteindelijk de standaard wordt?

Uiteraard deel ik de resultaten als ik deze verwerkt heb en daar ook interesse naar is.

Dit bericht is geplaatst met goedkeuring van de crew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als wij als crew toestemming geven, dan is het niet aan jou om dat in het topic ter discussie te stellen.

[ Voor 100% gewijzigd door gambieter op 10-11-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:28
De crew stelt wel degelijk eisen hieraan, en is ook vast al door iemand op de hoogte gebracht. En anders zal het denk ik wel snel afgehandeld gaan worden.

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 10-11-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap je punt wel. Daarom heb ik dit wel in goed overleg met de crew gedaan en niet zomaar wat geplaatst. Ik heb mij hier aangemeld omdat ik denk dat hier een groep zit die zich juist bezig houdt met dit soort onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 707657 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:43:
Dit bericht is geplaatst met goedkeuring van de crew.
Dit is hopelijk duidelijk? Svp verder on-topic :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 13:54
Leuk onderzoek!

persoonlijk zie ik het ophalen bij de supermarkt helemaal niet als een last. Online bestellen en dan ff snel na het werk oppikken. scheelt 5 minuten. in plaats van 30 minuten als je ook nog door de winkel moet en bij de kassa moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
willyfreak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:04:
Leuk onderzoek!

persoonlijk zie ik het ophalen bij de supermarkt helemaal niet als een last. Online bestellen en dan ff snel na het werk oppikken. scheelt 5 minuten. in plaats van 30 minuten als je ook nog door de winkel moet en bij de kassa moet wachten.
Precies! Zelf denk ik dat ook, is ook iets praktischer dan 2 uur thuis 'verplicht' moeten wachten op de bezorger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Er zit een schoonheidsfout in je vragenlijst. Bij "Bij welke supermarktketen koop je het meest je boodschappen?" Als je daar "Anders namelijk," kiest, dan krijg je bij de pagina erna "De volgende keer dat ik boodschappen doe, ga ik naar Anders, namelijk:"

"Het minimale bedrag om online boodschappen te laten thuisbezorgen is €70 euro"
Is bij Picnic niet. Daar is het €25 en geen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

In Chrome doet de survey nagenoeg niets. Ik krijg zowieso geen percentages te zien en vanaf pagina (weet ik niet aangezien ik het niet zie ;)) krijg ik überhaupt maar de helft van de paginas te zien.

Een groot leeg blok met "welke optie vindt je het aantrekkelijkst" zonder enige informatie over opties is best zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:20:
In Chrome doet de survey nagenoeg niets. Ik krijg zowieso geen percentages te zien en vanaf pagina (weet ik niet aangezien ik het niet zie ;)) krijg ik überhaupt maar de helft van de paginas te zien.

Een groot leeg blok met "welke optie vindt je het aantrekkelijkst" zonder enige informatie over opties is best zinloos.
Dat is heel raar, ik zie dat de meeste reacties zijn ingevuld via Chrome en nog niemand anders hierover gehoord. Hopen dat dit eenmalig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Croga schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:20:

Een iets te agressieve blokker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Ja en nee....... Ja, het is de blokker die het doet maar na onderzoek zie ik dat dit niet onterecht is....

De survey draait bij een partij die het niet zo heel nauw neemt met de privacy van de mensen die de surveys invullen.

Ik laat deze dan ook maar aan me voorbij gaan. Ik heb geen vertrouwen in de site die de survey afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
Twee vragen zorgen er voor dat ik in principe niet verder kan. Gaat om de vragen "Hoeveel van procent van al je boodschappen koop je online?" en "Hoeveel van procent van al je boodschappen verwacht je over vijf jaar online te kopen?"
Zijn allebei 0% voor ons en heb niet het idee dat dat op (korte) termijn anders gaat worden maar 0% mag kennelijk alleen als je de slider eerst beweegt en vervolgens weer op 0% terug zet.
Doe je dat niet krijg je een melding dat er een antwoord gegeven moet worden.

Dan nog een vreemde bij de tabellen met keuze opties voor AH, Jumbo en Spar.
De tabel laat optie 1 /tm 4 zien maar ik kan kiezen uit 1 t/m 3 en "geen van deze opties"

Ondertussen alles ingevuld maar wat mij/ons betreft is het niet iets waar we op zitten te wachten en wat daadwerkelijk iets toevoegt.
We hebben wel eens een poging gedaan met de feestdagen maar konden alsnog met spoed naar de echte supermarkt omdat het dessert plotseling niet leverbaar bleek.
Alles bij elkaar 'zoeken' op de website neemt net zo goed tijd in beslag wat je grotendeels kunt wegstrepen tegen de tijd die het kost om echt in de winkel te lopen, wat dat betreft dus niet of nauwelijks tijdswinst en daar zijn we toch al niet naar op zoek.
Komt nog bij dat wij zonder lijstje boodschappen doen en gewoon in de kar gooien waar we zin/trek in hebben voor de komende week en dan is het prettiger om in een winkel door alle gangpaden te lopen van begin tot eind dan te browsen op een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:07

krietjur

Where am I?

Ingevuld. Ik shop graag online, maar voor de dagelijkse boodschappen heb ik er totaal geen behoefte aan. Laten bezorgen vind ik sowieso niet praktisch (vaak niet thuis).

Persoonlijk ga ik liever zelf de winkel door, dan dat ik mijn boodschappen online bij elkaar moet klikken. Bij online boodschappen doen zou ik waarschijnlijk al snel geneigd zijn steeds globaal dezelfde dingen te bestellen, terwijl ik in de winkel meer verleid wordt om eens wat anders te kopen.

Uit interesse en omdat ik zelf er geen ervaring mee heb: hoe gaan winkels er eigenlijk mee om als je iets hebt besteld en het is niet op voorraad? Als ik zelf door de winkel loop kies ik dan gewoon zelf een alternatief. En het kan ook best zijn dat ik door het ontbreken van een item, besluit het hele menu om te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
krietjur schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:17:
Uit interesse en omdat ik zelf er geen ervaring mee heb: hoe gaan winkels er eigenlijk mee om als je iets hebt besteld en het is niet op voorraad? Als ik zelf door de winkel loop kies ik dan gewoon zelf een alternatief. En het kan ook best zijn dat ik door het ontbreken van een item, besluit het hele menu om te gooien.
Zoals ik al schreef hebben wij ervaring opgedaan met de feestdagen en het thuis bezorgen van boodschappen en daar kregen wij op twee manieren te maken met het niet voorradig zijn.
Enkele producten werden tijdens het afronden van het bestelproces aangemerkt als niet leverbaar en voor die producten was het dus mogelijk om op zoek te gaan naar een alternatief.
Bij het dessert was daar echter geen sprake van, dit wordt simpelweg niet uitgeleverd en we kregen van de chauffeur te horen dat het niet leverbaar was waardoor we gedwongen werden om 's avonds vlak voor sluitingstijd naar de supermarkt te racen om alsnog iets te gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:48:
[...]

Zoals ik al schreef hebben wij ervaring opgedaan met de feestdagen en het thuis bezorgen van boodschappen en daar kregen wij op twee manieren te maken met het niet voorradig zijn.
Enkele producten werden tijdens het afronden van het bestelproces aangemerkt als niet leverbaar en voor die producten was het dus mogelijk om op zoek te gaan naar een alternatief.
Bij het dessert was daar echter geen sprake van, dit wordt simpelweg niet uitgeleverd en we kregen van de chauffeur te horen dat het niet leverbaar was waardoor we gedwongen werden om 's avonds vlak voor sluitingstijd naar de supermarkt te racen om alsnog iets te gaan kiezen.
Klopt, en soms leveren 'ze' ook gewoon een alternatief, maar dat is natuurlijk nooit helemaal goed omdat niet echt sprake is van een persoonlijke relatie en dus is een alternatief het vaak net niet. Als er een product niet voldoet aan de kwaliteitseisen komt er vaak direct iemand een vervanger brengen. In dit opzicht is een pick-up point ook prettiger omdat je alsnog snel je producten kunt bekijken voor je het meeneemt.

Wat betreft de opties; geen van deze opties is in feite ook een optie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Uiteraard heb ik voor "geen van deze opties" gekozen maar het ziet er imho nogal slordig uit om optie 1 t/m 4 te benoemen in een tabel en dat vervolgens niet exact te herhalen in de keuzes die men kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:08
[b]
Alles bij elkaar 'zoeken' op de website neemt net zo goed tijd in beslag wat je grotendeels kunt wegstrepen tegen de tijd die het kost om echt in de winkel te lopen, wat dat betreft dus niet of nauwelijks tijdswinst en daar zijn we toch al niet naar op zoek.
Komt nog bij dat wij zonder lijstje boodschappen doen en gewoon in de kar gooien waar we zin/trek in hebben voor de komende week en dan is het prettiger om in een winkel door alle gangpaden te lopen van begin tot eind dan te browsen op een website.
In ons gezin ben ik degene die tijd heeft om het lijstje bij mekaar te klikken zodat mijn vrouw, die op weg naar het werk aan de supermarkt passeert, gewoon maar de koffer moet openen. Voor de gewone boodschappen in een drukke werkweek vinden wij het dus wel fijn om online te kunnen bestellen.

Maar verder ben ik het met je eens: als het kan lopen wij ook het liefst gewoon door de winkel en kopen we waar we zin in hebben. Dat hoeven niet eens impulsaankopen te zijn, op het zicht kiezen welke groente je voor het avondeten wil is ook fijn.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 19:14
Ik denk dat het ook komt omdat je niet echt kunt vergelijken qua goedkoopste producten. Ik kies bij een fysieke supermarkt soms liever voor een goedkoper C-merk dan een A-merk van hetzelfde product. Dit lijkt me online een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
spokje schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:51:
Ik denk dat het ook komt omdat je niet echt kunt vergelijken qua goedkoopste producten. Ik kies bij een fysieke supermarkt soms liever voor een goedkoper C-merk dan een A-merk van hetzelfde product. Dit lijkt me online een stuk lastiger.
Ik geloof overigens wel dat producten meestal per product categorie zijn gesorteerd dus dit moet geen probleem zijn.

Soms willen mensen ook verschillende producten bij verschillende winkels kopen. Is dan ook iets minder makkelijk, verschillende bezorgers laten komen, met bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 19:14
Ja precies, wel interessant topic iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb eerst een jaar lang HelloFresh gehad. Ideaal, maar nu we onze dieetwensen wat hebben aangepast, bestellen we daar niet meer. Vrij vaak bij Jumbo besteld, en opgehaald bij zo'n drive-in pick up point. Ook handig, ik zou het zo weer doen, alleen in de buurt van mijn nieuwe huis zit alleen een pick-up point in een Jumbo die in een winkelcentrum zit. Dan moet ik dus met de auto een garage in, boodschappen sjouwen naar de auto, parkeerbonnetje afrekenen, etc. Geen zin in dus.
Gelukkig woon ik in het servicegebied van Picnic. Die komen nu alles thuis brengen. Het assortiment is nog te klein om echt alles te kunnen halen daar, maar ik ben zeer blij met dit initiatief. Het is niet duur (maar ik heb er best max. 5 euro voor over om alles te laten bezorgen), ze doen ook kleine orders (minimaal 25 euro, maar dat heb je altijd wel...), en je kunt tot 22:00 bestellen om de volgende dag geleverd te krijgen. En dan ook nog binnen een window van 60 minuten, wat later op de dag wordt verfijnd naar 30 minuten (en dat hoor je dan per SMS). Supergoed.

Ik verwacht dat dit echt een vlucht gaat nemen in de komende jaren. Zelf heb ik al veel te weinig vrije tijd, en heb er echt een hekel aan om die vrije tijd te verdoen in een supermarkt, waarin ik eerst al mijn spullen in eenkarretje mik, ze er dan uit moet halen om een voor een te laten scannen, (nadat ik op de bejaarde voor mij heb moeten wachten die 63,45 met muntgeld wil afrekenen en koopzegels wil), dan weer in mijn karretje doen, naar mijn auto slepen die in een betaalde garage staat, en dan thuis de hele riedel nog een keer over doen. Nee, laat me dan maar 10 minuten in een app alles bij elkaar klikken (en mijn lijstje automatisch delen met mijn vriendin) en dan alles in de keuken laten bezorgen op een tijd die het mij uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:10:
Ik heb eerst een jaar lang HelloFresh gehad. Ideaal, maar nu we onze dieetwensen wat hebben aangepast, bestellen we daar niet meer. Vrij vaak bij Jumbo besteld, en opgehaald bij zo'n drive-in pick up point. Ook handig, ik zou het zo weer doen, alleen in de buurt van mijn nieuwe huis zit alleen een pick-up point in een Jumbo die in een winkelcentrum zit. Dan moet ik dus met de auto een garage in, boodschappen sjouwen naar de auto, parkeerbonnetje afrekenen, etc. Geen zin in dus.
Gelukkig woon ik in het servicegebied van Picnic. Die komen nu alles thuis brengen. Het assortiment is nog te klein om echt alles te kunnen halen daar, maar ik ben zeer blij met dit initiatief. Het is niet duur (maar ik heb er best max. 5 euro voor over om alles te laten bezorgen), ze doen ook kleine orders (minimaal 25 euro, maar dat heb je altijd wel...), en je kunt tot 22:00 bestellen om de volgende dag geleverd te krijgen. En dan ook nog binnen een window van 60 minuten, wat later op de dag wordt verfijnd naar 30 minuten (en dat hoor je dan per SMS). Supergoed.

Ik verwacht dat dit echt een vlucht gaat nemen in de komende jaren. Zelf heb ik al veel te weinig vrije tijd, en heb er echt een hekel aan om die vrije tijd te verdoen in een supermarkt, waarin ik eerst al mijn spullen in eenkarretje mik, ze er dan uit moet halen om een voor een te laten scannen, (nadat ik op de bejaarde voor mij heb moeten wachten die 63,45 met muntgeld wil afrekenen en koopzegels wil), dan weer in mijn karretje doen, naar mijn auto slepen die in een betaalde garage staat, en dan thuis de hele riedel nog een keer over doen. Nee, laat me dan maar 10 minuten in een app alles bij elkaar klikken (en mijn lijstje automatisch delen met mijn vriendin) en dan alles in de keuken laten bezorgen op een tijd die het mij uit komt.
Dat denk ik ook! Heel goed concept. Ook aan de achterkant, daar waar het meestal fout gaat. Komen ze bij Picnic trouwens elke dag bezorgen? Ik weet wel dat ze via een bepaalde route rijden maar ik weet dus niet of dit dagelijks kan of dat dit een keer per drie dagen oid is.

Nadeel met Hello-fresh is dat je ook niet alles daar kunt bestellen. Meestal is het toch gemak/tijd besparing waarom je online zou bestellen en dan nog voor je andere boodschappen naar de supermarkt te moeten is natuurlijk jammer. Of weer met een ander bezorgtijdstip rekening moeten houden van een andere 'leverancier' zoals AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 707657 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:25:
[...]

Dat denk ik ook! Heel goed concept. Ook aan de achterkant, daar waar het meestal fout gaat. Komen ze bij Picnic trouwens elke dag bezorgen? Ik weet wel dat ze via een bepaalde route rijden maar ik weet dus niet of dit dagelijks kan of dat dit een keer per drie dagen oid is.
Hangt er vanaf waar je woont volgens mij, ik kan altijd kiezen uit drie bezorgdagen in de week. Wel allemaal 's avonds gelukkig. Als je eenmaal weet wanneer dat is, dan druk je de avond ervoor gewoon op de bestelknop. De app is wel zo handig dat je (gedeelde) lijstje bewaard blijft, dus ik gooi daar in de loop van de week gewoon mijn boodschappenwensen in, net als mijn vriendin, en dan bestellen we wanneer we vinden dat de nood het hoogste is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op woensdag 11 november 2015 @ 08:41:
[...]

Hangt er vanaf waar je woont volgens mij, ik kan altijd kiezen uit drie bezorgdagen in de week. Wel allemaal 's avonds gelukkig. Als je eenmaal weet wanneer dat is, dan druk je de avond ervoor gewoon op de bestelknop. De app is wel zo handig dat je (gedeelde) lijstje bewaard blijft, dus ik gooi daar in de loop van de week gewoon mijn boodschappenwensen in, net als mijn vriendin, en dan bestellen we wanneer we vinden dat de nood het hoogste is :)
Dat werkt prima. Wat ook wel interessant is, zijn die automatic subscription services. Hoewel het eerst wel uitvogelen is hoelang je met bepaalde producten gemiddeld doet, is het ideaal als je elke 3 weken je tandpasta en soortgelijke producten binnen krijgt. En als je een keer wat extra nodig hebt, bestel je dat gewoon met je reguliere boodschappen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:39

-SaveMe-

-klik-

Wij gebruiken al ruim 2 jaar het pick up point. Wat ons betreft ideaal. Online/via de app de boodschappen doen en op een afgesproken tijdstip ophalen. Dat laatste is werkelijk binnen 5 minuten gebeurd en we omzeilen er de hele supermarkt hectiek mee. Ook zijn we vaak goedkoper uit, omdat we niet bloot staan aan alle verleidingen die je hebt tijdens het zelf shoppen in de supermarkt. Wij willen nooit meer anders ;)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Pagina: 1